Java-ondersteuning al standaard op iPhone aanwezig
Steve Jobs zei weliswaar dat het niet de moeite waard is om te zorgen voor Java-ondersteuning op de iPhone… wie gebruikt dat immers nog? Maar nu blijkt dat Apple een processor heeft gebruikt, die standaard al Java ondersteunt. Maar helaas kunnen programmeurs er nog geen gebruik van maken.
Nadat de eerste iPhone beschikbaar kwamen, haalden nieuwsgierige types het apparaat al open om te kijken welke componenten waren gebruikt. De iPhone draait op een ARM1176JZF-gebaseerde processor, waarschijnlijk de Samsung S3C6400. Deze is standaard al voorzien van een Java acceleration engine, met de naam Jazelle. Processormaker ARM geeft de Jazelle Java Technolog Enabling Kit (JTEK) in licentie aan bedrijven zoals Samsung en Nokia. Zij kunnen hun telefoons, Blu-ray-spelers en andere consumentenelectronica dan voorzien van Java-ondersteuning, bijvoorbeeld voor games.
Wat betekent dat nu voor de iPhone-ontwikkelaars? Op dit moment niet zoveel: Apple moet een software-upgrade beschikbaar stellen waarmee ontwikkelaars toegang krijgen tot de Java-functies. Ze kunnen dan kleine, efficiënte Java-games met hardwareversnelling maken. Maar er zijn twee obstakels die dat tegenhouden: als Apple van mening blijft dat Java een oude, trage zwaargewicht is en nog geen applicaties van derden wil toestaan, kan het nog lang duren voor we Java-games op de iPhone kunnen spelen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties