Kassa over scheurtjes in iPhone 3G: weinig echt nieuws

Het tv-programma Kassa besteedde vanavond aandacht aan scheuren in de iPhone.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iPhone haarscheurtjeRick van de Schootbrugge en Annemarie Kouwenhoven vertelden vanavond in het tv-programma Kassa over hun scheurervaringen met de iPhone 3G. Volgens Annemarie zijn er zelfs mensen waarbij het scherm loslaat door de iPhone. Rick kreeg na contact met T-Mobile te horen dat er sprake was van stoot- of drukschade, waardoor de schade niet onder de garantie valt. Beide gaan zorgvuldig met hun iPhone om en zeggen dat het niet hun schuld is. Maar T-Mobile zegt maar weinig klachten over de scheurtjes te hebben gekregen. Mensen die er wel last van hebben kunnen zich melden bij de winkel of de klantenservice en daarna wordt op de basis van criteria van Apple bepaald of het toestel vervangen wordt.


T-Mobile wilde niet in de studio komen, maar Jeanine Janssen van Stichting de Ombudsman was er wel. Volgens haar maakt Apple de voorwaarden zo ingewikkeld dat het voor de gewone consument niet te achterhalen is. De voorwaarden van Apple zijn weliswaar aan de wetgeving in elk land aangepast, maar zijn volgens haar niet zaligmakend. Als Apple niet zo goede garantievoorwaarden heeft, kan T-Mobile zich daar niet achter verschuilen. T-Mobile levert blijkbaar een ondeugdelijk product en is daarom ook verplicht om het toestel te vervangen, meent zij.

Kassa nam bovendien contact op met de Consumentenautoriteit en kreeg van hen te horen:

De verkoper, T-Mobile, is verplicht een deugdelijk product te leveren. Als de iPhone ondeugdelijk blijkt te zijn, moet de verkoper zorgen voor kostenloze reparatie of vervanging.

Janssen voegde daaraan toe dat de winkelier te gemakkelijk met de problemen omgaat en bovendien de bewijslast heeft. Het verschil tussen voelbare en niet-voelbare schade is volgens Janssen niet van belang: als het een ondeugdelijk product is moet T-Mobile het vervangen. De scheurtjes ontstaan bovendien vaak al binnen een halfjaar. De winkelier moet dan aantonen dat het product al aan het begin niet ondeugdelijk was en dat is een enorm moeilijke bewijslast. Eerder zijn daar, bij een soortgelijk probleem met een glazen wasbak, al uitspraken over gedaan.

Wat moet er gebeuren? Volgens Jeanine Janssen moet de Consumentenautoriteit er werk van maken. Probleem is dat T-Mobile niet is aangesloten bij een branchevereniging, waardoor je niet terecht kunt bij een geschillencommissie. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die uiteraard ook inschakelen.

T-Mobile is bereid om de klachten die via Kassa binnenkomen nader te onderzoeken. Je kunt hiervoor mailen naar de redactie.

En hoe liep het met Rick af? Die stuurde een brief waarin hij dreigde naar Kassa te stappen en kreeg daarna een vervangende iPhone.

Morgen kun je de uitzending nog eens bekijken via Uitzending Gemist.

Eerder verschenen in deze reeks:

Reacties: 48 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.