iPhone-gebruikers met KPN ontvangen melding van verlopen certificaten

Problemen met Visual Voicemail
Sinds vanmorgen ontvangen steeds meer KPN-gebruikers meldingen van verlopen certificaten. Het probleem heeft te maken met Visual Voicemail.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Zit je bij KPN en kreeg je vanmorgen ineens een vreemde melding op je iPhone van verlopen certificaten? Je bent niet de enige. We hebben meerdere meldingen gehad van lezers die keer op keer dezelfde melding in beeld kregen. Wat is hier precies aan de hand?

KPN verlopen certificaten op iPhone

De melding lijkt op willekeurige momenten in beeld te verschijnen. De melding begint met de mededeling dat de serveeridentiteit niet gecontroleerd kan worden. Het gaat dan om het adres vvm.kpn-convm.com. Zodra je op meer details tikt, is te zien dat het gaat om een certificaat dat verstrekt is door KPN. Het certificaat blijkt verlopen sinds 10 april om 14:51:03. Alle gebruikers die deze melding ontvangen hebben, zien dezelfde verloopdatum en tijdstip.

KPN serveridentiteit melding.

De afkorting doet vermoeden dat het iets te maken heeft met Visual Voicemail. Om dit goed te laten werken zijn er TLS-certificaten nodig. De melding kan op elk moment verschijnen, ook bij het gebruik van andere apps. Lezers melden ons dat de melding nu al een dag duurt. De webcare van KPN adviseert om de melding weg te tikken, maar doordat deze telkens terugkeert, levert dit nogal wat frustraties op. We hebben navraag gedaan bij KPN en kregen de volgende reactie:

Het probleem betreffende certificaten voor Visual Voicemail is bij ons bekend en op dit moment werken wij aan een oplossing waardoor deze melding niet meer verschijnt. Tijdslijnen zijn nog niet bekend. Door de melding weg te klikken kunnen klanten alsnog gebruik maken van Visual Voicemail. Ook kunnen klanten altijd hun Voicemail berichten afluisteren door te bellen naar 1233.

KPN verlopen certificaat melding.

KPN heeft sinds vorige week de Visual Voicemail-dienst bij Telfort geactiveerd. Vorig jaar was Visual Voicemail al actief bij KPN-klanten. Mogelijk heeft de melding iets te maken met wijzigingen in het systeem van KPN.

Bekijk ook

iPhone 7 review: geen nieuwe telefoonfuncties

Telfort nu ook met Visual Voicemail op de iPhone

Telfort is begonnen met het aanbieden van Visual Voicemail op de iPhone. Hierdoor kun je veel makkelijker door je voicemails bladeren.

Met dank aan de tipgevers!

Revisiegeschiedenis:

  • 2019 - 11 april: Reactie KPN toegevoegd.

Informatie

Laatst bijgewerkt
11 april 2019 om 12:07
Onderwerp
Categorie
Providers

Reacties: 15 reacties

  1. Als hem wel geaccepteerd hebt kan ik hem herroepen of kan het geen kwaad?

  2. Slechte zaak om te adviseren dat mensen maar klakkeloos door veiligheidswaarschuwingen moeten klikken. Je zou toch mogen verwachten dat KPN dat soort zaken op orde heeft?!

    Misschien zijn mensen nu sneller geneigd om ook veiligheidswaarschuwingen bij een MITM te negeren.

  3. (Red.) Reactie KPN toegevoegd.

  4. Ik heb al sinds een tijd problemen met Visual Voicemail bij KPN. Berichten komen vaak pas na dagen binnen. Vaak met meerdere tegelijk.Hopelijk pakken ze nu door en fixen ze dat ook meteen.

  5. Heeft dus bij KPN iemand behoorlijk zitten slapen. Je weet toch dat je certificaten vernieuwd moeten worden op de datum die bij afgifte al bekend is.

  6. Nergens last van

  7. Het verlengen van een certificaat kan de besten overkomen. Ook Twitter, Microsoft en LinkedIn hebben die fout wel eens gemaakt. Wij hadden onlangs alle certificaten vervangen maar waren er ook enkele vergeten, dat gaf gelukkig voor onze klanten geen problemen / narigheden, maar voor onszelf wel omdat sommige tools niet meer bereikbaar waren.

