KLM gaat 5.000 iPads beschikbaar stellen aan piloten en cabinepersoneel
KLM heeft vandaag bekendgemaakt dat ze 5.000 iPads beschikbaar gaan stellen aan piloten, senior pursers en pursers. Sinds eind 2011 werd een pilotproject uitgevoerd en dat is goed bevallen. Volgens KLM verhoogt de iPad de klantenservice en blijven medewerkers beter op de hoogte van last-minute operationele veranderingen. Tijdens de pilot werden 100 cockpit- en cabinemedewerkers voorzien van een iPad. Daaruit bleek dat het cabinepersoneel sneller kon reageren op vragen en persoonlijke wensen van passagiers. De piloten gebruiken de iPad om sneller vluchtplannen de kunnen delen, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen. Het beschikbaar stellen van alle 5.000 iPads gaat wel een behoorlijke tijd in beslag nemen; KLM verwacht er de komende maanden druk mee te zijn.
Rond de herfst moeten alle piloten, (senior) pursers en senior cabinepersoneel voorzien zijn van een iPad. In mei 2011 schreven we op iPadclub over het gebruik van iPads door medewerkers van KLM en de Nederlandse Luchtmacht. Het plan was toen om rond de zomer de tablets al in het normale vliegverkeer te gebruiken.
eKLM werd daarbij genoemd als digitale verzameling van de KLM-handboeken, instructies en operating manuals. Officieel bracht KLM nog geen informatie over eKLM naar buiten. Aanvankelijk werd ook benadrukt dat eKLM de bestaande handboeken nog niet mocht vervangen en dat het uitsluitend om een test ging. Die testfase is inmiddels afgesloten: de iPad bevalt goed! Hoe het bij collega-luchtvaartmaatschappij American Airlines werkt is te zien in deze video.
KLM werkt ook aan een eigen game, maar dat is bedoeld ter vermaak en niet om je vliegreis beter te plannen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties