KGI: ‘MacBook in 2018 enorm in de lift’

Iedereen aan de MacBook! Volgens KGI-analist Ming-Chi Kuo zal de vraag naar MacBooks in 2018 behoorlijk gaan stijgen, vooral wat de MacBook Pro betreft. De analist voorspelt dit jaar groeicijfers van 13 tot 16 procent en daarmee groeit de MacBook sneller dan andere populaire producten zoals de iPhone en iPad.

Veel vraag naar MacBook in 2018

Volgens KGI-analist Ming-Chi Kuo wordt 2018 een mooi jaar voor de MacBook. De analist voorspelt dat de MacBook Pro met Touch Bar een grotere rol zal spelen in het aanbod, terwijl er ondertussen ook geruchten zijn over een goedkopere MacBook (Air). Vooral in de tweede helft van het jaar zal het hard gaan, denkt Kuo en de goedkopere MacBook Air zal daaraan zeker meewerken. Kuo verspreidde als eerste geruchten over een nieuw budgetmodel van de MacBook Air. In de notitie aan investeerders die hij nu heeft rondgestuurd, klinkt het alsof het apparaat al is aangekondigd. Maar zover is het nog niet: waarschijnlijk krijgen we tijdens het onderwijsevenement op 27 maart meer te horen over goedkopere MacBooks, iPads en een opvolger van de eveneens betaalbare iPhone SE.


Kuo wil nog niets zeggen over de prijs, maar volgens andere geruchten zou de prijs van het nieuwe MacBook-model tussen $799 en $899 liggen. Het huidige model ligt voor $999 in de winkel. Met zo’n goedkoper model kan Apple een bredere gebruikersgroep aanspreken. Eerder schreven we daarover het artikel ‘Een Apple voor iedereen‘: door naast heel dure producten ook een wat betaalbare uit te brengen kan iedereen zich een ‘echte’ Apple veroorloven.

Bekijk ook
Apple voor iedereen: hoe Apple toegankelijker kan worden met goedkopere producten

Apple voor iedereen: hoe Apple toegankelijker kan worden met goedkopere producten

Apple zou van plan zijn om een nieuwe MacBook Air uit te brengen, voor een lagere prijs dan het huidige model. Tegelijkertijd dook er een gerucht op dat ook de HomePod in een goedkopere versie beschikbaar komt. Wordt dit een nieuwe strategie van Apple?

De KGI-analist heeft ook vertrouwen in de iPad: hij denkt dat de verkoop met 7 tot 10 procent zal groeien. Over de iPhone is de analist wat minder rooskleurig. Hij verwacht een groei van slechts 4 tot 6 procent. Dat heeft er misschien iets te maken met het batterijvervangingsprogramma dat Apple dit jaar organiseert. Met een nieuwe iPhone-batterij gaan deze toestellen weer wat langer mee, waardoor je minder behoefte hebt aan een nieuwe.

Kuo verwacht dat in het tweede kwartaal 60 tot 80 procent meer componenten verscheept zullen worden, omdat Apple zich voorbereid op nieuwe producten voor 2018.

Bekijk ook
Apple-event op 27 maart: geen livestream, zo volg je alle aankondigingen

Apple-event op 27 maart: geen livestream, zo volg je alle aankondigingen

Apple organiseert op dinsdag 27 maart een evenement, gericht op het onderwijs. Er zal geen livestream zijn, maar geen paniek: zo volg je vanaf dinsdagmiddag 17:00 uur toch alle onthullingen. We laten zien hoe je elk moment op de hoogte blijft via meerdere kanalen, waar je ook bent!

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.