KPN ondersteunt Bellen via Wi-Fi op de iPhone

Met ingang van iOS 12.1
Zit je bij KPN? Dan profiteer je nu ook van Bellen via Wi-Fi. Dankzij Wi-Fi-bellen kun je ook gesprekken voeren op plekken waar het bereik minder is. KPN-klanten profiteren hiervan sinds de komst van iOS 12.1.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Zit je bij KPN maar is je bereik op werk of thuis te slecht voor een fatsoenlijk telefoongesprek? Dan is het de moeite waard om iOS 12.1 te installeren, want vanaf die versie biedt KPN ondersteuning voor Bellen via Wi-Fi. Als je internetverbinding snel genoeg is, is ook de geluidskwaliteit beter.

KPN met Bellen via Wi-Fi

De iPhone ondersteunt al heel wat jaren Wi-Fi bellen, maar de providers moeten dit wel ondersteunen. In Nederland werkte dat al met Vodafone en Tele2, maar vanaf nu kan dit ook bij KPN. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is iOS 12.1 en de nieuwste aanbiederupdate. De update haal je op via de instellingen van je iPhone. Ga hiervoor naar Instellingen > Algemeen > Info. De melding verschijnt automatisch in beeld.

KPN Bellen via Wi-Fi.

Zorg er wel voor dat je eerst iOS 12.1 geïnstalleerd hebt, die onlangs uit kwam. Heb je dat gedaan, dan kan je Wi-Fi bellen inschakelen. Dit doe je ook in de Instellingen-app via Telefoon > Bellen via Wi-Fi. Hou er rekening mee dat deze functie niet werkt als je in het buitenland bent. Je hebt bovendien een iPhone 6 of nieuwer nodig. Het lijkt erop dat KPN de functie nog aan het uitrollen is. We krijgen meerdere reacties van lezers waarbij de functie nog niet beschikbaar is. Probeer het in dat geval op een later moment nogmaals. Volgens KPN moet de functie medio november sowieso voor iedereen beschikbaar zijn.

Dankzij de functie kun je ook met een slecht bereik gewoon telefoongesprekken voeren. Je belminuten gaan gewoon van je KPN-bundel af, dus dat betekent niet dat je ineens onbeperkt kan bellen en sms’en als je de functie gebruikt. Het Wi-Fi-netwerk wordt alleen gebruikt om de verbinding met de andere persoon en het KPN-netwerk te maken. Er zijn verder geen kosten verbonden aan het bellen via Wi-Fi. Meer over deze functie lees je in ons uitlegartikel over Bellen via Wi-Fi. KPN ondersteunde wel al 4G-bellen.

Bekijk ook

Bellen met iPhone

Bellen via wifi: alles wat je moet weten

Bellen via wifi is een functie op de iPhone waardoor je via je eigen wifi-verbinding contact maakt met het netwerk van je provider. Zo kun je ook bellen als je bijvoorbeeld slecht bereik hebt. Bij welke providers werkt het en wat heb je nodig? Je leest het hier.

Met dank aan de tipgevers!

Revisiegeschiedenis:

  • 2018 - 31 oktober: Extra opmerking over beschikbaarheid toegevoegd.

Informatie

Laatst bijgewerkt
31 oktober 2018 om 14:00
Onderwerpen
,
Categorie
Providers

Reacties: 23 reacties

  1. Ben benieuwd sommige delen bij de universiteit Groningen is geen bereik wel WiFi.

  2. @Michel: kan de optie niet op me iPhone 7 doen…. erg vreemd als je het bericht leest

    • @Corine: Misschien dat je aanbiederinstellingen no niet up-to-date zijn. Als je naar Instellingen > Algemeen > Info gaat kan het zijn dat je een pop-up krijgt met de vraag of je deze wil updaten.

      Ik heb KPN NL 34.1 en kan hem nu wel activeren.

  3. Ben bij Vodafone. Bellen over WiFi werkt super. Alleen vreet batterij. Hopelijk voor KPN abonnees beter batterij gebruik.

  4. En je kan geen 112 bellen via wifi. Dat is niet handig als je dan eerst bellen via wifi moet uitschakelen in de instellingen.

