‘Kapotte’ Jawbone-fitnesstrackers liggen nog steeds in de winkel (update)
Niets werkt meerUpdate 17:00 uur: Naar aanleiding van ons artikel heeft Bol.com laten weten dat het volledige assortiment Jawbone op niet-leverbaar is gezet. is gemaakt. “De artikelen zijn inmiddels offline gehaald en we hebben contact opgenomen met de desbetreffende verkopers”, aldus woordvoerster Tamara Vlootman van Bol.com.
Update 12:00 uur: We hebben eerder vandaag Bol.com op de hoogte gebracht dat deze fitnesstrackers nog steeds verkrijgbaar zijn. De reactie die we terug ontvingen was: “Naar aanleiding van jouw email gaan wij dit direct nakijken en indien nodig gepaste actie ondernemen.”
Winkeliers bieden nog steeds Jawbone-fitnesstrackers aan, terwijl de app niet meer functioneert en het bedrijf is gestopt met support. Dat ontdekte de Britse koopadviessite Which. Wij gingen meteen op onderzoek uit: zijn er in Nederland ook nog winkeliers die de Jawbone-fitnesstrackers blijven verkopen? Dat blijkt inderdaad het geval: op Bol.com konden we nog verschillende exemplaren terugvinden en bij onbekende webwinkels zijn ze zelfs voor schandalig hoge prijzen nog verkrijgbaar.
Jawbone is nu een medische start-up
Jawbone kondigde in 2015 voor het laatst een nieuw product aan, de UP4. Vlak daarna volgde een periode van onzekerheid: na een aantal slechte kwartalen stopte Jawbone abrupt met de support aan klanten. Het bedrijf zou de resterende voorraad hebben gedumpt bij handelaren en het personeel werd overgeplaatst naar een nieuwe medische start-up. Communicatie bleek niet Jawbone’s sterkste punt, want het bedrijf liet weinig doorschemeren of en hoe de gebruikers hun fitnessarmbanden konden blijven gebruiken. Inmiddels hebben gebruikers het slechte nieuws zelf moeten ontdekken: de app werd begin dit jaar uitgeschakeld en sindsdien heb je niets meer aan de armbandjes. De meeste Jawbones hebben geen schermpje, waardoor je voor het aflezen van het aantal stappen afhankelijk bent van de bijbehorende app.
Ook al zijn de producten onbruikbaar geworden, ze zijn toch op sommige plekken nog gewoon verkrijgbaar.
Jawbone nog steeds bij Bol-handelaren
Jawbone UP24 verscheen in 2014, maar wordt op Bol.com nog gewoon verkocht door een handelaar. Je betaalt er €40 voor en dat is naar huidige begrippen weggegooid geld voor een fitnesstracker zonder schermpje. Helemaal als de app niet meer werkt.
We vonden ook de iets goedkopere Jawbone Move (€20,95), die in 2014 op de markt kwam. Dit was het budgetmodel van Jawbone en de adviesprijs van 50 euro was destijds heel redelijk. Maar nu is het een miskoop geworden en wie zonder verder te lezen afgaat op de beoordeling van 3,5 sterren haalt een niet-functionerend accessoire in huis.
Neem je de moeite om de gebruikersreviews te lezen, dan word je gelukkig wel gewaarschuwd. Zo schrijft een klant:
Was een fantastische tracker maar helaas onbruikbaar geworden omdat de app niet meer te gebruiken is, waarschijnlijk door een faillissement van de fabrikant.
Een andere klant:
Ik heb de Up Move nu ruim een maand en was heel tevreden tot deze week ineens niks meer werkte in de bijbehorende app; gehele geschiedenis verdwenen en geen mogelijkheid nog te synchroniseren. […] En dan is goedkoop ineens duurkoop want ik kan nu niks meer met de Up Move.
Wil je wat meer geld stukslaan op een niet-functionerende fitnesstracker, dan kun je ook nog terecht bij de Jawbone Up3 (€109,95). Daarnaast kwamen we nog Jawbones tegen bij onbekendere webshops zoals bestsellers.eu (€150 voor de allereerste UP!) en eglobalcentral.nl (€61,99 voor de UP4).
Een lichtpuntje is dat je online gekochte spullen altijd kunt terugsturen, al zal dat bij Bol.com een stuk soepeler gaan dan bij sommige kleinere webshops.
