VARA’s Kassa vanavond over vocht- en waterschade bij iPhone

Het Vara-consumentenprogramma Kassa gaat in de uitzending wederom aandacht besteden aan het vochtschadeprobleem bij de iPhone. Reparatiebedrijven gebruiken het vochtschadeprobleem steeds vaker als smoes.

iphone_waterHet Vara-programma Kassa besteedt vanavond in de uitzending uitgebreid aandacht aan garantieklachten over vocht- en waterschade bij de iPhone. Het door T-Mobile ingeschakelde reparatiebedrijf Solid Vision gebruikt de ‘smoes’ van vocht- en waterschade te pas en te onpas om onder reparatie onder garantie uit te komen, zoals ook al veelvuldig gemeld op ons forum: Vochtschade aangetroffen, geen garantie: Wat nu?, met inmiddels bijna 350 reacties. Ook als er geen enkele sprake van vocht- of waterschade kan zijn, lukt het veel gebruikers pas na veelvuldig klagen bij zowel T-Mobile als Solid Vision om hun iPhone toch voor het daadwerkelijke euvel onder garantie gerepareerd te krijgen. Vocht- en waterschade kan eenvoudig worden gedetecteerd door middel van een verklikker in de hoofdtelefooningang of bij de Dock-connector.


Apple heeft een apart supportdocument over het vervallen van garantie bij vochtschade:

Als een iPhone of iPod schade heeft opgelopen vanwege een vloeistof (zoals koffie of frisdrank), wordt de service voor dergelijke vloeistofschade niet gedekt door Apple’s 1-jarige Beperkte Garantie of een AppleCare Protection Plan (APP). iPhone- en iPod-modellen die na 2006 zijn gefabriceerd, hebben ingebouwde vloeistofschade-indicators. Deze indicators geven aan of het apparaat in contact is gekomen met water of een andere vloeistof, zoals hieronder wordt beschreven.

In dit supportdocument wordt aan de hand van afbeeldingen ook duidelijk gemaakt waar de vochtsensoren zich bevinden en hoe je vochtschade kunt herkennen.

Vochtschade iPhone - iPod touch



De uitzending is vanavond (zaterdag 5 februari 2011) om 18:55 uur op Nederland 1. De uitzending kan ook live bekeken worden via deze pagina. Je kunt op die pagina of Twitter ook live meepraten (gebruik #kassa in je tweets). Helaas is nog niet bekend gemaakt welke gasten (T-Mobile? Solid Vision?) er voor dit probleem in de studio aanwezig zijn. We zijn ook benieuwd of er bezoekers van iPhoneclub.nl voor deze uitzending zijn uitgenodigd.

Steeds vaker krijgt Kassa klachten van mensen die een kapotte iPhone hebben,waaraan waterschade is geconstateerd. Kassa zocht het tot op de bodem uit en ontdekte dat in veel gevallen er helemaal geen sprake is van vocht- of waterschade.

Het is overigens niet de eerste keer dat Kassa aandacht besteedt aan het vochtschadeprobleem. In een eerdere uitzending op 8 mei 2010 beloofde T-Mobile al beterschap.

Overigens nog een goede tip: is je iPhone in het water gevallen of op een andere manier met vocht in aanraking gekomen, lees dan het volgende artikel: Eerste hulp bij een nat geworden iPhone. Wil je het zekere voor het onzekere nemen en voorkomen dat je vroeger of later ook de beruchte ‘het is waterschade’-opmerking te horen krijgt: er zijn speciale afdekdopjes voor de iPhone verkrijgbaar, alhoewel een stukje potloodgum ook prima schijnt te helpen.

Meer informatie: In Kassa: “Waterschade aan iPhone? Dacht het niet!.

Enkele reacties uit ons forumtopic:

Mijn iPhone wordt vandaag/morgen weer teruggestuurd zonder dat deze gerepareerd is (bekende vochtschade smoesje). Mede door alle reacties hier heb ik er voor gekozen om de prijsopgave niet te betalen.

Ik heb nu tijdje geleden een klacht naar T-Mobile gestuurd met dus de verwijzing naar het filmpje en alle andere redenen om aan mijn gelijk te komen!

