KPN stapt af van vaste tarieven voor mobiel internet voor smartphones. Er komen meerdere bundels, waarbij mensen die meer verbruiken ook meer gaan betalen.
Ik als “media junkie” vind dit wel jammer, maar onvermijdelijk. De prijzen die AT&T momenteel hanteert zijn t.o.v. de vorige prijzen helemaal niet verkeerd trouwens!
PlaceR
Gaat ze aardig wat klanten kosten ben ik bang, mensen willen graag zekerheid.
Maar dan gewoon naar Vodafone / T-mobile en gewoon niets aan veranderen. Mocht het vanuit hun anders worden gelijk ontbinden.
Gaston
Het is hun eigen schuld dat het netwerk het niet aan kan… Ze maken toch geen gebruik van alle beschikbare frequenties?
Jos
Ik ben geneigd het gevoel van KPN te delen
Friedrich der Große
Ik vrees inderdaad dat dit onvermijdelijk zal zijn. Ook T-Mobile zal hier t.z.t. op moeten overgaan om haar netwerk te kunnen beschermen.
Og34a
Als KPN deze stap neemt, volgen de andere natuurlijk ook. Het is wel zo fair om een onderscheid te maken tussen gewone, zakelijke en junkies. Dat zal echter geen wijziging in de belasting van het netwerk brengen, dus laten ze daar eerst voor betere kwaliteit zorgen.
Mensen willen gewoon weten waar ze aan toe zijn en niet elke maand weer een ander bedrag te moeten betalen. Jammer, want ik had graag gezien dat iedereen ging overstappen naar KPN of Vodafone, zodat het netwerk van T-Mobile eens wat beter loopt.
Jos
Tjah, hier Oostenrijk heb ik altijd (Nu al sinds 1,5 jaar) een beperkte databundel gehad, n.l. 3 GB per maand. Elke provider heeft een datalimiet hier, maar met 3 GB denk ik dat de meeste mensen er ook niets van zullen merken.
Rian
Hier was ik al bang voor.
Sam
Naja zeg! Telecom bedrijven verdienen bakken met geld. De wereld wordt steeds mobieler en zij proberen het nu in te perken! Als de bedrijven het niet meer aan kunnen moeten ze misschien gaan kijken hoe ze hun netwerk stabieler kunnen maken. Als je een abbo met onbeperkt internet aanbied, moet je dat niet opeens willen terug draaien als je merkt dat er idd mensen zijn die dat heel veel gebruiken. Zal toch ook van de zotten zijn als we het normale internet ook weer opeens per MB moeten gaan betalen? Als operator dien je gewoon te zorgen dat het netwerk op orde is en met je tijd mee gaan… Betalen per MB is achterhaald. Of het nou via de lucht of door de kabel gaat.
Erik
Ach, wie gebruikt KPN nou eigenlijk nog? :p geintje hoor, maar snap echt niet waarom (naast zakenlui) mensen nog KPN gebruikt voor mobiele telefonie! Je betaalt voor vrijwel alles anderhalf tot twee keer zoveel, met aanbiedingen wordt je altijd ge****d en dat alles om iets beter bereik?! Dat betere bereik is grotendeels ook een broodje aap, laat ze het maar eens bewijzen! kijk met Hi en Telfort doen ze goede deals, maar met KPN… erg teleurstellend!
KPN remt ons alleen af, zoals met UMTS/3G een aantal jaar te boycotten en vooral tegen te werken ivm met een investering in de verkeerde draadloze techniek, waardoor wij nu net gewend zijn aan 3G terwijl andere landen al van LTE genieten wat hier pas dus over een jaar of twee achterlopen! Wat moet het buitenland wel niet denken?! Ohja zo’n klompenland heeft dat natuurlijk niet! Ik zeg boycot KPN maar en elke aanbieder die mee gaat met deze onzin!
Ik ga serieus flippen als Vodafone en T-Mobile dit ook gaan doen! Kom op het is 2010 zeg!
Juppe
…web’n’walk Standaard (€9,95) met een lagere snelheid van 384 kbps en Web’n’walk Plus (€14,95) voor mensen die een snellere verbinding van 1 Mbps willen….
Of een iPhone abo, die is 2Mpbs (in theorie).
pommetje
Je weet wel waar dit naar zal leiden…
providers zien de centen alweer binnen stromen, de klant kan op zijn beurt weer betalen.
10 euro voor enbeperkt data gebruik is al heel wat vergeleken met de normale thuis internet aansluiting.
Wat hierboven ook al is gemeld, mensen willen zekerheid, voor dat tientje krijg je dat.
voor mij is 1 ding zeker, wanneer bedrijven (en niet alleen internet providers) systemen gaan veranderen dan is dit niet inherent aan het feit de klant tegemoet te komen, maar om hun eigen zakken te vullen.
JMO
Hell no!! Als ik nu meer moet gaan betalen dan dat ik dat nu al doe dan betekend dat ik weg ga van smartphones. De providers proberen gewoon hun machten terug te krijgen die ze vroeger hadden. Dat zei bepaalde wat er in een telefoon kwam en niet de makers ervan.
Ik heb een lichamelijke beperking en daarom zijn smartphones, zoals de iPhone, een uitkomst voor mij. Alleen, omdat ik nu al moeilijk kan verdienen, zou het echt een ramp zijn voor mij. En dan bedoel ik niet alleen op financieel gebied.
Ik denk niet dat de telco’s begrijpen dat smartphones niet alleen voor de welgestelde goed zijn, maar ook voor mensen zoals mij.
Ik vraag me af wat dat voor mij zou betekenen. Boven de 10 euro zou natuurlijk nadelig zijn, eronder voordelig. In het laatste geval zou ik het uiteraard niet erg vinden. Vind het wel logischer en ik denk dat je hier op zich wel een nieuwe doelgroep mee kan bereiken. Ik geloof wel dat er veel (oudere) mensen zijn geïnteresseerd in internet op hun mobiele telefoon, maar daar geen 10 euro voor willen betalen.
iMad
Het wordt tijd dat we overal via Wifi spots contact kunnen maken met het internet.
zie HongKong
Mark
Slimme zet. Nu kampen ze straks nog steeds met hetzelfde probleem, maar verdienen ze er meer aan. Nu zijn ze niet in staat om normaal 3g te bieden (tmobile), en straks gaan we daar ook nog eens extra voor betalen?
Dat is alleen acceptabel als de performance gegarandeerd wordt.
Anders is het net als rekening rijden: je gaat toch de weg op, je staat toch in de file, alleen kost het nu meer.
jeroen
Echt belachelijk. Als je kijkt wat de snelheden zijn in het buitenland op 3g, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.
Laat ze eerst maar een fatsoenlijk netwerk hebben en dan kijken we nog wel eens verder.
Als ze dit doorzetten verliezen ze weer meer klanten. Volgens mij zijn ze gewoon boos dat ze de iphone niet mogen verkopen.
Tim
Goed dat KPN dit laat weten, nu weet ik waar ik niet moet zijn.
Robintrackr
Lekker makkelijk dit zeg.. Die terughoudende en geldgraaiende bedrijven misbruiken hun macht weer eens.
Als ze zouden innoveren kregen ze een stabieler netwerk en veel tevreden klanten die zich geen zorgen hoeven maken en op zich toch flink betalen (10 a 15 euro per maand is niet niets hoor). Maar nee ze beperken de doorbraak van mobiel internet en gaan nu hun zakken vullen.
Ben zelf geen hardcoregebruiker, maar ik zou het zonde vinden als dit gebeurt. Komt bij dat er een soort kartelvorming is in de telecom en andere aanbieders de prijzen ongeveer gaan volgen.
Roland
Bij het vaste internet zijn de prijzen omlaag gegaan, de snelheden omhoog, en hanteren de meeste providers een “fair use policy” (in praktijk vaak onbeperkte datalimiet).
Mobiel dus precies omgekeerde ontwikkeling?
Héél apart…
joedoekoe
Zijn bedrijf meldt trots dat er al meer dan 50.000 iPhone-gebruikers zijn, die gebruikmaken van het mobiele netwerk van KPN:En nu gaan we ze UITMELKEN
nigel
Belachelijk dat het onbeperkte eraf gaat, je betaalt ervoor. De providers zouden meer moeten investeren, door de toegenomen abbos met internet verdienen ze dus ook meer, maar goed investeren vinden ze dan zeker zonde van de winst.
BillSplate
Ik snap het wel. Dit was natuurlijk te verwachten, maar hiermee zou je haast kunnen zeggen dat Apple geen contract met KPN dit jaar zal sluiten. Anders had KPN zoiets nog niet doorgevoerd, maar waarschijnlijk ook een onbeperkt databundel voor een iPhone abonnement.
Dat T-Mobile het niet aankan, kan ik begrijpen, maar KPN heeft het grootste netwerk in Nederland. Die zouden daar voorlopig nog lang geen problemen mee moeten hebben. Alleen als zij alle iPhone klanten van T-Mobile zouden hebben. Goed dat ze liever klachten en problemen voor willen zijn, maar het netwerk van KPN is stabiel genoeg en zou nog veel meer klanten kunnen hebben in mijn ogen.
Jeroen
In België, waar onbeperkt mobiel internet nooit bestaan heeft, ziet het er naar het uit dat wij dit misschien nooit zullen krijgen, door deze evolutie…
Bart
Vodafone heeft hier al een mooie oplossing voor: de eerste 1GB per maand op hoge snelheid en dan terugvallen naar een basissnelheid van 128KB
david
Oh, prima.. Maak de prijzen voor de “casual gebruikers” dan maar lager.. Maar dat doen ze natuurlijk niet.
overigens zal het ook niet de belasting verlagen want de media junkies zullen gewoon even veel blijven internetten wanneer ze een duurder internetbundel afsluiten. (Misschien wel meer)
Ik vind het totale waanzin: als je een internernetabonement afsluit voor je computer dan betaalt een gamer toch ook niet een ander tarief dan een bejaarde die eens in de week zijn email leest en wat vieze plaatjes opzoekt?
Lukie
Met de komst van sip bellen en kabel telefonie ziet KPN de melkkoeien in Nederland droog lopen, dus zoeken ze een nieuwe melkkoe. Niet aardig…Commercieel wel slim 🙁
pommetje
goedkoper voor de gemiddelde gebruiker is relatief!, misschien dat je bij overgang naar bepekt data gebruik rond de 8 euro gaat betalen, kom laten we het nog een euro goedkoper maken dus 7 euro.
reken er dan maar op dat ze per jaar verhogingen door gaan voeren met als smoes dat netwerkuitbreiding heeft plaatsgevonden en dat daarom gebruik van dit netwerk duurder wordt.
Ik verwacht dat je dan binnen een jaar of 3 wederom op het 10tje zit, en de die-hard gebruiker dus ook een verhoging heeft gehad van 3 euro.
Kijk bedrijven moeten nu eenmaal winst maken tov het vorige boekjaar, de telefoonmarkt raakt zo langzamerhand verzadigd, dus zal er ergens anders geld binnen moeten komen.
Ik vind dit pure geldklopperij…
Marcel
Zeer slechte ontwikkeling … Providers lopen gewoon achter … Is toch al lang voorspelt dat mobiel data verbruik zou verdubbelen ?
Pascal
Origineel geplaatst door Ralph iPhone bundels zijn toch het snelste bij T-Mobile?Jammer van de betalen per MB(?) regeling van KPN.
Origineel geplaatst door Sam Naja zeg! Telecom bedrijven verdienen bakken met geld. De wereld wordt steeds mobieler en zij proberen het nu in te perken! Als de bedrijven het niet meer aan kunnen moeten ze misschien gaan kijken hoe ze hun netwerk stabieler kunnen maken. Als je een abbo met onbeperkt internet aanbied, moet je dat niet opeens willen terug draaien als je merkt dat er idd mensen zijn die dat heel veel gebruiken. Zal toch ook van de zotten zijn als we het normale internet ook weer opeens per MB moeten gaan betalen? Als operator dien je gewoon te zorgen dat het netwerk op orde is en met je tijd mee gaan… Betalen per MB is achterhaald. Of het nou via de lucht of door de kabel gaat.
LEZEN!!! Er staat helemaal niet dat ‘r weer per MB moet worden afgerekend… dat is juist NIET waar men naartoe wil!
Vrees trouwens dat andere providers KPN zullen gaan volgen.
Rick
Ben toch benieuwd welke kant dit opgaat. Vooral gelet op de richting die smartphones opgaan (videotelephonie, streaming tv, augemented reality, online gaming mmo), is meer data en hoger snelheid noodzakelijk. Fabrikanten zoals bijvoorbeeld Apple willen dat het toestel optimaal gebruikt kan worden. Zij zullen dus niet gecharmeerd zijn van zogeheten blokkades danwel extra kosten voor de eindgebruiker.
Wie weet gaan deze smartphone fabrikanten dus zelf wel een provider worden. Waarbij zij het netwerk huren van provider zoals KPN of T-mobile. Waarbij natuurlijk gekeken zal worden naar de grootste partij
Dirk
Eigenlijk is 10e al veel is meer dan 20 gulden en dan niet onbeperkt voor beetje ineternet
…niet dat we straks weer per kilobit gaan afrekenen….
Inderdaad, lezen!
Tussen kilobit en Mb zit nog een aardig verschilletje. De belofte dat er niet per Mb afgerekend gaat worden is dus niet echt gedaan.
marcoooo
Wat iMad en Lukie zeggen..
De opbrengsten van het bellen en smsen gaan teruglopen en er moeten andere winstmodellen worden verzonnen.
Puur om daar de mensen aan het werk te houden en onze centen te incasseren. Niets meer en niets minder.
iMad merkt terecht op dat alle data nu nog via de masten worden verzonden, terwijl er veel meer moet worden gekeken hoe we ons wifi signaal op een goeie manier gaan gebruiken. Dat moet anno 2010 best te doen zijn.
woei
Origineel geplaatst door Roland Bij het vaste internet zijn de prijzen omlaag gegaan, de snelheden omhoog, en hanteren de meeste providers een “fair use policy†(in praktijk vaak onbeperkte datalimiet).Mobiel dus precies omgekeerde ontwikkeling?Héél apart…
Inderdaad. Ze proberen nu een ander verdienmodel introduceren, want ze zijn bang dat ze straks niet meer dan een vereelde internetleverancier worden. Het bied veel meer mogelijkheden om meer te rekenen voor eenzelfde dienstverlening. Nu wordt er voorzichtig gepolsd wie hieraan mee gaat doen, want als ze als enige overgaan zijn ze het haasje. Internetproviders hadden vroeger hetzelfde probleem, toen de 1e flatfree ging aanbieden, moest de rest wel volgen. Nu proberen de mobiele operators dit dus ongedaan te maken.
Rick
Dat zal dan vast automatich ook voor Hi gaan gelden. Ben blij dat ik vanaf deze maand over ga op Vodafone. Hopelijk nemen zij dit belachelijke idee niet over!
AVDVEE
Prijsdifferentiatie vind ik goed; waarom zouden casual users moeten betalen voor mensen (zoals ik) die iedere dag minstens een uur streamen? Meer betalen? Nou dat vind ik ook nog wel redelijk. het huidige abonnement via T-mobile is niet duur, maar dan wel een veel betere dekking en hogere snelheden. Kortom: onderscheid maken is niet bij voorbaat slecht!
Pim Brussee
Dit had je van KPN kunnen verwachten. Een aantal jaren geleden moest je opeens 2 maanden vooraf je ABO betalen. Ben 2 jaar geleden na 15 jaar KPN overgestapt naar T-Mobile, en heb nu een provider met een uitstekende klantenservice. Daarnaast zijn de kosten per maand ruim € 100,00 lager, dat is dus ruim € 2.400,00 besparing in de laatste 2 jaar.
ferry
Zorg als KPN nu eerst maar eens dat je de iphone kan aanbieden.
Dan zien we wel weer verrder…..
Ralph
Origineel geplaatst door Pascal
Flatrate heeft voor een doorbraak van mobiel internet gezorgd. Maar het is inmiddels logisch dat veelverbruikers betalen voor hun verbruik.
Later dit jaar zullen er meerdere KPN-databundels verschijnen, met een verschillend tarief. Het betekent overigens niet dat we straks weer per kilobit gaan afrekenen. “Dat is niet meer van deze tijdâ€, zei Bakker. Zijn bedrijf meldt trots dat er al meer dan 50.000 iPhone-gebruikers zijn, die gebruikmaken van het mobiele netwerk van KP
Ik zit er toch een vraagteken bij? En hoe gaan we anders betalen?
okido
Ipv de consument de schuld te geven svp investeren in het netwerk.
Gerardus89
Zo gek is het helemaal niet. Mensen gaan steeds meer bellen via VoIP, en gaan minder smsen omdat je net zo goed een mailtje kunt sturen.. Ik zit een beetje te denken aan het volgende:
-Laat ze een standaardbundel van 250MB maken, waarbij je voor een vast bedrag steeds 250MB omhoog gaat.
-Ga je over je bundel heen, dan ga je niet weer per kb betalen, maar dan wordt je snelheid flink teruggeschroefd.
-Ga je drie maanden achter elkaar over je limiet, dan moet je verplicht overstappen naar een hogere bundel (dus je hoeft niet direct over als je eens een keertje wat teveel verbruikt).
-Je kunt terugstappen als je 3 maanden beneden je bundel zit (handig als je je verbruik te hoog hebt ingeschat, maar je kunt geen misbruik maken als je eens een maandje minder internet).
-Dit overstappen gebeurt dan wel geheel kosteloos.
Zoiets vind ik nog wel acceptabel..
Siem
Origineel geplaatst door Bart Vodafone heeft hier al een mooie oplossing voor: de eerste 1GB per maand op hoge snelheid en dan terugvallen naar een basissnelheid van 128KB
Waar hebben ze dat in België of Nederland?
Max
Moet er niet aan denken dat ik straks op m’n minuten moet letten of MB gebruik :S
Gaan toch niet terug naar halverwege jaren 90 ;-(
Raddraaier
iPhone in de dock en de hele dag streaming radio beluisteren. Yeeh! Na het per minuut afrekenen kunnen we dit er echt bij gebruiken. Niet dus! Aan de andere kant, zodra VoIP ingeburgerd is lijkt me per GB betalen onvermijdelijk, maar iedere keer nadenken of je datagebruik wel noodzakelijk is lijkt me zwaar tuk.
Mday
Ik heb hoog en laag moeten springen om mijn iPhone te jailbreaken en unlocken voor KPN, waardoor de helft van de functies amper werken. De enige reden van deze overstap is simpelweg de goedkope zakelijke abonnementen. Blijkbaar houdt me nu niks meer tegen om die 4G te gaan halen… bij een andere provider.
Weet iemand trouwens of KPN nog met iPhone op de proppen komt, of is het echt hulpeloos?
OMG
Ik begrijp niet wat een abonnement prijs met capaciteit te maken heeft. Als grootverbruikers meer moeten betalen dan andere zie ik het totale verbruik nog niet verminderen.
Ze moeten dan voor de grootverbruikers maar een apart netwerk opzetten met meer capaciteit. Dan mag je meer vragen voor een abonnement.
Maddriver
Lekker Vodafone Blox 3,6Mbps!! Doei T-Mobile en KPN.
Vodafone rules!!!
Nico
Oke, dan ben ik er nu helemaal uit. Zat eventueel nog te twijfelen om de iphone via kpn verlenging te nemen. Zit al jaren bij kpn. Als ik dit zo lees word het tijd om over te stappen naar bijv vodafone.
Maar denk je dat er een trend tussen providers ontstaat om meer te vragen voor databundels wanneer het te druk word op het netwerk?
dries6951
Origineel geplaatst door Ralph iPhone bundels zijn toch het snelste bij T-Mobile?Jammer van de betalen per MB(?) regeling van KPN.
. . . ALS je verbinding hebt ja.
Kees
Dit is pas geleden al gezegd dat het eraan zit te komen. Niet zozeer KPN werd genoemd maar wel de telecomproviders in z’n algemeenheid. Bij de introductie van 4G in Zweden werd al gezegd dat het niet lang meer zou duren voor de flatfee over is omdat toen dit ingesteld werd er veel minder dataverbruik was dan nu. Vergeet niet dat er capaciteitsproblemen ontstaan door onbeperkt internetgebruik en een groeiend aantal gebruikers. Uitbreiding van de capaciteit kost geld dus is het logisch dat grootverbruikers een grotere bijdrage leveren.
En of de prijzen echt de pan uitrijzen valt te bezien, over 2 jaar zijn ook Ziggo/UPC en Tele 2 op de markt met mobiel internet en dat is extra concurrentie.
Misterx25
Lol, ik vermaak me prima bij het netwerk van Blyk. Hoogste internetsnelheid, op het netwerk van Vodafone, gratis sms en bellen.
Iemand nog een code nodig om zich aan te melden bij blyk?
Griffin
Mocht dit ook bij tmobile gebeuren, dan stap ik helemaal van mobiel internet af. Belachelijk bij internet thuis heb je ook geen datalimiet, zo moet mobiel internet ook zijn, zonder onbeperkt internet zou iPhone nu niet zon groot suc6 zijn.
Geldslet
Wat een onzin!!!!! Ze zeggen het zelf al!!!! De een gebruikt meer en de ander minder….. Heft elkaar dus mooi op!!! Dit heet pappen en nat houden!!!! Ik zou zeggen zorg gewoon dat je meer palen neer zet met een betere capaciteit!!!!! En geloof me…. Ze verdienen zat aan die data bundels!!!! Maar dat is gewoon het probleem …… Ze denken een manier te hebben gevonden om nog meer te verdienen!!! Het data verbruik zal er echt niet minder op worden!! Maar de kraan met geld gaat voor ze open!!!!! Ik zou dit echt een zweet slechte ontwikkeling vinden. Tenslotte zijn de telefoons hiervoor gemaakt!!! Dat weten de telecom aanbieder ook. Du zorg gewoon dat het werkt!!
Johan
Bij Kpn kan je dan ook televisie kijken op je mobiel.
Tom Schraven
toch blijft het raar, want als stel je maakt een bundel voor de junks, die willen toch wel internetten en nemen die bundel toch kortom: het datagebruik blijft hetzelfde! dus das niet handig toch?
Origineel geplaatst door Sam Als je een abbo met onbeperkt internet aanbied, moet je dat niet opeens willen terug draaien als je merkt dat er idd mensen zijn die dat heel veel gebruiken.
Ik krijg er ook een soortgelijk gevoel bij. Eerst flink klanten lokken zodat men flink kan cashen en dan tot de onthutsende ontdekking komen: “Oh shit, nu moeten we ook investeren in uitbreiding, dat kost ons geld, dat was niet helemaal de bedoeling.”. Gelukkig is er nog enige bescherming voor de klant als een provider eenzijdig voorwaarden gaan wijzigingen dat je er vaak wel onderuit kunt en gewoon op zoek naar een andere provider. Zal helaas weer niet zoveel uitmaken als anderen dit voorbeeld gaan volgen.
Donstil
Zoals iemand al zei. Vodafone is hier verreweg de beste in. Ze bieden je 3,6mbit “onbeperkt” internet voor 9,95. Gebruik je heel veel (en die grens ligt hoog weet ik uit eigen ervaring) dan cappen ze je snelheid maar betaal je niet bij. Die langzame snelheid is alsnog goenoeg voor mail/twitter/whatsapp en alleen bij streaming video enz merk je dit.
@Siem: in Nederland is dat overal beschikbaar. 9,95 via Vodafone blox.
Origineel geplaatst door Ralph iPhone bundels zijn toch het snelste bij T-Mobile?
Jammer van de betalen per MB(?) regeling van KPN.
zeker niet. Vodafone is een stuk sneller (bijna dubbel zo snel dan het iPhone abbo van t-mobile)
Jodoks
Goh, nu dus toch kilometerheffing
🙂
Bartkasten
En ik post dubbel, omdat ik mijn reactie via de ipc app maar niet zag verschijnen!
Bengek
Gewoon Flatfee houden! Maar dan misschien met een datalimiet waarbij snelheid gewoon flink omlaag gaat zodat snelheid niet voldoende is om bijv te streamen (filmpjes, radio) dan verder echt alleen geschikt om plat te surfen.
Kevin
Ik hoop inplaats van deze regeling op hetzelfde als bij de dingel. Alsje veel gebruikt gaat de snelheid omlaag. Kosthet alsnog niet zo veel.
Leo
Als ik in Engeland ben dan betaal ik 50p per dag voor ongelimiteerd (ik geloof van 25mb en daarna een bedrag per MB)) internet, en dat alleen met een prepay kaart van Vodafone UK, als de jongens van de telecom nu dat eens hier gingen doen dan waren we van onze dure abbs af, want wees eerlijk wie belt er nog met zijn Iphone, meeste wat we doen is twitter of een ander sociaal netwerk, zelfs niet meer sms want bijna iedereen heeft wel een app waarmee je met je contacten kunt communiceren.
