KPN: mobiel internet wordt duurder, gebruik VoIP apps als Skype extra belast [Update]

KPN maakt met ingang van deze zomer mobiel internetten duurder. Gebruik van diensten zoals Skype en WhatsApp worden extra belast en VoIP wordt voor nieuwe en bestaande klanten geblokkeerd.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

KPNTelecomoperator KPN introduceerde vandaag haar strategisch plan voor de aankomende jaren tot en met 2015. Onderdeel daarvan is dat mobiel internet bij de operator en haar dochters Hi en Telfort vanaf aankomende zomer duurder zal worden. In april maakte KPN al bekend dat de omzet uit mobiele diensten lager was dan verwacht, veroorzaakt door het feit dat klanten minder bellen en sms’en maar in plaats daarvan verschillende apps voor onder meer chat en VoIP gebruiken.

Van KPN’s jongerenmerk Hi gebruikte in augustus vorig jaar nog niemand de chatapplicatie WhatsApp, waarmee je via de smartphone gratis met elkaar kunt chatten. Inmiddels gebruikt 85% van de klanten de applicatie, zo stelde KPN-topman Eelco Blok dinsdag in een toelichting op de nieuwe strategie. Volgens Blok ziet KPN zich genoodzaakt om daar met nieuwe abonnementsvormen op in te spelen. “We gaan geen extra geld vragen voor specifieke applicaties, maar vragen een extra vergoeding voor bijvoorbeeld alle apps die gebruikmaken van de functie VoIP”, aldus Blok. Skype is zo’n applicatie die van VoIP gebruikmaakt.

Vooralsnog gaat het om WhatsApp en VoIP-apps als Skype waarvoor KPN extra geld in rekening wil brengen. Het is nog niet duidelijk voor welke andere applicaties het nieuwe beleid ook gaat gelden. Naar verwachting zullen ook alle alternatieven van Skype, zoals Fring en Viber, die eveneens van VoIP gebruikmaken onder de nieuwe regeling gaan vallen. Verdere details, zoals de prijzen van abonnementen, wil KPN pas deze zomer bekendmaken. Het is dan ook nog niet duidelijk wat de wijzigingen precies voor huidige abonnees en nieuwe klanten zullen betekenen.

De regeling gaat met ingang van deze zomer sowieso gelden voor nieuwe klanten van KPN of haar dochters Hi en Telfort. Maar voor bestaande klanten betekent het dat KPN strenger gaat toezien op het gebruik van VoIP. In de huidige algemene voorwaarden is opgenomen dat het gebruik van VoIP verboden is, maar de operator handhaaft deze bepaling momenteel niet. Als de nieuwe abonnementen zijn ingegaan wordt het gebruik van VoIP ook voor bestaande klanten geblokkeerd.

Volgens Blok is de mobiele markt met de komst van de smartphones ‘fundamenteel veranderd’. Hij verwacht dat het aantal mobiele belminuten zal afnemen, sms’en vlakt op dit moment al af. De trend dat klanten minder bellen en sms’en is overigens niet uniek voor KPN. T-Mobile zag het afgelopen kwartaal het gebruik van mobiele datadiensten wederom sterk toenemen, al steeg het aantal sms’jes bij de operator wel. Hetzelfde geldt ook voor Vodafone. Beide operators hebben vooralsnog niets bekendgemaakt over soortgelijke plannen als KPN heeft. Blok verwacht dat ook zij dit uiteindelijk zullen merken.

KPN heeft aan Tweakers laten weten dat er voor chat-applicaties als Whatsapp toch niet extra betaald hoeft te worden. De abonnementsaanpassing zal voorlopig alleen gelden voor VoIP-applicaties.

Bron: Nu.nl

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 144 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.