Kritiek op Apple’s programma voor reparateurs: “Krankzinnige voorwaarden”
Er is al jaren een strijd gaande tussen onafhankelijke reparatiebedrijven en Apple. Apple wil het liefst dat je voor een iPhone reparatie langs gaat bij een officiële erkende dealer, maar die zijn vaak een stuk duurder. Bij onofficiële partijen worden nu alleen nog onderdelen gebruikt die niet door Apple zelf geleverd worden, waardoor sommige functies mogelijk niet goed werken. Voor deze partijen is het reparatieprogramma voor onafhankelijke Apple-reparateurs (Independent Repair Provider; IRP) in het leven geroepen, maar Motherboard ontdekt dat de voorwaarden om hieraan deel te nemen nogal strikt en veeleisend zijn.
Voorwaarden Apple’s programma voor onafhankelijke reparateurs
Motherboard kreeg inzage in een contract dat deelnemende bedrijven moeten ondertekenen. Advocaten die Motherboard gesproken heeft noemen het contract “krankzinnig” en “bezwaarlijk”, omdat dit contract Apple meer controle geeft over de bedrijven die deelnemen. Apple mag bijvoorbeeld onaangekondigd inspecties uitvoeren, om te controleren of er geen verboden onderdelen gebruikt worden. Is dat wel het geval, dan kan Apple hiervoor een hoge boete opleggen.
Het probleem zit hem echter in het geval een bedrijf besluit om uit het programma te stappen. Zelfs dan heeft Apple nog de mogelijkheid om gedurende vijf jaar lang inspecties uit te voeren. Dat is dus zelfs als een bedrijf niet meer mee doet, waardoor hij boetes kan krijgen voor het gebruik van verboden onderdelen. Hierdoor kan een bedrijf zijn werk niet goed meer uitvoeren.
Bovendien moeten deelnemende partijen duidelijk maken dat ze geen officiële Apple erkende serviceprovider zijn. Voordat een reparatie uitgevoerd mag worden, moet een klant bovendien schriftelijk duidelijk maken dat hij of zij begrijpt dat de reparaties niet door een erkend bedrijf uitgevoerd worden. Dat is ook opmerkelijk, aangezien de reparateurs wel bij Apple in training moeten. Met dergelijke voorwaarden maken bedrijven eigenlijk duidelijk dat je maar beter niet bij hen langs kunt gaan.
Bedrijven die zich aansluiten moeten ook alle verboden producten in de ban doen. De bewoording in het contract over dergelijke onderdelen is erg algemeen. In feite kan een bedrijf dan dus ook geen reparaties met onofficiële onderdelen meer doen voor bijvoorbeeld Android-toestellen. Volgens advocaat Kit Walsch geeft dit contract Apple de kracht om bedrijven kapot te maken.
Apple reageert op contract
Motherboard heeft Apple om een reactie gevraagd. Apple wilde niet inhoudelijk reageren op de vragen van de website en wilde ook niet aangeven of het contract juist is. Wel zegt Apple dat ze “enthousiast zijn over de eerste reacties en de hoge mate van interesse” van deelnemende bedrijven, maar geeft tegelijkertijd ook aan dat ze met de partijen samenwerken om het taalgebruik te verbeteren.
Het Independent Repair Provider programma is momenteel alleen nog actief in de Verenigde Staten. Apple heeft wel plannen om dit uit te breiden naar andere landen, maar wanneer is nog onduidelijk.
Wil je weten waar je het beste terecht kan voor een iPhone reparatie? In onze uitleg vind je alle opties om je iPhone te laten fixen. Ook voor een reparatie aan je MacBook hebben we een apart overzicht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Eigenlijk dus een wassen neus dat hele programma.
Niet echt een verrassing, Apple is een hooghartig bedrijf, alles dicht timmeren die lightning kabel ook , als niet mfi is is t ook zogenaamd niet goed ( ik gebruik ze gewoon) waarschijnlijk ook de echte reden waarom ze niet meedoen aan 1 dezelfde kabel voor mobiele apparaten,hebben ze geen grip meer op t geheel.
Tja het is juist het geheel wat de producten van Apple zo onderscheidend maken van de rest dus dat Apple dat wil beschermen begrijp ik wel. Maar deze voorwaarden zijn natuurlijk over de top.
Op het hoogtepunt kunnen ze dit maken. Hoogmoed komt voor de val. Net zoals met Nokia zal Apple ook uiteindelijk dalen in populariteit.
Ik hen nog nooit een iPhone te hoeven laten repareren! Bij de iPhone 4 had ik op het laatst dat de homeknop niet goed meer werkte. Vervolgens schafte ik de iPhone 5 aan en daarna heb ik nooit meer gedoe gehad. Snap dat gewauwel van mensen dat Apple moeilijk doet niet zo goed eerlijk gezegd. Mijn iPhones doen nooit moeilijk, misschien juist omdat de kwaliteit hoog is ?!