In België kun je vanaf nu een smartphone-app gebruiken om je online te identificeren. De app heet Itsme en lijkt op het Nederlandse iDIN.

Itsme: Belgische app voor online identificatie
Itsme is een soort elektronische identiteitskaart in een app. Itsme (spreek uit: It’s me) is een initiatief van de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC en ING in samenwerking met providers Orange, Telenet en Proximus. Zij hebben het gezamenlijke open platform Belgian Mobile ID opgericht om Itsme verder te ontwikkelen. Ook de federale overheid doet mee.
Met de mobiele app kan elke Belg zijn identiteit bewijzen, wat handig kan zijn voor online shoppen, transacties en het ondertekenen van documenten. De app moet voorkomen dat je een hele lijst van wachtwoorden en inlogcodes moet bijhouden.
Het werkt als volgt: na het downloaden van de app in de App Store (of Google Play) voer je je mobiele telefoonnummer in. Via een banktoepassing koppel je je eID-kaart. Daarna ontvang je via SMS een verificatiecode en kies je een eigen pincode van 5 cijfers. Dit is ook meteen de belangrijkste beveiliging van Itsme.
Itsme is niet meteen een alternatief voor Apple Pay, omdat het niet puur om betalingen draait, maar als het een succes wordt kan het wel de Belgische introductie van Apple Pay in de weg zitten.
Itsme is geen betaalapp
De grote vraag is echter hoeveel winkels en partners Itsme zullen gaan gebruiken. De makers zien een nogal brede toepassing: van toegang tot je elektronische patiëntendossier in het ziekenhuis tot het aannemen van pakketjes bij koeriersbedrijven. Verder zou je het kunnen gebruiken om vliegtickets te kopen of om bij een uitzendbureau te bewijzen wie je bent. Partners zijn onder andere Randstad, Doccle, Bolero, Enco en Clearmedia (Proximus).
Het gaat nadrukkelijk niet om een betaalapp, maar meer om een alternatief voor de inlogdiensten van Facebook en Google. Steeds meer apps bieden de mogelijkheid om in te loggen met je Facebook- of Google-account, zodat je niet steeds andere wachtwoorden hoeft te onthouden.
Een andere brandende vraag is in hoeverre daarvoor een app nodig is. Als je een pakketje komt afhalen op het postkantoor ben je al gewend om je rijbewijs of ander identiteitsbewijs te laten zien. Een app komt overigens wel van pas als je je identiteitsbewijs kwijt bent of thuis hebt laten liggen. Meestal heb je je iPhone wel op zak.
Ontstaan uit een flop
Het Belgische initiatief is een vervolg op Sixdots, dat geflopt is. In 2013 probeerden de Belgische banken en telecomproviders samen een mobiele betaaloplossing te maken, maar dat initiatief stopte in 2015 vanwege te weinig belangstelling. Sindsdien is de insteek verlegd en wordt gewerkt aan een mobiele identificatieoplossing.
De eerste reacties op de app zijn niet zo heel positief. Volgens iCulture-tipgever Thomas dreigt de app alweer een flop te worden. Registreren werkt niet, het synchroniseren met je bank-app lukt niet en je wordt zelfs tijdelijk geblokkeerd om de app te gebruiken. In de App Store zijn daarom al talloze 1-sterreviews verschenen, van mensen die klagen over bugs. “Niemand kreeg de app geconfigureerd”, aldus Thomas. “Het is een ramp.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
Registreren lukt op dit moment al niet. Krijg serverfout.
@Kurt: Gisteren was registratie ook niet mogelijk met ID kaart lezer en vandaag ook serverfout
Bij mij was het allemaal binnen de 3 minuten geregeld. Heb totaal geen problemen ondervonden. Zeer vlot proces om te registreren! Zeer tevreden over de app 😊!
ik heb echt geen interesse om deze app te gebruiken. Ik gebruik wel een mega lang paswoord om in te loggen op mijn portaal voor belastingen enz. Ook met tweestap identificatie .
Registratie is een ramp. Werkt totaal niet… serverproblemen
Gaat voor geen meter !! De banken doen weer iets. De mislukte ontwikkelingskosten zullen wij wel weer betalen. Als je iets doet, doe het dan goed !!
Ik sta er niet op te wachten om op overheidsdiensten in te loggen met een app die aangeboden wordt door een commerciële partij…
Ik heb bij het verschijnen van de app mij onmiddellijk geregistreerd. Dit werkte zonder problemen. Ik heb gelezen dat er voorlopig slechts 5 of 6 deelnemers zijn, maar dat de banken binnenkort zullen volgen. Ik hoop dat de ontwikkelaars hun beloften naar de nabije toekomst toe zullen waarmaken zodat we inderdaad van de cardreaders verlost zijn. Positief blijven denken !
Gisteren in 3 minuten geregistreerd, met enkel iPhone bij de hand. Vandaag zijn er blijkbaar problemen bij Belgian Mobile Id en kan je je niet registreren. Ben je al geregistreerd, kan je er probleemloos mee werken.
De app is intussen al 10.000 keer gedownload las ik.
Ik ben in keer geval fan!
@Werner: Er komt al een tijdje op dat je nog niet kan registreren met ID. Dit zou naar schijnt maar pas na de zomer gaan.
Er waren inderdaad serverproblemen. Ondertussen werkt de applicatie vlot. Hopelijk vlug meer partners.
Handig: JAAAA! Werkt het?: NEEEE
Ben grensarbeider, woon in BE maar heb enkel een NL GSM. Maar dat wordt niet toegelaten bij itsme, enkel een BE GSM nummer is toegestaan. Beetje raar in tijd van vrije roaming. itsme los dat op aub!