Jean-Paul’s iCulture: “Het gaat dan toch echt gebeuren!”
Twee jaar geleden vatten we voor het eerst het plan op om iPhoneclub en iPadclub samen te voegen onder een nieuwe naam: iCulture. Gaandeweg hebben we steeds meer stappen gemaakt en genomen om die samenvoeging voor elkaar te krijgen: we gebruikten de naam iCulture al steeds vaker om jullie langzaamaan te laten wennen aan de nieuwe naam.
Maar daar hadden we natuurlijk niet twee jaar voor nodig. Twee jaar is een immens lange tijd om ‘even’ een nieuwe website in te voeren. Dat heeft een aantal redenen en in deze blogposting wil ik graag enkele achtergronden uitleggen.
In de dagen voorafgaand aan de grote makeover van iPhoneclub.nl naar het compleet vernieuwde iCulture.nl staan de redacteuren van iCulture stil bij dit moment. Hoe de iPhone hun leven veranderde, hoe zij terugkijken op iPhoneclub en waar zij naar uitkijken in het nieuwe iCulture. In dit verhaal het relaas van Jean-Paul (@JeanPaulH).
Het huidige design van iPhoneclub staat waarschijnlijk in je netvlies gebrand. Meer dan vijf jaar hebben we met dit vertrouwde design gedaan. Het was eigenlijk puur toeval dat webdesignbureau Onstuimig uit Amersfoort destijds op ons pad kwam en aanbood om eens over een nieuw uiterlijk voor iPhoneclub na te denken. iPhoneclub was een snelgroeiende website en Onstuimig vond het jammer dat we nog steeds een opgepimpte versie van een bestaande WordPress-template gebruikten. Op 1 oktober 2008 voerden we ons huidige design in. Terugkijkend was het eigenlijk een wonderbaarlijk simpel proces, in een periode dat iPhoneclub nog een tweemansproject was: Gonny schreef de artikelen, ik regelde alle andere zaken. Er werd niet gepraat over huisstijl en over kleurkeuzes: Onstuimig maakte het webdesign, wij waren dolblij. Ik zette zelf het design om naar een WordPress-template en een paar weken later gingen we live. Het is een testament voor dat design dat maar zo weinig mensen klagen of geklaagd hebben dat de site er gedateerd uitzag. Qua achterliggende techniek heeft de site echter wel (te lang) stilgestaan.
Bij het nieuwe webdesign dat we op 17 juli 2014 gaan invoeren verliep het proces heel anders. De eerste stap was het plan op om iPhoneclub en iPadclub samen te voegen en ook een andere naam te geven. De iPad was erbij gekomen (en wij startten Apple Tablet, vervolgens iPadplanet, vervolgens iPadclub) en misschien ging Apple nog wel meer producten maken, die niet onder de vlag ‘iPhone’ pasten. Na wat dubben over de naam (iEverything?) kwamen we uit op iCulture. Apple is een cultuur op zich, zowel wat de fancultuur betreft als de invloed die Apple heeft op de cultuur van alledag. Denk maar aan de witte oordopjes, de heads-down cultuur van jongeren die constant op hun schermpje kijken en peuters die in verwarring raken als ze een papieren tijdschrift in handen krijgen.
Het plan om twee websites samen te voegen, een nieuw design te laten maken en meteen ook nog even de app aan te laten passen, lijkt eenvoudig. Maar in ons geval was het een behoorlijke kluif, die je niet zomaar kunt laten oplossen door een ontwikkelaar die wel wat ervaring met WordPress heeft. Vooral in de begindagen vormden iPhone en iPad nog van elkaar gescheiden werelden, waardoor we heel wat nieuwtjes dubbel hebben. Hoe voorkom je dat je straks met dubbele content zit? Hoe zorg je dat alle categorieën, tags en andere WordPress-entiteiten naadloos in elkaar schuiven, zonder dat de hele boel als een kaartenhuis in elkaar stort? Tegelijk is het natuurlijk opletten geblazen dat je niet compleet uit Google verdwijnt. Er zijn nog wel meer redenen waarom dit nieuwe project veel meer is dan een nieuw webdesign: er zijn veel meer schermformaten bijgekomen. Vroeger was het overzichtelijk: je had desktopgebruikers en mobiele gebruikers, die in twee strikt gescheiden werelden leefden. Tegenwoordig moet je website responsive zijn, zodat het op alle schermformaten werkt: desktop, smartwatch en alles wat daar tussenin zit. Dus ook op een Galaxy Note 🙂
We gingen met specialisten van W3 EDGE in zee. Zij hadden ons eerder ook geholpen met serveroptimalisatie. In het verleden ging iPhoneclub nog wel eens offline tijdens een keynote en moesten we onze hostingpartij vooraf waarschuwen dat er een drukke avond aan zat te komen. Sinds een paar jaar is dat gelukkig opgelost. W3 EDGE zorgde voor een migratieplan en werkte ook een nieuw design uit. Dat design heeft overigens nooit het daglicht gezien. Het voldeed simpelweg niet voldoende aan onze wensen en verwachtingen en het paste onvoldoende bij wat wij willen uitstralen. Daar hebben we overigens driekwart jaar mee weggegooid. Een belangrijke reden voor de vertraging.
