Adobe CTO Kevin Lynch legt uit waar volgens hem het probleem ligt met Apple en Flash: dit is, volgens Lynch, Apple's manier om ontwikkelaars aan zich te binden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 50 reacties
Tom
Als Adobe eens ervoor zorgde dat Flash niet zou crashen op een gewone desktop, zouden ze mss meer gehoor krijgen. Maar het blijft gewoon een feit dat Flash gewoon te vaak crashed en soms gewoon te zwaar is.
Ik vind het super dat flash niet ondersteund wordt, zou krijgt HTML5 eindelijk de kans om door te groeien…
gijsmans
Begin een beetje moe te worden van het Apple Adobe vechtpartijtje.
Niels
Ik zie niet helemaal wat het probleem is. Het wordt er alleen maar beter van op deze manier en zo probeert elk bedrijf dat toch? Alleen omdat Apple het wel lukt, dan is het ineens een issue?
Ik weet nog dat Sony jarenlang hun eigen ATRAC codec als standaard probeerden te maken, dat lukte natuurlijk nooit. Nu heeft Apple iets verzonnen en dan is het hek van de dam.
WvB22
Word een beetje moe van het hele Adobe VS Apple verhaal. Laat Adobe maar bewijzen dat ze het wél goed kunnen op een gejailbreakte iPhone en iPad.
Alleen op die manier kan er waarde gehecht worden of het wel of niet werkt. Nu is het een welles/niettes verhaal aan het worden.
Als Adobe het goed kan laten werken, het veilig is en de batterij niet direct leegtrekt dan is Flash op dit moment nog veel beter dan HTML5. Op dit moment is HTML5 niet echt overtuigend als je de demo sites ziet. Alles stottert en is traag en is lang niet zo overtuigend als Flash animaties. HTML5 wordt vast mooi maar is er nog lang niet.
Als Flash wel straks feilloos op Android werkt staat Jobs wel voor schut trouwens.
Luuk
Is het niet mogelijke dat adobe iets maakt voor alle jailbroken iphone. Dat die in ieder geval wel flash aankunnen?
Ik zie hier wat in, maar ik blijf bij het standpunt wat Steve laatst zelf ook aanhaalde. Als er Flash-ondersteuning mogelijkgaat worden, dan krijg je dus als dat de iPhone SDK gaat veranderen, dat bepaalde games niet meer (kunnen) gaan werken, Flash zou dan ook de software moeten updaten. Door dat nu te beperken is dat voor de eindgebruiker alleen maar makkelijker. Wie denk je dat de schuld krijgt als er een update uitkomt en alle games ineens niet meer werken. Volgens mij Apple en niet Adobe.
Maar goed ik vind wel dat de ontwikkelaar de vrijheid moet krijgen die het verdiend. Iets dat bij Anroid nu wel is. Daar kan dus een Flash-game gemaakt worden. Het duurt waarschijnlijk nog enkele jaren voordat Android volwassen genoeg is om te kunnen zeggen of dat hier problemen bij optreden. Tegen die tijd zou mijn argument weggewuift kunnen worden, omdat dit fenomeen niet op Android-toestellen zou bestaan. Apple neemt het tegen die tijd ook vast wel over.
We zullen zien. Als ik iets niet mis, is het Flash wel.
Robert
Een professioneel bedrijf als Adobe kan natuurlijk niks gaan maken voor een gehackde iPhone.
Daar zullen ze een flinke rechtszaak aan hun broek voor krijgen.
Eigenlijk vind ik dat één van de slechtste argumenten. Op deze site loop ik meerdere malen tegen het probleem dat een filmpje niet te bekijken is omdat het in Flash is. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit externe links zijn maar het bewijst nog steeds dat Flash zeer belangrijk is op het Internet.
sdfsdf
Ik krijg ineens een associatie met David en Goliath. Alleen zal deze David niet winnen in mijn ogen.
dries6951
Ik krijg ook associaties: twee kleine jongetjes die ruzie maken over wie nu eigenlijk beter is superman of batman. Wie ook wat zegt, met goed onderbouwde argumenten of niet, ieder jongetje gelooft in zijn eigen gelijk en zal niet open staan voor de argumenten van de ander. Opvallend primitief van mensen die zeggen de vooruitgang na te streven.
Whacko
Naar mijn mening heeft Apple gewoon gelijk. Maar als je even logisch nadenkt kan Adobe het er natuurlijk NOOIT bij laten zitten, daarmee zouden ze toegeven dat hun product crap is. Ze MOETEN dus wel steeds in de tegenaanval gaan. Het blijft een bedrijf dat iets moet verkopen, en winst wil maken.
Remco
Lezen mensen hier andere artikelen dan ik of hoe zit dat? In mijn stukje gaat het over om een programma maken met Flash Professional CS5 en dit om te zetten naar een iPhone applicatie. Als ik de reacties hier lees gaat het in het stukje dat de andere leest over een flashplayer voor de iPhone.
