Twee keer eerder schreven we al over KPN UP, de opslagdienst met bijbehorende app. Het werd in 2014 geïntroduceerd, maar inmiddels is KPN er klaar mee: ze gaan stoppen. De komende weken heb je de tijd om bestanden op een andere plek op te slaan.

KPN Up stopt
Dat KPN Up moeite heeft gehad om voldoende klanten te trekken is wel te begrijpen. De concurrentie met spelers als Dropbox en Google Drive is groot. KPN informeerde de klanten per brief (!) over het komende einde en opende ook een pagina voor klanten die vragen hebben. Vanaf april zal KPN geen kosten meer in rekening brengen en vanaf half mei kun je geen nieuwe bestanden uploaden.
“Wees er op tijd bij!” waarschuwt KPN de klanten. Vanaf 1 augustus stopt Up definitief en kun je geen bestanden meer downloaden. Gebruik je KPN Up op een mobiel apparaat zoals een iPhone of iPad, dan zul je daarop een melding krijgen. Gebruik je KPN Up alleen als backup en heb je je bestanden ook nog op een andere plek staan, dan hoef je niets te doen.
KPN adviseert klanten om over te stappen naar andere diensten, zoals Microsoft OneDrive, Google Drive of Dropbox.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
(Red.) Off-topic voor dit artikel. Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Dat uitroepteken bij brief (!) is terecht. Geen uitleg waarom, geen enkele verontschuldiging aan tevreden gebruikers. Je klant op die manier adresseren is echt niet van deze tijd. Foei KPN.
Moet bekennen dat ik het – als KPN-gebruiker – in het geheel niet kende, en dat vind ik een gemiste kans van KPN…
Ik kan me de aankondiging nog herinneren en dacht toen al dat het kansloos was. Onbegrijpelijk dat dit soort diensten het daglicht zien. Geld weggooien…
ik wel. Ook wel schrijven over gehad. Maar geen gebruik van gemaakt. Werkte niet lekker.
Eeuwig zonde, was toch 25GB gratis cloud… Snel maar alles op de pc knallen dan
@Mees Riet: Idd, maar ze worden al jaren afgestraft door die zelfde klanten. Het advies ook is niet in overeenstemming waarom klanten bij KPN zaten, europese veiligheid. Advies had dus bv Stack kunnen zijn ipv van de NSA groepjes.
Jammer, één van de weinige door-en-door Europese (en zelfs Nederlandse) clouddiensten, met alle privacy-voordelen vandien.
Maar het was natuurlijk wel een heel ongelijke strijd met giganten als Onedrive, GoogleDrive, iCloud etc. … Alleen al qua integratie in iOS (en met andere apps die zich goed lenen voor cloud-opslag) bleven ze mijlenver achter.
___
@Henk: Niet alleen door de klanten worden ze gestraft. De Opta meet consequent met twee maten tav de twee grootste kabelnetwerken in het land. KPN moet verplicht zijn netwerk openstellen voor zijn eigen concurrenten. En krijgt boete op boete als die f***ing Opta ook maar iets dwarszit. Zogenaamd om de consumenten/klanten te beschermen. Grote BS natuurlijk, want wie betalen de prijs voor die boetes uiteindelijk? Juist, diezelfde klanten (en gewone medewerkers).
Terwijl UPC/Ziggo vrolijk zijn (inmiddels zelfs volledige) monopolie op dat andere kabelnetwerk onbeperkt en ongestraft mag blijven uitoefenen. Wie het snapt mag het zeggen…
welke iemand met inzicht dacht dacht dit echt iets zou worden tov de huidige opslag mogelijkeden
typisch KPN…
zelf ben ik geen KPN klant maar misschien was het netter en klantvriendelijker geweest als KPN Stack invites had aangevraagd voor haar gedubeerde klanten.
lekker nuttig die vraag je aan en vervolgens hoor je niks meer loopt bij mensen die ik ken al 2 maanden die wachten op een code
@Henk: Na twee maanden kwam de uitnodiging. Het was het wachten wel waard, want Stack bevalt prima. Waar krijg je 1000 versleutelde Europese opslag voor niets? Ik kende de opslagdienst van KPN niet. Ze hadden misschien wat meer aan de weg moeten timmeren. Een Europese opslag is toch beter dan een Amerikaanse. Erg jammer dat dit project is mislukt.
Kreeg vandaag een mail dat KPN up stopte + een waarschuwing voor 16 juni mijn bestanden te downloaden. Ik had nog nooit van dit bewaarprogramma gehoord en moest me eerst verdiepen in wat het was. Ik dacht aanvankelijk, moet ik mij ongerust maken. Nee dus. Denk dus dat KPN naar aanleiding hiervan weer veel telefoontjes kan verwachten.
Advies: als u een dergelijke service aanbiedt zou u er meer reclame voor moeten maken.