De KLM-app heeft haar app een kleine update gegeven, maar door de wijziging laat de app zich wel heel anders bedienen. De app van KLM heeft namelijk afstand genomen van het bekende hamburgermenu en maakt vanaf nu gebruik van een eenvoudigere knoppenbalk. De app is daardoor makkelijker met één hand te bedienen. Welke apps werken er eigenlijk nog met een hamburgermenu?
KLM met nieuwe knoppenbalk
Je hebt een vlucht geboekt naar een mooie vakantiebestemming, maar je bent al wat aan de late kant. Je rent met je koffer in je ene hand en je iPhone in je andere hand op Schiphol op zoek naar de juiste incheckbalie. In de KLM-app vind je alle informatie over je reis zodat je alles bij de hand hebt, maar het hamburgermenu gooit roet in het eten. De app bedienen met één hand gaat helaas niet zo makkelijk als je zou willen. De nieuwste versie moet hier een einde aan maken, want de KLM-app heeft het hamburgermenu ingeruild voor een veel gebruiksvriendelijkere knoppenbalk.
In de nieuwe versie van de KLM-app vind je de belangrijkste onderdelen nu in vijf knoppen onderaan: Boeken, Mijn reizen, Flying Blue, Profiel en Contact. Zodra je ingelogd bent zie je in het kopje Mijn reizen alle informatie over je huidige en recente vluchten, terwijl je bij Boeken snel een vlucht kunt opzoeken. Alle andere opties zoals voorkeuren, betaalwijze en reisdocumenten vind je onder het kopje Profiel. Bij het kopje Contact vind je ook de koppeling naar de Facebook Messenger-bot van KLM. Een andere prettige wijziging in de KLM-app is dat de boardingpas nu scanbaar is. Met de boardingpas kun je sneller de douane passeren en aan boord van het vliegtuig stappen.
Nog veel apps met hamburgermenu
KLM volgt een trend die al een aantal jaar aan de gang is. Al in mei 2014 werd het hamburgermenu in iOS-apps steeds minder populair en de afgelopen jaren zijn dan ook meer apps overgestapt naar een standaard knoppenbalk. Het hamburgermenu kenmerkt zich door een icoontje van drie streepjes in de linker bovenhoek. Tik je hierop, dan schuift de interface naar rechts en verschijnt er een reeks aan knoppen en opties. Met steeds groter wordende toestellen is zo’n hamburgermenu wat onhandiger, al werkt het vaak ook met een veegbeweging. De knoppenbalk is vaak onderaan de app altijd zichtbaar en met de duim te bereiken. Een populaire app die het hamburgermenu vaarwel zei is Spotify.
Toch zijn er nog steeds veel apps die zich vasthouden aan een hamburgermenu. Google Maps werkt bijvoorbeeld nog steeds met een hamburgermenu, net als veel andere apps van Google. Een andere populaire en veelgebruikte reisapp die nog steeds met een hamburgermenu werkt, is de NS Reisplanner Xtra-app. Het hoofdmenu is alleen te bekijken via dit schuifmenu, al wordt er bij het detailscherm van een treinreis weer wel gebruikgemaakt van een knoppenbalk. Ook de Bankieren-app van ING werkt al sinds één van de allereerste versies met een hamburgermenu.
Welk ontwerp heeft bij jou de voorkeur in iOS-apps? Zie je liever een knoppenbalk of heeft het hamburgermenu de voorkeur?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 0 reacties