Klantenservice iPhone is sneller en goedkoper dan Blackberry en Android

De klantenservice voor de iPhone is sneller door te komen en goedkoper in onderhoud. Dit blijkt uit onderzoek van ClickFox.
Bastiaan Vroegop -

KlantenserviceApple is per jaar relatief minder geld aan de klantenservice voor zijn iPhone kwijt, dan de Android en BlackBerry-concurrentie. De reden: er is maar een handjevol iPhones, die allemaal door hetzelfde bedrijf ontworpen zijn. Daardoor ben je wanneer je Apple’s klantenlijn belt automatisch op de juiste plek, waardoor er ook zelden doorverbonden moet worden naar een andere werknemer. Dit zorgt ervoor dat het probleem sneller is opgelost en ook de kosten gedrukt worden.


Dit blijkt uit onderzoek van het IT-bedrijf ClickFox. Zij keken mee over de schouder van een aantal bellers naar de klantenservices van bedrijven die hulp boden met Android, BlackBerry en iPhone-toestellen. Wat bleek: BlackBerry-bezitters werden vergeleken met iPhone-bellers 37 procent meer doorverbonden naar iemand die ze beter kon helpen. Bij Android was dit nog erger, daar werd gebeurde dit 77 procent meer. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat call centers in Amerika die zich met BlackBerry bezighouden ongeveer 46 miljoen dollar meer kwijt zijn per jaar. De Android-bellers kunnen rekenen op 97 miljoen dollar meer dan Apple.

Het is niet verrassend om te zien dat Apple weet te besparen omdat die markt minder gefragmenteerd is. App-ontwikkelaars prezen dit al eerder, omdat ze niet met meerdere schermresoluties hoeven te werken. Wel interessant zijn de cijfers die dit onderzoek aan deze strategie hangt: Apple weet 97 miljoen te besparen ten opzichte van zijn directe concurrent Android. Daar staat wel tegenover dat Android-klantenservices niet alleen bij Google zitten, maar ook bij hardware-fabrikanten zoals Samsung.

Reacties: 15 reacties

  1. Klantenservice van Apple? Ik moet bij een probleem altijd naar de t-mobile winkel..

  2. Nog nooi gehoord van een klantenservice door Apple. Ja, zo bespaar je wel geld…

  3. Ik ken de Apple klantenservice wel. Uit ervaring zeg ik, snel, efficient en goed.

    Blackberry klantenservice daarentegen?! We hebben BB’s gebruikt in ons bedrijfje en je moet naar je verkooppunt en die lossen niks voor je op:) Welke klantenservice?

  4. Dit komt op mij over als appels en peren vergelijken…

  5. Mix van appels en peren en open deuren intrappen. Mischien is dit ook wel een beetje een mosterd na de maaltijd antwoord….

  6. Weetje wat ik nu zo zat ben.. Elke keer die berichtgeving over wie wat beter doet. Android dit, iPhone dat, en blackberry zo. Wat is de rede waarom ik dit bericht wel op de iPhone site van jullie zie, maar niet op de Android site van jullie.

    Snap het gewoon niet. Worden mensen niet helemaal gek van die onzinnige vergelijkingen hier?

  7. Volgens mij zijn de fabrikanten niet minder kwijt maar de personen die bellen.

  8. Misschien zijn BB en Android gebruikers wel realistischer dan Apple gebruikers.

  9. Wat Ruben V zegt. 🙂

    Met de iPhone ga ik naar mijn provider als er met mijn abbo of bereik iets mis is. Voor hardware en software kan ik bij Apple terecht (een APR dus in NL).

    Met Android heb je voor de software alleen een mailmogelijkheid (Google is niet te bellen of schriftelijk te benaderen) of je moet naar Korea voor je Samsung-hardwareproblemen, want je provider heeft daar geen verstand van (alleen van bereik en abbo). Samsung, HTC ed. kennen geen PR’s..

  10. De klantenservice is ook niet alleen voor iPhones maar ook voor iPods en iPads en Macs

  11. Als mijn iphone kapot is ga ik naar T mobile en die stuurt het voor me op (al 3x gebeurd-_-“) geen klantenservice van apple tegen gekomen

  12. Klantenservice van Apple? Ze mogen mij eerst eens twee jaar garantie geven. Die gekke Amerikanen snappen nog steeds niet dat hun één jaar in Europa niet geldt.

  13. Origineel geplaatst door ik
    Misschien zijn BB en Android gebruikers wel realistischer dan Apple gebruikers.

    Daardoor wordt je vaker doorverbonden?

  14. Ik zou niet eens weten waar ik voor “service” bij Apple terecht kan. Op hun chaotische website is die informatie in ieder geval nergens te vinden. Gelukkig heb ik het tot nu toe ook nooit nodig gehad.

  15. Pas als we Apple Stores hebben zullen we service van Apple hebben, tenzij je het natuurlijk via de Online Apple Store gekocht hebt, dan heb je een telefoonnummer service 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.