Reacties voor: KPN start deze zomer met extra heffing voor chat- en VoIP-diensten

KPN wil nog deze zomer gaan starten met een extra heffing voor mobiele datadiensten, zoals chat (WhatsApp) en VoIP (Skype).
Michel Lusthof -

Reacties: 151 reacties

  1. Gaat ze denk ik veel klanten kosten!!!:)

  2. Het is toch godgeklaagd.
    Stelletje vieze kapitalisten.

  3. Deze KPN klant is DIRECT weg. Ik hoop dat ze ten ondergaan.

    Iets voor Neelie Kroes misschien?

  4. Maar dit staat niet in de algemene voorwaarden die KPN mij heeft toegezonden noch staat er dat voip of sms over ip diensten niet toegelaten zijn. Wanneer KPN dit veranderd kan ik mijn abbo gewoon opezeggen lijkt me?

  5. Wat een belachelijke actie! Als ze dit doorvoeren ben ik weg!

  6. KPN snapt het niet. Voip, streaming video en chat: allemaal data. Nullen en enen, niets meer niets minder. Extra betalen voor dat soort zaken zou het zelfde zijn als meer betalen voor een foto in een envelop dan voor een brief. Who cares wat de content is. Content = data. Schroef die tarieven dan omhoog. Als KPN hier echt aan begint ga ik overstappen.

  7. Ik ga mijn abbonement van de zomer ook niet meer verlengen bij KPN. Heb er eentje bij KPN lopen en een bij T-mobile.

    Is gewoon belachelijk dat ze hier geld voor gaan vragen, Whatsapp is niet eens een data slurpende applicatie.

    De melkkoe wat sms heet begint op zijn gat te lopen en dit is de manier hoe kpn klanten wilt gaan naaien.
    Ik hoop dat dit bedrijf nu zijn eigen graf graaft.

  8. Ik heb altijd gezegd dat de Nederlanders niet zouden blijven lachen… onbeperkt internet voor een prikje in vergelijking met de veel duurdere tarieven in Belgie.
    Dat kan toch niet blijven duren als iedereen grote hoeveelheden data begint te gebruiken zonder erbij hoeven na te denken.

  9. Dan zou de titel beter zijn:

    KPN gaat heel veel klanten verliezen deze zomer!

  10. Die KPN, moeten ze door deze maatregel de winst weer gaan maken.Vind het een verkeerde manier van winst maken.Zoals al eerder werd gezegd, dit gaat ze veel klanten kosten.
    Hoop wel dat het niet overwaait naar andere providers………..

    Grtz Ton

  11. Aan de ene kant snap ik ze wel, mensen zullen kleinere bel/sms bundels aanschaffen maar wel onbeperkt internet. Hiermee kunnen ze op dit moment bellen/smsen naar hun smartphone-vriendjes, maar ze bellen ook wel old-fashioned mensen via de GSM lijn.

    Wel vindt ik het raar dat ze lopen te zeuren want op dit moment moet je wel je bel minuten betalen, of je ze nou opmaakt op niet, je betaald er wel voor. Gebeurd dit straks ook met internet, dan betaal je je helemaal suf omdat je ook je ongebruikte belminuten betaald.

    Ik ga er mee akkoord alleen op voorwaarde dat ik voor de zelfde prijs per maand de zelfde dingen kan doen op mijn telefoon, anders is het doei kpn

  12. “Telecomwaakhond OPTA juicht de stap van KPN om meer te differentiëren toe. “Dit betekent meer keuze voor de consument, die hiermee abonnementen kan nemen die beter bij het gebruik passen. Daarom juichen wij dit toe, mits de provider transparant is over de kosten.”

    Hebben ze ze bij de OPTA wel op een rijtje? Transparanter? Met verschillende tarieven voor elke service? Maar ondertussen blijven de Telco’s gewoon belbundels verkopen met belminuten en sms apart, en die bundels worden niet verkleind (en dus goedkoper), wedden? Als ik een belbundel van 50 belminuten bij mijn iPhone kon nemen, wilde ik best wat meer betalen voor het dataverkeer…

  13. Origineel geplaatst door Pablo
    Maar dit staat niet in de algemene voorwaarden die KPN mij heeft toegezonden noch staat er dat voip of sms over ip diensten niet toegelaten zijn. Wanneer KPN dit veranderd kan ik mijn abbo gewoon opezeggen lijkt me?

    Het staat niet in de algemene voorwaarden die jij thuis heb maar wel op internet 😉 Check

  14. Moet je ook betalen voor pingchat?

  15. Wie vertelt Adje dat het 2011 is? Wereldvreemde gasten bij KPN.. Volgend jaar weer 5000 ontslagen vanwege slechte cijfers. _O-

  16. ******.. ik wilde net van T-mobile naar KPN overstappen maar dit brengt mij op een andere gedachte.. ik denk dat ik toch maar bij dat T-mob blijf.. weet iemand wat de kosten voor fiber, whatsapp etc zullen zijn?

  17. Telfort = KPN.

    Geld dit ook voor hun?

    Dan ben ik per direct pleite.
    Als de voor uitzending gemist al meer gaan vragen. Wat dan met youtube/internetradio ?

  18. Je betaald voor je telefoon. Prima. Je betaald voor je bellen en sms-sen. ook prima. Je betaald voor je internet op je telefoon, ook prima. Je betaald voor je apps, simpel toch?… maar ook nog betalen voor het gebruiken van je gekochte apps? beetje raar vind je niet?

  19. Jongens toch, beetje respect voor KPN hé, volkomen normaal deze richting, de top salarissen, bonussen, dikke leasebakken zullen wél opgestreken moeten worden. En op deze manier kunnen de topmannen van kpn nog even hun bankrekening spekken zodat ze prive hun scheepjes op het droge hebben. DUS, allemaal direct dit abonnement nemen en ons zuurverdiende geld middels chatapps naar kpn brengen zodat die hardwerkende topmannen tenminste in hun villa’s kunnen blijven wonen.

  20. Ja, wat moet ik hier nou van vinden? Ene kant is het logisch, want ze lopen gewoon veel belminuten mis door WhatsApp en Ping en door VoIP. VoIP gebruik ik zelf nog niet echt veel, maar begrijp wel dat mensen dit doen. Tuurlijk zullen de mis gelopen belminuten gecompenseerd worden door datavebruik, maar ik denk dat dit marginaal is vergeleken met deze minuten en dat het simpelweg gewoon minder opbrengt.

    Wat ik dus zeg, wel degelijk te begrijpen dat ze dit doen. Of het een verstandige zet is, is een tweede. Ik heb het idee dat over 2 of 3 jaar het alleen nog maar VoIP en MoIP (Message over IP, is dat een woord??:P) is. Is het dan niet verstandiger om deze 2 a 3 jaar aan te zien en tegen die tijd de eerste data only bundels te verkopen? Gewoon een databundel van €30 pm, maar dit is dan ook het enige. Ik denk dat een provider hier meer aan heeft en winstgevender is dan zaken die hot zijn aan banden te leggen.

    Maarja, dat is mijn visie. Ik ben ook maar een CE studentje, dus wat weet ik er eigenlijk van:)

  21. Wat de f#ck heb je aan een smartphone met dit soort grappen.
    Ben bang dat dit over ga waaien. Dan zeg ik me abbo gelijk op heb een tel van de zaak en prive een iphone.

  22. Zijn ze nou helemaal gek geworden je betaald toch al extra voor internet dit zou echt achterbaks wezen oplichterij als ze dit door trekken hoop ik dat ze zo veel klanten kwijt raken dat zo de toko dich kunnen gooien

  23. Waar is de keuze van deze apps op gebaseerd? Lijkt me een volkomen uit de lucht gegrepen aanname dat als 9 feitelijkheden wordt neergezet….

  24. Ik denk dat KPN de etalage in gaat (dat moet wel snel, met zo’n management is het gauw niets meer waard)

    Scheepsramp is nog niet weg of we staan voor het volgende Blok.

  25. Heb nog even mijn kalender gecheckt, maar 1 april is al geweest toch?

  26. @Applecase: Ik denk dat het KPN wel uitmaakt wat die eenen en nullen zijn omdat deze eenen en nullen een substitutiegoed zijn voor KPN’s sms dienst. Door de deze apps betaald te maken hopen ze dat meer mensen weer gaan sms’en. Ben wel benieuwd of het is toegestaan (privacy) om te controleren welke apps je wel en niet gebruikt.

  27. @Hans: Ja maar KPN kan niet zomaar nieuwe algemene voorwaarden toepasbaar verklaren op mijn contract, ik heb getekend met de algemene voorwaarden van 2009 waar dit soort zaken niet in staan. Wanneer de voorwaarden dan veranderen kan ik gewoon op zeggen me dunkt.

  28. Ik vindt dit echt belagelijk

    Je betaalt gewoon je abbonnements kosten ook al bel je of sms je niet

    Voip belle snap ik wel maar gratis smsen slaat nergens op

    Maar dit is mijn mening

  29. Geldt niet voor bestaande klanten..wanneer mijn abbo afloopt ga ik wel naar een goeie sim only abbo kijke!

  30. Ik was in 2009 weg bij KPN vanwege problemen met facturering “kunnen we niks aan doen, ligt aan onze toeleverancier…” ik ga nooooit meer terug, hahahaha

  31. Burgers en bedrijven in de Europese Unie hebben recht op een open en neutraal internet. Er mogen geen verborgen beperkingen zijn. Gebruikers moeten kunnen rekenen op de snelheden die door de aanbieders zijn beloofd.
    Dat benadrukte Europees Commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) dinsdag. Zij sluit maatregelen niet uit als de aanbieders de nieuwe Europese telecomregels niet nakomen die vanaf 25 mei gaan gelden.

    De aanbieders moeten hun klanten correct informeren. Zij mogen geen internetverkeer blokkeren of afknijpen, bijvoorbeeld van spraakdiensten zoals Skype of bepaalde websites. Ook moeten klanten binnen één werkdag kunnen overstappen.

    Kroes kondigde aan de naleving van de nieuwe regels streng in de gaten te houden.

    Bron: Telegraaf

  32. Origineel geplaatst door zilli
    Geldt niet voor bestaande klanten..wanneer mijn abbo afloopt ga ik wel naar een goeie sim only abbo kijke!

    Wel als je vanaf 01-01-2011 klant ben bij KPN 😉

  33. Origineel geplaatst door Pablo
    @Hans: Ja maar KPN kan niet zomaar nieuwe algemene voorwaarden toepasbaar verklaren op mijn contract, ik heb getekend met de algemene voorwaarden van 2009 waar dit soort zaken niet in staan. Wanneer de voorwaarden dan veranderen kan ik gewoon op zeggen me dunkt.

    Dan sta je sterk! En je bent vast niet de enigste ! Het is nu aan KPN hoe ze dit gaan oplossen..

  34. Het wordt steeds gekker!
    Ik heb zelf diverse zakelijke abbo’s bij de kpn en als ze deze gekkigheid daadwerkelijk door gaan voeren ben ik echt weg!!
    Straks weer postzegels kopen om te mogen mailen, daar gaan we naar toe!

  35. Origineel geplaatst door Guillaume
    Deze KPN klant is DIRECT weg. Ik hoop dat ze ten ondergaan.Iets voor Neelie Kroes misschien?

    Deze zijn ze dan ook zeker kwijt!!

  36. Origineel geplaatst door Henry: Jongens toch, beetje respect voor KPN hé, volkomen normaal deze richting, de top salarissen, bonussen, dikke leasebakken zullen wél opgestreken moeten worden. En op deze manier kunnen de topmannen van kpn nog even hun bankrekening spekken zodat ze prive hun scheepjes op het droge hebben. DUS, allemaal direct dit abonnement nemen en ons zuurverdiende geld middels chatapps naar kpn brengen zodat die hardwerkende topmannen tenminste in hun villa’s kunnen blijven wonen.

    Het ergste is nog, de Opta heeft het al goedgekeurd. Het is een publiek geheim dat de Opta en KPN onder een hoedje spelen. KPN wordt nooit een strobreed in de weg gelegd.

  37. De genoemde “aanvullende” voorwaarden sluiten alleen VOIP en SMSoverIP uit. Althans, geven aan dat dit “niet de bedoeling is”.

    WhatsApp, verreweg de meeste populaire vervanging van de ouderwetse SMS berichten, heeft met geen van beiden iets te maken. Dit is beslist geen SMSoverIP, en al helemaal geen VOIP. Deze applicatie blijft dus buiten beschouwing in de voorwaarden.

    Als KPN contractueel wil gaan vastleggen dat voor een dergelijke applicatie extra betaald moet worden (en ik vraag me af of ze dat wel voor elkaar krijgen), dan lijkt me dat een nadelige wijziging voor de contractant, die in zo’n geval dan ook de gelegenheid moet krijgen het contract te ontbinden.

    Maar ik denk om de een of andere reden dat het niet zo’n vaart zal lopen. Het zou ook veel verstandiger om SMS goedkoper te maken (gelden nu werkelijk absurde tarieven voor), of de specialiteit te verschuiven naar andere vlakken, waar de provider ook daadwerkelijk meerwaarde kan bieden. In journaals werd al gesproken over glasvezel tot aan de deur.

  38. Kpn, 15 jaar terug in de tijd van “hetnet” geintroduceert als een internet alleen geschikt voor kpn diensten. Was al snel ingehaald door de werkelijkheid.
    Deze actie zal ook de geschiedenis halen als ‘leuk geprobeerd’
    Kpn heeft de monopoly gedachte nog steeds in hun bol
    Gelukkig jaren geleden afscheid genomen van alle mogelijke kpn diensten nadat een helpdesk medewerker mij sommeerde per direct te betalen omdat anders afsluiting van de telefoonlijn volgde
    (overigens ook t.a.v. Veranderende voorwaarden…..)

  39. Dag KPN!!

  40. Origineel geplaatst door Hans
    Origineel geplaatst door PabloMaar dit staat niet in de algemene voorwaarden die KPN mij heeft toegezonden noch staat er dat voip of sms over ip diensten niet toegelaten zijn. Wanneer KPN dit veranderd kan ik mijn abbo gewoon opezeggen lijkt me?Het staat niet in de algemene voorwaarden die jij thuis heb maar wel op internet Check

    Maar met die voorwaarden ben jij nooit akkoord gegaan.

  41. Kpn gaat dus de baas over ons spelen. En denk dat toekomst dus net rooskleurig is.

    Want als kpn hiermee wegkomt en OPTA doet er niks tegen. Dan gaan de andere mobiele aanbieders ook deze maatregel hanteren.

    Waarom ? Simpel meer inkomsten dus waarom zouden ze het niet doen. Het is net met de datalimiet KPN begon en nu hebben bijna alle providers datalimiten.

    Men hate this nonsense. Extra voor iets betalen waar je al betaald hebt is echt absurd.

  42. Origineel geplaatst door misterrr
    Het is net met de datalimiet KPN begon en nu hebben bijna alle providers datalimiten.Men hate this nonsense. Extra voor iets betalen waar je al betaald hebt is echt absurd.

    De datalimiet kan ik me op zich nog voorstellen, zeker in de vorm van een fair use policy. Dit werkt goed ter voorkoming van overbelasting door misbruik. WhatsApp of andere ‘chat-apps’ hebben hier echter niets mee te maken… geen enkele andere applicatie gebruikt zo weinig data als een simpel chatprogramma. Dit gaat echt puur om gemiste inkomsten.

  43. Hey wat handig! Ik zat nog te twijfelen tussen KPN en Vodafone. Dag KPN!

  44. KPN vind ik zowiezo al erg duur.
    Ik kan begrijpen dat de chatdiensten een bedreiging is voor hun sms-dienst.
    Ik denk dat WIFI komende tijd populairder zou worden.

  45. Origineel geplaatst door delightone
    Wat de f#ck heb je aan een smartphone met dit soort grappen.Ben bang dat dit over ga waaien. Dan zeg ik me abbo gelijk op heb een tel van de zaak en prive een iphone.

    Ik heb ook een zakelijk abbo en als dit daadwerkelijk gaat gebeuren ben ik snel weg, maar ze mogen toch niet zomaar het abbo voor je omhoog gooien!
    Je hebt toch een contract.

  46. In Japan kennen ze SMS helemaal niet, daar gebeurd ook alles via het internet. Iedereen maakt gebruik van mail, soortgelijke applicaties als whatsapp en ping. De Japanse telecom bedrijven houden ook het hoofd boven water dus waarom moet KPN zo’n belachelijke tax gaan invoeren!

  47. Het is toch te belachelijk voor woorden. Als deze trend idd doorslaat wordt de volgende stap dat de internetproviders (ziggo UPC etc) dit ook gaan doen :s

    De consument betaald toch voor mobiel internet… Waarom betaal je anders de hoofdprijs voor een iPhone abonnement? Voor die paar bel minuten?

    Gelukkig doet tmobile er (nog)niet moeilijk over… Deze acties bevorderen iig niet de verkoop van smartphones in het algemeen!

  48. Ik heb 3 x de voorwaarden door gelezen en daar staat dit niet in vermeld. Dus dit is een wijziging dus mag ik mijn contract opzeggen. Ga het overwegen als KPN dit echt door zet. Dit is echt kansloos en belachelijk van KPN. Dit word hun ondergang voorspel ik.

  49. Sympathiek

  50. De reclameslogan was “Zo’n toestel verdient een goed netwerk”. Daar wil ik aan toevoegen “Zonder beperkingen!”.

  51. De wereld draait altijd en alleen om geld word hier maar eens bewezen. Communiceren is een basis behoefte voor de mens. Daar hebben ze jaren lang van geprofiteerd. Nu verandert de markt en moet het personeel en de klanten er voor op draaien?!

    Whats next?!
    Per email betalen bij ziggo ?!

  52. Ik heb nu KPN mobile maar ik kan niet wachten dat ik daar weg ben. NOOIT MEER KPN!

  53. K kopen
    P proberen
    N nooit meer terug komen

  54. Aan iedereen die wil overstappen: niet doen! Laat gewoon je oude abbo doorlopen en vernieuw het niet. Dan blijven de oude voorwaarden gelden. En dat vinden ze niet leuk. Heb hetzelfde gedaan bij tmobile sinds daar de iphone abbos in prijs verdubbeld zijn (of in mogelijkheden gehalveerd). Vinden ze irritant want ze vragen me steeds om te vernieuwen. En ik blijf maar weigeren en kan op elk moment van ze af als IK dat wil.

  55. Neemt dit niet nogal het hele idee van VOIP of whatsapp weg….. Dan kan je net zo goed normaal gaan bellen en sms’en.

  56. En nou niet allemaal gaan huilen iedereen zat een jaar geleden maar te klagen over T-mobile en zouden allemaal overstappen kpn of vodafoon omdat dat zo goed was nu kun je er voor gaan betalen DIKKE LOL.

  57. @daniel

    Scherpe opmerking en zo waar.
    Ben blij dat ik bij t-mobile zit.

  58. @Richard: Breng ze niet op ideeën!

  59. Moet je maar eens goed kijken in je voorwaarden, KPN mag VOIP/SMS-data veranderen binnen je contract.

  60. Het hele punt achter succesvolle bedrijven is dat ze diversificeren, en nieuwe diensten bedenken om te groeien. Je klanten meer laten betalen omdat je oude handel niet meer werkt is een sureshot recept voor einde oefening.
    Overigens dé tijd voor de concurentie op, op gepaste wijze, dit neer te sabelen.
    Einde KPN in zicht…..

  61. Heb vanaf de atf 3 tijd altijd bij kpn gezeten, maar sinds 2 jaar bij t-mobile, en ik kan je een ding verzekeren, mijn facturen zijn echt veel lager.
    KPN kan volgend jaar nog een 1200 man op straat zetten, wat een rare club .

  62. Dit wordt heel simpel; als ze deze abbo’s bij elkaar even duur maken als gewoon sms, dan gaan de mensen die nog wel KPN willen gewoon een beperkte internetaansluiting betalen, en gewoon smsen

  63. Stuur Youp van ‘t Hek er meteen ff achteraan

  64. Origineel geplaatst door Agaron
    Ik ga mijn abbonement van de zomer ook niet meer verlengen bij KPN. Heb er eentje bij KPN lopen en een bij T-mobile.Is gewoon belachelijk dat ze hier geld voor gaan vragen, Whatsapp is niet eens een data slurpende applicatie.De melkkoe wat sms heet begint op zijn gat te lopen en dit is de manier hoe kpn klanten wilt gaan naaien. Ik hoop dat dit bedrijf nu zijn eigen graf graaft.

    het gaat niet om data slurpende apps, maar om apps die het sms-sen van kpn om zeep helpen.
    btw, ik ben ook weg eind volgende maand!

  65. **** KPN, dat word een losse iPhone 5 kopen, i.p.v. een verlenging van mijn KPN abonnement.

  66. Tegenwoordig hoef je niet meer te studeren voor topman of politicus. Die pannelappen kennen maar altijd maar 1 truukje voor als de winsten tegenvallen: alles duurder maken. In principe kun je dus eigenlijk net zo goed een lts’er zonder diploma KPN laten besturen. Zwakke drogreden van KPN, veranderend klantengedrag….en het ergste is de OPTA steunt dit verhaal. Hoe blind de hedendaagse bedrijven zijn blijkt wel, telefoons kunnen meer dus gebruik je het. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het netwerk, en ook dat is logica en hoef je niet gestudeerd voor te hebben. Dus heren topmannen kijk eens verder in de VERANDERENDE toekomst.

  67. Het is wachten op een tutorial bij iPhoneClub hoe je een VPN tunnel opzet naar je thuiscomputer en dan via je thuis-aansluiting het internet op gaat. Enige wat KPN dan nog ziet is encrypted VPN verkeer waar ze geen prijsdifferentiatie op kunnen toepassen.
    Kan trouwens ook via een 3rd party VPN provider

  68. Wat dan wel raar is, is het feit dat KPN groep eerste half jaar 2010 een nettowinst heeft weten te maken van 914 miljoen euro tegen over zelfde periode vorigjaar van 687 miljoen. Ze zijn dus in totaal 33% gestegen

    Ik snap dan niet waarom ze zoveel banen moeten lozen. En dat ze met bovenstaande bericht komen.
    Zie ook: Computable.

    Als je gaat kijken naar de netto winst van geheel 2010 is dat gewoon 1.8miljard euro. Dat is 17% minder dan jaar er voor.
    Maar hallo we hebben het over 1.8miljard netto winst!

  69. zeg maar dag tegen de ‘koninklijke’

  70. Ik begrijp KPN, de prijsverhoging is logisch. Maar blokkeringen en betalen voor apps gaat ze never lukken. Ik ben zowiezo weg nu bij KPN.

  71. Ik hoop dat iedereen met een KPN abonnement deze per direct opzegt (zou ik wel doen in ieder geval). Misschien denken ze er dan wel even 2 keer over na.

  72. ja hoor,
    eerst tien jaar lang hun zakken vullen met veel te dure smsjes en als het terugloopt gaan jammeren.

  73. En die boemerang komt zoooooo hard terug. Bukken!!!

  74. @Wilfred: Idd. Voor €5,- Pm heb je BlackVPN wat dit makkelijk op zou kunnen lossen.

    Stel je 1x in op je iPhone en zet je nooit meer uit en het blackVPN netwerk is zodanig snel dat je er via UMTS/hsdpa niets van gaat merken.

    Origineel geplaatst door ApplecaseKPN snapt het niet. Voip, streaming video en chat: allemaal data. Nullen en enen, niets meer niets minder. Extra betalen voor dat soort zaken zou het zelfde zijn als meer betalen voor een foto in een envelop dan voor een brief. Who cares wat de content is. Content = data. Schroef die tarieven dan omhoog. Als KPN hier echt aan begint ga ik overstappen.

    er moet al meer betaald worden voor een foto dan een brief. Post gaat immers op gewicht 😉

  75. Wat is ook alweer de reden dat deze applicaties überhaupt gemaakt zijn?! KPN gaat dus geld verdienen waar andere mensen voor werken (makersvan whats’ app en zo).

  76. @vinnie1234: Ik hoop het!

  77. Origineel geplaatst door Jeroen
    In Japan kennen ze SMS helemaal niet, daar gebeurd ook alles via het internet. Iedereen maakt gebruik van mail, soortgelijke applicaties als whatsapp en ping. De Japanse telecom bedrijven houden ook het hoofd boven water dus waarom moet KPN zo’n belachelijke tax gaan invoeren!

    Omdat wij hollanders gierig en hebzuchtig zijn… sorry het zogenaamde “Koninklijke” PTT Nederland, ikke ikke ikke en de rest mag stikken. Helaas werkt dat niet meer in de huidige tijd. Er bestaan geen “domme” slaven meer. De particulier zegt gewoon op en KPN kan fluiten naar haar omzet. Het bedrijf is sinds vandaag ruim 6% minder waard geworden en dat is nog maar het begin. Normaal gesproken schieten de koersen omhoog als er sprake is van snijden in de personeelskosten, blijkbaar voelen de aandeelhouders ook aan dat dat niet opweegt tegen klantenverlies en verkopen ze massaal hun aandelen

    KPN kan echt zijn borst natmaken we het is geen bank die door de gemeenschapsgelden wordt geholpen bij een dreigende faillissement. Er is zoveel concurrentie dat KPN zware omzetverlies gaat leiden, ze weten dat en hebben daarom alvast een winstwaarschuwing de wereld ingestuurd

  78. Oké dan toch maar niet het abbonement verlengen bij die vreselijke provider, het is er overigens ook veel te duur. Dat word dan ook weer een goede klant minder…..

  79. Zometeen is het internet abonnement voor de mobiel duurder dan voor de pc. En mijn mobiel gebruikt natuurlijk even veel data als mijn pc.. ?!?
    en net als JHPost zegt, ik zit nog met mijn t-mobile abbonement van 2006 dus ik zie de toekomst nog rooskleurig in hoor =D

  80. Mark my words: het is een kwestie van tijd voordat andere telco’s met soortgelijke geluiden gaan komen. Onderling zijn er allang al afspraken gemaakt hierover, dat was ook al het geval met het beperken van onbeperkt internet.

    Telco’s zijn net zo achterlijk en hebberig als de kranten, ze denken nogsteeds dat ze gigantische winsten kunnen boeken, maar zien niet in dat tijden veranderen.

    Dat er onderling afspraken worden gemaakt staat buiten kijf, dit mag best eens onderzocht worden door de NMA. Misschien kan iemand binnen de telco’s iets naar buiten lekken zodat ze voor eens en altijd gestopt kunnen worden.

  81. Mensen mensen mensen. Wat zitten jullie elkaar allemaal weer lekker na te blaten.

    Iedereen zit zich maar druk te maken om niks. Jullie hebben nog geen idee wat de opbouw gaat worden en of je wel duurder uit bent. Jullie hebben geen flauw idee wat het überhaupt gaat kosten. Wacht nou eerst eens af in plaats van elkaar een beetje op te jutten, want tot nu toe is er niks aan de hand.

    Als je een abonnement hebt dan veranderd daar tijdens de looptijd niks aan. Kpn gaat echt geen abonnementen verzinnen die ze uit de markt prijst. Ik verwacht abonnementstructuren die juist voor intensieve gebruikers interessant zullen zijn. En denk niet alleen aan jezelf, want een beperkte gebruiker zal een goedkoper abonnement toejuichen als hij niet meer hoeft te betalen voor dingen die hij niet gebruikt. En de veeleisende klant zal het echt niet erg vinden een paar euro te betalen als je daar veel meer voor terug krijgt.

    Dus nogmaals, wacht af en je zal zien. Het valt allemaal wel mee, sterker nog dit gaat juist heel interessant worden. Het wordt alleen overal gebracht als sensatienieuws…

  82. Vaarwel KPN !

  83. Onbegrijpelijk hoe de Opta meehuilt met de wolven.. i.p.v de consument te beschermen tegen deze uitzuigpraktijken!

  84. Hmmm innovatie! Fijn dat een bedrijf zo’n stap durft te nemen, en niet de uitgekauwde koek opnieuw gaat verpakken. Ik ben benieuwd naar deze abo’s, niemand hier heeft nog maar iets gehoord over tariefplannen etc. maar het oordeel is er al. Hopelijk komt door deze stap meer schuiving in de verstikte markt en meer leven! De kortingen en aanbiedingen zijn erg slecht tegenwoordig. Misschien brengt dit verandering. Bestaande contracten tegen oude voorwaarden laten ze waarschijnlijk doorlopen anders gaat iedereen het opzeggen.

  85. Ik heb nog even in Whatsapp gekeken.
    Ik heb in 4 maanden tijd 5997 berichten ontvangen en 5851 berichten verstuurd. Heeft inclusief foto’s (zo af en toe) 81 MB aan data gegenereerd. Kost ze echt klauwen geld 😉

    @Sander van Dam: Dat is natuurlijk echt onzin. Iedereen verdient aan iedereen geld.
    KPN verdient toch ook geld met masten die ze niet zelf hebben gemaakt.

  86. Help kpn de crisis door?

  87. Gelukkig zit ik niet bij KPN.
    Ik vraag me wel af hoe lang het duurt tot dat een of andere slimme programmeur iets maakt wat het blokkeren van bijv. Voip kan omzeilen.
    Ik kan het zelf niet maar als ik hoor hoe je op de pc al allemaal zaken kunt foppen …

  88. Hoe wil KPN dat gaan doen met Whats App bijvoorbeeld als ik thuis met mijn mobiel op mijn eigen netwerk dit programma gebruik? Nee de KPN heeft de boot gemist zoals alle providers. Hoe kan ik moeten gaan betalen voor een dienst welke ik mogelijk thuis over mijn eigen netwerk gebruik? De enige mogelijkheid is: betalen voor het daadwerkelijke verbruikte data verkeer wel ik heb gebruikt!

  89. Origineel geplaatst door Chris
    Mensen mensen mensen. Wat zitten jullie elkaar allemaal weer lekker na te blaten.Iedereen zit zich maar druk te maken om niks. Jullie hebben nog geen idee wat de opbouw gaat worden en of je wel duurder uit bent. Jullie hebben geen flauw idee wat het überhaupt gaat kosten. Wacht nou eerst eens af in plaats van elkaar een beetje op te jutten, want tot nu toe is er niks aan de hand.Als je een abonnement hebt dan veranderd daar tijdens de looptijd niks aan. Kpn gaat echt geen abonnementen verzinnen die ze uit de markt prijst. Ik verwacht abonnementstructuren die juist voor intensieve gebruikers interessant zullen zijn. En denk niet alleen aan jezelf, want een beperkte gebruiker zal een goedkoper abonnement toejuichen als hij niet meer hoeft te betalen voor dingen die hij niet gebruikt. En de veeleisende klant zal het echt niet erg vinden een paar euro te betalen als je daar veel meer voor terug krijgt.Dus nogmaals, wacht af en je zal zien. Het valt allemaal wel mee, sterker nog dit gaat juist heel interessant worden. Het wordt alleen overal gebracht als sensatienieuws…

    Chris,
    Wacht jij maar lekker fijn af…
    KPN is al 1 van de duurste providers en het wordt echt niet goedkoper
    Alleen een bepaalde aktie kan voor een tijdelijke omzetverhoging zorgen maar KPN kennende zullen ze tijdens de looptijd hun voorwaarden veranderen en zo gaat het maar door, ze zijn niet de enigste. gebeurt nu ook bij online wat betreft telefoonkosten sinds overname door T-Mobile

    Maar ze vergeten 1 ding… power to customer! Jij betaalt en bepaalt en niet andersom…

  90. @Donstil: Volgens KPN heeft ze dat 5.997 maal de prijs van een SMS aan omzet gekost. Het gaat ze in dat geval niet zozeer om je data verbruik….

  91. Oordelen voor je ergens kennis van hebt… Het is zo makkelijk, maar tevens zo onintelligent. Maargoed, gezien de gemiddelde reacties hier had ik niet anders verwacht.

  92. Zal vast wel een Jailbreak oplossing voor komen. Hoe kan KPN bijvoorbeeld herkennen dat je Whatapp gebruikt? Voip lijkt me logisch, maar Wwhatsapp? LOL zal vast wel tooltje voor komen.

  93. Dit bericht komt voor mij op het juiste moment. NOOIT KPN! – en en passant off-topic – ik zeg subiet m’n vaste lijn op!

  94. Eerst data caps en nu geen VoIP of SMS chat apps toelaten? Streaming video ook al bijbetalen? Dan kan ik net zo goed een Nokia 3310 kopen toch?

    KPN en alle andere providers zijn gewoon te laat. Ze hadden allang hun eigen sms app in de markt moeten zetten. De macht van de afnemers en de aantrekkelijkheid van het substituut voor hun dure diensten is nu te groot geworden waardoor ze genoodzaakt zijn om die agressief terug te veroveren.

    @Chris – KPN loopt winsten mis doordat mensen gratis bellen en smsen en niet meer over hun bundel heengaan. Dat geld willen ze graag alsnog zien. Lekker de klant uitknijpen! Lijbrandt Glasvezel is ready steady go, kan niet wachten om het contract met KPN en haar zielige Experiaboxen ( die niet werken met PS3’s) te beeindigen!

  95. Origineel geplaatst door Chris
    Oordelen voor je ergens kennis van hebt… Het is zo makkelijk, maar tevens zo onintelligent. Maargoed, gezien de gemiddelde reacties hier had ik niet anders verwacht.

    Hehe, nog makkelijker is andere mensen van onintelligente uitspraken verwijten en zelf geen bijdrage leveren aan de discussie. Verwacht heus niet dat abonnementen interessanter zullen worden voor klanten. Tevens gaat het hier niet alleen om het extra betalen van diensten (want daar is op zich niks mis mee), maar het extra betalen van diensten waar je toch al voor betaalt met je (beperkte) internetabonnement. Tevens mag het niet zo zijn dat Telco’s de dienst gaan uitmaken over voor welke apps je ‘gratis’ kunt gebruiken en andere waar je voor moet betalen,

    Neelie Kroes, kom er maar in

  96. @Chris – Een stukje kennis hebben we wel, men wil meer winst maken. Dat krijg je niet voor elkaar door de prijzen te verlagen voor de klant, daarvoor moet je ze verhogen.