Nog geen antwoord gehad, zal het hier posten als ik meer weet!

ik had problemen met het licht van mijn scherm wat niet altijd aanging, en mijn mute knop bleef hangem.

tmobile gooide het ook op vochtschade..
na een week lang elke dag te bellen en te mailen hebben ze me toch gebeld dat hij omgeruild kan worden!

laat je niet kennen en blijf volhouden en laat hun bewijzen dat het defect in verband staat met de vochtschade..

SUCCES !!

Voor mij nog altijd na een paar maanden geen oplossing. Vandaag gebeld door de klantenservice met de mededeling dat ze (ook na twee brieven van mijn advocaat) vetrouwen hebben in het vochtschadeoordeel van Solid Vision. Een schriftelijke reactie aan mijn advocaat zijn ze niet eens van plan te geven. “Wij doen het gewoon telefonisch met de klant zelf”. De Kassa-uitzending lijkt mij in ieder geval niet te helpen. Schandalige methode van T-Mobile. Toestel heeft sim-problemen en is nooit in vochtige omgevingen geweest, anders dan normaal.

Medewerker gaf aan dat ik het maar bij een andere reparateur moest proberen. Ik heb hem gevraagd of, indien een andere reparateur vaststelde dat vochtschade niet het probleem was, zij alsnog reparatie zouden vergoeden. Medwerker bevestigde dit, maar moet nog even nazoeken of hij dat schriftelijk kan bevestigen. Wat een tosti’s die gasten zeg.

wat veel gelijksoortige verhalen hier zeg.. Ik heb sinds vorige week dat mijn iphone 3G van 1 jaar en 10 maanden ongeveer.. het niet meer doet. Opeens zat er geen leven meer in. Eerst krijg ik een verhaal te horen dat het een bekend probleem is .. dat bij sommige toestellen door de ios4 update ( die ik werkend heb gedraaid) het opeens niet meer werkt.. en dat dat niet onder garantie valt. Nu had ik ook sinds kort last van haarscheurtjes, bij de laadconnector en mute knop. Dus ik naar de t-mobile shop, netjes geholpen, idd geconstateerd dat hij het niet meer deed, en er werd gezegd dat de haarscheurtjes een bekend euvel was bij het witte 3g model (die ik heb) en vriendelijk gezegd dat ik over 2 weken weer een gerepareerde zou ontvangen.
nu heb ik dus 5 dagen daarna, vandaag een brief van solid vision dat ze vochtschade hebben geconstateerd en ongeacht de klachten ze niet kosteloos de iphone kunnen repareren/omruilen!! Ik heb ff mail contact gehad met solid vision om ze te vragen of vochtschade niet door de scheurtjes ontstaat. antwoorden ze dat het lichte vochtschade is op de pinnetjes van de connector.. ja boeien..

ook ik heb de brief binnen gekregen met vochtschade en er valt met die …. van de klantenservice van tmobile en solidvision niet te praten, heb om foto’s gevraagd dan kunnen ze me bewijzen dat er vochtschade is, zou ze afgelopen maandag krijgen en nu 3 dagen verder en diverse mailtjes krijg je bericht dat ze foto’s niet kunnen sturen.
Heb al gedreigd met de kassa uitzending en geen reactie meer daarvoor binnen het half uur. Ik heb 5 abo’s lopen bij t-mobile en denk dat ik ze a.s week maar opzeg als ze niet willen doen, maar dat maakt ze ook niets uit denk ik.
Hopelijk gaat vodafone eerdaags de iphone4 leveren en een andere service center heeft als Solid Vision die krijgen van mij niets meer toegestuurd

Ik heb eenzelfde situatie meegemaakt. Twee maanden oude iPhone > displayverlichting kapot, opgestuurd naar Solid Vision en aldaar is de diagnose vochtschade gesteld.

Na alles wat ik hier heb gelezen ga ik uiteraard niet akkoord met de kosten van €218,-
Ik wil verweer aantekenen richting T-Mobile zodat zij hopelijk komen met een oplossing. Heeft iemand een voorbeeld van een brief waarmee het gelukt is om een nieuwe telefoon te krijgen, dan wel dat T-Mobile voor de kosten opdraait? Graag zou ik deze ontvangen..

Met dank aan Ewout voor de initiële tip over de uitzending

Reacties: 72 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.