IVAN is een nieuwe app van Nederlandse bodem waarmee het makkelijker moet worden om IBAN-nummers te gebruiken. De app laat een lijst zien van alle IBAN-nummers van de mensen in je contactenlijst. Er is wel één voorwaarde: ze moeten zich registeren bij IVAN met hun mobiele telefoonnummer. Pas als mensen elkaar aan het adresboek toegevoegd hebben én gebruikmaken van IVAN, is het IBAN-nummer te zien.
IBAN-nummers uitwisselen via telefoonnummer
Zodra je IVAN gedownload hebt, dien je jezelf te registreren met je mobiele telefoonnummer. Na het invoeren van de bevestigingscode koppel je zelf je eigen IBAN-nummer aan jouw eigen telefoonnummer. Vervolgens geef je de app toestemming tot je adresboek, waarna automatisch de IBAN-nummers van andere IVAN-gebruikers in de app verschijnen. Hierdoor hoef je dus niet meer handmatig elkaars IBAN-nummer door te geven.
IVAN-gegevens staan op Europese servers
De IBAN kopieer je vervolgens naar de standaard betaalapp van je eigen bank, mocht je geld naar iemand over willen maken. Je kunt mensen rechtstreeks vanuit de app een verzoek doen om ook de IVAN-app te installeren door middel van een sms of iMessage. Je telefoonnummer en IBAN-rekening worden opgeslagen in de database van IVAN, die wordt gehost bij Amazon Web Services. Het gaat hier om de Europese servers van Amazon. iCulture deed navraag bij de ontwikkelaar en kreeg te horen dat er niets met je persoonlijke gegevens wordt gedaan. Wat beveiliging betreft vertrouwt de ontwikkelaar op de maatregelen die Amazon heeft genomen.
IVAN is geen app waarin je betalingen kunt verrichten, wat bijvoorbeeld wel mogelijk is met het onlangs verschenen Twyp van ING. Ook in die app wordt gebruikgemaakt van het mobiele nummer, maar dan als vervanging van je bestaande IBAN, zodat je niet meer de lastige IBAN-nummers hoeft in te voeren.
- 2016 - 22 januari: De ontwikkelaar heeft ons nog expliciet laten weten dat het gaat om de Europese servers van Amazon. Dit is nu in het artikel aangepast.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Oke. Maar waarom? De bank apps hebben toch een ingebouwde adresboek?
Beetje vreemd om op deze manier gegevens te willen verzamelen. Je nummer opgeven en dan vervolgens je hele telefoonlijst inkijken en je contacten te bewaren.
Hopen dat niemand het doet, dan kunnen ze ook niet gaan koppelen. En ja, de vraag is waarom?? Om gegevens te verzamelen en deze te willen verkopen!!
Ik vind het wel handig! Maar niet voor een app van een partij waar ik nog nooit van heb gehoord. Dus dan maar niet..
@Marc & @niels: Mwa.. dat was ook mijn eerste gedachte, maar het is wel makkelijk! Whatsapp werd ook een succes omdat je mensen niet om hun username hoefde te vragen, maar omdat het zo makkelijk op basis van telefoonnummer ging.
Natuurlijk kan je mensen om hun rekeningnummer vragen, maar als jij automatisch de rekeningnummers hebt van mensen die toch al in je contactenlijst staan, is dat nog makkelijker. Het idee is in ieder geval wel goed. De uitwerking wat minder.
Een typisch geval waarbij het middel vermoedelijk erger is dan de kwaal. Als we onszelf niet laten aanpraten dat IBAN-nummers ingewikkeld zijn, dan is er ook geen probleem dat zonodig opgelost moet worden.
Dat ze gebruik maken van Amazon betekend niet dat de server in de V.S. Staat. Bij AWS mag je zelf kiezen tussen: Ierland, zuid Korea, V.S. Duitsland, Singapore, Australië en Brazilië.
Lijkt me niet handig om meerdere redenen.Maar niet alle bank apps hebben automatisch Iban.Neem de nieuwe Rabobank webapp.Sowieso al een slechte app.Maar daar moet je dus alles zelf invullen van begin tot eind.Wat natuurlijk garant staat voor fouten
IVAN-gegevens staan op Amerikaanse servers…..
Het gaat hier om de Europese servers…..
Waar staan ze nu? 🤔
Begrijp overigens niet waarom mensen dit zo nodg willen delen en al helemaal niet bij zo’n wazig appje dat dus schijnbaar ergens op deze aardkloot staat.
Als ontwikkelaar van IVAN lees ik in de comments wat verwarring die ik graag ophelder.
In het artikel wordt vermeldt dat de data inzichtelijk zou zijn voor derden of de Amerikaanse overheid. Dat is niet het geval. Onze data staat op servers in Europa en is, ook door ons, beveiligd.
Alle telefoonnummers worden gehashed en vervolgens worden deze hashes tegen elkaar gematched. Dat betekent dat wij nooit en te nimmer de echte telefoonnummers in het adresboek kunnen uitlezen.
@Marc: wij verkopen de data niet en doen er verder niets anders mee. Meer informatie is te vinden in onze volledige privacy statement: link
Elke bank app heeft toch wel een adresboek waar je makkelijk die ibans in kan zetten??
Wat is dan het verdienmodel van deze gratis app?
Wat een onzinnige App. Het adresboek van mijn 2 banken functioneert meer dan prima, en alle gegevens blijven dan bij één en dezelfde partij.
Deze App zou pas handig zijn op het moment dat iedereen in je telefoonboek hem ook daadwerkelijk heeft. Maar dan nog zie ik de toegevoegde waarde niet.
Een IBAN is niks ingewikkelds aan, Nederlanders kunnen slecht tegen veranderingen en praten elkaar aan dat het wel ingewikkeld zou zijn. En daar is met deze App (slecht) op ingespeeld.
Wat is er mis met knippen en plakken? Gaat altijd foutloos. Ik plak mijn iban in een appje en vervolgens plak diegene hem weer in de bank app. Werkt al jaren.
Oplossing voor een niet bestaand probleem.
tot er een tikfoutje inzit …… Dan ben je verloren ….