Luchtvaartmaatschappij KLM gaat als een van de eerste bedrijven gebruik maken van de nieuwe zakelijke chatfunctie voor bedrijven. KLM is onderdeel van een select groepje van bedrijven die meedoen aan een test met het groene vinkje voor bedrijven.

KLM test WhatsApp voor instapkaarten en meer
Via WhatsApp kun je boekingsbevestigingen, instapkaarten en incheckmeldingen ontvangen. Ook krijgen gebruikers via WhatsApp meldingen over wijzigingen in hun vlucht. Het kanaal zal alleen worden gebruikt voor relevante informatie en niet voor reclame, zo belooft de vliegmaatschappij.
WhatsApp maakte eind augustus bekend dat ze speciale geverifieerde accounts voor bedrijven gaan invoeren. Het groene vinkje maakt duidelijk dat het om een officieel zakelijk account gaat. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die op deze manier gebruik maakt van WhatsApp. Wereldwijd zijn er nog enkele andere bedrijven die meedoen. Op WhatsApp zijn meer dan 1 miljard mensen actief. Voorheen maakte KLM gebruik van meerdere kanalen voor klantenservice, waaronder Facebook Messenger. Communiceren via WhatsApp heeft als voordeel dat de berichten standaard zijn versleuteld.
Inkomstenbron voor WhatsApp
Bij KLM kun je in 10 talen communiceren over je vliegreis. De vliegmaatschappij heeft wereldwijd 250 medewerkers zitten die ondersteuning bieden via Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en nu dus ook WhatsApp. Bij het boeken of inchecken geef je aan dat je via WhatsApp de informatie wilt ontvangen, waarna je incheckmeldingen en instapkaarten via WhatsApp krijgt. KLM denkt dat vooral Europeanen er gebruik van zullen maken. Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM: “WeChat is groot in China, Messenger in de VS en Azië, WhatsApp in Noordwest-Europa en Zuid-Amerika.” Tijdens de test betaalt KLM niets, maar het plan is dat de zakelijke accounts op termijn geld gaan opleveren voor WhatsApp.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Wat een goed plan! Hoop dat er geen/weinig reclame aan verbonden zit..
Wat is het nut voor KLM om met zoiets voor te lopen? Gaat het ze meer klanten / omzet / winst opleveren?
Als al die klanten wegblijven dan kan je zo goed bereikbaar zijn via allerlei platformen als je wilt. Ik kan me niet voorstellen dat ik een instapkaart via whatsapp nodig heb.
1) als ik zonder ruimbagage op het vliegveld ben, dan ben ik al online ingecheckt en heb ik mijn mobiele instapkaart al (of papieren versie uitgeprint) en loop ik meteen door.
2) als ik met ruimbagage op het vliegveld ben, dan moet ik sowieso langs de check-in balie om mijn bagage af te geven. Dan kan ik net zo goed ook daar de medewerk(st)er vragen het voor mij uit te printen. Of ik heb vooraf alvast ingecheckt en/of instapkaart op papier of digitaal (mobiel).