iPhonehelpdesk.nl onder vuur, website offline (Update)
De afgelopen dagen is het aantal klachten over iPhonehelpdesk.nl sterk toegenomen. Klanten wachten al wekenlang op de levering van een bestelde iPhone 3G; volgens schattingen zou het daarbij gaan om 400 tot 500 bestellingen waarbij mensen vooraf geld hadden overgemaakt voor een simlockvrije iPhone 3G. Een deel van hen heeft geld terug ontvangen, maar er zijn ook gedupeerden die inmiddels aangifte hebben gedaan van oplichting. iPhonehelpdesk.nl heeft steeds wisselende redenen gegeven waarom de iPhones niet geleverd kunnen worden, zoals problemen bij de toeleverancier of het nog niet beschikbaar zijn van een unlockmethode.
Sinds vandaag is de website offline gehaald en zijn beide BV’s waar klanten geld naar moesten overmaken (MR Z B.V. en MR ED B.V.) niet meer aanwezig op het vestigingsadres aan de Weesperstraat in Amsterdam, zo meldt de website Criminaliteitsbestrijding.nl. De telefoon is afgesloten en de e-mail is niet meer bereikbaar.
Diverse gedupeerden hebben inmiddels hun beklag gedaan op ons forum en op fora zoals internetoplichting.nl en internetoplichting.be.
De vraag is wel: hadden we dit allemaal niet kunnen zien aankomen? Nog voordat de iPhone in de Benelux te koop was kregen we regelmatig mailtjes van aspirant iPhone-kopers die een interessante aanbieding bij iPhonehelpdesk.nl hadden gezien: “Ze verkopen vanaf 4 juli de iPhone al volledig unlocked, kan dat?” en: “Is dit een betrouwbare partij?”
De eerste vraag is makkelijk te beantwoorden: nee, een iPhone 3G unlocken was begin juli nog onmogelijk, dus als een bedrijf beweert dat ze het wel kunnen, is de kans groot dat ze leugens verkopen. Maar de vraag of een partij betrouwbaar is, is moeilijker te beantwoorden omdat we niet in de keuken van een webwinkel kunnen kijken.
Simpel gezegd: er moeten eerst slachtoffers vallen voordat je weet of een webwinkel écht onbetrouwbaar is of gewoon wat leverings- of capaciteitsproblemen heeft. Het enige wat we op zo’n moment kunnen doen, is mensen aanraden om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden en niet vooraf geld over te maken. Kortom: pas te betalen op het moment dat je daadwerkelijk een volledig functionerende iPhone 3G in handen hebt.
iPhonehelpdesk heeft mogelijk veel extra klandizie gekregen door een nieuwsitem op Nu.nl, waarin werd verteld dat de iPhone 3G al binnen een dag was ‘gekraakt’. Daarbij werd niet vermeld dat het slechts om een jailbreak in plaats van simlockvrij maken ging. iPhonehelpdesk.nl werd in het artikel genoemd als mogelijk adresje waar zo’n gekraakte iPhone al zonder abonnement kon worden aangeschaft. Nu.nl beweerde in hetzelfde artikel ook dat het Gizmodo was, die de eerste generatie iPhone heeft gekraakt.
Criminaliteitsbestrijding.nl gaat kijken of er in een gezamenlijke actie stappen mogelijk zijn. Mocht je je ook gedupeerd voelen door iPhonehelpdesk of een andere partij, doe dan aangifte bij de politie en meld je procesverbaalnummer op het forum van Internetoplichting (Nederland, België).
Meer informatie: Criminaliteitsbestrijding.nl
Update 9 augustus: Op Emerce is vandaag een interessant artikel verschenen, waarin Stef Hendriks van Criminaliteitsbestrijding.nl vertelt dat eigenaar Rob van Z. waarschijnlijk met 7 ton is vertrokken. Het geld zou daarbij in bedragen van 25.000 euro naar verschillende rekeningen zijn overgemaakt.
Omdat het handiger is om de reacties centraal te houden en er al uitgebreide discussies in het iPhoneclub-forum en in de twee hierboven genoemde oplichtingsforums zijn gevoerd, vragen we je om daar te reageren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties