Bijna een maand geleden ging in Amerika Apple News+ van start, een betaalde versie van Apple’s bestaande News-app. De eerste maand verloopt als het aan een aantal uitgevers ligt niet erg soepeltjes. Digiday sprak met vijf uitgevers die hun ongenoegen uiten over de start van de nieuwsdienst. Apple had bijvoorbeeld beloofd om templates voor artikelen aan te leveren, maar volgens de uitgevers blijkt dat iets anders in elkaar te zitten.
Moeilijke start voor Apple News+
In de maanden voor de introductie van Apple News+ ging Apple langs bij uitgevers om ze ervan te overtuigen mee te doen. In die pitches zou Apple beloofd hebben om te zorgen voor de hulpmiddelen voor het ontwerpen van artikelen. Deze templates maken het voor uitgevers makkelijker om hun artikelen aan te passen voor de News-app. Apple zou nu afzien van het verstrekken van dergelijke sjablonen. Apple werkt wel nauw samen met grote uitgevers die hun eigen sjablonen maken, maar voor veel andere uitgevers besteedt Apple dit uit.
Sommige uitgevers zijn ontevreden met deze templates en klagen ook over de gebrekkige technologie om geprinte tijdschriften en kranten om te zetten in digitale versies. Meerdere bronnen stellen dat elk nummer nagenoeg gekopieerd en aangepast moet worden, zodat het er in Apple News mooi uit ziet. Ook zou het onderscheid tussen content van verschillende uitgevers lastig te zien zijn, omdat dit proces gestandaardiseerd is. Kleinere uitgevers die niet de middelen hebben om eigen sjablonen te maken, moeten het dus doen met standaardmiddelen of het omzetten naar een PDF. Het nadeel hiervan is dat de content er dus vrij standaard uit ziet en lastig te herkennen is. PDF-versies zijn een stuk minder mooi en interactief, waardoor uitgevers bang zijn dat ze lezers kwijtraken.
Lastige communicatie
Ook in de communicatie richting Apple zouden de frustraties oplopen. Apple geeft sommige uitgevers een voorkeursbehandeling, zo klagen de uitgevers. Alle uitgevers die meedoen krijgen contactinformatie van Apple, waar ze pitches naartoe kunnen sturen. Een kleinere groep uitgevers heeft echter ook toegang tot een apart privékanaal in de zakelijke chatapp Slack, waarmee ze veel directer met Apple kunnen communiceren. De uitgevers die daar geen toegang toe hebben, zijn daarover geïrriteerd en vinden dat ze door Apple benadeeld worden.
De start van Apple News+ loopt dus nog niet helemaal op rolletjes, zeker niet voor kleine uitgevers. Apple wilde niet reageren op de klachten van de uitgevers. Mogelijk is Apple al in gesprek met een aantal van deze partijen. Het zou voor Apple namelijk negatief uitpakken als blijkt dat deze kleinere uitgevers er na een paar maanden al mee stoppen.
Voorlopig hebben we in Nederland nog niets aan de News-dienst. Het ziet er ook niet naar uit dat Apple de dienst snel uitbreidt naar meer landen. Apple moet daarvoor namelijk nauw samenwerken met verschillende partijen. Gezien de vele klachten lijkt er nog een hoop werk aan de winkel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Weekend kijktips: Fantasievriendjes, Simone Biles, Olivia Rodrigo en meer (02-11)
- Apple TV+ bestaat 5 jaar: eigenzinnige aanpak, toch succesvol (01-11)
- Weekend kijktips: Before, Bruce Springsteen, Megan en meer (26-10)
- Apple Intelligence werkt niet op oudere iPhones - waarom eigenlijk? (25-10)
- Apple Kaarten vanaf nu veel gedetailleerder in Amsterdam: zo zien de verbeterde kaarten eruit (23-10)
Reacties: 0 reacties