  5. Origineel geplaatst door P de Jong
    Ben bij Vodafone. Bellen over WiFi werkt super. Alleen vreet batterij. Hopelijk voor KPN abonnees beter batterij gebruik.

    Heb ook Vodafone maar heb totaal geen problemen met batterij verbruik.. Misschien even na laten kijken

  6. @Corine: Bij mij op Iphone 7 ook geen schakelaar om te bellen via wifi

  7. @Corine: @Peter Spruit: Inderdaad eerst die eerste handeling voor een update van de operator instellingen.

    Daarna naar Instellingen—> Telefoon —> bellen via WiFi om dat aan te zetten

  8. Zit bij IPhone 7 onder instellingen- mobiel netwerk

  9. (Red.) Extra opmerking over beschikbaarheid toegevoegd.

  10. Geldt dit ook voor de virtuele providers die gebruik maken via het KPN netwerk? Zoals Simyo bijvoorbeeld.

  11. Origineel geplaatst door Paul
    Geldt dit ook voor de virtuele providers die gebruik maken via het KPN netwerk? Zoals Simyo bijvoorbeeld.

    Het werkt ook bij Simyo 😀

  12. Ben ook benieuwd of dit ook snel voor de virtuele providers gaat gelden. Bij Telfort beginnen ze inmiddels hopeloos achter te lopen. Geen 4G in het Buitenland, geen VoLTE, geen VoLTE, geen Visual Voicemail.

  13. Origineel geplaatst door Paul
    Geldt dit ook voor de virtuele providers die gebruik maken via het KPN netwerk? Zoals Simyo bijvoorbeeld.

    VoLTE (Voice over LTE) is een voorwaarde om van VoWiFi gebruik te maken en dat is bij Simyo ook nog niet beschikbaar.

  14. Hebben jullie ook last naar de 12.1 iOS update dat de Bluetooth teken verdwenen is bovenin het scherm? Terwijl Bluetooth bij mij wel gewoon aan is.

  15. T-Mobile, leest u mee ?

  16. Je moet eerst je provider instellingen updaten door naar info onder algemeen te gaan. Daarna heb je de optie voor WiFi bellen. Zonder die update heb je de optie niet.

  17. Origineel geplaatst door Wil
    En je kan geen 112 bellen via wifi. Dat is niet handig als je dan eerst bellen via wifi moet uitschakelen in de instellingen.

    Je kan dan wel WiFi snel uitschakelen. Dan bel je weer via 4g/3G

  18. Origineel geplaatst door Wil
    En je kan geen 112 bellen via wifi. Dat is niet handig als je dan eerst bellen via wifi moet uitschakelen in de instellingen.

    Origineel geplaatst door Joost
    Je kan dan wel WiFi snel uitschakelen. Dan bel je weer via 4g/3G

    *De iPhone gebruikt een mobiel netwerk voor noodoproepen wanneer er een beschikbaar is. Als u ‘Bellen via wifi’ hebt ingeschakeld en er geen mobiel netwerk beschikbaar is, kunnen noodoproepen gebruikmaken van ‘Bellen via wifi’. De locatie van uw apparaat kan voor uw veiligheid bij noodoproepen worden gebruikt voor een snellere hulpverlening, ongeacht het feit of u Locatievoorzieningen ingeschakeld hebt.

    https://support.apple.com/nl-nl/HT203032

  19. Origineel geplaatst door Wil
    En je kan geen 112 bellen via wifi. Dat is niet handig als je dan eerst bellen via wifi moet uitschakelen in de instellingen.

    Reactie van KPN. Als je 112 belt wordt automatich overgeschakeld naar mobiel netwerk

  20. Aangezet maar heb geen geluid nu meer als ik bel via KPN WifiCall, hoor de andere partij niet.

  21. Heb het even gebruikt, maar snel weer uitgezet. Op het moment dat ik bellend overschakel tussen 4g naar WiFi valt de hele verbinding weg. Ook heb ik het idee dat het gesprek minder goed klinkt over de WiFi verbinding dan 4g. Ik had iig veel gekraak tijdens de gesprekken