Beste ipc, hoe kan dat nou? Zit er een fout op jullie website waardoor verschillende nieuwsberichten door elkaar raken? Heb ik een te trage internet verbinding en komen de updates te laat binnen? vragen, vragen maar geen antwoorden…
Pieter
Origineel geplaatst door WvB22 Word een beetje moe van het hele Adobe VS Apple verhaal. Laat Adobe maar bewijzen dat ze het wél goed kunnen op een gejailbreakte iPhone en iPad.Alleen op die manier kan er waarde gehecht worden of het wel of niet werkt. Nu is het een welles/niettes verhaal aan het worden.Als Adobe het goed kan laten werken, het veilig is en de batterij niet direct leegtrekt dan is Flash op dit moment nog veel beter dan HTML5. Op dit moment is HTML5 niet echt overtuigend als je de demo sites ziet. Alles stottert en is traag en is lang niet zo overtuigend als Flash animaties. HTML5 wordt vast mooi maar is er nog lang niet.Als Flash wel straks feilloos op Android werkt staat Jobs wel voor schut trouwens.
Als je de reviews van de JooJoo tablet leest, geef ik ze weinig kans…
Heb je al een demo gezien van Flash op een telefoon?
De enige die ik heb gezien, trok binnen ongeveer 10 minuten de accu leeg …
Pieter
Als Adobe zegt dat Flash zo mooi loopt op mobiele telefoons, waarom geven ze dan geen demo ervan op een iPhone?
Niets in de SDK houdt ze tegen om een demo te geven van een applicatie die de Flash plugin intern heeft en zijn eigen flash blob afspeelt of een Adobe browser die Flash ondersteund.
Deze applicatie zal je niet in kunnen leveren bij de App Store, maar dat is voor de demo niet nodig.
Ik heb het flauwe vermoeden dat ze de demo niet kunnen geven, omdat Flash gewoon niet bruikbaar is op een mobiele telefoon vanwege geheugen en CPU verbruik…
Owain
ik lees hier reacties van mensen die totaal niet snappen waar het om gaat…
het gaat niet om FLASH op de iPhone
zodat je flv bestanden op je iPhone kan bekijken ofzo..
dev’s maken een app in flash CS5 en die converteren ze dan naar iPhone “code”
zodat het eigenlijk een soort van .app/.ipa (weet ik niet precies hoe dat werkt) wordt
en dat die naar apple gestuurd worden voor in de app store
het heeft dus weinig te maken met flash 😉
sashimi
Flash is nou eenmaal battery-heavy. En laat de batterij nou net niet een van de sterke punten van de iPhones zijn.
Dan heb je 1 plus 1. Ben wel benieuwd of dit nog op de spits gedreven wordt… Straks zegt Adobe nog dat ze geen CS6 meer voor de Mac gaan ontwikkelen! Kijken wie er dan wint. 😀
Pepijn
Ik ben blij dat van de kant van Apple één verhaal naar buiten is gekomen in een open brief, ik word echter nogal moe van alle berichten die nu naar buiten komen van Adobe, van veel verschillende personen.
Ik ben eigenlijk wel blij dat Apple deze stap heeft genomen, iedereen, inclusief Adobe weet nu waar ze aan toe zijn.
Wat me aan dit verhaal direct opvalt is dat er (opnieuw) gemeld wordt dat Flash-applicaties prima op de iPhone zouden kunnen draaien, daar geloof ik echter geen zak van. Laat ze het eerst maar eens bewijzen? Daarbij komt dat het denk ik niet verstandig is om mensen die geen verstand hebben van de iPhone SDK apps te laten maken: Er is nu al zoveel crap beschikbaar.. dan helemaal.
Remco
@Owain: Ik ben gelukkig niet de enige dat een ander nieuwsbericht. Dacht even dat het aan mij lag, maar gelukkig niet…
Wel vreemd dat nog 95% van de reacties gaat over een flash player. Blijkbaar zit er toch een enorme fout inde ipc website. Het lijkt me toch sterk dat iedereen hier gelijk begint met roepen voordat ze iets van een nieuwsbericht hebben gelezen?
Jordy
Hier wordt de echte reden van Apple om geen Flash te supporten weer eens aangekaart.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet eens om flash bestanden op een iPhone maar om iPhone apps compileren met Flash CS5. De flash code wordt *native* iPhone code omgezet!
Als je met Flash native apps can compileren blijft er geen enkel argument van Steve Jobs meer overeind.
Adobe is verder enorm aan het focussen op snelheid en stabiliteit van Flash player zelf… Op Android is al bewezen dat Flash prima werkt op devices en niet traag is of de batterij leeg trekt.
Het is gewoon strategie… prima, maar zeg dat dan gewoon.
Patric
het lijken wel een stel kleine kinderen!
Patric
ach komt wel goed!
Frank van Manen
Als Adobe nu nog eens met dat kinderachtige gezemel aankomt tyf ik alle producten die ik op dit moment op m’n computer heb staan eraf. Ik heb flash niet nodig op m’n iPhone en ik denk dat genoeg mensen het met mij eens zijn. Wie het niet er mee eens is, heeft duidelijk de verkeerde keuze gemaakt met het uitzoeken van een mobiele telefoon, omdat het er nooit naar uit zag dat flash naar de iPhone zou komen.
