‘T2-chip in MacBook Pro 2018 zorgt bij sommige gebruikers voor systeemcrash’

Ook iMac Pro getroffen
Gebruikers van de MacBook Pro 2018 en de iMac Pro klagen over systeemcrashes. Deze kernel panic wordt mogelijk veroorzaakt door de T2-chip, die juist voor extra veiligheid zou moeten zorgen.
Benjamin Kuijten -

Apple was er snel bij om de hitteproblemen in de MacBook Pro op te lossen met een software-update, maar ze kunnen meteen door met de volgende klachten van gebruikers. Sommige bezitters van de nieuwe MacBook Pro 2018 ervaren namelijk systeemcrashes, soms wel meerdere keren per dag. Dit probleem lijkt verbonden te zijn aan de T2-chip, aangezien de iMac Pro hier ook al last van heeft.

‘Kernel panic in MacBook Pro en iMac Pro’

De iMac Pro verscheen eind vorig jaar en was de eerste Mac met een veilige en speciale T2-chip. Deze chip neemt allerlei taken over van andere chips uit de vorige modellen en regelt bijvoorbeeld de versleuteling van de opslag en zorgt voor veilig opstarten, naast functies voor de FaceTime-camera en microfoon. Al sinds de introductie van de iMac Pro klagen sommige gebruikers over systeemcrashes, een zogenaamde kernel panic. Uit de systeemlogs blijkt dat dit veroorzaakt wordt door Bridge OS, het aparte besturingssysteem dat de T2-chip aanstuurt.

Nu de MacBook Pro met diezelfde T2-chip in steeds meer handen van gebruikers komt, verschijnen er ook meer berichten van spontane systeemcrashes. Het gebeurt vooral zodra de MacBook Pro in slaapstand gezet wordt, omdat na het opstarten de melding in beeld verschijnt dat de MacBook door een probleem opnieuw opgestart moest worden. Het is op dit moment nog wat onduidelijk wanneer dit probleem precies optreedt. Sommige gebruikers laten weten dat het speelt bij het aansluiten van externe opslag, maar er zijn ook gevallen waarbij dat niet nodig is. Apple heeft bij een aantal gebruikers de Macs vervangen, maar zonder resultaat. Het lijkt dus om een software-fout te gaan.

Kernel Panic melding.

Tijdelijke (drastische) oplossing
Apple heeft intussen wel wat aanpassingen doorgevoerd, waardoor het aantal systeemcrashes minder geworden is. Maar een definitieve oplossing is er nog niet. Apple heeft wel suggesties gegeven om de problemen te verminderen, maar erg efficiënt zijn die niet. Volgens Apple kan het helpen om macOS helemaal opnieuw te installeren en FileVault en Power Nap uit te schakelen. Het uitschakelen van Power Nap heeft bij sommige gebruikers wel het gewenste effect, terwijl andere stellen dat het aantal crashes ook verminderd is door geen Thunderbolt 3-naar-Thunderbolt 2-adapter te gebruiken, Secure Boot uit te schakelen, je Mac niet te ontgrendelen met de Apple Watch, kernel-extensies van derden te verwijderen en zogenaamde power management-opties uit te schakelen.

Deze tijdelijke oplossing zal maar bij weinig Mac-gebruikers in goede aarde vallen, dus het is te hopen dat Apple snel met een definitieve oplossing komt. Heb jij al dergelijke systeemcrashes meegemaakt op jouw nieuwe MacBook Pro of iMac Pro? Laat het ons weten in de reacties.

MacBook Pro

De MacBook Pro is Apple's krachtigste MacBook van de line-up. Je kan kiezen uit twee formaten (14- en 16-inch) met verschillende specificaties. De nieuwste modellen zijn de 14- en 16-inch uit eind 2024, voorzien van voorzien van de M4, M4 Pro-chip of de nog krachtiger M4 Max-chip. Nieuw is ook de verbeterde camera met Center Stage en de extra en verbeterde poorten. Deze modellen hebben het vernieuwde design met miniLED-display, zoals die in de 2021-modellen geïntroduceerd werden. Alles over de MacBook Pro kopen, MacBooks vergelijken en meer lees je hier. Lees ook onze review van de MacBook Pro M4.

Apple MacBook Pro in Space Black

Reacties: 12 reacties

  1. Dramatisch slecht getest dit allemaal weer he

  2. Erg bijzonder

  3. Als apple op deze weg doorgaat met al die tekortkomingen op eigenlijk alle vlakken zal er niks anders opzitten dan de prijzen te verlagen naar het niveau van de concurrenten. Als je je niet kan onderscheiden in kwaliteit, dan kan je ook geen hoge prijzen vragen.

  4. Tja, waarom nog testen als de bevindingen netjes via Twitter met screenshots door je gebruikers verstuurd worden?

  5. Apple heeft serieuze issues de laatste jaren. Gisteren een MacBook Pro weggebracht met loslatende toets en vandaag begint de volgende met niet reagerende toetsen. De keyboards zijn werkelijk drama. De Genius bar spuit ze schoon en sturen je weer weg. Het probleem is daarmee even opgelost maar komt ongetwijfeld weer terug.

  6. @Qqq: Dat lijkt op incident management zonder het daadwerkelijk achterliggende probleem op te lossen…

  7. Ik ben inmiddels overgetsapt naar een Asus – om gewoon mijn werk te kunnen blijven doen.
    Heerlijk toetsenbord en de dagelijks portie ellende even kwijt.
    Kom mss. een keer terug als Apple de draad weer oppakt – met een andere leiding

  8. Pfff en dan durft Apple de prijzen nog meer te verhogen…

  9. Dit lijkt eerder op een rush van een release, waarom? Dat zullen we snel zien.

  10. Een bekend issue helaas dat ook reproduceerbaar is op een MacBook Pro touchbar 2017. Al veel met Apple gemaild, geen afdoende oplossing. Bij mij uit het probleem van een volledige crash gevolgd door rebooten zich met name wanneer er een externe USB-c drive is gekoppeld en de mbp naar sluimerstand gaat lijkt het. Maar: ik ontgrendel ook met een Apple watch, file vault staat aan en ga zo maar door. Had ik al gezegd dat het toetsenbord brak is? Beetje triest voor het prijskaartje dat asn een mbp hangt,

  11. Als een fabrikant van een Windows laptop zo’n rammelend product op de markt zou brengen, dan waren de rapen gaar. Maar blijkbaar pikken Apple gebruikers dit soort van idiotie. Ik snap dat niet.

    Een peperduur product dat op de markt gebracht lijkt te zijn om de vele problemem met de toetsenborden op te lossen blijkt nauwelijks fatsoenlijk getest te zijn.

    De meeste mensen kopen geen laptop van 3500-7000€ om alleen op het internet te surfen.
    Mensen kopen zo’n laptop om zware taken af te werken. Dit hadden ze met testen uit kunnen halen.
    Tevens het crashen had met testen opgespoord kunnen worden.

    Maar blijkbaar vinden Apple gebruikers alles maar goed.

  12. Gelukkig heb ik een MacBook Pro mid 2014. Hoop dat die nog een paar jaar mee kan, dan is de MacBook Pro mid 2018 wel doorontwikkeld en goed doorgetest door de gebruikers. Nu serieus, dit had Apple niet op de markt moeten zetten, er is door hen onvoldoende getest. Daar betaal je dan ook nog eens de hoofdprijs voor, kun je beter het spel ‘mens erger je niet kopen’ scheelt een hoop duiten en ergernis voor de miskoop van de maand.

    @Pieter, helemaal met je eens , ondanks dat ik een Apple gebruiker ben, maar dit is te zot voor woorden wat Apple aan de man probeert te brengen. Ik zal ook nooit bij de eersten horen die zo’n dure aankoop zou doen, ik neem altijd een afwachtende houding aan. Beste advies, wacht eerst op de recensies/revieuws.