Reacties voor: Speelt je kind gratis games? Dit wil je weten over lootboxes
Alles over lootboxes en microtransacties
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje raar dat lootboxes de laatste tijd in het nieuws zijn.
MMORPG’s gebruiken ze al jaar en dag, en je hoorde er nooit wat van.
@Maurice: Ik denk dat het door twee dingen komt: meer bewustwording over de negatieve effecten van smartphoneverslaving en daarnaast dat smartphones (in tegenstelling tot spelconsoles) door heel erg jonge kinderen worden gebruikt, ook als ze de waarde van geld nog niet zo goed kennen. Bezorgdheid over kinderen zal ook meespelen, maar da’s van alle tijden.
Wat kunnen ontwikkelaars doen?
– Breng alleen apps / spellen uit waarvoor een behoorlijk bedrag betaald moet worden. Voor dat geld krijg je een volwaardig product / spel wat je zonder verdere beperkingen kan spelen.
– DLC’s / in-app aankopen mogen wel, maar moeten wel iets behoorlijks toevoegen, denk aan de extra campaign die je vroeger kocht als uitbreiding voor Red Alert. Of je brengt een spel gratis uit als demo om het te kunnen proberen en een eenmalige IAP om het totale spel te ontgrendelen, zoals bijvoorbeeld bij Civilization VI en Prison Architect.
Wat kunnen ouders / kinderen / andere gebruikers doen?
– Stop het downloaden en spelen van “gratis” apps die uiteindelijk meer kosten dan een volledig spel zoals hierboven beschreven. Als iedereen dit doet, is het verdienmodel niet rendabel meer.
– Realiseren dat gratis niet bestaat en dat ontwikkelaars hun brood moeten verdienen met het maken van spellen.
Wat kan Apple doen?
– Betaalde spellen meer promoten en gratis spellen met lootboxes onderaan de App-store zetten.
Goed, wellicht ben ik een zeikerd, maar ik ben ook nog een gamer van de oude stempel die vroeger € 50 betaalde voor een game op CD of DVD en wellicht € 20 – € 30 voor een uitbreiding en die je verder zonder beperkingen uit kon spelen.
Op de iPhone en iPad heb ik zowel “gratis” als betaalde games gespeeld en op de langere termijn heb ik van die laatste het meeste speelplezier en speel ik die nog steeds. Van de “gratis” games is het grootste deel weer verwijderd.
Over welke games heb je het dan? WoW kan ik redelijk inschatten al kan/kon je daar loot van een baas doorgeven aan een ander.
Wat een goed artikel. Dank je wel. Complimenten aan de gastschrijver.
Een verademing om dit soort artikelen te lezen tussen alle “wat verwachten we van de volgende iPad” en alle andere kristallen bol artikelen.
Een goede uitnodiging om als ouder op die site te komen kijken.
Toch zit er onjuiste informatie in het artikel, daar waar het gaat over microtransacties in Fortnite.
Bij Fortnite hoef je nooit te betalen om verder te kunnen spelen. Het pay-to-play of pay-to-win concept zie je niet terug in Fortnite. En dat is wat de gamers community zo waardeert aan deze game. Je kan in Fortnite betalen voor leuke outfits, hakbijlen, rugtassen en dansjes. Maar je wordt er nooit beter van, het is puur cosmetisch.
Er zijn dus pro gamers wie nog nooit een euro aan Fortnite hebben uitgegeven. Fortnite is hierin uniek, maar weinig games kunnen en durven dit.
@Dlo: Goede nuance die je daar nog even aanstipt. Het artikel benoemt (bewust) dat je optioneel kunt grijpen naar micro transacties om een game leuker te maken of sneller te vorderen, niet dat dit noodzakelijk is. Ook niet bij Fortnite.
Bij het hoofdstuk over DLC wordt die indruk wellicht wel gewekt, maar ook daar zijn inderdaad voorbeelden waar je ook het basisspel gewoon kunt spelen zonder de DLC.
De essentie is dan ook; zorg dat je als ouder goed op de hoogte bent van wat het verdienmodel is van de app of game die je kind veel speelt. Niet om specifieke apps te bestempelen als goed / fout, of te zeggen dat het spenderen van geld aan / binnen apps en games per definitie slecht is.