JaytB
Veel flash video’s kunnen trouwens al op een iPhone met jailbreak afgespeeld worden (imobilecinema plugin).
Ik begrijp de discussie wel. Flash is en blijft een gesloten systeem. Het is toch normaal dat Apple zijn eigen gesloten systeem liever ziet dan dat van de concurent. Ik ben er daarom niet mee akkoord, maar begrijp het wel. Als met HTML5 (open) dezelfde mogelijkheden bestaan als met flash, vind ik het wel een goede zaak om dit zoveel mogelijk te promoten. Microsoft heeft zich hier ook al achter geschaard.
Een slimme zet van Adobe zou kunnen zijn dat ze volledige flash support voor een iPhone met jailbreak zouden uitbrengen. Uiteraard zou het dan niet van hunzelf mogen komen. Maar als dit zo simpel zou zijn, hadden we dit naar mijn mening al lang gezien. Let the soap-opera continue…
Alex
Origineel geplaatst door Robert Een professioneel bedrijf als Adobe kan natuurlijk niks gaan maken voor een gehackde iPhone. Daar zullen ze een flinke rechtszaak aan hun broek voor krijgen.
Ow? En waar baseer je dat op? Is er al een gerechtelijke uitspraak uit de US dat jailbreaken illegaal is dan?
Beter eerst de feiten onderzoeken alvorens zoiets te gaan roepen natuurlijk.
michal
Slechte treinen moeten ook van het spoor weg en ook omgebouwde treinen met problemen. (lees : Flashcode converteert naar iPhone-formaat)
Jb
Kunnen de mensen die niet begrijpen waar het over gaat gewoon stoppen met reageren? Het gaat NIET over het afspelen van flash op de iPhone maar over een alternatieve manier om apps te bouwen… Leer eens lezen.
Bas
“Het gaat erom dat een ontwikkelaar kan kiezen welke techniek hij gebruikt om iets te maken,†zegt Kevin Lynch.
OK, ik wil graag een flash app maken met Xcode…..
kijken hoe Adobe daar tegenover staat….
Bas
Dat is inderdaad de hoofdzaak….. goed om die zaken gescheiden te houden. @Jb:
P5ycH0
Leuk om al die non developers onzin te zien uitkramen hier.
Ik ben pro Adobe. Adobe software is fantastisch; ik heb er nooit problemen mee. Apple’s spul is ook fantastisch, maar in dit geval kies ik voor de kant van Adobe.
Ik begrijp waarom Apple het niet wil, maar vind het zonde. Net als die comic van afgelopen week zul je zien dat over een jaar wél Flash wordt ondersteund en dan is opeens alles amazing.
misschien komt het door de suggestieve afbeelding? Denk sowieso dat het voor velen lastig te begrijpen is waarom CS 5 compiler niet toegestaan is in de appstore.
Daarom praten ze maar over wat ze wel kennen.
rwflink
Is HTML5 niet opnieuw het wiel uitvinden? Is het niet handiger als Apple én Adobe samen gaan werken aan een keigoede Flash?
Ik lees regelmatig dat men flash niet mist op de iPhone… Nou ik irriteer mij regelmatig aan sites met filmpjes en/of animaties die niet ondersteunt worden op de iPhone.. En dat komt mij te vaak voor. Vind ik.
@WvB22: Dat is toch al lang en breed bewezen door de flash apps die nu al in de app store te vinden zijn?
Ted
Laat Apple maar bewijzen dat niet het werkt, dat kunnen ze niet omdat men toch geen Flash toelaat?
Dat het batterijen vreet? Ook geen bewijs van! Waarschijnlijk zijn Apple producten niet zogoed, als het al crasht bij gebruik van Flash. Ze willen alles in eigen beheer houden, dat mag maar loop niet te schoppen (lees: iemand zomaar de schuld geven) als je geen bewijs heb. Die Steve heeft last grootheidswaanzin.
@Bas: Dat vinden ze prima. Er zijn allerhande gratis, open source en 3rd party tools waarmee je SWF files kan maken.
Jb
Origineel geplaatst door Bas “Het gaat erom dat een ontwikkelaar kan kiezen welke techniek hij gebruikt om iets te maken,†zegt Kevin Lynch.OK, ik wil graag een flash app maken met Xcode…..
kijken hoe Adobe daar tegenover staat….
Als je zelf ook de compiler schrijft vinden ze dat prima hoor :p
Remco
@sdfasdf: Als mensen dan voortaan de tekst lezen, ipv alleen maar plaatjes kijken zou het dus al een stuk beter gaan.
En daarbij, als je niet weet of snapt waar het over gaat, zeg dat dan gewoon. Er zou heus wel iemand zijn die je het wilt uitleggen of een link plaatst waar je meer kan lezen. Ga alsjeblieft niet reageren om het reageren, daar schiet niemand iets mee op.
