Italiaanse concurrentiewaakhond onderzoekt oneerlijke in-app aankopen
De Italiaanse mededingingsautoriteit doet onderzoek naar oneerlijke praktijken met in-app aankopen. Hierbij worden Apple, Google, Amazon en Gameloft onderzocht. Er wordt gekeken of klanten ten onrechte denken dat een app of game gratis is, terwijl er eigenlijk geld uitgegeven moet worden. Daarnaast kijkt de autoriteit of klanten voldoende worden ingelicht over het beperken van gemaakte aankopen.
Op het moment zijn er nog geen beschuldigingen gemaakt: de mededingingsautoriteit zegt enkel te onderzoeken of er sprake is van oneerlijke praktijken. Het onderzoek kijkt echter naar de situatie die in de VS al leidde tot een rechtszaak.
Apple heeft uiteindelijk geschikt met de Amerikaanse Federal Trade Commission, waarbij werd beloofd in-app minder makkelijk te maken voor kinderen. Daarvoor werd beloofd dat onbedoelde in-app aankopen werden terugbetaald. Deze terugbetalingen waren alleen voor Amerikaanse App Store-gebruikers. Wellicht leidt het nieuwe onderzoek tot een vergelijkbare actie in Italië – wat mogelijk leidt tot een vergelijkbare situatie in Andere EU-landen.
De App Store lijkt op het moment al te voldoen aan de verwachtingen van de Italiaanse autoriteit. Bij freemium-apps wordt al aangegeven dat ze in-app aankopen bevatten, en een nieuw bericht in iOS 7.1 waarschuwt over de risico’s als je eenmaal ingelogd bent.
Via BGR.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties