Jeff Williams is ‘onbetwist de tweede man bij Apple’
Gedoodverfd opvolger van Tim CookJeff Williams is nu nog de Chief Operating Officer bij Apple en in die rol houdt hij zich vooral bezig met logistiek en het aansturen van de productieprocessen. Kort gezegd: nadat het designteam klaar is moet Williams zorgen dat de toeleveranciers op tijd alles klaar hebben, zodat het product in de winkel komt te liggen. Het wordt een nieuwe rol voor Williams, die achter de schermen echter belangrijker is dan veel mensen denken. Bloomberg heeft een portret van Williams gemaakt en daaruit blijkt dat hij “onbetwist de op één na belangrijkste persoon binnen Apple is”.
Jeff Williams gedoodverfd opvolger van Tim Cook
Bloomberg voegt eraan toe dat Williams de tweede in rang is en de opvolger van Tim Cook, als deze ooit vertrekt. Qua karakter heeft Williams wel wat weg van Cook: hij is bescheiden en gedisciplineerd, maar verwacht ook een hoop van de mensen die hij aanstuurt. Williams onderhandelt met toeleveranciers over de honderden miljoenen toestellen die jaarlijks geproduceerd moeten worden. Wekelijks bezoekt hij de vergaderingen van de product- en designteams en brengt verslag uit aan Cook, die er zijn finale oordeel over geeft. Vooral bij de Apple Watch heeft Williams een cruciale rol gespeeld. Zo drong hij aan op meer gezondheidsfuncties en 4G-functies.
Binnen Apple denken veel mensen dat Williams geknipt is voor een toppositie. Hij zou er al voor het vertrek van Ive voor zijn klaargestoomd.
Williams nam in 2013 de leiding over het Apple Watch-ontwikkelteam nadat hij de smartwatch had gepitcht als een gezondheid-accessoire. In 2015 was hij op het podium te zien, waar hij gezondheidsinitiatieven aankondigde.
Sindsdien is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse productontwikkeling van de Apple Watch. Dat is gaandeweg verder uitgebreid en omvat nu alle Apple-hardware. Hij is aanwezig bij wekelijkse meetings om de voortgang te bespreken. Deze bijeenkomsten heten ‘New Product Review’ (NPR) maar in de wandelgangen wordt gesproken over de ‘Jeff Review’.
Het idee om een 18-karaat gouden Apple Watch Edition te maken, komt overigens uit de koker van Jony Ive. In Bloomberg’s portret staat dat de peperdure gouden Apple Watch Edition wel veel aandacht kreeg, maar dat de verkoop binnen twee weken al inzakte. In totaal zijn er enkele tienduizenden van verkocht. Die eerste generatie Apple Watch (Series 0) was überhaupt geen groot succes. De aantallen waren niet vergelijkbaar met de iPhone of iPad en het horloge was traag. Daardoor was het niet prettig in gebruik. De gouden versie verdween al na een jaar uit de schappen.
Wie meer wil weten van de persoon Jeff Williams kan bij Bloomberg terecht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 2 reacties