Helaas merk je de ‘laatste’ tijd wel dat steeds meer voorkomt. In plaats van een inhoudelijke discussie te voeren of extra informatie te lezen in de reacties, wordt er tegenwoordig steeds meer en vaker een inhoudloze mening gegeven (Geweldig, waardeloos, enz). Zolang je geen een of andere goeroe bent, intreseerd niemand die mening iets. Hou hem dan ook lekker voor je of onderbouw hem met argumenten waar mensen iets aan hebben. (Programma X valt tegen, want. Persoonlijk raad ik programma Y aan. <- daar heeft iemand iets aan).
Origineel geplaatst door Remco Helaas merk je de ‘laatste’ tijd wel dat steeds meer voorkomt. In plaats van een inhoudelijke discussie te voeren of extra informatie te lezen in de reacties, wordt er tegenwoordig steeds meer en vaker een inhoudloze mening gegeven (Geweldig, waardeloos, enz). Zolang je geen een of andere goeroe bent, intreseerd niemand die mening iets. Hou hem dan ook lekker voor je of onderbouw hem met argumenten waar mensen iets aan hebben. (Programma X valt tegen, want. Persoonlijk raad ik programma Y aan. <- daar heeft iemand iets aan).
Eens, vandaar dat we al een tijdje een beleid hebben om dat soort inhoudsloze reacties gewoon te verwijderen. Met zoveel reacties per dag glippen er wel eens een aantal doorheen, maar we zijn al een tijdje op de achtergrond bezig de moderatie hier in de reacties flink op te voeren. Echter, deze discussie is hier off-topic en kunnen we beter voeren in het Website-forum. Reacties hierop zal ik dan ook helaas moeten verwijderen.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet eens om flash bestanden op een iPhone maar om iPhone apps compileren met Flash CS5. De flash code wordt *native* iPhone code omgezet!
Als je met Flash native apps can compileren blijft er geen enkel argument van Steve Jobs meer overeind.
Adobe is verder enorm aan het focussen op snelheid en stabiliteit van Flash player zelf… Op Android is al bewezen dat Flash prima werkt op devices en niet traag is of de batterij leeg trekt.
Het is gewoon strategie… prima, maar zeg dat dan gewoon.
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe de Flash compiler werkt.
Deze compiler neemt de Flash code en converteerd deze naar een stuk code wat draait op de iPhone en linkt dat met een aantal libraries die de Flash aanroepen implementeren (Denk aan ‘teken plaatje op positie 0,0’).
Deze combinatie van code zal, enigszins afhankelijk wat de Flash developer doet, meer of minder CPU gebruiken. De ontwikkelaar heeft hier wellicht invloed op.
Dat is probleem 1 wat Apple heeft: De ontwikkelaar heeft niet alle invloed op de performance.
Tevens heeft Apple geen invloed op de performance van de code. Stel dat een systeem functie traag is of geheugen gebruikt, dan kan Apple dat fixen.
Zit het in de code van de ontwikkelaar, kan die dat doen.
Zit het echter in de Flash compiler of de library, dan moet Adobe dat doen, die hebben echter laten zien op Mac OS X dat ze daar geen zin in hebben…
Het tweede probleem is dat de Flash compiler voor een bepaalde versie van een OS wordt gemaakt en tevens een abstractielaag legt over de verschillende OSen waar het op draait.
Je krijgt dus de kleinste gemene deler van de OSen en hiermee lever je niet een app die gebruik maakt van leuke dingen van een OS.
Voorbeeld: De iPad heeft een groter scherm dan de iPhone. Een ontwikkelaar kan op het moment dat de SDK van Apple beschikbaar is gekomen hier voor gaan ontwikkelen. Als er echter een laag tussen zit, is de ontwikkelaar afhankelijk van de leverancier van die tussenlaag.
Dit levert dus een vertraging op die Apple niet wil.
Ook hier weer zag je dat Adobe met Flash geen gebruik maakt van de nieuwe dingen in Mac OS X.
Denk aan 64-bit, Cocoa, OpenCL, Core Image, Core Video, etc…
Ik heb trouwens nog geen demo gezien van Flash op Android die lekker draait.
Heb je een linkje?
En dan niet ‘een filmpje afspelen’, maar een Flash spelletje, want een filmpje kun je beter anders oplossen…
Trouwens, de hardware versnelling van Flash 10.1 zal alleen bij het afspelen van H.264 filmpjes helpen. Waarom zou je die dan niet native afspelen, bijvoorbeeld via HTML 5 of QuickTime of WMP? Voor het afspelen van zo’n filmpje is het gebruik van Flash niet nodig…
Eddyzh
ik kan de bron niet vinden in je artikel
vind ik altijd handig (en netjes)
Bedankt, bron toegevoegd.
James
Adobe is het gellukkig ook zat, en zal zich richten op html 5.
HULDE!