  97. En jij doet dit inderdaad niet.. Uhuuuu..

    Origineel geplaatst door ChrisOordelen voor je ergens kennis van hebt… Het is zo makkelijk, maar tevens zo onintelligent. Maargoed, gezien de gemiddelde reacties hier had ik niet anders verwacht.

    Als kpn denkt het op deze manier te doen, succes.. Eerst wordt het protocol geblokkeerd. wordt de app aangelast om http gebruiken, kpn doet deep packet sniffing. Wordt de app aangepast om ssl http doen, kpn buitenspel met zijn ‘extra’ kosten

  98. @Chris: zeg je nou dat het niet zeker is dat het duurder gaat worden voor de klant? Dé reden dat KPN hiermee wil beginnen is omdat ze inkomsten mislopen. Dan is het toch logisch dat deze maatregelen geld gaan opbrengen? Waar denk je dat dat geld vandaan gaat komen?

  99. Het zal me een zorg zijn, m’n baas betaalt het abonnement maar ik doe bijna alles via wifi.
    Als KPN iets verandert wordt het altijd duurder. Vaste telefonie is ook fors duurder geworden.

  100. Op Facebook.com staat duidelijk.
    Faceboek is gratis en dat blijft het ook!!
    Hoe zou Marc zuckerberg reageren als iemand anders winst gaat maken op zijn app waarvan hij belooft dat het gratis blijft.
    En die app heeft volgens mij geen sms functie maar wel chat.
    Kan KPN zien of ik dat gebruik. Stel dat ik dit enkel gebruik om Posts te bekijken en de fone app om te chatten die staat trouwens niet in hun lijstje.

  101. Heel simpel toch ..?
    Ik betaal nu 10 euro.
    Dan wordt het:
    Normaal internet 5 €
    Video kijken. 2.50
    Voip en smsip. 2,50

    Hey dat is 10 euro. Ik kijk nooit video over 3 g alleen over wifi, dan kom ik goedkoper uit ooknog. Maarjah denk je nou echt dat ze deze tarieven gaan gebruiken

  102. In plaats van tijdig in te springen op de behoefte van de consument gaan ze die behoefte nu kunstmatig terugschroeven met aparte tarieven? Ze maken nog steeds 2,5 miljard winst!

    Ik hoop echt dat iedereen massaal wegloopt bij die achterbakse laaienlichters!

    Wat een stelletje boeven zijn het! Bah! Blij dat ik bij T-Mobile zit vorlopig met onbeperkt internet. Nog wel…

  103. Dat gaat ze 10.000den klanten kosten , door dat inhalige gedrag van ze, let op binnenkort skype telefoons te koop! weg met die ordinaire zakkenvullers. ze ruimen in ieder geval zich zelf op, dat er nog volk een aboo daar neemt in mij een raadsel, alleen in Nederland kan dat, in de rest van de wereld zijn ze niet zo inhalig als deze parasieten! straks weer staats steun vragen omdat het zo slecht gaat.

  104. @John: het marketing apparaat van de laaie lichters werkt ook hier zien ik?kpn ga niet de boel goed praten dit gaat je minimaal 50% van je klanten kosten en terecht!

  105. Gok dat Chris wel mag blijven… Maar ff serieus, mensen. Een sms’jes kost je welgeteld gemiddeld bij een provider €10,- voor 1000 stuks. Gaat KPN beweren dat hun miljoenen omzet hierdoor mislopen? Volgens mij zijn er nieuwe mensen bij hun marketing afdeling… “Hoe trek ik met 2 persberichten zowel de android, iOS, Symbian EN RIM community over me heen. ”

    Kijk eens naar de corp. accounts, zoveel grote bedrijven zitten niet meer bij KPN. Omdat ze A, schreeuwlelijk duur zijn en internationaal te weinig mogelijkheden bieden.

    Maar ik vind het een prima zet, Vodafone en T-mobile haar klantenbestanden willen best groeien en als KPN daar een handje in wil helpen, ben ik een gelukkige medewerker die wel met tevreden glimlach z’n werk kan doen 😉

    Nog een laatste voetnoot, wil KPN Blackberry gebruikers nog een extra toelage laten betalen voor BlackBerry Internet Services? Want op BBS valt whatsapp daar nl onder 😉

  106. Wat een sukkels …

  107. Wat doen de overige providers als KPN hiermee wegkomt en de klanten pikken dit soort acties. Gaan deze dan ook over tot dit soort belachelijke maatregelen?

  108. De denkfout die hier wordt gemaakt is, dat het KPN niet te doen is om betaald te krijgen voor extra dataverkeer, maar dat ze je gewoon willen straffen omdat je door VOIP minder gebeld hebt en minder smsjes hebt verstuurd!

  109. Ik zie het punt niet. KPN kan mijns inziens onmogelijk alle applicaties blokkeren die iets met messaging doen… WhatsApp is er slechts 1 van vele. Als straks blijkt dat ICQ op de iPhone te verkrijgen is, en KPN zet hun plannen door, zit binnenkort iedereen weer op ICQ. Dan blokkeert KPN ICQ, en vervolgens schakelt iedereen weer over naar WhatsApp v2 ofzo, waarin standaard 680 poorten gedefinieerd zijn om berichten op te versturen en te ontvangen. KPN kan nooit al die poorten dichtknallen (want misschien vernachel je dan wel een andere applicatie?). Het enige wat zou werken imho is monitoring van je data, maar dat komt wel erg in de buurt van privacyschending en dat kan de OPTA of Neelie nooit goedkeuren.

    Sowieso kun je gewoon push-berichten ontvangen op je iPhone, en mail verkeer lijkt me niet iets wat KPN af gaat knijpen. Laat staan dat de push-functionaliteit op een of andere manier uitgeschakeld wordt (kan dat uberhaupt?!). Dan gaan we toch gewoon mailen?

  110. Typisch, KPN is altijd een hand boven het hoofd gehouden vanwege hun publieke verleden. KPN we hebben nieuws voor jullie: op deze markt is het vechten voor een plaatsje, flexibel zijn, met de markt meegroeien en vooruit kijken! Wellicht dienen er een paar hoge heren met verouderde visie op te stappen en plaats te maken voor jonge creatieve denkers, anders kunnen ze binnen drie jaar weer medewerkers ontslaan. Je moet niet “extra betalen” gaan zeggen, vooral niet in NL.

    Aan de andere kant is het altijd leuk om te zien wat er nu gaat gebeuren, hoe gaan providers hierop reageren? Welk verdienmodel gaat er de komende jaren worden ingezet? Eén ding is zeker, voip is de oplossing voor het naar het buitenland bellen!

    We wachten af, het wordt alleen maar goedkoper. Kijk maar is wat er met de telefonie prijzen gebeurde toen bellen via kabel kwam 🙂

  111. Tijdreizen is toch mogelijk, het is weer 1 april? Lekker transparant dit, raaaare houding !

  112. Een bedrijf dat winst maakt wil altijd meer, het is nooit genoeg. Over graaien gesproken

  113. Wat was de bonus ook alweer die de direktie opstrijkt omdat ze het zo goed gedaan hebben? Massaal abonnement opzeggen zullen wij eens zien waar de direktie blijft met hun bonus en hun gedraai over hoe goed ze wel niet bezig zijn. Praatjes vullen geen gaatjes.

  114. Als dit doorgaat wil ik niets meer met KPN te maken hebben en zeg ik al mijn abbonementen bij KPNietsnutten op!

  115. Bij deze mijn voornemen om over te stappen naar KPN per direct van de baan.

  116. Gewoon contract opzeggen, net even gebelt en iedereen heeft het recht zn contract op te zeggen!

  117. Vodafone hanteert dit trouwens al. In hun algemene voorwaarden staat bij diverse abonnementen:

    Met dit abonnement kunt u geen gebruik maken van VoIP en SMSoIP-diesten. Gebruik in combinatie met pc/laptop en excessief gebruik van audio en/of video streaming zijn tevens niet toegestaan. Indien u toch gebruik wilt maken van VoIP-diensten, dan kan dat alleen vanaf het Bel+Sms+Web 620 2 Jaar Sim Only (€39,95) en hoger met de Internet Bellen BloX.”

  118. Agh zoals het altijd gaat bij dit soort dingen.
    Heel veel geschreeuw op voorhand, maar als puntje bij paaltje komt dan houdt 95% (of mss wel meer) zijn abbonement. Er zijn maar weinigen die dusdanig principieel zijn om het door te zetten.

    En bedenk als er eentje begint met dit soort fratsen dan gaat de ander ook. Ben ik blijk dat ik GEEN mobiel heb. (ja ja ze bestaan nog).

  119. KPN ! Mij zie je nooit meer terug !

    Sterft KPN strak een eenzame dood ?

  120. Hier waarschuwde Microsoft al jaren geleden voor, dat dit zou kunnen / gaat gebeuren.

    Maar ik vermoed dat er dan wel weer all-in databundels gaan komen, net als nu bellen en internet voor 1 vast bedrag, dan krijg je de services apart bij genoemd.

    Ach ja heb zojuist alles naar Vodafone zakelijk over geplaatst, en bevalt me tot op heden prima

  121. “Telecomwaakhond OPTA juicht de stap van KPN om meer te differentiëren toe.” OPTA snapt het niet. We hebben een INTERNET abbo afgesloten. Niet een APP abbo.
    Ok, dan gaat Whatsapp geld kosten. Dan is er binnen een week whatsapp2 of een vergelijkbare app onder een andere naam, welke comminiceert over een andere poort. Then what?
    Waarom is 100100101100100100 duurder dan 00101100110010 ?

    Lever gewoon een duurder ECHT ONBEPERKT abbo, en dan kunnen ze weer winst maken.
    Ik ben best bereid meer te betalen, maar dat wel voor onbeperkt ‘fair-use policy’-free internet, en niet voor een dienst op internet.

  122. Waarom maken ze niet een abbo voor 60 euro onbeperkt.bellen sms’en internetten.

    Weet zeker dat ze daar nog veel meer mee verdienen.
    Ik denk dat iedereen overgaat.

  123. Dit geloof ik niet. Ten eerste vraag ik mij af hoe ze dit willen monitoren. Wat kpn dan moet doen is de telefoon haast ‘hacken’ om te zien welke apps en hoe lang je die apps dan gebruikt. Hetzelfde geldt voor het browsen, het lijkt mij sterk dat kpn mag bijhouden wat jij in je mobiele browser doet om je zo een extra rekening te sturen. Het enige wat ze kunnen doen is je algemene internetverbruik bijhouden en de telefoonrekening daarop afstemmen.

    Daarnaast gaat kpn hier dan zo ontzettend veel klanten mee verliezen, dat het me sterk lijkt dat het de kwartaalcijfers van kpn verbeterd. Dit gaat ze geld kosten.

  124. Zal het allemaal zo hard gaan en zo erg zijn?

    Stel: Nu 700 belminuten/sms en onbeperkt internet voor 65.-

    Dan nieuwe tariefstructuur: 350 belminuten/sms en wederom onbeperkt internet (incl. whatsapp etc) voor (nog steeds?)
    65.-

    Ik bedoel… Zal best mee kunnen vallen in de totaalprijs, gewoon kleinere/goedkopere (basis)bundel nemen.

    Of?

  125. @abadi: waar haal je deze prijzen vandaan? in mijn ogen betekend een heffing namelijk dat iets duurder word 😉 dus in jou geval zal daar naast 10 euro normaal internet ook nog die 5 euro voor overige diensten bijkomen.. (met jou verzonnen prijzen dan)

  126. Dit slaat echt kant noch wal. Wat een arrogante en lakse houding heeft KPN. Ze tonen 0,0 innoverend vermogen en willen gewoon met de meest simpelste aanpassingen en over de rug van de consument hun omzetten vasthouden. Hopelijk nemen andere telecombedrijven dit niet over en komen zij met andere diensten/producten die het leven van de consument verder veraangenamen.

  127. Het mooiste is dat ze op deze manier de markt/klanten de schuld geven:

    Q: Hoe komt het dat de winst zo tegenvalt en er nu 4000 man op straat staat?
    A: Tja, de markt verandert, iedereen belt en smst niet meer volgens onze regels. Daar kunnen we natuurlijk niets aan doen.

    Eerlijk antwoord moet zijn:
    “Dat is onze eigen schuld, wij spelen niet vroeg genoeg in op de veranderingen van de markt en zijn zo flexibel als een stalen deur. Nu moeten we onze eigen foute inschattingen doorrekenen aan de klant”

    Als ze alleen al een ander bericht de wereld ingebracht hadden waren ze al beter op weg. Natuurlijk lopen alle data netwerken vol (cloud, streamen etc) en moet er in internet gedifferentieerd worden maar deze maatregel klinkt als een soort “belasting” (hoe Nederlands, komt er dan ook een subsidie?) terwijl er nog niet eens concrete plannen bekend gemaakt worden.

  128. Gewoon eerst afwachten voordat je gaat oordelen, niemand weet exact hoe kpn dit gaat doen en wat err gaat veranderen qua structuur in abonnementen. Reken maar dat na KPN de rest volgt.

