iPod bestaat 10 jaar

De iPod bestaat vandaag 10 jaar. Op 23 oktober 2001 kondigde Apple een revolutionaire muziekspeler aan, die alle concurrentie van de kaart zou vegen. Tien jaar later worden er nog steeds 40 miljoen per jaar verkocht.

ipod“Op 23 oktober 2001 kondigde Apple de iPod aan”, schrijft Wikipedia. Voor 450 euro kocht je een muziekspeler ter grootte van een pakje kaarten. Terwijl andere mp3-spelers in die tijd frustreerden door ingewikkelde menu’s had de iPod iets geniaals: vier bedieningsknoppen rond een scrollwiel; iedereen begreep meteen hoe je het apparaatje moest bedienen. De iPod was de voorloper van de iPhone en iPod touch en zorgde voor een digitale mediarevolutie, die eigenlijk al een paar maanden eerder was begonnen met de introductie van iTunes, in januari 2001. Tien jaar iPod… met honderden miljoenen verkochte exemplaren heeft Apple de concurrentie van de kaart geveegd.


Apple kondigde in januari 2001 iTunes aan, een muziekspeler voor de desktop. Het kopen van muziek volgde pas in juni 2003, toen er al een miljoen iPods waren verkocht. Het succes van de iPod is misschien wel te danken aan het feit dat de tweede generatie iPod, die al in juli 2002 in de winkel lag, ook geschikt was voor Windows-computers. Zelfs als je geen Apple-gebruiker was kon je toch proeven aan de producten. In oktober 2003 volgde iTunes voor Windows. Apple had toen al meer dan 10 miljoen nummers verkocht en veroorzaakte een revolutie in de muziekwereld: ondanks sceptische geluiden bleken mensen best bereid om voor muzieknummers te betalen – als je het maar makkelijk maakte, met een aantrekkelijk uitziende catalogus waarmee je in een paar kliks een nummer kon aanschaffen.

Elk jaar steeg de verkoop van de iPod, tot er uiteindelijk in 2008 maar liefst 56 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Op dat moment waren er meerdere modellen verkrijgbaar: de iPod classic, nano, shuffle en touch. De neergang in verkoopcijfers heeft ongetwijfeld te maken met de opkomst van de iPhone, waar je ook muziek op kunt luisteren. De verkoop van iPods daalde, terwijl de iPhone uitgroeide tot het meest succesvolle product uit de geschiedenis van Apple. Tegenwoordig is de iPhone goed voor meer omzet dan elk ander product bij Apple. Het apparaatje waarmee het allemaal begon, de iPod, is naar de achtergrond verdrongen. Zelfs het jaarlijkse iPod-evenement in september werd ingeruimd voor een grootste iPhone-aankondiging.

ipod perfect thingToch is de invloed van de iPod niet te onderschatten. Andere fabrikanten probeerden de iPod te imiteren, maar door goedkope modellen uit te brengen was het kopen van een Apple-product een no-brainer geworden. Als je een mp3-speler wilde hebben, moest dat gewoon een iPod zijn. Zo dachten miljoenen mensen, met als gevolg dat de concurrentie feitelijk is verdwenen. Apple won met de iPod keer op keer designprijzen, beïnvloedde de muziekindustrie en de manier waarop we met muziek omgaan.

Wie meer wil lezen over de invloed van de iPod, kunnen we het boek The Perfect Thing (verkrijgbaar via iBooks) aanbevelen. Steven Levy, technologiecorrespondent van Newsweek, betoogt daarin dat de iPod niet alleen onszelf, maar ook onze maatschappij heeft veranderd.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 oktober 2011 om 11:33
Onderwerpen
,
Categorie
iDevices

Reacties: 40 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.