‘Verantwoordelijkheid van winkelier’
Which ontdekte dat er in Engeland en de VS ook nog forse prijzen werden gevraagd: Selfridges vroeg £89.99 voor de Jawbone UP2 en bij Amazon was een grote collectie Jawbones verkrijgbaar voor rond de $20. Amazon UK, Selfridges en Groupon verwijderden de Jawbone-trackers van hun site nadat ze erop waren gewezen. De reactie van warenhuis Selfridges was, dat er toch al geen voorraad was en dat de producten daardoor al langer niet meer werden geleverd.
De Britse krant The Guardian vroeg Jawbone Health om een reactie, de opvolger van het vroegere Jawbone. Hun standpunt is dat er al twee jaar geen officiële distributie plaatsvindt. Uiteindelijk hebben winkeliers de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de producten die ze verkopen volledige functioneel zijn, vindt Which. Maar het voorbeeld van Jawbone laat wel goed zien dat je bij digitale producten zoals fitnesstrackers nooit ervan uit moet gaan dat je ze jarenlang kunt gebruiken. De armbandjes zijn misschien nog in piekfijne conditie, maar als de software niet meer werkt kan het de prullenbak in.
We schreven ooit een review over de allereerste Jawbone-fitnesstracker onder de titel: ‘Is Jawbone’s Up de armband van de toekomst?’ Het antwoord is inmiddels bekend: nee.
- 2018 - 06 juli: Reactie Bol.com toegevoegd aan artikel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- 'Apple komt met eigen Beats-oplaadkabels': nuttige toevoeging of niet? (27-03)
- 'IKEA werkt aan BILRESA: dubbele knoppen met Matter en Thread voor je smart home' (27-03)
- Philips Hue komt met een eigen videodeurbel: zo gaat deze eruit zien (24-03)
- Nanoleaf nu met Ambilight-alternatief voor je computerscherm (19-03)
- Gerucht: 'Sonos schrapt Apple TV-concurrent (en dat heeft grote gevolgen)' (13-03)
Hetzelfde geldt voor de de Sense van hello, ook uit de lucht maar nog steeds te koop …
Neem aan dat jullie dit onderzoek ook naar bol.com zelf doorgestuurd hebben?!?
Want mijn ervaring bij hun is dat ze dit wel serieus nemen.
Het zou wel mooi zijn als jullie dan ook de oude artikelen updaten.
In dit artikel staan meerdere links en ‘bekijk ook’ artikelen. Plaats dan boven aan deze artikelen over hoe goed de trackers zijn een update waarschuwing waarin je aangeeft dat het artikel beter niet meer gekocht kan worden.
@Patrick Kaak:
Goed idee, maar… in onze Jawbone-gids en in de review waar we naar verwezen staan ‘gearchiveerd’-meldingen, meerdere waarschuwingen dat de fabrikant gestopt is en dat we aanschaf afraden. We hebben niet al onze oudere nieuwsartikelen bijgewerkt, omdat dat onbegonnen werk is.
Ja, we hebben het bij ze gemeld. Waarschijnlijk zitten er onder de iCulture-lezers ook wel mensen die bij Bol.com werken en even een seintje aan collega’s geven. Dus ik ben benieuwd hoe snel ze van de website worden gehaald.
Jammer ben altijd tevreden gebruiker geweest en heb een 4 tal jawbones versleten. Was al eerder geconfronteerd dat ondersteuning steeds minder werd. Vorig jaar nog nieuwe gekocht spijt van omdat koppeling en ondersteuning niet meer werkte. Jammer dat zo’n mooi produkt gedumpt wordt en consumenten be……….. worden
4 tal jawbones versleten?! Ik heb de eerste gekocht voor maarliefst 130 en deze was binnen 2 maanden stuk. Toen het vervangende exemplaar ook na 2 maanden stuk ging heb ik het opgegeven. Ruk bedrijf echt
(Red.) Reactie Bol.com toegevoegd aan artikel.
Mijn bandje brak van de UP4. Gelukkig toen geld terug gekregen ipv een vervangend exemplaar.
Nu overgestapt naar Garmin. Die zullen er niet snel mee stoppen.
@Gonny van der Zwaag: Goed werk jongens!
Respect naar bol.com dat ze hier meteen actie op ondernemen!