  129. Misschien dat T-Mobile de zendmasten van KPN kan overnemen. Die heeft KPN binnenkort niet meer nodig…

  130. Origineel geplaatst door Hans:

    Wel als je vanaf 01-01-2011 klant ben bij KPN 😉

    Ik ben klant sinds 31-12.(tenminste, toen was mn nummer omgezet)

  131. Reactie op mijn klacht bij de opta

  132. Origineel geplaatst door zilli
    Origineel geplaatst door Hans:Wel als je vanaf 01-01-2011 klant ben bij KPN Ik ben klant sinds 31-12.(tenminste, toen was mn nummer omgezet)

    herstel: 29-12-2010.

  133. ik snap wel dat ze het doen maar ze raken natuurlijk veel klanten kwijt.. mijn abbo gaat tot september 2011 en dan ben ik hier ook weg.. alle klanten willen nu een andere provider, die misschien hetzelfde gaat doen als kpn op korte termijn.. maar als er nou in ieder geval wat providers slim genoeg zijn doen ze dat niet want dan komen alle boze klanten een abonnement bij hen afsluiten o.O

    byebye kpn afzetters

  134. nee dat wordt het niet want dan kunnen ze beter 10 euro blijven vragen dan hebben ze zeker 10 euro bij jou zouden ze dus bij de nieuwe regel 7.50 hebben want jij kijkt geen vidoe’s over 3G

    Origineel geplaatst door abadi
    Heel simpel toch ..? Ik betaal nu 10 euro. Dan wordt het: Normaal internet 5 € Video kijken. 2.50 Voip en smsip. 2,50Hey dat is 10 euro. Ik kijk nooit video over 3 g alleen over wifi, dan kom ik goedkoper uit ooknog. Maarjah denk je nou echt dat ze deze tarieven gaan gebruiken

  135. Ik ben weleens benieuwd naar die abo’s in Japan, uberhaupt internationaal. Zijn daar andere structuren/prijsplannen/limieten/opties dan in Nederland?
    Weet iemand daar meer van?

  136. Boycotten, een algeheel faillissement zou ik gaarne zien, winst voor de massa en niet voor de enkele uitvreter,het internet is vrij en van ons allen, laat de kapitalisten maar voelen dat we ze zat zijn!!!

  137. Hoe zijn de abonnementen in Japan opgebouwd, of uberhaupt internationaal gezien? Zijn daar andere abonnementsvormen/opties/mogelijkheden/beperkingen?

    Weet iemand dat?

  138. Gelden deze kosten ook voor de abbos die nu lopen?

  139. En wat nou als KPN de bundels om draait?

    Onbeperkt bellen & sms-en voor een x aantal euro, en daarnaast bijv. 10 bundels internet aanbied van langzaam tot snel…

    Met als doel sms-en en/of bellen te stimuleren, misschien kost het KPN inmiddels minder om sms en/of bel verkeer te faciliteren dan dat het data verkeer kost.

    Just my 2 cents

  140. Gewoon om het even aan te vullen.

    DÁG KPN :-D!

  141. Misschien een hele domme vraag, maar ik krijg volgende week een iphone omdat ik dan eindelijk mijn abbo kan verlengen. Maar mijn abbo loopt pas officieel in augustus af. Moet ik dan wel extra gaan betalen of niet? Want ik ging er juist van uit dat ik dat allemaal wel kon betalen juist vanwege het whatsappen enz.

  142. Vodafone nu dus ook al en TNO oké houd het als optie word tijd voor onderzoek lijkt wel prijs afspraken

  143. Nu blijkt dus dat Vodafone ook al soort gelijke plannen heeft denk ik toch dat iemand zich moet gaan afvragen waar ons geld gebleven is van tegoeden die we niet gebruikt hebben, beltegoeden verlopen meestal na 2 of 3 maanden toch, bij sommigen zijn ze maar een maand meet te nemen.
    Zolang de telco’s de beltegoeden NIET onbeperkt geldig laten zijn hebben ze mijns inziens geen enkel recht van spreken laat staan de voorwaarden te wijzigen.
    Je mag vooruit gang niet belemmeren en dat doen ze nu wel, als ze handig geweest zouden zijn dan hadden ze ons geld, opgestreken met ongebruikte tegoeden gebruikt om zaken zoals VOIP en whatsapp en BiteSMS in hun eigen huis te ontwikkelen.
    Als je alles bekijkt denk ik dat er nog heel weinig mensen zijn die daadwerkelijk hun beltegoed helemaal opmaken, het meeste gaat idd. naar data verkeer, en is dat dan geen kwestie van tegen elkaar wegschrijven.
    Heren telco’s kom met een data-abonnement met een extra optie om er per seconde mee te kunnen bellen ik denk dat iedereen dan blij is.

  144. De vraag die veel lezers zichzelf nu ongetwijfeld stellen : Welke provider moet ik nu kiezen? Ik hoop dat het iPhoneclub team daar antwoord op kan geven, of wellicht een goed geinformeerde lezer..

  145. KPN heeft te lang zitten suffen. Te log. Te hoge kosten. Nog 15.000 man eruit en falende topmanagers geen miljoenen meer betalen. Dan worden ze eindelijk concurrerend en hoeven ze niet dit soort idiote dingen te doen! Zonder klanten geen business!

  146. KPN had al lang niet meer moeten bestaan ze lopen achter de feiten aan en proberen onwetenden oude troep aan te smeren, denk toch eens aan ISDN jaren geleden liepe. Ze er nog mee te pronken terwijl dit toen ze er mee begonnen al een verouderde technologie was. Maar ja veel centjes geïnvesteerd dus toch maar aan de man brengen. KPN kan al heel wat jaren de pot op war mij betreft maar nu echt 100%

  147. Hoe loopt KPN nu precies centen mis? Mensen betalen toch sowieso maandelijks voor hun abo, of ze nu gebruik maken van de bel/sms bundel of niet.
    Of is het nu zo dat er minder mensen buiten hun bundel bellen/smsen door deze online diensten???

  148. Een model zoals dat van t-mobile lijkt me dan beter. Je knijpt de data na 1GB af en kan het daarna voor een tientje weer laten resetten. Zo heb je dus een methode om mensen die enorm veel streamen en voip gebruiken aan te pakken. Dit zijn namelijk de mensen die het netwerk kwalitatief achteruit laten gaan. Mensen die whatsapp gebruiken aanpakken lijkt mij daarom onzin, omdat die niet voor een belemmering van het netwerk zorgen. De tijd van modellen waarbij uitgegaan wordt van winst dankzij veelvuldig bellen buiten de bundel is nou eenmaal voorbij. Providers moeten meegaan met de tijd en dit accepteren door vooral de grootverbruikers aan te pakken.

  149. Dit is gewoon onzin. Je kunt de apps ook gebruiken met wifi.

  150. Origineel geplaatst door CamiGang
    Dit is gewoon onzin. Je kunt de apps ook gebruiken met wifi.

    Ow .. jij sleept de hele dag een WAP em een flinke rol UTP achter je aan op straat ? Er zijn immers ook mensen die de appz buitenshuis gebruiken

  151. Slaat dat nou op
    als alles door gaat kwa koste is het DOEI kpn.!!
    zoek ik wel wat anders.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.