Zit je bij KPN en kreeg je vanmorgen ineens een vreemde melding op je iPhone van verlopen certificaten? Je bent niet de enige. We hebben meerdere meldingen gehad van lezers die keer op keer dezelfde melding in beeld kregen. Wat is hier precies aan de hand?
KPN verlopen certificaten op iPhone
De melding lijkt op willekeurige momenten in beeld te verschijnen. De melding begint met de mededeling dat de serveeridentiteit niet gecontroleerd kan worden. Het gaat dan om het adres vvm.kpn-convm.com. Zodra je op meer details tikt, is te zien dat het gaat om een certificaat dat verstrekt is door KPN. Het certificaat blijkt verlopen sinds 10 april om 14:51:03. Alle gebruikers die deze melding ontvangen hebben, zien dezelfde verloopdatum en tijdstip.
De afkorting doet vermoeden dat het iets te maken heeft met Visual Voicemail. Om dit goed te laten werken zijn er TLS-certificaten nodig. De melding kan op elk moment verschijnen, ook bij het gebruik van andere apps. Lezers melden ons dat de melding nu al een dag duurt. De webcare van KPN adviseert om de melding weg te tikken, maar doordat deze telkens terugkeert, levert dit nogal wat frustraties op. We hebben navraag gedaan bij KPN en kregen de volgende reactie:
Het probleem betreffende certificaten voor Visual Voicemail is bij ons bekend en op dit moment werken wij aan een oplossing waardoor deze melding niet meer verschijnt. Tijdslijnen zijn nog niet bekend. Door de melding weg te klikken kunnen klanten alsnog gebruik maken van Visual Voicemail. Ook kunnen klanten altijd hun Voicemail berichten afluisteren door te bellen naar 1233.
KPN heeft sinds vorige week de Visual Voicemail-dienst bij Telfort geactiveerd. Vorig jaar was Visual Voicemail al actief bij KPN-klanten. Mogelijk heeft de melding iets te maken met wijzigingen in het systeem van KPN.
Met dank aan de tipgevers!
- 2019 - 11 april: Reactie KPN toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- RCS bij Nederlandse (en Belgische) providers: waar is het beschikbaar? (17-09)
- Slechte verbinding met iPhone 12 op KPN-netwerk? Volgens KPN opgelost (15-08)
- Vaarwel 3G: Odido schakelt als laatste provider 3G uit in Nederland (01-08)
- Odido maakt 5G sneller dankzij nieuwe frequenties (10-07)
- Ben en Simpel bieden nu 5G zonder bijbetalen (31-05)
Reacties: 15 reacties