KLM gaat 5.000 iPads beschikbaar stellen aan piloten en cabinepersoneel

KLM gaat 5.000 iPads uitdelen aan piloten en cabinepersoneel. De iPads vergroten de service aan de klant en zorgen dat piloten beter geïnformeerd zijn over operationele zaken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ipads piloten cabineKLM heeft vandaag bekendgemaakt dat ze 5.000 iPads beschikbaar gaan stellen aan piloten, senior pursers en pursers. Sinds eind 2011 werd een pilotproject uitgevoerd en dat is goed bevallen. Volgens KLM verhoogt de iPad de klantenservice en blijven medewerkers beter op de hoogte van last-minute operationele veranderingen. Tijdens de pilot werden 100 cockpit- en cabinemedewerkers voorzien van een iPad. Daaruit bleek dat het cabinepersoneel sneller kon reageren op vragen en persoonlijke wensen van passagiers. De piloten gebruiken de iPad om sneller vluchtplannen de kunnen delen, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen. Het beschikbaar stellen van alle 5.000 iPads gaat wel een behoorlijke tijd in beslag nemen; KLM verwacht er de komende maanden druk mee te zijn.


Rond de herfst moeten alle piloten, (senior) pursers en senior cabinepersoneel voorzien zijn van een iPad. In mei 2011 schreven we op iPadclub over het gebruik van iPads door medewerkers van KLM en de Nederlandse Luchtmacht. Het plan was toen om rond de zomer de tablets al in het normale vliegverkeer te gebruiken.

piloten ipadseKLM werd daarbij genoemd als digitale verzameling van de KLM-handboeken, instructies en operating manuals. Officieel bracht KLM nog geen informatie over eKLM naar buiten. Aanvankelijk werd ook benadrukt dat eKLM de bestaande handboeken nog niet mocht vervangen en dat het uitsluitend om een test ging. Die testfase is inmiddels afgesloten: de iPad bevalt goed! Hoe het bij collega-luchtvaartmaatschappij American Airlines werkt is te zien in deze video.

KLM werkt ook aan een eigen game, maar dat is bedoeld ter vermaak en niet om je vliegreis beter te plannen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 juni 2013 om 16:22
Categorie
Achtergrond

Reacties: 11 reacties

  1. Goede ontwikkeling. Weg maet al dat papier.

  2. Ik ken een KLM piloot die de iPad inderdaad gebruikte. Hij kon vluchten plannen (in de computer van het vliegtuig, het rooster en mail e.d. bekijken… Ook alle boeken die nodig zijn staan erop. Super handig!

  3. Nou moet de KLM maar even snel naar Saturn toe scheelt een stuk als je er meteen 5000 haalt

  4. Klantenservice verhogen = de kwaliteit van de klantenservice verhogen.
    KLM stelt iPads aan 5.000 crewleden beschikbaar, wat niet betekent dat KLM ook daadwerkelijk 5.000 iPads aanschaft. Het aantal zal in de realiteit lager liggen.

    Slechts een paar tips, voor de rest een prima artikel!

  5. @Matthijs: KLM heeft 2700 piloten/co-piloten… Dan nog de pursers/senior cabinepersoneel. Dan is 5000 een getal aardig in de richting 😉

  6. Laat ze het personeel niet zou uitbuiten!
    Als ze zich menselijk gedragen tegen het personeel dan vertrouw ik ze pas.
    Vroeger raakte ik onder de indruk van zulke berichten nu weet ik beter!!

  7. Goede ontwikkeling, ik volg dit al een tijdje en hoop dat dit nu verder goed uitgerold wordt.

    @sdsmpie: dit is wel heel off-topic, maar uitbuiten is gewoon onzin. Scherpe kritiek zomaar zonder onderbouwing. Ik werk bij de KLM en heb prive een uitgebreid netwerk zowel vliegend als grondpersoneel en niemand die zich uitgebuit voelt. Er zijn natuurlijk altijd zelfbenoemde slachtoffers die vinden dat ze beter verdienen. Er zijn diverse vakbonden actief die dagelijks contact hebben met het top management.
    En een arbeidsovereenkomst met KLM is geheel vrijwillig. En jij kunt natuurlijk ook gewoon met bijv. Easjet gaan vliegen waar de omstandigheden vast een stuk beter zijn, toch?

  8. ‘Sinds eind 2011 werd een pilotproject uitgevoerd …’ Woordspeling?

  9. @A: Ik ontken niet dat KLM 5.000 crewleden heeft (zo niet meer). Echter het aantal crewleden hoeft niet gelijk te staan aan het aantal iPads, voor de tweede keer.

  10. @Matthijs: Je hebt gedeeltelijk gelijk. KLM heeft zeker meer crewleden dan dat. Echter krijgen zoals in het artikel staat alleen de vliegers (KLM en KLC), de (seniore) pursers en het seniore cabinepersoneel een ipad. Dus ja er worden 5000 iPads ‘weggeven’.

  11. Daarom vragen ze zeker extra geld voor de koffers, om dit te bekostigen?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.