    Het enige dat KPN moet doen is even een nieuw certificaat installeren, kwestie van eentje aanvragen en vervangen, dus deze “storing” is vermoedelijk heel snel verholpen.

    Heeft verder niks te maken met eventuele uitbreiding naar andere merken, of functionele problemen.

  8. Certificaat management is dus wel een dingetje bij KPN. Slechte zaak.

  9. Zelfde probleem deed zich vanmorgen voor bij T-Mobile.

  10. Certificaten management is bij elk bedrijf een probleem, trust me 😎

  11. De kpn kneuzen zijn vergeten het certificaat tijdig te vernieuwen. Dat is de enige echte reden. Lang leve grote logge organisaties…

  12. Zal KPN begrijpen dat als je als klant dit soort meldingen krijgt, het eigenlijk hetzelfde betekent dat er in de grote landelijke dagbladen met vette koppen staat dat je bedrijf vanaf nu niet meer te vertrouwen is.

  13. Origineel geplaatst door Johannes
    Ik heb al sinds een tijd problemen met Visual Voicemail bij KPN. Berichten komen vaak pas na dagen binnen. Vaak met meerdere tegelijk.Hopelijk pakken ze nu door en fixen ze dat ook meteen.

    Gelukkig ben ik dus niet de enige!! Sinds een hele tijd al dat de KPN voiceberichten dagen later bij me aankomen. Ik heb nu een redirect ingesteld naar mijn andere nummer zodat ik mijn berichten blijf ontvangen.

  14. KPN is een hopeloze provider. Ook op internetverbindingen met bedrijven kreeg het hele midden- en kleinbedrijf een tijd geleden voortdurend dit soort certificaten. Vervolgens werden Hotmail, Yahoo en andere email niet meer via KPN doorgestuurd. ‘De servers konden dat niet meer aan vanwege de veiligheid’ was de flauwe smoes. Het werd ook niet opgelost. Duizenden MKB bedrijven hebben toen een andere provider moeten nemen. Een hopeloos bedrijf. En nu dit weer op iPhones.

    Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn met een KPN abonnement. Je betaalt per maand 10 tot 15 euro meer voor het zelfde abonnement. Met een trager netwerk. Ik wil nooit meer iets met ze te maken hebben.

    Op m’n iPhone ben ik vanaf het eerste begin altijd bij T-Mobile. Prima service. Doen niet moeilijk en het snelste 4G netwerk. Voor minder geld.

  15. Origineel geplaatst door Macaanzee
    KPN is een hopeloze provider. Ook op internetverbindingen met bedrijven kreeg het hele midden- en kleinbedrijf een tijd geleden voortdurend dit soort certificaten. Vervolgens werden Hotmail, Yahoo en andere email niet meer via KPN doorgestuurd. ‘De servers konden dat niet meer aan vanwege de veiligheid’ was de flauwe smoes. Het werd ook niet opgelost. Duizenden MKB bedrijven hebben toen een andere provider moeten nemen. Een hopeloos bedrijf. En nu dit weer op iPhones.

    Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn met een KPN abonnement. Je betaalt per maand 10 tot 15 euro meer voor het zelfde abonnement. Met een trager netwerk. Ik wil nooit meer iets met ze te maken hebben.

    Op m’n iPhone ben ik vanaf het eerste begin altijd bij T-Mobile. Prima service. Doen niet moeilijk en het snelste 4G netwerk. Voor minder geld.

    Altijd bij T-mobile? Dus je schrijft over ervaringen vanuit een onderbuik gevoel over KPN? Ik heb wel ervaring, T-Mobile heeft een heel goed netwerk inderdaad maar alleen wanneer ik met dat abonnement in het buitenland zat. Binnen NL nergens in de randstad/midden NL ontvangst en elke beller ging gelijk door naar de voicemail. T-mobile kan nog zo goed uit testen komen maar als het in mijn situatie niet doet wat ik verwacht van een provider en dat is bellen, bereikbaar zijn en snel internet; dan blijven er maar twee providers over. Vodafoon en KPN waarbij KPN dan net even wat meer extraatjes bied in een abonnement als Vodafoon.