Hier zie je wat Adobe met Flash voor elkaar heeft gekregen. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om één spel te ontwikkelen die op alle systemen (Mac, Win, Linux, iPhone, iPad, Android, PalmOs) en in alle browsers kan draaien. Voor ontwikkelaars is Apples houding erg vervelend, het zet ze voor de keuze om in een andere ontwikkelomgeving voor de iPhone en iPad te gaan werken of de iPad en iphone gewoon te negeren, want t.o.v. al die andere systemen zijn beide nog steeds een erg klein aandeel van alle mensen die je hiermee kan bereiken.
Jordy
@Bas
Adobe geeft gratis de command-line compiler weg… dus je kan gewoon met andere editors Flash ontwikkelen. Zoek maar eens naar FlashDevelop in google… een super goed en gratis alternatief!
Niet reageren als je er geen verstand van hebt… 😉
Delivio
Pfffff word een beetje moe van deze oneindige discussie. Adobe moet gewoon een flash versie voor de 4g produceren en in Cydia voor de jailbreakers aanbieden.
Ruben Buijs
Origineel geplaatst door alchemist Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om één spel te ontwikkelen die op alle systemen (Mac, Win, Linux, iPhone, iPad, Android, PalmOs) en in alle browsers kan draaien.
En dat is juist het punt van Jobs: Dit programma van Adobe kan alleen de features volgen die alle toestellen bezitten. En als Apple iets nieuws maakt, moeten ze wachten totdat Adobe dit toelaat in haar programma.
Jb
Origineel geplaatst door Ruben Buijs En dat is juist het punt van Jobs: Dit programma van Adobe kan alleen de features volgen die alle toestellen bezitten.
Wat prima is voor 80% van alle commerciële Apps (die toch vaak meer een veredelde webbrowser zijn voor één website).
kazlaga
natuurlijk is superman beter.. Batman is maar een mens..@dries6951:
Als Adobe eens ervoor zorgde dat Flash niet zou crashen op een gewone desktop, zouden ze mss meer gehoor krijgen. Maar het blijft gewoon een feit dat Flash gewoon te vaak crashed en soms gewoon te zwaar is.
Ik vind het super dat flash niet ondersteund wordt, zou krijgt HTML5 eindelijk de kans om door te groeien…
Begin een beetje moe te worden van het Apple Adobe vechtpartijtje.
Ik zie niet helemaal wat het probleem is. Het wordt er alleen maar beter van op deze manier en zo probeert elk bedrijf dat toch? Alleen omdat Apple het wel lukt, dan is het ineens een issue?
Ik weet nog dat Sony jarenlang hun eigen ATRAC codec als standaard probeerden te maken, dat lukte natuurlijk nooit. Nu heeft Apple iets verzonnen en dan is het hek van de dam.
Word een beetje moe van het hele Adobe VS Apple verhaal. Laat Adobe maar bewijzen dat ze het wél goed kunnen op een gejailbreakte iPhone en iPad.
Alleen op die manier kan er waarde gehecht worden of het wel of niet werkt. Nu is het een welles/niettes verhaal aan het worden.
Als Adobe het goed kan laten werken, het veilig is en de batterij niet direct leegtrekt dan is Flash op dit moment nog veel beter dan HTML5. Op dit moment is HTML5 niet echt overtuigend als je de demo sites ziet. Alles stottert en is traag en is lang niet zo overtuigend als Flash animaties. HTML5 wordt vast mooi maar is er nog lang niet.
Als Flash wel straks feilloos op Android werkt staat Jobs wel voor schut trouwens.
Is het niet mogelijke dat adobe iets maakt voor alle jailbroken iphone. Dat die in ieder geval wel flash aankunnen?
Ik zie hier wat in, maar ik blijf bij het standpunt wat Steve laatst zelf ook aanhaalde. Als er Flash-ondersteuning mogelijkgaat worden, dan krijg je dus als dat de iPhone SDK gaat veranderen, dat bepaalde games niet meer (kunnen) gaan werken, Flash zou dan ook de software moeten updaten. Door dat nu te beperken is dat voor de eindgebruiker alleen maar makkelijker. Wie denk je dat de schuld krijgt als er een update uitkomt en alle games ineens niet meer werken. Volgens mij Apple en niet Adobe.
Maar goed ik vind wel dat de ontwikkelaar de vrijheid moet krijgen die het verdiend. Iets dat bij Anroid nu wel is. Daar kan dus een Flash-game gemaakt worden. Het duurt waarschijnlijk nog enkele jaren voordat Android volwassen genoeg is om te kunnen zeggen of dat hier problemen bij optreden. Tegen die tijd zou mijn argument weggewuift kunnen worden, omdat dit fenomeen niet op Android-toestellen zou bestaan. Apple neemt het tegen die tijd ook vast wel over.
We zullen zien. Als ik iets niet mis, is het Flash wel.
Een professioneel bedrijf als Adobe kan natuurlijk niks gaan maken voor een gehackde iPhone.
Daar zullen ze een flinke rechtszaak aan hun broek voor krijgen.
Eigenlijk vind ik dat één van de slechtste argumenten. Op deze site loop ik meerdere malen tegen het probleem dat een filmpje niet te bekijken is omdat het in Flash is. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit externe links zijn maar het bewijst nog steeds dat Flash zeer belangrijk is op het Internet.
Ik krijg ineens een associatie met David en Goliath. Alleen zal deze David niet winnen in mijn ogen.
Ik krijg ook associaties: twee kleine jongetjes die ruzie maken over wie nu eigenlijk beter is superman of batman. Wie ook wat zegt, met goed onderbouwde argumenten of niet, ieder jongetje gelooft in zijn eigen gelijk en zal niet open staan voor de argumenten van de ander. Opvallend primitief van mensen die zeggen de vooruitgang na te streven.
Naar mijn mening heeft Apple gewoon gelijk. Maar als je even logisch nadenkt kan Adobe het er natuurlijk NOOIT bij laten zitten, daarmee zouden ze toegeven dat hun product crap is. Ze MOETEN dus wel steeds in de tegenaanval gaan. Het blijft een bedrijf dat iets moet verkopen, en winst wil maken.
Lezen mensen hier andere artikelen dan ik of hoe zit dat? In mijn stukje gaat het over om een programma maken met Flash Professional CS5 en dit om te zetten naar een iPhone applicatie. Als ik de reacties hier lees gaat het in het stukje dat de andere leest over een flashplayer voor de iPhone.
Beste ipc, hoe kan dat nou? Zit er een fout op jullie website waardoor verschillende nieuwsberichten door elkaar raken? Heb ik een te trage internet verbinding en komen de updates te laat binnen? vragen, vragen maar geen antwoorden…
Als je de reviews van de JooJoo tablet leest, geef ik ze weinig kans…
Heb je al een demo gezien van Flash op een telefoon?
De enige die ik heb gezien, trok binnen ongeveer 10 minuten de accu leeg …
Als Adobe zegt dat Flash zo mooi loopt op mobiele telefoons, waarom geven ze dan geen demo ervan op een iPhone?
Niets in de SDK houdt ze tegen om een demo te geven van een applicatie die de Flash plugin intern heeft en zijn eigen flash blob afspeelt of een Adobe browser die Flash ondersteund.
Deze applicatie zal je niet in kunnen leveren bij de App Store, maar dat is voor de demo niet nodig.
Ik heb het flauwe vermoeden dat ze de demo niet kunnen geven, omdat Flash gewoon niet bruikbaar is op een mobiele telefoon vanwege geheugen en CPU verbruik…
ik lees hier reacties van mensen die totaal niet snappen waar het om gaat…
het gaat niet om FLASH op de iPhone
zodat je flv bestanden op je iPhone kan bekijken ofzo..
dev’s maken een app in flash CS5 en die converteren ze dan naar iPhone “code”
zodat het eigenlijk een soort van .app/.ipa (weet ik niet precies hoe dat werkt) wordt
en dat die naar apple gestuurd worden voor in de app store
het heeft dus weinig te maken met flash 😉
Flash is nou eenmaal battery-heavy. En laat de batterij nou net niet een van de sterke punten van de iPhones zijn.
Dan heb je 1 plus 1. Ben wel benieuwd of dit nog op de spits gedreven wordt… Straks zegt Adobe nog dat ze geen CS6 meer voor de Mac gaan ontwikkelen! Kijken wie er dan wint. 😀
Ik ben blij dat van de kant van Apple één verhaal naar buiten is gekomen in een open brief, ik word echter nogal moe van alle berichten die nu naar buiten komen van Adobe, van veel verschillende personen.
Ik ben eigenlijk wel blij dat Apple deze stap heeft genomen, iedereen, inclusief Adobe weet nu waar ze aan toe zijn.
Wat me aan dit verhaal direct opvalt is dat er (opnieuw) gemeld wordt dat Flash-applicaties prima op de iPhone zouden kunnen draaien, daar geloof ik echter geen zak van. Laat ze het eerst maar eens bewijzen? Daarbij komt dat het denk ik niet verstandig is om mensen die geen verstand hebben van de iPhone SDK apps te laten maken: Er is nu al zoveel crap beschikbaar.. dan helemaal.
@Owain: Ik ben gelukkig niet de enige dat een ander nieuwsbericht. Dacht even dat het aan mij lag, maar gelukkig niet…
Wel vreemd dat nog 95% van de reacties gaat over een flash player. Blijkbaar zit er toch een enorme fout inde ipc website. Het lijkt me toch sterk dat iedereen hier gelijk begint met roepen voordat ze iets van een nieuwsbericht hebben gelezen?
Hier wordt de echte reden van Apple om geen Flash te supporten weer eens aangekaart.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet eens om flash bestanden op een iPhone maar om iPhone apps compileren met Flash CS5. De flash code wordt *native* iPhone code omgezet!
Als je met Flash native apps can compileren blijft er geen enkel argument van Steve Jobs meer overeind.
Adobe is verder enorm aan het focussen op snelheid en stabiliteit van Flash player zelf… Op Android is al bewezen dat Flash prima werkt op devices en niet traag is of de batterij leeg trekt.
Het is gewoon strategie… prima, maar zeg dat dan gewoon.
het lijken wel een stel kleine kinderen!
ach komt wel goed!
Als Adobe nu nog eens met dat kinderachtige gezemel aankomt tyf ik alle producten die ik op dit moment op m’n computer heb staan eraf. Ik heb flash niet nodig op m’n iPhone en ik denk dat genoeg mensen het met mij eens zijn. Wie het niet er mee eens is, heeft duidelijk de verkeerde keuze gemaakt met het uitzoeken van een mobiele telefoon, omdat het er nooit naar uit zag dat flash naar de iPhone zou komen.
Veel flash video’s kunnen trouwens al op een iPhone met jailbreak afgespeeld worden (imobilecinema plugin).
Ik begrijp de discussie wel. Flash is en blijft een gesloten systeem. Het is toch normaal dat Apple zijn eigen gesloten systeem liever ziet dan dat van de concurent. Ik ben er daarom niet mee akkoord, maar begrijp het wel. Als met HTML5 (open) dezelfde mogelijkheden bestaan als met flash, vind ik het wel een goede zaak om dit zoveel mogelijk te promoten. Microsoft heeft zich hier ook al achter geschaard.
Een slimme zet van Adobe zou kunnen zijn dat ze volledige flash support voor een iPhone met jailbreak zouden uitbrengen. Uiteraard zou het dan niet van hunzelf mogen komen. Maar als dit zo simpel zou zijn, hadden we dit naar mijn mening al lang gezien. Let the soap-opera continue…
Ow? En waar baseer je dat op? Is er al een gerechtelijke uitspraak uit de US dat jailbreaken illegaal is dan?
Beter eerst de feiten onderzoeken alvorens zoiets te gaan roepen natuurlijk.
Slechte treinen moeten ook van het spoor weg en ook omgebouwde treinen met problemen. (lees : Flashcode converteert naar iPhone-formaat)
Kunnen de mensen die niet begrijpen waar het over gaat gewoon stoppen met reageren? Het gaat NIET over het afspelen van flash op de iPhone maar over een alternatieve manier om apps te bouwen… Leer eens lezen.
OK, ik wil graag een flash app maken met Xcode…..
kijken hoe Adobe daar tegenover staat….
Dat is inderdaad de hoofdzaak….. goed om die zaken gescheiden te houden. @Jb:
Leuk om al die non developers onzin te zien uitkramen hier.
@P5ycH0:
Of geef uitleg, of reageer dan niet.
Ik ben pro Adobe. Adobe software is fantastisch; ik heb er nooit problemen mee. Apple’s spul is ook fantastisch, maar in dit geval kies ik voor de kant van Adobe.
Ik begrijp waarom Apple het niet wil, maar vind het zonde. Net als die comic van afgelopen week zul je zien dat over een jaar wél Flash wordt ondersteund en dan is opeens alles amazing.
@Remco:
misschien komt het door de suggestieve afbeelding? Denk sowieso dat het voor velen lastig te begrijpen is waarom CS 5 compiler niet toegestaan is in de appstore.
Daarom praten ze maar over wat ze wel kennen.
Is HTML5 niet opnieuw het wiel uitvinden? Is het niet handiger als Apple én Adobe samen gaan werken aan een keigoede Flash?
Ik lees regelmatig dat men flash niet mist op de iPhone… Nou ik irriteer mij regelmatig aan sites met filmpjes en/of animaties die niet ondersteunt worden op de iPhone.. En dat komt mij te vaak voor. Vind ik.
@WvB22: Dat is toch al lang en breed bewezen door de flash apps die nu al in de app store te vinden zijn?
Laat Apple maar bewijzen dat niet het werkt, dat kunnen ze niet omdat men toch geen Flash toelaat?
Dat het batterijen vreet? Ook geen bewijs van! Waarschijnlijk zijn Apple producten niet zogoed, als het al crasht bij gebruik van Flash. Ze willen alles in eigen beheer houden, dat mag maar loop niet te schoppen (lees: iemand zomaar de schuld geven) als je geen bewijs heb. Die Steve heeft last grootheidswaanzin.
@Bas: Dat vinden ze prima. Er zijn allerhande gratis, open source en 3rd party tools waarmee je SWF files kan maken.
Als je zelf ook de compiler schrijft vinden ze dat prima hoor :p
@sdfasdf: Als mensen dan voortaan de tekst lezen, ipv alleen maar plaatjes kijken zou het dus al een stuk beter gaan.
En daarbij, als je niet weet of snapt waar het over gaat, zeg dat dan gewoon. Er zou heus wel iemand zijn die je het wilt uitleggen of een link plaatst waar je meer kan lezen. Ga alsjeblieft niet reageren om het reageren, daar schiet niemand iets mee op.
Helaas merk je de ‘laatste’ tijd wel dat steeds meer voorkomt. In plaats van een inhoudelijke discussie te voeren of extra informatie te lezen in de reacties, wordt er tegenwoordig steeds meer en vaker een inhoudloze mening gegeven (Geweldig, waardeloos, enz). Zolang je geen een of andere goeroe bent, intreseerd niemand die mening iets. Hou hem dan ook lekker voor je of onderbouw hem met argumenten waar mensen iets aan hebben. (Programma X valt tegen, want. Persoonlijk raad ik programma Y aan. <- daar heeft iemand iets aan).
