iOS 17.6.1 lost netwerkproblemen op
Update 15 augustus 2024: Volgens KPN heeft de iOS 17.6.1 update de netwerkproblemen met de iPhone 12 opgelost. Meerdere klanten hadden er sinds afgelopen mei last van, waardoor ze te maken kregen met een trage 5G-verbinding. KPN zegt nu in een sms aan klanten dat de update de genoemde netwerkproblemen oplost. Zelf noemt Apple dit niet in de releasenotes. Daarnaast is KPN nog bezig om problemen van klanten met een iPhone 11 op te lossen. Als klanten zich eerder bij KPN hebben gemeld zullen ze benaderd worden voor een oplossing.
Hieronder lees je ons eerdere artikel van 12 juli 2024.
De eerdere problemen deden zich in 2022 voor, maar volgens KPN is er geen verband met die eerdere storingen. Sinds juni 2024 klagen meerdere KPN-klanten met een iPhone 11 of iPhone 12 dat ze moeilijk verbinding kunnen maken met het 4G- en 5G-netwerk van KPN. Ze krijgen in plaats daarvan een trage verbinding of EDGE of 2G. De iPhone geeft aan dat er sprake is van een 4G of 5G, maar in werkelijkheid is de verbinding veel trager. KPN onderzoekt de problemen en biedt compensatie aan, waarbij het abonnementsgeld wordt vergoed.
Dit kun je doen bij iPhone 11- en iPhone 12-problemen met KPN
KPN geeft klanten het advies om de iPhone 11 en iPhone 12 uit te schakelen en vervolgens weer aan te zetten. Daarna moet je de netwerkinstellingen herstellen. Mocht dit niet helpen, dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Wie kans wil maken op teruggave van de abonnementskosten zal zich ook bij KPN moeten melden.
De meeste getroffenen hebben een iPhone 11 of iPhone 12 (alleen die laatste is geschikt voor het 5G-netwerk). Toch zijn er ook enkele klanten met andere toestellen die er last van zeggen te hebben, bijvoorbeeld met een Android-smartphone. Daarnaast hebben klanten van virtuele providers die gebruikmaken van het KPN-netwerk er soms ook last van. Budget Mobiel, Lebara, Simyo en Youfone zittten op het KPN-netwerk.
Net als bij de voorgaande storing zegt KPN dat de problemen bekend zijn, maar dat de oorzaak nog niet is achterhaald. Het aantal klachten is hoger dan normaal en dat is volgens een woordvoerder reden tot nader onderzoek. Daarbij wordt samengewerkt met Apple om een oplossing te vinden. Volgens KPN hebben klanten niet voortdurend last van het probleem en schakelt de telefoon na verloop van tijd vanzelf weer terug naar 4G of 5G.
Ook storing in 2022
In 2022 deed zich een soortgelijke storing voor, waardoor klanten van KPN gedurende drie maanden te maken hadden met verbindingsproblemen. Er waren rond de 100 tot 150 klanten getroffen, die als oplossing een iPhone 12 aangeboden kregen. KPN vergoedde ook de abonnementskosten vanaf het moment dat de verbindingsproblemen optraden, totdat het vervangende toestel op de deurmat ligt.
Apple reageerde destijds niet op de verbindingsproblemen en wilde ook niet reageren op vragen hierover. Waarom juist de iPhone 11 last had van de verbindingsproblemen bij deze provider, is nog steeds niet duidelijk. Wel is het opmerkelijk dat de problemen zich alleen bij het KPN-netwerk voordeden en niet bij andere providers. Wie hoopt om ook deze keer te kunnen overstappen naar een nieuwer toestel, zal merken dat het niet zo gemakkelijk gaat. KPN gaf destijds alleen een upgrade aan mensen die zich eerder op het KPN-forum hadden gemeld. Ook zakelijke klanten vielen buiten de boot.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iPhone 11
Lees hier alles over de iPhone 11: mogelijkheden, specificaties, prijzen en meer. Bekijk informatie over de iPhone 11 als los toestel kopen, de iPhone 11 prijs en de iPhone 11 abonnementen bij providers. Alles wat je wilt weten over deze kleurrijke 6,1-inch iPhone van 2019! Toch liever een nieuwere iPhone? Bekijk dan ons overzicht iPhone kopen. De iPhone 11 is in 2020 opgevolgd door de iPhone 12.
Reacties: 4 reacties