Omdat het werken met een internationale partij wel duidelijk had gemaakt dat communicatie over zoiets essentieels als design best lastig kan zijn als iedereen verspreid over verschillende locaties zit, zijn we voor het nieuwe webdesign bewust op zoek gegaan naar een Nederlandse partij. We hoefden daarvoor niet lang te zoeken, want we kenden Mangrove al, hadden goede verhalen over ze gehoord en hadden gezien hoe ze de websites van Marketingfacts en Ajax Life vakkundig hadden aangepakt; beide ook sterke communities met vergelijkbare uitdagingen. Zij hebben ons niet alleen fantastisch begeleid bij het nieuwe design, maar ook meegedacht over slimmere contentindeling om ervoor te zorgen dat belangrijke of nuttige content net dat streepje voor krijgt. Daarnaast heeft Mangrove onze nieuwe huisstijl (kleurstelling, typografie, enzovoorts) uitgewerkt en presenteren we óók nog eens een nieuwe logo van de hand van hun art director Bram, bij sommigen wellicht beter bekend als Nozzman (@nozzman).
En passant werken we ook hard aan een compleet nieuwe, universele app. Die had ik dolgraag gelijktijdig klaar gehad en ik heb daar persoonlijk ook steeds heel hard aan getrokken, maar het was tijdtechnisch gewoon niet te realiseren. Er moesten daarvoor teveel ingewikkeldheden tegelijk worden opgelost aan de achterkant van de site. Twee sites die een worden en waar álle links wijzigen is qua organisatie niet te combineren met een app die volledig moet blijven functioneren zonder benodigde update. Daarbij was heel eerlijk ook gewoon het budget op en helpt het niet dat een van mijn tekortkomingen is dat ik eeuwig twijfel heb of het wel iCulture-waardig is. Ook bij de apps zijn al heel veel designs gesneuveld. Zo hebben we onlangs een compleet uitgewerkt ‘hamburgermenu’ in de prullenbak gegooid, simpelweg omdat het niet langer voldoende past bij wat ik voor ogen heb met onze app.
Maar niet getreurd; er is sindsdien gewerkt aan een gloednieuw design van de app, dat nu vrijwel helemaal klaar is. Ons spaarpotje begint langzaamaan weer iets meer gevuld te raken, dus we hopen rond iOS 8 jullie een compleet vernieuwde app te presenteren. Hopelijk is de feedback dan net zo positief als we nu voor de nieuwe site al van jullie mochten ontvangen.
Morgen gaat het dan eindelijk echt gebeuren. Het project waar ik (en Gonny, Bart, Bas, Michel, Emiel en alle anderen) de laatste twee jaar zoveel ziel en zaligheid in heb gestoken gaat echt live. Ik kan het zelf nog amper geloven, om over de gierende stress nog maar te zwijgen. Er zal ongetwijfeld HEEL veel misgaan. Hopelijk kunnen we daarvoor op jullie begrip rekenen. Meteen bij het live gaan van de nieuwe site vind je aan de rechterkant van de site een FEEDBACK-optie. Gebruik die s.v.p. zo veel mogelijk. Bestook ons niet via andere kanalen als het even kan. Hoe goed en lief bedoeld ook; hoe centraler de communicatie, hoe sneller we zaken kunnen oplossen. Mocht het echt misgaan, dan lees je op onze backstageblog backstage.iculture.nl wat er aan de hand is en wanneer we denken het opgelost te hebben.
Rest mij niets anders dan deze persoonlijke terugblikserie af te sluiten met een zeer welgemeend dankjewel voor jullie geduld, enthousiasme, feedback en bezoek. Dag iPhoneclub en iPadclub; het waren mooie jaren.
Reageren kan onder het aankondigingsartikel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties