Als je mensen vraagt welk toestel ze gebruikten voordat ze naar een iPhone zijn overgestapt, dan is dat in Europa vaak een Nokia. Maar in de VS is Nokia een veel minder gangbaar merk en zien de cijfers er heel anders uit. De Motorola RAZR mag dan wel de bestverkochte mobiele telefoon in jaren zijn, maar het publiek loopt niet warm voor de opvolgers van de RAZR. Onderzoeksbureau JD Power and Associates ontdekte bij een onderzoek onder 20.000 mobiele telefoongebruikers, dat een kwart van de huidige iPhone-bezitters is overgestapt van een Motorola RAZR.
In 2005 deed je in de VS helemaal mee als je een RAZR op zak had. Het toestel was strak vormgegeven en door de hoge prijs niet voor iedereen weggelegd. Inmiddels zijn de meeste RAZR’s (en hun opvolgers) aan vervanging toe en kwam de iPhone blijkbaar als geroepen. Motorola had te lang geteerd op het succes van de RAZR en had geen goede opvolger voorhanden. Het marktaandeel van Motorola in de VS is inmiddels gezakt naar 25% en het bedraagt in Europa nog maar 5%.
Intussen zijn er ook wel analisten die waarschuwen dat Apple moet voorkomen om in de RAZR-valkuil terecht te komen. “Waar is de innovatie?”, verzucht Trip Chowdhry van Global Equities Securities: de iPhone 3G ziet er bijna hetzelfde uit, kan alleen wat sneller data downloaden en heeft een paar andere verbeteringen. Maar het verrassingseffect en de magie van de originele iPhone is er een beetje af. Met maar één toestel zal het lastig worden om het publiek lange tijd geïnteresseerd te houden, omdat concurrenten zoals Samsung en LG bijna wekelijks nieuwe toestellen aankondigen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties