Kinderapps met advertenties ‘slecht voor ontwikkeling’

Apps voor kinderen blijken vaak vol te staan met reclame en dat is schadelijk voor de ontwikkeling. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers na het bestuderen van 135 kinderapps.

Veel reclame in kinderapps

De onderzoekers keken naar Android-apps, maar dezelfde advertenties zijn vaak ook terug te vinden in iOS-apps. Het feit dat er reclame in een app staat is daarbij niet zo verontrustend (de ontwikkelaar zal ook ergens van moeten leven), maar de onderzoekers stoorden zich aan het feit dat de reclame vaak manipulatief is. De makers gebruiken daarbij kinderhelden als Barbie of Hello Kitty. Gratis apps voor kinderen onder de 5 jaar blijken 100% reclame te bevatten. Bij betaalde apps bleek dat 88% te zijn. Die percentages liggen bij iOS-apps misschien net wat anders, maar het effect van de reclames is hetzelfde. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics.


RTL Nieuws vroeg jeugddeskundige Peter Nikken om een reactie. Hij wist dat veel apps reclame bevatten, maar verbaast zich dat het om zo hoge aantallen gaat. Ook vindt hij dat de advertenties negatieve effecten kunnen hebben: “Zeker in educatieve apps. Als kinderen geconcentreerd iets proberen te leren, verstoren de advertenties het leerproces.” Ook vindt Nikken dat de reclames vaak verleiden of misleiden. “Het verschil met reclames op tv is dat ze in een app tussendoor komen. Op televisie komen ze na een programma. In een app verschijnen ze ineens beeldvullend. Je kunt er niet aan ontsnappen.”

Swift kinderen leren programmeren

Kinderen herkennen reclames niet
Volgens Nikken herkennen kinderen onder de 8 jaar advertenties niet als zodanig, maar ook oudere kinderen zijn op die leeftijd nog gemakkelijk te verleiden, waardoor ze de geadverteerde producten willen kopen. Omdat de reclames er tussendoor komen, kijken kinderen op een andere manier naar advertenties. Ze denken vaker dat het erbij hoort. In de apps blijken ook reclames voor te komen die op volwassenen gericht zijn, bijvoorbeeld voor een zelfmoordpreventielijn.

Dit kun je als ouder doen
Nikken raadt aan om als ouder in de buurt te blijven als kinderen met apps bezig zijn. Als er advertenties verschijnen is het belangrijk erop te letten hoe het kind erop reageert. Eventueel kun je er uitleg bij geven. Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor (betaalde) apps zonder reclame en in-app-aankopen of de apps die kinderen gebruiken vooraf zelf te screenen.

Omdat het vaak om internationale apps en advertentie-aanbieders gaat, kan de Reclame Code Commissie er niet zoveel aan doen. Fiona Vening van de RCC vertelde in het programma Radar dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn voor kinderen en geen morele of fysieke schade mag toebrengen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan: het is juridisch lastig om dat voor Nederland af te dwingen bij een buitenlandse advertentiebemiddelaar die wereldwijd actief is.

Lees ook:

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.