Kevin
@misters. Graag! Kan nooit kwaad om even te kijken.
Donstil
@Leo: nee das echt een goed idee. 50p voor 25mb is echt duur hoor.
50p is €0,60
€0,60 x 30 dagen is dus €18,- per maand. Nee dat moeten we hier echt ook gaan invoeren.
Jeffrey
Totaal logisch. Telecombedrijven moeten uiteraard geld verdienen maar de grote junkies gaan echt ver over de kostprijs heen. Dit zijn uiteraard gebruikers die vinden dat alles gratis of heel goedkoop moet zijn. Hebben ook nog nooit een cd of software gekocht. Het wordt tijd dat iedereen gaat betalen naar eigen gebruik.
meef
bullshit… gewoon full betalen..
netwerken uitbreiden jullie gierigaards…
ga met de tijd mee!
Rene
Kom maar op met die databundels, maar dan wil ik ook een normaal tarief voor m’n abonnement, want die 300 minuten + 300 SMS-jes is t.o.v. andere providers veel te duur.
Poitrrr
Daaaag KPN. Na 6 jaar trouwe dienst ga ik toch eens overstappen…
Jantje
Origineel geplaatst door Geldslet Wat een onzin!!!!! Ze zeggen het zelf al!!!! De een gebruikt meer en de ander minder….. Heft elkaar dus mooi op!!! Dit heet pappen en nat houden!!!! Ik zou zeggen zorg gewoon dat je meer palen neer zet met een betere capaciteit!!!!! En geloof me…. Ze verdienen zat aan die data bundels!!!! Maar dat is gewoon het probleem …… Ze denken een manier te hebben gevonden om nog meer te verdienen!!! Het data verbruik zal er echt niet minder op worden!! Maar de kraan met geld gaat voor ze open!!!!! Ik zou dit echt een zweet slechte ontwikkeling vinden. Tenslotte zijn de telefoons hiervoor gemaakt!!! Dat weten de telecom aanbieder ook. Du zorg gewoon dat het werkt!!
Wow… Wat een frustratie zeg, ik ben de tel kwijt, maar het zijn zo ongeveer 40 uitroeptekens in 1 post!
Nou zeg, je bent goed taal onderlegd
iMarvin
Wtf, wat is de volgende stap, per MB betalen voor je internet thuis?! Zoals velen voor mij al zeggen, eerst je zaakjes op orde stellen (knipoog naar k*t T-Mobile) en dan pas uberhaupt BEGINNEN over dit soort crap. Via de zaak gebruik ik vaak verschillende providers maar de internetsnelheid is nou nergens je van het…. Ik ben best bereid per maand een eurootjeof 5 Ã 10 extra te betalen voor mobiel internet, maar dan moet de prijs-kwaliteitverhouding wel goed zijn. Die vind ik nu persoonlijk al zwaar onder de maat.
ASN
Hoogstwaarschijnlijk zullen ze niet per mb rekenen maar een limiet instellen. Wanneer je die limiet hebt bereikt, dan pas zul je wel per mb moeten betalen. Denk pakketjes van 50-100-250-1000 mb en daarna flink dokken per mb, zonder dat je een waarschuwing van te voren krijgt (net als belminuten/smsjes)
Dit verwacht ik.
Ronny
Origineel geplaatst door Gerardus89 Zo gek is het helemaal niet. Mensen gaan steeds meer bellen via VoIP, en gaan minder smsen omdat je net zo goed een mailtje kunt sturen.. Ik zit een beetje te denken aan het volgende:-Laat ze een standaardbundel van 250MB maken, waarbij je voor een vast bedrag steeds 250MB omhoog gaat.
-Ga je over je bundel heen, dan ga je niet weer per kb betalen, maar dan wordt je snelheid flink teruggeschroefd.
-Ga je drie maanden achter elkaar over je limiet, dan moet je verplicht overstappen naar een hogere bundel (dus je hoeft niet direct over als je eens een keertje wat teveel verbruikt).
-Je kunt terugstappen als je 3 maanden beneden je bundel zit (handig als je je verbruik te hoog hebt ingeschat, maar je kunt geen misbruik maken als je eens een maandje minder internet).
-Dit overstappen gebeurt dan wel geheel kosteloos.Zoiets vind ik nog wel acceptabel..
Ben jij wel helemaal goed?
corne
zo leggen ze het probleem bij de consument.je moet niet eerst een produkt verkopen als je de omstandigheden niet klaar hebt.is lekker makkelijk
Joanuz
Ik snap niet waarom KPN zich niet gewoon aan de fair-userpolicy houd. Als mensen echt zoveel verbruiken, is het helemaal niet moeilijk om deze te waarschuwen, danwel van het netwerk te weren. “Fair”=fair, dacht ik zo…
Op elke straathoek een agent!…..met een UMTS mast in zn petje.
remco
ja lekker is dat en de providers beginnen weer met naaien, ja ze moeten toch ergens geld aan verdienen toch ? geen sms maar ping en en en geen belletje maar gewoon voip… ik vind dat er een regel moet zijn dat providers dat niet zomaar mogen doen, onbeperkt was het en zo moet het blijven… dat *** gedrag van providers maken me gek !
remco
@ronny gaat het wel ??? vindt jij zo iets goed ???
wat heb je aan 250 mb , doe ff normaal… onbeperkt was het en zo moet het blijven.. nu gaan providers opeens terugkrabbelen dat schijnheilige gedoe, ik kan er zo slecht tegen… ze hebben jaren over ons rug verdient man al die providers !!
Marnix
Als ze ditecht gaan doorvoeren en dat t-mobile dan volgtdan weet ik het niet meer met mobile internetten
Maar wat sommigen hier zeggen van dat ze ergens de centen vandaan moeten halen klopt eigenlijk niks van. Want als je een abonement neemt zitten de bel en sms’jes erbij in dus of jenou wel of niet belt je betaald er wel voor, dus de provider krijgt gewoonzijn centen binnen
Wat een onzin. Zo direct gaan we nog terug in de tijd! Weet je nog die tijd dat je een limiet had op je internet? Nee? Nou ik ook niet meer. Ze moeten gewoon knallen met het netwerk.
Ze willen gewoon niet investeren/innoveren. Maar cashen. Stakkers.
Tom D
Dit is niet slim van KPN zo net voor lancering van iPhone te vermelden. Sommige mensen van T-Mobile waren van plan om over te stappen naar KPN door slecht bereik. Maar na dit te horen gaat niemand meer naar KPN denk ik.
T-Mobile en Vodafone dacht ik ook hebben een veel betere regeling. Bij T-Mobile wordt de snelheid van internet na 2GB gebruik erg verminderd, waardoor de mensen niet over de 2GB willen.
Blijf met de tijd mee, internet moet onbeperkt blijven, providers moeten dekking uitbreiden.
VonZescao
Dit is een stap achteruit natuurlijk. In plaats van mee te groeien met het verbruik gaan ze de boel duurder maken om deze pogen in te perken. Wat is/wordt de premium? Dat ik, zoals in de verkoopovereenkomst staat (tot september 2011), gebruik kan maken van mobiel internet? Een lacher.
Het worden leuke tijden. AT&T perkt het gebruik enigszins in met haar nieuwe prijzenstelsel maar heeft in 2011 wel een 4G netwerk welke als tegenprestatie kan worden gezien.
Wij gaan, zoals het eruit ziet, meer betalen voor hetzelfde produkt. Een produkt welke in eerste instantie niet eens deugt (vooruitlopende dat T-Mobile dezelfde prijsconstructie gaat introduceren).
Maar goed, veel kunnen wij hier niet veel aan doen vrees ik. De vraag/gebruik zal natuurlijk alleen maar toenemen. Afnemen blijven we doen. Laat staan als videobellen vanzelfsprekend wordt. Het bezineverbruik loopt ook niet bepaald terug als de prijs stijgt.
District
Dit is de grootste bullshit ooit. Als hun netwerk het niet aan kan moeten ze ook maar niet zoveel iPhones op het netwerk toelaten (lees verkopen). Beetje afschuiven van problemen dit.
Harko
Kijk, de mediajunkies die de hele dag zwaar verbruiken vormen een bedreiging voor de capaciteit van elk netwerk. Dat is ook niet eerlijk naar de gemiddelde gebruiker.
Je lost dit op door een fair maximum gebruik aan data per maand in te voeren.
Daarmee maak je iedereen ook bewust van het feit dat de bomen niet tot in de hemel groeien.
Kom je over de limiet dan vertraagd je verbinding. Je hoeft dus niet bij te betalen; je verbinding wordt alleen steeds trager. Ik denk dat velen het dan niet zover meer laten komen en zich bedenken als ze weer eens een paar uur uitzending gemist in bed kijken.
Op deze manier blijft onbeperkt internetten mogelijk maar komt er een rem op excersief gebruik.
chi
Mensen, relativeer eens een beetje.
Ik was onder de eerste mensen die met een iPhone het 3G netwerk mocht besurfen en laten we wel wezen – het netwerk is nooit uitstekend geweest. Misschien op het platteland ergens in Friesland, maar in de binnenstad van steden waar ik meestal zit komt er niet veel vruchtbaars uit.
Na maanden van klagen (lees: 12?) besloot T-Mobile eindelijk wat aan het netwerk te gaan doen, maar alsnog wordt dit niet beter. Sterker nog: de kwaliteit van het netwerk is nog nooit zo slecht geweest als dat het nu is.
Gelukkig is T-Mobile bezig met het versterken van hun netwerk zodat iedereen aan zijn trekken kan komen. Is het zo dat een paar geeks binnen mijn omgeving urenlang video streamen, en daarmee mijn netwerkconnectiviteit wegnemen – dan moeten zij hier ook voor betalen, nietwaar?
Het werkt twee kanten op.
Natuurlijk werkt het internet bij ons thuis niet op deze manier, omdat deze markt beter ontwikkeld is.
Daarintegen is het excuus van partijen als T-Mobile dat zij ‘niet hadden verwacht dat er zo’n dergelijke toename van mobiel dataverbruik zou zijn’. Zelfs een blinde hond kon ruiken dat met de komst van ‘3G’ het mobiele internet daadwerkelijk gebruikt zou worden om regelmatig informatie uit te wisselen – simpelweg omdat er toepassingen kwamen die hier een mogelijkheid tot bieden.
Ja, op korte termijn is de oplossing dat grootverbruikers moeten voelen. In die zin is het inderdaad net als een kilometerheffing – wellicht niet met prijsgebonden sancties.
Ja, op de lange termijn moet het netwerk gewoon veel beter belast kunnen worden. Één van de beloftes bij het eerste iPhone-abbonnement was ‘Snel internet overal’. Dat is er nog steeds niet.
thomas1
Meer betalen ? Ik betaal al genoeg aan een slechte provider die meestal geen internet heeft.Ik zit altijd op Wifi thuis en mijn bel minuten die ik nooit op krijg stelen zo ook nog.Dus conclusie meer betalen voor wat?
revaei
Ik ben voor kilometerheffing. En ik ben voor kilobyteheffing. Geen abonnementen, maar betalen naar gebruik.
Jurgen
Hier in Finland heb ik dan denk ik een prima abbonnement: € 9,95 p. mnd, 3,6 Mb max., geen datalimiet, tethering toegestaan, redelijke dekking (is er geen 3g, dan is er wel edge).
Dirk
@Harko:
Me vriendin heeft hi in combinatie met android enige was ze doet is mailen en ligt internetten 2 weken na start van nieuwe bundel krijgt ze al melding dat ze er overheenzit. Der verbinding wordt dan langzamer … Dit zal ook bij t-mobile gebeuren.
Ijgen
Hallo KPN! Ipv het 3g netwerk uitbreiden gaan ze het probleem bij de klant leggen!!!!
MisticRain
@Juppe: Die 2 Mbit is geen theorie hoor 🙂 ik download toch echt met de speedtest op die snelheid 😀
Daarbij vind in het indd ook een beetje zwak van die telco’s gewoon uitbreiden dat netwerk! het gebruik van mobiel data gaat steeds groter worden. Ik kan me niet langer indenken dat ik mobiel niet aan het werk ben. En ik denk dat er velen met mij zijn.
Daarnaast denk ik ook dat het niet lang meer duurt voor dingen zoals een ipad, maar ook zeker laptops die standaard een 3g/4g/Xg chips gaan inbakken om daarop ook on the go te kunnen internetten met een steeds betere kwaliteit. ( om nog maar te zwijgen over het datagebruik van de toekomstige auto’s )
marc
@Harko: Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk ook dat we deze kant op moeten gaan want het is niet eerlijk om straks iedereen meer te laten betalen. En het is ook niet te doen om te zeggen dat een meer gebruiker meer gaat betalen, daar lost je ook het probleem niet mee op.
Ik zelf gebruik mijn iPhone heel vaak maar meestal thuis, bij mijn ouders, vrienden of op school en allemaal via WiFi. Heel soms onderweg in de trein als ik ff niets te doen heb. Dus aan mij zal het waarschijnlijk niet liggen en dan wil ik ook niet teveel betalen. Sterker nog van mijn iPhone 150 abonnement hou ik elke maand 100 minuten over. Dus van mij mag het allemaal best minder.
Of men komt met minder belminuten en meer dataverkeer. Dus net zoals bij simpel.nl (daar ken men kiezen: of ik bel veel of ik sms veel). Ook een leuke optie, kan je dat mooi van te voren bepalen 🙂
wilfred
Dat zal KPN duur komen te staan. Ze kunnen beter de fup strenger handhaven zodat exessief gebruik wordt aangepakt. T-mobile lost het op door het gebruik gewoon onmogelijk te maken. Ik hoop dat Vodafone de iPhone gaat voeren dan zit ik binnen een mum van tijd weer daar!
Tom
Wat een megaonzin om new York als voorbeeld te gebruiken, die stad heeft ongeveer evenveel inwoners als heel Nederland bij elkaar. Dus gewoon uitbreiden dat 3g netwerk!
Daejji
Het is gewoon de toekomst, dus ze moeten hun netwerk uitbreiden. Je betaald voor het internetten thuis over de kabel ook al geld, en nu willen ze dat je voor mobiel internetten ook al zoveel betaald. Netwerk uitbreiden en prijzen hetzelfde laten, anders zullen langzamerhand zeer veel mensen afhaken.
Footloose
Dit is heel eerlijk: betalen naar het gebruik wat je ervan maakt. Dat is toch niet meer dan normaal? Als ik ergens een soepje wil eten, hoef ik toch ook geen 3-gangen-maaltijd af te rekenen?
Liefst zelf kiezen voor snelheid en omvang + waarschuwing als je erover heen komt.
Daarnaast: rap het netwerk uitbreiden en meer wifi spots maken (ook in de trein).
De kosten voor de gebruiker rijzen niet de pan uit vanwege onderlinge concurrentie tussen de providers. Kortom, ik zie dit beleid wel zitten (ook al ben ik een grootgebruiker).
KillRoy
Ze mogen het van mij best invoeren, maar waar ligt de prijs?
Ik bedoel, wat is het gemiddelde verbruik? En wat voor een prijs gaan ze hanteren? Wordt dat aan de hand van het gemiddelde verbruik berekend?
Bovendien snap ik 1 ding van AT&T niet. ze stellen dat de databundel 2 gig zal zijn, en dit is ruim meer als voldoende voor de gemiddelde smartphone gebruiker stellen ze.
Maar als dat zo is, waarom is hun netwerk dan meer als gemiddeld overbelast?
Waarom zetten ze er dan niet gewoon een cap op tot 2 gig, en na 2 gig ga je per mb af rekenen.
Dat is wel zo eerlijk voor de gemiddelde gebruiker die dan niet op extra kosten komt te zitten en de overbelasting door de veroorzakers worden betaald/niet meer uitgevoerd.
Mij gaat het er om dat als het ingevoerd gaat worden ik er met mijn enkele 100 mb per maand niet op achteruit ga. ik heb echt geen zin om meer te gaan betalen voor grootverbruikers. Er is toch een fair use policy (als andere gebruikers hinder hebben van jou overmatig datagebruik krijg je een waarschuwing. Bij meerdere malen krijg je een cap)
Bovendien moet KNP niet zo zeiken, daar krijg je sowieso na 25 mb een sms dat je meer data verbruikt dan gemiddeld.
Dat was iig wel zo met mijn oude tel die ik van KNP had en waar ik 15 euro per maand voor “onbeperkt” internet betaalde.
Als Tmobile slim is laat ze klanten overstappen naar een nieuwe iPhone 4 met dus een nieuw contract waar je een datacap hebt, en dat voor een leuk prijsje.
Zo heeft tmobile veel vliegen in 1 klap, en zijn de iPhone gebruikers ook blij…
jason
wat is dit nou weer voor geneuzel van kpn
ik heb nu al bij Hi, dat als ik over het gemiddelde gebruik heen ga, dat mn snelheid gehalveerd wordt. gelukkig nog maar een paar maanden met mn abbo, misschien dan verlengen bij voda of t-mobi
Arno
wat is iedereen nou aan het huilen met dat het belachelijk is. keek net even op mijn iphone en zie dat ik de afgelopen 15 maanden3,5 gb ontving en 474 mb verstuurd heb. en ik ben echt geen zuinige gebruiker… echt maar dan 10 euro zal je als “junk” echt niet kwijt zijn en ik hoop dat er voor minder geld data bundeltjes komen van 2/3 gb per maand. ies zat voor mij!
Macbook-Jan
Zouden mensen minder gebruik gaan maken als ze meer moeten betalen?
Beetje het zelfde verhaal als de wegen in nederland.
We drijven de prijzen op voor autorijden zodat het onaantrekkelijk wordt.
Maar de files worden toch langer.
Ze kunnen dus beter hun netwerk verbeteren en dan pas zulke stappen nemen.
Mijn keuze om naar T-mobile te gaan wordt wel makkelijker gemaakt door kpn.
Een auto is voor veel mensen geen luxe artikel meer maar een noodzakelijk kwaad. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als het openbaar vervoer etc.
Het internet gedeelte (waar we het over hebben; dataverbruik) van de iPhone/blabkberry etc is een luxe-artikel en niet meer dan dat.
En dan hebben we het nog geen eens over de dataverslinders als video en muziek streamen…
Folkert
belachelijke regeling, WiFi-spots (gratis!) is inderdaad een optie en verder moeten operators gewoon het netwerk uitbreiden. Eventueel kan de prijs voor een mobiel-internetbundel omhoog, maar je gaat natuurlijk niet knijpen op mobiel internet door groot datagebruik te gaan belasten.
Ik vind dat de overheid veel te veel verdiend aan de vergunningen en de providers veel te veel ruimte krijgen om heel veel geld te verdienen aan roaming in het buitenland en dergelijke, maar ook aan services in Nederland. Tegelijkertijd hebben we helaas nog steeds te maken met heel veel files op de auto”snel”wegen.
Ik ben er van overtuigd dat zeer betrouwbare, snelle en goedkope (digitale) communicatie (naast subliem openbaar vervoer) 1 van de belangrijkste middelen kan zijn om het aantal autobewegingen terug te dringen.
Ik vind dan ook dat de overheid er voor moet zorgen dat (digitale) communicatie (minstens 50% of meer) goedkoper moet gaan worden op een termijn van 1 jaar ofzo. Dat kan door belastingsvoordeel etc. etc. EN door lagere tarieven van de providers voor te schrijven.
Een dergelijke aanpak zal er toe leiden dat de providers (met name nog) winst kunnen maken door grote volumes om te zetten; lees: heel veel gebruikers veel laten afnemen voor weinig geld.
Ik denk dat het belang van reizen dan in heel veel gevallen wegvalt; je kunt immers voor weinig, maar in uitstekende kwaliteit bijna overal “zo goed als fysiek” bij zijn; het videobellen van Apple is daar een uitstekend voorbeeld van: je gesprekspartner kan je met de telefooncamera volgens jouw aanwijzingen overal naar laten kijken, op laten inzoemen en zelfs naar laten luisteren terwijl je ergens aan de andere kant van de stad, land of wereld zit.
De files kunnen teruggedrongen worden, maar daar zijn nog andere mogelijkheden voor dan steeds maar meer wegen aanleggen en spionagekastjes in de auto zetten voor een kilometerheffing:
Investeren in (digitale) infrastructuur is volgens mij de aangewezen weg.
De techniek moet worden geupgrade, niet de gebruiker lastig vallen met lastige constructies zoals verzekeringsbedrijven en andere oplichters doen.
Ik zeg direct mijn abbo op, op het moment dat ze de voorwaarden aanpassen. Dat kan ik wettelijk…
Tom D
Ik was laatst in Istanbul en daar heeft de gemeente voor de hele plaats gratis WIFI spots. Holland neem voorbeeld.
Jens Kortmeijer
Misschien dat die intelligente Ad Scheepbouwer daar dan eens voor kan zorgen, die per jaar ongeveer 10 miljoen incasseert omdat zijn chauffeur bereid is hem de hele dag rond te rijden, wat zijn voornaamste bijdrage is aan de telecomwereld, waaraan hij in zijn hele leven niet veel meer zinvols heeft bijgedragen dan de materiedeskundige constatering:
Kpn roept we vaker wat ieder jaar roepen ze weer wat hoe vaak is er niet geroepen ” kpn stopt met gratis telefoons bij abbo of kpn stopt met sim only” ivm het niet rendabel meer zijn, tot op heden word hier niets mee gedaan ivm angst dat consumenten naar de concu lopen.
Ik denk dat het wel los gaat lopen kpn schrikt weer ergens van en loopt gelijk weer te bleren
Gideon
En natuurlijk wat voor concu zijn zij eigelijk de beste data netwerk is in handen van vodafoon en die hoorje nergens over dus laat ze maar roepen en de prijs omhoog doen dan zien we vanzelf wel wat er gebeurt ik denk zelf dat kpn zich wil gaan storten op de zakelijke markt zodat ze tegen bedrijven kunnen zeggen kijk wat een stabiel netwerk we voor u hebben en voor de man met de pet is er hi en de concu
mattias
ik zit in belgie bij mobile vikings geen abbo 1Gb per €15 dat je herlaad + 1000 SMS gratis en de €15 kun je nog opbellen het is een maand geldig en dan vervallen ze ga je echter over de 1gb dan betaal duur €2,5 per mb dus vind dit perfect bij normaal gebruik want als je zelfs voorbij je maand zijt en niet direct herlaad zal het nog blijven verder lopen dus…… vind ik perfect data limiet vind ik maar goed ook!! je herlaad dus als je voorbij je gb zit en overbelasting heb ik nog nooit last van gehad altijd en overal vloeiend internet 🙂
Daanski
Hier moet ik toch als “media junkie” op reageren.
Wat is veel data verbruik ? Ik denk dat je dit relatief kan zien.
Voorbeeld
Ik rij zo als je hebt kunnen lezen in het forum dagelijks van Enschede naar Amersfoort en weer terug.
Ik verstook elke dag 50 MB (mail lezen, chatten, websites kijken) laat staan dat ik Youtube ga kijken.
ik reis 5 dagen per week
50 MB x 5 = 250 MB per week
ik reis dus in 1 maand ong. 20 keer dan kom ik op 1 gig data verbruik gemiddeld.
dit is exclusief het gebruik van data buiten het reizen waar ik geen zicht op heb. deze verbruik vind ik in mijn opzicht gewoon vrij normaal.
Naar mijn idee heeft deze Robert Bakker het flink mis. Zeker nu veel mensen mobiel gaan worden (smartphones, Netbooks, iPads, iPhone4) dat we toch gaan vragen naar flat-fee abonnementen.
iPhone user
Zkkr niet dan zou je andere dingen ook anders moeten aanpakken zoals de belbundels. Nou als je alles niet verbruikt dan word je bundel naar mars gegooit maar de consument betaalt er lekker voor hè! Wat een hebzucht. Maar als het om internet gaat willen ze betaald krijgen voor ieder mb kb wat dan ook.. Consumenten recht zou hierbij moeten spreken!
mark
De KPN verdient genoeg, hun netwerk moet gewoon up-to-date zijn. Een MB kost hun niks als hun spullen in orde zijn. Betalen per MB is achterhaald.
Vaste providers hadden/hebben deze problemen ook, en lossen ze op.
cloverfield
Origineel geplaatst door Frank van Manen Mensen willen gewoon weten waar ze aan toe zijn en niet elke maand weer een ander bedrag te moeten betalen. Jammer, want ik had graag gezien dat iedereen ging overstappen naar KPN of Vodafone, zodat het netwerk van T-Mobile eens wat beter loopt.
Ja precies. Plus dat het zo is dat de iPhone veel ongemerkt data verbruik heeft. Apps die van alles up- en downloaden. Meuk in de cloud wat weer wordt gesynced.
Tja, en wat is veel??
Sezgin
Tijd om te melken dus
Ron
Blij te lezen dat mensen hier dezelfde mening is toegedaan als mij. Het is de omgekeerde wereld door te zeggen dat veelgebruikers de dupe moeten worden. Je hebt een abonnement met onbeperkt internet en omdat je daar volop gebruik van maakt wordt het afgeschaft en dus wordt je daarmee gestraft. Mensen die niet zoveel gebruik maken van mobiel internet moeten dan maar een “kleiner” abonnement nemen. Hoop van harte dat T-mobile deze grap niet gaat overnemen. Het verbruik kan niet worden opgevangen dus leggen we de rekening neer bij de klant. Belachelijk!
Thom
Het klinkt eigenlijk wel logisch als ze het zo stellen :p
@iPhone user: Inderdaad, ik gebruik zelf bijvoorbeeld wél veel data, maar gebruik van de totale belminuten (150) die ik bij T-Mobile heb, meestal maar zo’n 75-100 en hou dus vaak de helft over. Om over SMS’jes nog niet eens te spreken, daar gebruik ik hoogstend 10 á 15 van in een maand, dus das maar krapweg 15% van de betaalde hoeveelheid.
Maar dat is nog niet alles, T-Mobile (en voor het zelfde geldt ook alle andere providers) brengen exorbitant hoge kosten in rekening wanneer men belt met een van de oh-zo-fijne 0900-zogenaamd-lokaaltarief-nummers van klantenservices van bedrijven zoals KPN, de zorgverzekeraars, elektronica producenten, gas- en licht bedrijven, instellingen, winkelketens, webwinkels, gemeentes en provincies (ja die helaas ook), en in sommige gevallen zelfs de overheid.
Daar blijft het echter niet bij, ook brengen de providers extra geldt in rekening wanneer men bewust mee doet aan een sms-servicelijn waarvoor een vast bedrag geldt, bijvoorbeeld goede doelen en tv-sms acties. Bij dit soort nummers, en ik gebruik 3333 van 3fm ff als voorbeeld, adverteert men dat je xx cent kwijt bent P.O.B. (per ontvangen bericht), “plus de kosten van je eigen abonnement/prepaid” In de regel geldt echter dat zulke, niet abonnementsvorm-gebaseerde sms diensten technische gezien een vast bedrag moeten hanteren en die ook als dusdanig bij de provider bekend moeten maken. Daarnaast is het voor de providers zo dat ze “officieel” geen extra kosten voor zo’n sms in rekening mogen brengen als nodig is (NL wetgeving). Helaas is hier op dit punt Europese regelgeving wat losser in, daar Europa wel zo’n bedrag toestaat met als plafond 25 cent, dus providers zoals T-Mobile gaan op dat plafond tarief zitten. En dan kosten die sms’jes van 3FM ja al gouw een €1!
iPhone bundels zijn toch het snelste bij T-Mobile?
Jammer van de betalen per MB(?) regeling van KPN.
Ik als “media junkie” vind dit wel jammer, maar onvermijdelijk. De prijzen die AT&T momenteel hanteert zijn t.o.v. de vorige prijzen helemaal niet verkeerd trouwens!
Gaat ze aardig wat klanten kosten ben ik bang, mensen willen graag zekerheid.
Maar dan gewoon naar Vodafone / T-mobile en gewoon niets aan veranderen. Mocht het vanuit hun anders worden gelijk ontbinden.
Het is hun eigen schuld dat het netwerk het niet aan kan… Ze maken toch geen gebruik van alle beschikbare frequenties?
Ik ben geneigd het gevoel van KPN te delen
Ik vrees inderdaad dat dit onvermijdelijk zal zijn. Ook T-Mobile zal hier t.z.t. op moeten overgaan om haar netwerk te kunnen beschermen.
Als KPN deze stap neemt, volgen de andere natuurlijk ook. Het is wel zo fair om een onderscheid te maken tussen gewone, zakelijke en junkies. Dat zal echter geen wijziging in de belasting van het netwerk brengen, dus laten ze daar eerst voor betere kwaliteit zorgen.
Mensen willen gewoon weten waar ze aan toe zijn en niet elke maand weer een ander bedrag te moeten betalen. Jammer, want ik had graag gezien dat iedereen ging overstappen naar KPN of Vodafone, zodat het netwerk van T-Mobile eens wat beter loopt.
Tjah, hier Oostenrijk heb ik altijd (Nu al sinds 1,5 jaar) een beperkte databundel gehad, n.l. 3 GB per maand. Elke provider heeft een datalimiet hier, maar met 3 GB denk ik dat de meeste mensen er ook niets van zullen merken.
Hier was ik al bang voor.
Naja zeg! Telecom bedrijven verdienen bakken met geld. De wereld wordt steeds mobieler en zij proberen het nu in te perken! Als de bedrijven het niet meer aan kunnen moeten ze misschien gaan kijken hoe ze hun netwerk stabieler kunnen maken. Als je een abbo met onbeperkt internet aanbied, moet je dat niet opeens willen terug draaien als je merkt dat er idd mensen zijn die dat heel veel gebruiken. Zal toch ook van de zotten zijn als we het normale internet ook weer opeens per MB moeten gaan betalen? Als operator dien je gewoon te zorgen dat het netwerk op orde is en met je tijd mee gaan… Betalen per MB is achterhaald. Of het nou via de lucht of door de kabel gaat.
Ach, wie gebruikt KPN nou eigenlijk nog? :p geintje hoor, maar snap echt niet waarom (naast zakenlui) mensen nog KPN gebruikt voor mobiele telefonie! Je betaalt voor vrijwel alles anderhalf tot twee keer zoveel, met aanbiedingen wordt je altijd ge****d en dat alles om iets beter bereik?! Dat betere bereik is grotendeels ook een broodje aap, laat ze het maar eens bewijzen! kijk met Hi en Telfort doen ze goede deals, maar met KPN… erg teleurstellend!
KPN remt ons alleen af, zoals met UMTS/3G een aantal jaar te boycotten en vooral tegen te werken ivm met een investering in de verkeerde draadloze techniek, waardoor wij nu net gewend zijn aan 3G terwijl andere landen al van LTE genieten wat hier pas dus over een jaar of twee achterlopen! Wat moet het buitenland wel niet denken?! Ohja zo’n klompenland heeft dat natuurlijk niet! Ik zeg boycot KPN maar en elke aanbieder die mee gaat met deze onzin!
Ik ga serieus flippen als Vodafone en T-Mobile dit ook gaan doen! Kom op het is 2010 zeg!
…web’n’walk Standaard (€9,95) met een lagere snelheid van 384 kbps en Web’n’walk Plus (€14,95) voor mensen die een snellere verbinding van 1 Mbps willen….
Of een iPhone abo, die is 2Mpbs (in theorie).
Je weet wel waar dit naar zal leiden…
providers zien de centen alweer binnen stromen, de klant kan op zijn beurt weer betalen.
10 euro voor enbeperkt data gebruik is al heel wat vergeleken met de normale thuis internet aansluiting.
Wat hierboven ook al is gemeld, mensen willen zekerheid, voor dat tientje krijg je dat.
voor mij is 1 ding zeker, wanneer bedrijven (en niet alleen internet providers) systemen gaan veranderen dan is dit niet inherent aan het feit de klant tegemoet te komen, maar om hun eigen zakken te vullen.
Hell no!! Als ik nu meer moet gaan betalen dan dat ik dat nu al doe dan betekend dat ik weg ga van smartphones. De providers proberen gewoon hun machten terug te krijgen die ze vroeger hadden. Dat zei bepaalde wat er in een telefoon kwam en niet de makers ervan.
Ik heb een lichamelijke beperking en daarom zijn smartphones, zoals de iPhone, een uitkomst voor mij. Alleen, omdat ik nu al moeilijk kan verdienen, zou het echt een ramp zijn voor mij. En dan bedoel ik niet alleen op financieel gebied.
Ik denk niet dat de telco’s begrijpen dat smartphones niet alleen voor de welgestelde goed zijn, maar ook voor mensen zoals mij.
Een grote schande!
Ik vraag me af wat dat voor mij zou betekenen. Boven de 10 euro zou natuurlijk nadelig zijn, eronder voordelig. In het laatste geval zou ik het uiteraard niet erg vinden. Vind het wel logischer en ik denk dat je hier op zich wel een nieuwe doelgroep mee kan bereiken. Ik geloof wel dat er veel (oudere) mensen zijn geïnteresseerd in internet op hun mobiele telefoon, maar daar geen 10 euro voor willen betalen.
Het wordt tijd dat we overal via Wifi spots contact kunnen maken met het internet.
zie HongKong
Slimme zet. Nu kampen ze straks nog steeds met hetzelfde probleem, maar verdienen ze er meer aan. Nu zijn ze niet in staat om normaal 3g te bieden (tmobile), en straks gaan we daar ook nog eens extra voor betalen?
Dat is alleen acceptabel als de performance gegarandeerd wordt.
Anders is het net als rekening rijden: je gaat toch de weg op, je staat toch in de file, alleen kost het nu meer.
Echt belachelijk. Als je kijkt wat de snelheden zijn in het buitenland op 3g, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.
Laat ze eerst maar een fatsoenlijk netwerk hebben en dan kijken we nog wel eens verder.
Als ze dit doorzetten verliezen ze weer meer klanten. Volgens mij zijn ze gewoon boos dat ze de iphone niet mogen verkopen.
Goed dat KPN dit laat weten, nu weet ik waar ik niet moet zijn.
Lekker makkelijk dit zeg.. Die terughoudende en geldgraaiende bedrijven misbruiken hun macht weer eens.
Als ze zouden innoveren kregen ze een stabieler netwerk en veel tevreden klanten die zich geen zorgen hoeven maken en op zich toch flink betalen (10 a 15 euro per maand is niet niets hoor). Maar nee ze beperken de doorbraak van mobiel internet en gaan nu hun zakken vullen.
Ben zelf geen hardcoregebruiker, maar ik zou het zonde vinden als dit gebeurt. Komt bij dat er een soort kartelvorming is in de telecom en andere aanbieders de prijzen ongeveer gaan volgen.
Bij het vaste internet zijn de prijzen omlaag gegaan, de snelheden omhoog, en hanteren de meeste providers een “fair use policy” (in praktijk vaak onbeperkte datalimiet).
Mobiel dus precies omgekeerde ontwikkeling?
Héél apart…
Zijn bedrijf meldt trots dat er al meer dan 50.000 iPhone-gebruikers zijn, die gebruikmaken van het mobiele netwerk van KPN:En nu gaan we ze UITMELKEN
Belachelijk dat het onbeperkte eraf gaat, je betaalt ervoor. De providers zouden meer moeten investeren, door de toegenomen abbos met internet verdienen ze dus ook meer, maar goed investeren vinden ze dan zeker zonde van de winst.
Ik snap het wel. Dit was natuurlijk te verwachten, maar hiermee zou je haast kunnen zeggen dat Apple geen contract met KPN dit jaar zal sluiten. Anders had KPN zoiets nog niet doorgevoerd, maar waarschijnlijk ook een onbeperkt databundel voor een iPhone abonnement.
Dat T-Mobile het niet aankan, kan ik begrijpen, maar KPN heeft het grootste netwerk in Nederland. Die zouden daar voorlopig nog lang geen problemen mee moeten hebben. Alleen als zij alle iPhone klanten van T-Mobile zouden hebben. Goed dat ze liever klachten en problemen voor willen zijn, maar het netwerk van KPN is stabiel genoeg en zou nog veel meer klanten kunnen hebben in mijn ogen.
In België, waar onbeperkt mobiel internet nooit bestaan heeft, ziet het er naar het uit dat wij dit misschien nooit zullen krijgen, door deze evolutie…
Vodafone heeft hier al een mooie oplossing voor: de eerste 1GB per maand op hoge snelheid en dan terugvallen naar een basissnelheid van 128KB
Oh, prima.. Maak de prijzen voor de “casual gebruikers” dan maar lager.. Maar dat doen ze natuurlijk niet.
overigens zal het ook niet de belasting verlagen want de media junkies zullen gewoon even veel blijven internetten wanneer ze een duurder internetbundel afsluiten. (Misschien wel meer)
Ik vind het totale waanzin: als je een internernetabonement afsluit voor je computer dan betaalt een gamer toch ook niet een ander tarief dan een bejaarde die eens in de week zijn email leest en wat vieze plaatjes opzoekt?
Met de komst van sip bellen en kabel telefonie ziet KPN de melkkoeien in Nederland droog lopen, dus zoeken ze een nieuwe melkkoe. Niet aardig…Commercieel wel slim 🙁
goedkoper voor de gemiddelde gebruiker is relatief!, misschien dat je bij overgang naar bepekt data gebruik rond de 8 euro gaat betalen, kom laten we het nog een euro goedkoper maken dus 7 euro.
reken er dan maar op dat ze per jaar verhogingen door gaan voeren met als smoes dat netwerkuitbreiding heeft plaatsgevonden en dat daarom gebruik van dit netwerk duurder wordt.
Ik verwacht dat je dan binnen een jaar of 3 wederom op het 10tje zit, en de die-hard gebruiker dus ook een verhoging heeft gehad van 3 euro.
Kijk bedrijven moeten nu eenmaal winst maken tov het vorige boekjaar, de telefoonmarkt raakt zo langzamerhand verzadigd, dus zal er ergens anders geld binnen moeten komen.
Ik vind dit pure geldklopperij…
Zeer slechte ontwikkeling … Providers lopen gewoon achter … Is toch al lang voorspelt dat mobiel data verbruik zou verdubbelen ?
LEZEN!!! Er staat helemaal niet dat ‘r weer per MB moet worden afgerekend… dat is juist NIET waar men naartoe wil!
Vrees trouwens dat andere providers KPN zullen gaan volgen.
Ben toch benieuwd welke kant dit opgaat. Vooral gelet op de richting die smartphones opgaan (videotelephonie, streaming tv, augemented reality, online gaming mmo), is meer data en hoger snelheid noodzakelijk. Fabrikanten zoals bijvoorbeeld Apple willen dat het toestel optimaal gebruikt kan worden. Zij zullen dus niet gecharmeerd zijn van zogeheten blokkades danwel extra kosten voor de eindgebruiker.
Wie weet gaan deze smartphone fabrikanten dus zelf wel een provider worden. Waarbij zij het netwerk huren van provider zoals KPN of T-mobile. Waarbij natuurlijk gekeken zal worden naar de grootste partij
Eigenlijk is 10e al veel is meer dan 20 gulden en dan niet onbeperkt voor beetje ineternet
…niet dat we straks weer per kilobit gaan afrekenen….
Inderdaad, lezen!
Tussen kilobit en Mb zit nog een aardig verschilletje. De belofte dat er niet per Mb afgerekend gaat worden is dus niet echt gedaan.
Wat iMad en Lukie zeggen..
De opbrengsten van het bellen en smsen gaan teruglopen en er moeten andere winstmodellen worden verzonnen.
Puur om daar de mensen aan het werk te houden en onze centen te incasseren. Niets meer en niets minder.
iMad merkt terecht op dat alle data nu nog via de masten worden verzonden, terwijl er veel meer moet worden gekeken hoe we ons wifi signaal op een goeie manier gaan gebruiken. Dat moet anno 2010 best te doen zijn.
Inderdaad. Ze proberen nu een ander verdienmodel introduceren, want ze zijn bang dat ze straks niet meer dan een vereelde internetleverancier worden. Het bied veel meer mogelijkheden om meer te rekenen voor eenzelfde dienstverlening. Nu wordt er voorzichtig gepolsd wie hieraan mee gaat doen, want als ze als enige overgaan zijn ze het haasje. Internetproviders hadden vroeger hetzelfde probleem, toen de 1e flatfree ging aanbieden, moest de rest wel volgen. Nu proberen de mobiele operators dit dus ongedaan te maken.
Dat zal dan vast automatich ook voor Hi gaan gelden. Ben blij dat ik vanaf deze maand over ga op Vodafone. Hopelijk nemen zij dit belachelijke idee niet over!
Prijsdifferentiatie vind ik goed; waarom zouden casual users moeten betalen voor mensen (zoals ik) die iedere dag minstens een uur streamen? Meer betalen? Nou dat vind ik ook nog wel redelijk. het huidige abonnement via T-mobile is niet duur, maar dan wel een veel betere dekking en hogere snelheden. Kortom: onderscheid maken is niet bij voorbaat slecht!
Dit had je van KPN kunnen verwachten. Een aantal jaren geleden moest je opeens 2 maanden vooraf je ABO betalen. Ben 2 jaar geleden na 15 jaar KPN overgestapt naar T-Mobile, en heb nu een provider met een uitstekende klantenservice. Daarnaast zijn de kosten per maand ruim € 100,00 lager, dat is dus ruim € 2.400,00 besparing in de laatste 2 jaar.
Zorg als KPN nu eerst maar eens dat je de iphone kan aanbieden.
Dan zien we wel weer verrder…..
Ik zit er toch een vraagteken bij? En hoe gaan we anders betalen?
Ipv de consument de schuld te geven svp investeren in het netwerk.
Zo gek is het helemaal niet. Mensen gaan steeds meer bellen via VoIP, en gaan minder smsen omdat je net zo goed een mailtje kunt sturen.. Ik zit een beetje te denken aan het volgende:
-Laat ze een standaardbundel van 250MB maken, waarbij je voor een vast bedrag steeds 250MB omhoog gaat.
-Ga je over je bundel heen, dan ga je niet weer per kb betalen, maar dan wordt je snelheid flink teruggeschroefd.
-Ga je drie maanden achter elkaar over je limiet, dan moet je verplicht overstappen naar een hogere bundel (dus je hoeft niet direct over als je eens een keertje wat teveel verbruikt).
-Je kunt terugstappen als je 3 maanden beneden je bundel zit (handig als je je verbruik te hoog hebt ingeschat, maar je kunt geen misbruik maken als je eens een maandje minder internet).
-Dit overstappen gebeurt dan wel geheel kosteloos.
Zoiets vind ik nog wel acceptabel..
Waar hebben ze dat in België of Nederland?
Moet er niet aan denken dat ik straks op m’n minuten moet letten of MB gebruik :S
Gaan toch niet terug naar halverwege jaren 90 ;-(
iPhone in de dock en de hele dag streaming radio beluisteren. Yeeh! Na het per minuut afrekenen kunnen we dit er echt bij gebruiken. Niet dus! Aan de andere kant, zodra VoIP ingeburgerd is lijkt me per GB betalen onvermijdelijk, maar iedere keer nadenken of je datagebruik wel noodzakelijk is lijkt me zwaar tuk.
Ik heb hoog en laag moeten springen om mijn iPhone te jailbreaken en unlocken voor KPN, waardoor de helft van de functies amper werken. De enige reden van deze overstap is simpelweg de goedkope zakelijke abonnementen. Blijkbaar houdt me nu niks meer tegen om die 4G te gaan halen… bij een andere provider.
Weet iemand trouwens of KPN nog met iPhone op de proppen komt, of is het echt hulpeloos?
Ik begrijp niet wat een abonnement prijs met capaciteit te maken heeft. Als grootverbruikers meer moeten betalen dan andere zie ik het totale verbruik nog niet verminderen.
Ze moeten dan voor de grootverbruikers maar een apart netwerk opzetten met meer capaciteit. Dan mag je meer vragen voor een abonnement.
Lekker Vodafone Blox 3,6Mbps!! Doei T-Mobile en KPN.
Vodafone rules!!!
Oke, dan ben ik er nu helemaal uit. Zat eventueel nog te twijfelen om de iphone via kpn verlenging te nemen. Zit al jaren bij kpn. Als ik dit zo lees word het tijd om over te stappen naar bijv vodafone.
Maar denk je dat er een trend tussen providers ontstaat om meer te vragen voor databundels wanneer het te druk word op het netwerk?
. . . ALS je verbinding hebt ja.
Dit is pas geleden al gezegd dat het eraan zit te komen. Niet zozeer KPN werd genoemd maar wel de telecomproviders in z’n algemeenheid. Bij de introductie van 4G in Zweden werd al gezegd dat het niet lang meer zou duren voor de flatfee over is omdat toen dit ingesteld werd er veel minder dataverbruik was dan nu. Vergeet niet dat er capaciteitsproblemen ontstaan door onbeperkt internetgebruik en een groeiend aantal gebruikers. Uitbreiding van de capaciteit kost geld dus is het logisch dat grootverbruikers een grotere bijdrage leveren.
En of de prijzen echt de pan uitrijzen valt te bezien, over 2 jaar zijn ook Ziggo/UPC en Tele 2 op de markt met mobiel internet en dat is extra concurrentie.
Lol, ik vermaak me prima bij het netwerk van Blyk. Hoogste internetsnelheid, op het netwerk van Vodafone, gratis sms en bellen.
Iemand nog een code nodig om zich aan te melden bij blyk?
Mocht dit ook bij tmobile gebeuren, dan stap ik helemaal van mobiel internet af. Belachelijk bij internet thuis heb je ook geen datalimiet, zo moet mobiel internet ook zijn, zonder onbeperkt internet zou iPhone nu niet zon groot suc6 zijn.
Wat een onzin!!!!! Ze zeggen het zelf al!!!! De een gebruikt meer en de ander minder….. Heft elkaar dus mooi op!!! Dit heet pappen en nat houden!!!! Ik zou zeggen zorg gewoon dat je meer palen neer zet met een betere capaciteit!!!!! En geloof me…. Ze verdienen zat aan die data bundels!!!! Maar dat is gewoon het probleem …… Ze denken een manier te hebben gevonden om nog meer te verdienen!!! Het data verbruik zal er echt niet minder op worden!! Maar de kraan met geld gaat voor ze open!!!!! Ik zou dit echt een zweet slechte ontwikkeling vinden. Tenslotte zijn de telefoons hiervoor gemaakt!!! Dat weten de telecom aanbieder ook. Du zorg gewoon dat het werkt!!
Bij Kpn kan je dan ook televisie kijken op je mobiel.
toch blijft het raar, want als stel je maakt een bundel voor de junks, die willen toch wel internetten en nemen die bundel toch kortom: het datagebruik blijft hetzelfde! dus das niet handig toch?
Ik krijg er ook een soortgelijk gevoel bij. Eerst flink klanten lokken zodat men flink kan cashen en dan tot de onthutsende ontdekking komen: “Oh shit, nu moeten we ook investeren in uitbreiding, dat kost ons geld, dat was niet helemaal de bedoeling.”. Gelukkig is er nog enige bescherming voor de klant als een provider eenzijdig voorwaarden gaan wijzigingen dat je er vaak wel onderuit kunt en gewoon op zoek naar een andere provider. Zal helaas weer niet zoveel uitmaken als anderen dit voorbeeld gaan volgen.
Zoals iemand al zei. Vodafone is hier verreweg de beste in. Ze bieden je 3,6mbit “onbeperkt” internet voor 9,95. Gebruik je heel veel (en die grens ligt hoog weet ik uit eigen ervaring) dan cappen ze je snelheid maar betaal je niet bij. Die langzame snelheid is alsnog goenoeg voor mail/twitter/whatsapp en alleen bij streaming video enz merk je dit.
@Siem: in Nederland is dat overal beschikbaar. 9,95 via Vodafone blox.
zeker niet. Vodafone is een stuk sneller (bijna dubbel zo snel dan het iPhone abbo van t-mobile)
Goh, nu dus toch kilometerheffing
🙂
En ik post dubbel, omdat ik mijn reactie via de ipc app maar niet zag verschijnen!
Gewoon Flatfee houden! Maar dan misschien met een datalimiet waarbij snelheid gewoon flink omlaag gaat zodat snelheid niet voldoende is om bijv te streamen (filmpjes, radio) dan verder echt alleen geschikt om plat te surfen.
Ik hoop inplaats van deze regeling op hetzelfde als bij de dingel. Alsje veel gebruikt gaat de snelheid omlaag. Kosthet alsnog niet zo veel.
Als ik in Engeland ben dan betaal ik 50p per dag voor ongelimiteerd (ik geloof van 25mb en daarna een bedrag per MB)) internet, en dat alleen met een prepay kaart van Vodafone UK, als de jongens van de telecom nu dat eens hier gingen doen dan waren we van onze dure abbs af, want wees eerlijk wie belt er nog met zijn Iphone, meeste wat we doen is twitter of een ander sociaal netwerk, zelfs niet meer sms want bijna iedereen heeft wel een app waarmee je met je contacten kunt communiceren.
@misters. Graag! Kan nooit kwaad om even te kijken.
@Leo: nee das echt een goed idee. 50p voor 25mb is echt duur hoor.
50p is €0,60
€0,60 x 30 dagen is dus €18,- per maand. Nee dat moeten we hier echt ook gaan invoeren.
Totaal logisch. Telecombedrijven moeten uiteraard geld verdienen maar de grote junkies gaan echt ver over de kostprijs heen. Dit zijn uiteraard gebruikers die vinden dat alles gratis of heel goedkoop moet zijn. Hebben ook nog nooit een cd of software gekocht. Het wordt tijd dat iedereen gaat betalen naar eigen gebruik.
bullshit… gewoon full betalen..
netwerken uitbreiden jullie gierigaards…
ga met de tijd mee!
Kom maar op met die databundels, maar dan wil ik ook een normaal tarief voor m’n abonnement, want die 300 minuten + 300 SMS-jes is t.o.v. andere providers veel te duur.
Daaaag KPN. Na 6 jaar trouwe dienst ga ik toch eens overstappen…
Wow… Wat een frustratie zeg, ik ben de tel kwijt, maar het zijn zo ongeveer 40 uitroeptekens in 1 post!
Nou zeg, je bent goed taal onderlegd
Wtf, wat is de volgende stap, per MB betalen voor je internet thuis?! Zoals velen voor mij al zeggen, eerst je zaakjes op orde stellen (knipoog naar k*t T-Mobile) en dan pas uberhaupt BEGINNEN over dit soort crap. Via de zaak gebruik ik vaak verschillende providers maar de internetsnelheid is nou nergens je van het…. Ik ben best bereid per maand een eurootjeof 5 Ã 10 extra te betalen voor mobiel internet, maar dan moet de prijs-kwaliteitverhouding wel goed zijn. Die vind ik nu persoonlijk al zwaar onder de maat.
Hoogstwaarschijnlijk zullen ze niet per mb rekenen maar een limiet instellen. Wanneer je die limiet hebt bereikt, dan pas zul je wel per mb moeten betalen. Denk pakketjes van 50-100-250-1000 mb en daarna flink dokken per mb, zonder dat je een waarschuwing van te voren krijgt (net als belminuten/smsjes)
Dit verwacht ik.
Ben jij wel helemaal goed?
zo leggen ze het probleem bij de consument.je moet niet eerst een produkt verkopen als je de omstandigheden niet klaar hebt.is lekker makkelijk
Ik snap niet waarom KPN zich niet gewoon aan de fair-userpolicy houd. Als mensen echt zoveel verbruiken, is het helemaal niet moeilijk om deze te waarschuwen, danwel van het netwerk te weren. “Fair”=fair, dacht ik zo…
Op elke straathoek een agent!…..met een UMTS mast in zn petje.
ja lekker is dat en de providers beginnen weer met naaien, ja ze moeten toch ergens geld aan verdienen toch ? geen sms maar ping en en en geen belletje maar gewoon voip… ik vind dat er een regel moet zijn dat providers dat niet zomaar mogen doen, onbeperkt was het en zo moet het blijven… dat *** gedrag van providers maken me gek !
@ronny gaat het wel ??? vindt jij zo iets goed ???
wat heb je aan 250 mb , doe ff normaal… onbeperkt was het en zo moet het blijven.. nu gaan providers opeens terugkrabbelen dat schijnheilige gedoe, ik kan er zo slecht tegen… ze hebben jaren over ons rug verdient man al die providers !!
Als ze ditecht gaan doorvoeren en dat t-mobile dan volgtdan weet ik het niet meer met mobile internetten
Maar wat sommigen hier zeggen van dat ze ergens de centen vandaan moeten halen klopt eigenlijk niks van. Want als je een abonement neemt zitten de bel en sms’jes erbij in dus of jenou wel of niet belt je betaald er wel voor, dus de provider krijgt gewoonzijn centen binnen
Wat een onzin. Zo direct gaan we nog terug in de tijd! Weet je nog die tijd dat je een limiet had op je internet? Nee? Nou ik ook niet meer. Ze moeten gewoon knallen met het netwerk.
Bandbreedte kost 1 euro per gb in 2009! Feit
Ze willen gewoon niet investeren/innoveren. Maar cashen. Stakkers.
Dit is niet slim van KPN zo net voor lancering van iPhone te vermelden. Sommige mensen van T-Mobile waren van plan om over te stappen naar KPN door slecht bereik. Maar na dit te horen gaat niemand meer naar KPN denk ik.
T-Mobile en Vodafone dacht ik ook hebben een veel betere regeling. Bij T-Mobile wordt de snelheid van internet na 2GB gebruik erg verminderd, waardoor de mensen niet over de 2GB willen.
Blijf met de tijd mee, internet moet onbeperkt blijven, providers moeten dekking uitbreiden.
Dit is een stap achteruit natuurlijk. In plaats van mee te groeien met het verbruik gaan ze de boel duurder maken om deze pogen in te perken. Wat is/wordt de premium? Dat ik, zoals in de verkoopovereenkomst staat (tot september 2011), gebruik kan maken van mobiel internet? Een lacher.
Het worden leuke tijden. AT&T perkt het gebruik enigszins in met haar nieuwe prijzenstelsel maar heeft in 2011 wel een 4G netwerk welke als tegenprestatie kan worden gezien.
Wij gaan, zoals het eruit ziet, meer betalen voor hetzelfde produkt. Een produkt welke in eerste instantie niet eens deugt (vooruitlopende dat T-Mobile dezelfde prijsconstructie gaat introduceren).
Maar goed, veel kunnen wij hier niet veel aan doen vrees ik. De vraag/gebruik zal natuurlijk alleen maar toenemen. Afnemen blijven we doen. Laat staan als videobellen vanzelfsprekend wordt. Het bezineverbruik loopt ook niet bepaald terug als de prijs stijgt.
Dit is de grootste bullshit ooit. Als hun netwerk het niet aan kan moeten ze ook maar niet zoveel iPhones op het netwerk toelaten (lees verkopen). Beetje afschuiven van problemen dit.
Kijk, de mediajunkies die de hele dag zwaar verbruiken vormen een bedreiging voor de capaciteit van elk netwerk. Dat is ook niet eerlijk naar de gemiddelde gebruiker.
Je lost dit op door een fair maximum gebruik aan data per maand in te voeren.
Daarmee maak je iedereen ook bewust van het feit dat de bomen niet tot in de hemel groeien.
Kom je over de limiet dan vertraagd je verbinding. Je hoeft dus niet bij te betalen; je verbinding wordt alleen steeds trager. Ik denk dat velen het dan niet zover meer laten komen en zich bedenken als ze weer eens een paar uur uitzending gemist in bed kijken.
Op deze manier blijft onbeperkt internetten mogelijk maar komt er een rem op excersief gebruik.
Mensen, relativeer eens een beetje.
Ik was onder de eerste mensen die met een iPhone het 3G netwerk mocht besurfen en laten we wel wezen – het netwerk is nooit uitstekend geweest. Misschien op het platteland ergens in Friesland, maar in de binnenstad van steden waar ik meestal zit komt er niet veel vruchtbaars uit.
Na maanden van klagen (lees: 12?) besloot T-Mobile eindelijk wat aan het netwerk te gaan doen, maar alsnog wordt dit niet beter. Sterker nog: de kwaliteit van het netwerk is nog nooit zo slecht geweest als dat het nu is.
Gelukkig is T-Mobile bezig met het versterken van hun netwerk zodat iedereen aan zijn trekken kan komen. Is het zo dat een paar geeks binnen mijn omgeving urenlang video streamen, en daarmee mijn netwerkconnectiviteit wegnemen – dan moeten zij hier ook voor betalen, nietwaar?
Het werkt twee kanten op.
Natuurlijk werkt het internet bij ons thuis niet op deze manier, omdat deze markt beter ontwikkeld is.
Daarintegen is het excuus van partijen als T-Mobile dat zij ‘niet hadden verwacht dat er zo’n dergelijke toename van mobiel dataverbruik zou zijn’. Zelfs een blinde hond kon ruiken dat met de komst van ‘3G’ het mobiele internet daadwerkelijk gebruikt zou worden om regelmatig informatie uit te wisselen – simpelweg omdat er toepassingen kwamen die hier een mogelijkheid tot bieden.
Ja, op korte termijn is de oplossing dat grootverbruikers moeten voelen. In die zin is het inderdaad net als een kilometerheffing – wellicht niet met prijsgebonden sancties.
Ja, op de lange termijn moet het netwerk gewoon veel beter belast kunnen worden. Één van de beloftes bij het eerste iPhone-abbonnement was ‘Snel internet overal’. Dat is er nog steeds niet.
Meer betalen ? Ik betaal al genoeg aan een slechte provider die meestal geen internet heeft.Ik zit altijd op Wifi thuis en mijn bel minuten die ik nooit op krijg stelen zo ook nog.Dus conclusie meer betalen voor wat?
Ik ben voor kilometerheffing. En ik ben voor kilobyteheffing. Geen abonnementen, maar betalen naar gebruik.
Hier in Finland heb ik dan denk ik een prima abbonnement: € 9,95 p. mnd, 3,6 Mb max., geen datalimiet, tethering toegestaan, redelijke dekking (is er geen 3g, dan is er wel edge).
@Harko:
Me vriendin heeft hi in combinatie met android enige was ze doet is mailen en ligt internetten 2 weken na start van nieuwe bundel krijgt ze al melding dat ze er overheenzit. Der verbinding wordt dan langzamer … Dit zal ook bij t-mobile gebeuren.
Hallo KPN! Ipv het 3g netwerk uitbreiden gaan ze het probleem bij de klant leggen!!!!
@Juppe: Die 2 Mbit is geen theorie hoor 🙂 ik download toch echt met de speedtest op die snelheid 😀
Daarbij vind in het indd ook een beetje zwak van die telco’s gewoon uitbreiden dat netwerk! het gebruik van mobiel data gaat steeds groter worden. Ik kan me niet langer indenken dat ik mobiel niet aan het werk ben. En ik denk dat er velen met mij zijn.
Daarnaast denk ik ook dat het niet lang meer duurt voor dingen zoals een ipad, maar ook zeker laptops die standaard een 3g/4g/Xg chips gaan inbakken om daarop ook on the go te kunnen internetten met een steeds betere kwaliteit. ( om nog maar te zwijgen over het datagebruik van de toekomstige auto’s )
@Harko: Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk ook dat we deze kant op moeten gaan want het is niet eerlijk om straks iedereen meer te laten betalen. En het is ook niet te doen om te zeggen dat een meer gebruiker meer gaat betalen, daar lost je ook het probleem niet mee op.
Ik zelf gebruik mijn iPhone heel vaak maar meestal thuis, bij mijn ouders, vrienden of op school en allemaal via WiFi. Heel soms onderweg in de trein als ik ff niets te doen heb. Dus aan mij zal het waarschijnlijk niet liggen en dan wil ik ook niet teveel betalen. Sterker nog van mijn iPhone 150 abonnement hou ik elke maand 100 minuten over. Dus van mij mag het allemaal best minder.
Of men komt met minder belminuten en meer dataverkeer. Dus net zoals bij simpel.nl (daar ken men kiezen: of ik bel veel of ik sms veel). Ook een leuke optie, kan je dat mooi van te voren bepalen 🙂
Dat zal KPN duur komen te staan. Ze kunnen beter de fup strenger handhaven zodat exessief gebruik wordt aangepakt. T-mobile lost het op door het gebruik gewoon onmogelijk te maken. Ik hoop dat Vodafone de iPhone gaat voeren dan zit ik binnen een mum van tijd weer daar!
Wat een megaonzin om new York als voorbeeld te gebruiken, die stad heeft ongeveer evenveel inwoners als heel Nederland bij elkaar. Dus gewoon uitbreiden dat 3g netwerk!
Het is gewoon de toekomst, dus ze moeten hun netwerk uitbreiden. Je betaald voor het internetten thuis over de kabel ook al geld, en nu willen ze dat je voor mobiel internetten ook al zoveel betaald. Netwerk uitbreiden en prijzen hetzelfde laten, anders zullen langzamerhand zeer veel mensen afhaken.
Dit is heel eerlijk: betalen naar het gebruik wat je ervan maakt. Dat is toch niet meer dan normaal? Als ik ergens een soepje wil eten, hoef ik toch ook geen 3-gangen-maaltijd af te rekenen?
Liefst zelf kiezen voor snelheid en omvang + waarschuwing als je erover heen komt.
Daarnaast: rap het netwerk uitbreiden en meer wifi spots maken (ook in de trein).
De kosten voor de gebruiker rijzen niet de pan uit vanwege onderlinge concurrentie tussen de providers. Kortom, ik zie dit beleid wel zitten (ook al ben ik een grootgebruiker).
Ze mogen het van mij best invoeren, maar waar ligt de prijs?
Ik bedoel, wat is het gemiddelde verbruik? En wat voor een prijs gaan ze hanteren? Wordt dat aan de hand van het gemiddelde verbruik berekend?
Bovendien snap ik 1 ding van AT&T niet. ze stellen dat de databundel 2 gig zal zijn, en dit is ruim meer als voldoende voor de gemiddelde smartphone gebruiker stellen ze.
Maar als dat zo is, waarom is hun netwerk dan meer als gemiddeld overbelast?
Waarom zetten ze er dan niet gewoon een cap op tot 2 gig, en na 2 gig ga je per mb af rekenen.
Dat is wel zo eerlijk voor de gemiddelde gebruiker die dan niet op extra kosten komt te zitten en de overbelasting door de veroorzakers worden betaald/niet meer uitgevoerd.
Mij gaat het er om dat als het ingevoerd gaat worden ik er met mijn enkele 100 mb per maand niet op achteruit ga. ik heb echt geen zin om meer te gaan betalen voor grootverbruikers. Er is toch een fair use policy (als andere gebruikers hinder hebben van jou overmatig datagebruik krijg je een waarschuwing. Bij meerdere malen krijg je een cap)
Bovendien moet KNP niet zo zeiken, daar krijg je sowieso na 25 mb een sms dat je meer data verbruikt dan gemiddeld.
Dat was iig wel zo met mijn oude tel die ik van KNP had en waar ik 15 euro per maand voor “onbeperkt” internet betaalde.
Als Tmobile slim is laat ze klanten overstappen naar een nieuwe iPhone 4 met dus een nieuw contract waar je een datacap hebt, en dat voor een leuk prijsje.
Zo heeft tmobile veel vliegen in 1 klap, en zijn de iPhone gebruikers ook blij…
wat is dit nou weer voor geneuzel van kpn
ik heb nu al bij Hi, dat als ik over het gemiddelde gebruik heen ga, dat mn snelheid gehalveerd wordt. gelukkig nog maar een paar maanden met mn abbo, misschien dan verlengen bij voda of t-mobi
wat is iedereen nou aan het huilen met dat het belachelijk is. keek net even op mijn iphone en zie dat ik de afgelopen 15 maanden3,5 gb ontving en 474 mb verstuurd heb. en ik ben echt geen zuinige gebruiker… echt maar dan 10 euro zal je als “junk” echt niet kwijt zijn en ik hoop dat er voor minder geld data bundeltjes komen van 2/3 gb per maand. ies zat voor mij!
Zouden mensen minder gebruik gaan maken als ze meer moeten betalen?
Beetje het zelfde verhaal als de wegen in nederland.
We drijven de prijzen op voor autorijden zodat het onaantrekkelijk wordt.
Maar de files worden toch langer.
Ze kunnen dus beter hun netwerk verbeteren en dan pas zulke stappen nemen.
Mijn keuze om naar T-mobile te gaan wordt wel makkelijker gemaakt door kpn.
@Macbook-Jan:
Maar dat is apels met peren vergelijken.
Een auto is voor veel mensen geen luxe artikel meer maar een noodzakelijk kwaad. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als het openbaar vervoer etc.
Het internet gedeelte (waar we het over hebben; dataverbruik) van de iPhone/blabkberry etc is een luxe-artikel en niet meer dan dat.
En dan hebben we het nog geen eens over de dataverslinders als video en muziek streamen…
belachelijke regeling, WiFi-spots (gratis!) is inderdaad een optie en verder moeten operators gewoon het netwerk uitbreiden. Eventueel kan de prijs voor een mobiel-internetbundel omhoog, maar je gaat natuurlijk niet knijpen op mobiel internet door groot datagebruik te gaan belasten.
@ Macbook-Jan & KillRoy;
Ik vind dat de overheid veel te veel verdiend aan de vergunningen en de providers veel te veel ruimte krijgen om heel veel geld te verdienen aan roaming in het buitenland en dergelijke, maar ook aan services in Nederland. Tegelijkertijd hebben we helaas nog steeds te maken met heel veel files op de auto”snel”wegen.
Ik ben er van overtuigd dat zeer betrouwbare, snelle en goedkope (digitale) communicatie (naast subliem openbaar vervoer) 1 van de belangrijkste middelen kan zijn om het aantal autobewegingen terug te dringen.
Ik vind dan ook dat de overheid er voor moet zorgen dat (digitale) communicatie (minstens 50% of meer) goedkoper moet gaan worden op een termijn van 1 jaar ofzo. Dat kan door belastingsvoordeel etc. etc. EN door lagere tarieven van de providers voor te schrijven.
Een dergelijke aanpak zal er toe leiden dat de providers (met name nog) winst kunnen maken door grote volumes om te zetten; lees: heel veel gebruikers veel laten afnemen voor weinig geld.
Ik denk dat het belang van reizen dan in heel veel gevallen wegvalt; je kunt immers voor weinig, maar in uitstekende kwaliteit bijna overal “zo goed als fysiek” bij zijn; het videobellen van Apple is daar een uitstekend voorbeeld van: je gesprekspartner kan je met de telefooncamera volgens jouw aanwijzingen overal naar laten kijken, op laten inzoemen en zelfs naar laten luisteren terwijl je ergens aan de andere kant van de stad, land of wereld zit.
De files kunnen teruggedrongen worden, maar daar zijn nog andere mogelijkheden voor dan steeds maar meer wegen aanleggen en spionagekastjes in de auto zetten voor een kilometerheffing:
Investeren in (digitale) infrastructuur is volgens mij de aangewezen weg.
De techniek moet worden geupgrade, niet de gebruiker lastig vallen met lastige constructies zoals verzekeringsbedrijven en andere oplichters doen.
Ik zeg direct mijn abbo op, op het moment dat ze de voorwaarden aanpassen. Dat kan ik wettelijk…
Ik was laatst in Istanbul en daar heeft de gemeente voor de hele plaats gratis WIFI spots. Holland neem voorbeeld.
Misschien dat die intelligente Ad Scheepbouwer daar dan eens voor kan zorgen, die per jaar ongeveer 10 miljoen incasseert omdat zijn chauffeur bereid is hem de hele dag rond te rijden, wat zijn voornaamste bijdrage is aan de telecomwereld, waaraan hij in zijn hele leven niet veel meer zinvols heeft bijgedragen dan de materiedeskundige constatering:
https://www.iculture.nl/3835/kpn-baas-ad-scheepbouwer-vindt-iphone-nutteloos/
Kpn roept we vaker wat ieder jaar roepen ze weer wat hoe vaak is er niet geroepen ” kpn stopt met gratis telefoons bij abbo of kpn stopt met sim only” ivm het niet rendabel meer zijn, tot op heden word hier niets mee gedaan ivm angst dat consumenten naar de concu lopen.
Ik denk dat het wel los gaat lopen kpn schrikt weer ergens van en loopt gelijk weer te bleren
En natuurlijk wat voor concu zijn zij eigelijk de beste data netwerk is in handen van vodafoon en die hoorje nergens over dus laat ze maar roepen en de prijs omhoog doen dan zien we vanzelf wel wat er gebeurt ik denk zelf dat kpn zich wil gaan storten op de zakelijke markt zodat ze tegen bedrijven kunnen zeggen kijk wat een stabiel netwerk we voor u hebben en voor de man met de pet is er hi en de concu
ik zit in belgie bij mobile vikings geen abbo 1Gb per €15 dat je herlaad + 1000 SMS gratis en de €15 kun je nog opbellen het is een maand geldig en dan vervallen ze ga je echter over de 1gb dan betaal duur €2,5 per mb dus vind dit perfect bij normaal gebruik want als je zelfs voorbij je maand zijt en niet direct herlaad zal het nog blijven verder lopen dus…… vind ik perfect data limiet vind ik maar goed ook!! je herlaad dus als je voorbij je gb zit en overbelasting heb ik nog nooit last van gehad altijd en overal vloeiend internet 🙂
Hier moet ik toch als “media junkie” op reageren.
Wat is veel data verbruik ? Ik denk dat je dit relatief kan zien.
Voorbeeld
Ik rij zo als je hebt kunnen lezen in het forum dagelijks van Enschede naar Amersfoort en weer terug.
Ik verstook elke dag 50 MB (mail lezen, chatten, websites kijken) laat staan dat ik Youtube ga kijken.
ik reis 5 dagen per week
50 MB x 5 = 250 MB per week
ik reis dus in 1 maand ong. 20 keer dan kom ik op 1 gig data verbruik gemiddeld.
dit is exclusief het gebruik van data buiten het reizen waar ik geen zicht op heb. deze verbruik vind ik in mijn opzicht gewoon vrij normaal.
Naar mijn idee heeft deze Robert Bakker het flink mis. Zeker nu veel mensen mobiel gaan worden (smartphones, Netbooks, iPads, iPhone4) dat we toch gaan vragen naar flat-fee abonnementen.
Zkkr niet dan zou je andere dingen ook anders moeten aanpakken zoals de belbundels. Nou als je alles niet verbruikt dan word je bundel naar mars gegooit maar de consument betaalt er lekker voor hè! Wat een hebzucht. Maar als het om internet gaat willen ze betaald krijgen voor ieder mb kb wat dan ook.. Consumenten recht zou hierbij moeten spreken!
De KPN verdient genoeg, hun netwerk moet gewoon up-to-date zijn. Een MB kost hun niks als hun spullen in orde zijn. Betalen per MB is achterhaald.
Vaste providers hadden/hebben deze problemen ook, en lossen ze op.
Ja precies. Plus dat het zo is dat de iPhone veel ongemerkt data verbruik heeft. Apps die van alles up- en downloaden. Meuk in de cloud wat weer wordt gesynced.
Tja, en wat is veel??
Tijd om te melken dus
Blij te lezen dat mensen hier dezelfde mening is toegedaan als mij. Het is de omgekeerde wereld door te zeggen dat veelgebruikers de dupe moeten worden. Je hebt een abonnement met onbeperkt internet en omdat je daar volop gebruik van maakt wordt het afgeschaft en dus wordt je daarmee gestraft. Mensen die niet zoveel gebruik maken van mobiel internet moeten dan maar een “kleiner” abonnement nemen. Hoop van harte dat T-mobile deze grap niet gaat overnemen. Het verbruik kan niet worden opgevangen dus leggen we de rekening neer bij de klant. Belachelijk!
Het klinkt eigenlijk wel logisch als ze het zo stellen :p
@Sam: Ah ja, wij in België hebben nog steeds dataliemieten, dus zo achterhaald is het nou ook weer niet.
@iPhone user: Inderdaad, ik gebruik zelf bijvoorbeeld wél veel data, maar gebruik van de totale belminuten (150) die ik bij T-Mobile heb, meestal maar zo’n 75-100 en hou dus vaak de helft over. Om over SMS’jes nog niet eens te spreken, daar gebruik ik hoogstend 10 á 15 van in een maand, dus das maar krapweg 15% van de betaalde hoeveelheid.
Maar dat is nog niet alles, T-Mobile (en voor het zelfde geldt ook alle andere providers) brengen exorbitant hoge kosten in rekening wanneer men belt met een van de oh-zo-fijne 0900-zogenaamd-lokaaltarief-nummers van klantenservices van bedrijven zoals KPN, de zorgverzekeraars, elektronica producenten, gas- en licht bedrijven, instellingen, winkelketens, webwinkels, gemeentes en provincies (ja die helaas ook), en in sommige gevallen zelfs de overheid.
Daar blijft het echter niet bij, ook brengen de providers extra geldt in rekening wanneer men bewust mee doet aan een sms-servicelijn waarvoor een vast bedrag geldt, bijvoorbeeld goede doelen en tv-sms acties. Bij dit soort nummers, en ik gebruik 3333 van 3fm ff als voorbeeld, adverteert men dat je xx cent kwijt bent P.O.B. (per ontvangen bericht), “plus de kosten van je eigen abonnement/prepaid” In de regel geldt echter dat zulke, niet abonnementsvorm-gebaseerde sms diensten technische gezien een vast bedrag moeten hanteren en die ook als dusdanig bij de provider bekend moeten maken. Daarnaast is het voor de providers zo dat ze “officieel” geen extra kosten voor zo’n sms in rekening mogen brengen als nodig is (NL wetgeving). Helaas is hier op dit punt Europese regelgeving wat losser in, daar Europa wel zo’n bedrag toestaat met als plafond 25 cent, dus providers zoals T-Mobile gaan op dat plafond tarief zitten. En dan kosten die sms’jes van 3FM ja al gouw een €1!