@Remco: Amen!
Eens, vandaar dat we al een tijdje een beleid hebben om dat soort inhoudsloze reacties gewoon te verwijderen. Met zoveel reacties per dag glippen er wel eens een aantal doorheen, maar we zijn al een tijdje op de achtergrond bezig de moderatie hier in de reacties flink op te voeren. Echter, deze discussie is hier off-topic en kunnen we beter voeren in het Website-forum. Reacties hierop zal ik dan ook helaas moeten verwijderen.
Tja, ik ook. Uiteindelijk draait het allemaal om nog meer geld verdienen. Maar dan onder het mom van: wij hebben ‘t beste voor met onze gebruikers…
En wie is wie?
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe de Flash compiler werkt.
Deze compiler neemt de Flash code en converteerd deze naar een stuk code wat draait op de iPhone en linkt dat met een aantal libraries die de Flash aanroepen implementeren (Denk aan ‘teken plaatje op positie 0,0’).
Deze combinatie van code zal, enigszins afhankelijk wat de Flash developer doet, meer of minder CPU gebruiken. De ontwikkelaar heeft hier wellicht invloed op.
Dat is probleem 1 wat Apple heeft: De ontwikkelaar heeft niet alle invloed op de performance.
Tevens heeft Apple geen invloed op de performance van de code. Stel dat een systeem functie traag is of geheugen gebruikt, dan kan Apple dat fixen.
Zit het in de code van de ontwikkelaar, kan die dat doen.
Zit het echter in de Flash compiler of de library, dan moet Adobe dat doen, die hebben echter laten zien op Mac OS X dat ze daar geen zin in hebben…
Het tweede probleem is dat de Flash compiler voor een bepaalde versie van een OS wordt gemaakt en tevens een abstractielaag legt over de verschillende OSen waar het op draait.
Je krijgt dus de kleinste gemene deler van de OSen en hiermee lever je niet een app die gebruik maakt van leuke dingen van een OS.
Voorbeeld: De iPad heeft een groter scherm dan de iPhone. Een ontwikkelaar kan op het moment dat de SDK van Apple beschikbaar is gekomen hier voor gaan ontwikkelen. Als er echter een laag tussen zit, is de ontwikkelaar afhankelijk van de leverancier van die tussenlaag.
Dit levert dus een vertraging op die Apple niet wil.
Ook hier weer zag je dat Adobe met Flash geen gebruik maakt van de nieuwe dingen in Mac OS X.
Denk aan 64-bit, Cocoa, OpenCL, Core Image, Core Video, etc…
Ik heb trouwens nog geen demo gezien van Flash op Android die lekker draait.
Heb je een linkje?
En dan niet ‘een filmpje afspelen’, maar een Flash spelletje, want een filmpje kun je beter anders oplossen…
Trouwens, de hardware versnelling van Flash 10.1 zal alleen bij het afspelen van H.264 filmpjes helpen. Waarom zou je die dan niet native afspelen, bijvoorbeeld via HTML 5 of QuickTime of WMP? Voor het afspelen van zo’n filmpje is het gebruik van Flash niet nodig…
ik kan de bron niet vinden in je artikel
vind ik altijd handig (en netjes)
Bedankt, bron toegevoegd.
Adobe is het gellukkig ook zat, en zal zich richten op html 5.
HULDE!
Mensen die niet helemaal begrijpen waar het hier eigenlijk om gaat.
Hier zie je wat Adobe met Flash voor elkaar heeft gekregen. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om één spel te ontwikkelen die op alle systemen (Mac, Win, Linux, iPhone, iPad, Android, PalmOs) en in alle browsers kan draaien. Voor ontwikkelaars is Apples houding erg vervelend, het zet ze voor de keuze om in een andere ontwikkelomgeving voor de iPhone en iPad te gaan werken of de iPad en iphone gewoon te negeren, want t.o.v. al die andere systemen zijn beide nog steeds een erg klein aandeel van alle mensen die je hiermee kan bereiken.
@Bas
Adobe geeft gratis de command-line compiler weg… dus je kan gewoon met andere editors Flash ontwikkelen. Zoek maar eens naar FlashDevelop in google… een super goed en gratis alternatief!
Niet reageren als je er geen verstand van hebt… 😉
Pfffff word een beetje moe van deze oneindige discussie. Adobe moet gewoon een flash versie voor de 4g produceren en in Cydia voor de jailbreakers aanbieden.
En dat is juist het punt van Jobs: Dit programma van Adobe kan alleen de features volgen die alle toestellen bezitten. En als Apple iets nieuws maakt, moeten ze wachten totdat Adobe dit toelaat in haar programma.
Wat prima is voor 80% van alle commerciële Apps (die toch vaak meer een veredelde webbrowser zijn voor één website).
natuurlijk is superman beter.. Batman is maar een mens..@dries6951: