Android mag dan in aantallen verkochte toestellen hebben gewonnen van iOS, maar het praktische gebruik loopt bij de Android-bezitters nog steeds erg achter. Dat bleek opnieuw tijdens de periode van kerstinkopen. IBM analyseerde gegevens van 800 retailers in de Verenigde Staten en komt met nogal schokkende cijfers: via iOS-apparaten werd vijfmaal zoveel verkocht als op Android-toestellen. Terwijl 23% van alle verkopen via een iPhone of iPad werden gedaan, waren Android-smartphones en -tablets goed voor slechts 4,6%.
Gemiddeld gaven de iOS-gebruikers ook tweemaal zoveel uit als hun Android-tegenhangers. Bij iOS was het gemiddelde bedrag $93,94 per bestelling, bij Android $48,10. Ook op het gebied van webverkeer (dus zonder naar aankopen te kijken) lag iOS voorop met 32,6% van het totale bezoek aan webshops, terwijl Android goed was voor 14,8%.
Toch heeft Android in de VS een marktaandeel van 51,8% terwijl iOS op 40,6% blijft steken. De cijfers laten ook zien dat mobiel uitzoeken van kerstcadeautjes inmiddels de gewoonste zaak van de wereld is. Dit jaar vond bijna de helft van het webverkeer naar online winkels (48%) via een mobiel apparaat plaats, een stijging van 28,3% ten opzichte van vorig jaar, zegt IBM. Als het aankomt op bestellen, doen mensen dat toch liever op een tablet (19,4% van de totale verkopen) dan op een smartphone (9,3%). Op tablets lag het bestelbedrag ook iets hoger ($95,61) dan op een smartphone ($85,11). IBM concludeert: smartphones worden gebruikt om je te oriënteren, tablets worden gebruikt om daadwerkelijk te kopen.
Al met al geven de cijfers een mooi zicht op hoe het gedrag van gebruikers nog steeds erg verschillend is. Maar jammer genoeg kun je er geen verklaring uit aflezen: gebruiken iOS-bezitters hun apparaten gewoon actiever, omdat ze prettiger in gebruik zijn? Of zijn iOS-gebruikers gewoon eerder met smartphones en tablets begonnen en lopen ze daardoor wat meer voorop bij het proberen van nieuwe dingen?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik kijk altijd op de ipad mini maar koop het met een Mac.
Er gaat nog wel eens wat mis met ideal op de ipad, zeker als je een pdf. Bonnetje krijgt om je bestelling af te halen.
Had hiervoor een Galaxy s plus en heb nog nooit zo’n onhandelbaar apparaat vastgehouden dus deze cijfers zijn te verwachten
Ja iPhone gebruikers zijn over het algemeen ook gewoon rijker
Altijd leuk dergelijke onderzoeken.
De toevoeging (laatste alinea) is zeer subjectieve journalistiek. Overbodig, niet relevant. Weinig creatief om vraagtekens te gebruiken.
@Mans: Een Android toestel is ook niet goedkoop als je ze op dag 1 koopt, ze worden wel sneller goedkooper zoals de galaxy s4.
Mijn pa heeft een HTC en doet er vrij weinig mee, als ik in Amerika woonde wordt het dan ook meegeteld??
Android is ook een groot begrip. We hebben namelijk veel verschillende toestellen, hier kan je een beetje gelijk in hebben trouwens 😉 de prijs van toestellen varieert van 80 Euro tot 600 Euro
@Mans: dat is wel waar
ios werkt ook veel prettiger dan android of elk ander besturingssysteem
Zegt meer over de doelgroep, dan over de kwaliteit van t os
Zegt wel degelijk iets over de kwaliteit van het os. iPad gebruikers vinden het dus prettiger om de sites af te gaan op zoek naar cadeautjes op hun iPad dan dat android gebruikers dat op hun tablet doen. Zegt denk ik wel iets over hoe prettig het os werkt tov elkaar.
Als jouw mening waar is dan zouden mensen alleen met een Mac OSX dingen via internet bestellen en niet met Windows.
Ik denk dat android gebruikers ook meer prutsen met hun toestellen dan er eigenlijk iets zinnigs mee te doen.
Misschien leven Android gebruikers minder in een sociaal isolement en gaan ze gezellig met familie winkelen, een hapje/drankje doen en hebben persoonlijk contact met andere mensen.
Misschien ook omdat browsers voor Android niet perse de meegeleverde browser hoeft te zijn. De browser kan zich ook melden als desktopversie van Chrome, Firefox, Opera etc. Voor die gevallen is dus niet vast te stellen of een mobiel apparaat gebruikt is.
Klopt, veel mensen die ik ken gebruiken Chrome op hun iOS apparaat en dan kan een site niet achterkomen welk OS je gebruikt.
@Sleurhutje: Zeg sleurhutje, chrome wordt ook ontzettend veel op iphones/ipads gebruikt… Dus die vlieger gaat niet op!
Heb een galaxy s2 gehad en ik had hem nauwelijks in mijn handen… Heb een iphone en pak hem geregeld op een dag en doe er veeeeeel meer mee!
@Daejji: Raar! Ik doe meer met mijn S2 dan met de ipad!
Ik denk dat het hem zit in het feit dat apple zich richt op het hogere marktsegement en dat in dat segment ook de ontwikkeling van de gebruiker iets hoger ligt en dus makkelijker en sneller iets functioneels met hun device doen. Android heeft qua verkoopaantallen gewonnen, maar zij zijn ook vertegenwoordigd in alle lagen van de bevolking, van jong tot oud en van arm tot rijk. Het grootste deel van de gebruikers ligt in het lage en middensegment en bij de jeugd en deze groep is toch minder snel geneigd om aankopen te doen via hun mobieltje denk ik.
Onterechte conclusie bovenaan dit artikel dat iOS-users “actiever” zijn dan Android-users.
Het onderzoek van IBM analyseerde alleen het shoppen met mobieltjes en geen ander soort gebruik zoals chats, social media, maps, enz.enz.enz. Het lijkt nu dat je volgens de schrijver alleen ‘actief’ bent als je je mobieltje gebruikt om te shoppen.
En zoals anderen ook al schreven: de gemiddeld duurdere iOS toestellen worden meestal gekocht door een koopkrachtiger publiek, dus dat verklaart ook een hoop over het shopgedrag.
Dus alles bij elkaar erg raar om een interessant onderzoek van IBM te misbruiken om een soort van nep-bewijs te geven alsof Android “verslagen” wordt door iOS, terwijl misschien het omgekeerde het geval is. Of mag je dat niet zeggen op de iPhoneclub 🙂