LG lost problemen met UltraFine 5K-display op met verbeterde bescherming

LG gaat het probleem met het UltraFine 5K-scherm oplossen. Modellen die vanaf februari 2017 geproduceerd worden, zijn voorzien van betere bescherming.

Apple maakt sinds vorig jaar geen Thunderbolt-schermen voor de Mac meer. Om Mac-gebruikers die op zoek zijn naar een tweede scherm tegemoet te komen, schakelde Apple LG in om externe schermen te laten maken. De 5K-variant van het LG UltraFine-display, de duurdere uitvoering van de twee modellen, blijkt bij veel mensen echter met problemen te kampen. Eerder leek het erop dat verstoring van routers voor de problemen zorgden, maar nu is meer duidelijkheid over de specifieke oorzaak. Het zou gaan om een probleem met bepaalde meegeleverde kabels.


LG UltraFine-display.

Update 11:37: LG heeft tegenover Recode aangegeven dat het probleem opgelost is. Nieuwe modellen van het LG UltraFine 5K-scherm zijn voorzien van extra bescherming, zodat de monitors weer gewoon bij een router geplaatst kunnen worden. Het gaat om alle modellen die na februari 2017 geproduceerd worden. Bestaande modellen kunnen teruggebracht worden om de verbeterde bescherming toe te laten voegen. Het probleem blijkt bij nader inzien toch niet aan de meegeleverde kabels te liggen.

‘Kabels LG UltraFine 5K-scherm zorgen voor problemen’

Door tussenkomst van een router zou de verbinding bij het LG UltraFine 5K-scherm telkens onderbroken worden. Als een router binnen twee meter van het scherm geplaatst is, zou het scherm in sommige gevallen onbruikbaar zijn. Het is echter de vraag of dit probleem veroorzaakt wordt door een defect in het scherm zelf, want AppleInsider meldt dat het probleem mogelijk ligt bij de meegeleverde Thunderbolt 3-kabel. Apple zou een verklaring gegeven hebben dat het probleem komt door een probleem bij een deel van de meegeleverde kabels, wat ook meteen zou verklaren dat niet iedereen last heeft van dit probleem.

De meegeleverde Thunderbolt-kabel zou in sommige gevallen niet genoeg beschermd worden tegen straling van onder andere routers. Doordat de straling de doorvoer van data door de kabel negatief beïnvloedt, geeft het LG UltraFine 5K-scherm vervolgens geen of slecht beeld. Zowel Apple als LG zeggen de problemen met het scherm verder te onderzoeken.

Nog geen duidelijke oorzaak
AppleInsider is verder op onderzoek gegaan en kon in de eerste test nog geen specifieke oorzaak vinden. In totaal zijn er twaalf schermen getest in een omgeving met veel straling. Het gaat om acht 5K-schermen en vier schermen van de 4K-variant. Twee van de 5K-schermen leveren problemen met de verbinding op, maar bij de 4K-versies zijn deze problemen niet vastgesteld. Het lijkt daardoor eerder een combinatie te zijn van problemen met het scherm zelf en de meegeleverde kabels. Het probleem moet echter nog verder onderzocht worden om mogelijke oorzaken daadwerkelijk uit te sluiten.

Mocht je interesse hebben in dit 27-inch 5K-scherm van LG, dan lijkt het voorlopig verstandig om nog even te wachten met de aankoop. Hoewel het scherm bij Apple nu nog in de aanbieding is, loopt de kortingsactie in de Apple Store nog tot en met 31 maart 2017. Hopelijk hebben LG en Apple voor die tijd het verbindingsprobleem van het UltraFine 5K-scherm opgelost.

Bekijk ook
LG UltraFine 5K-display nu alsnog beschikbaar bij online Apple Store

LG UltraFine 5K-display nu alsnog beschikbaar bij online Apple Store

Het LG UltraFine 5K-display is vanaf nu te bestellen via de online Apple Store. Eerder was er sprake van dat dit externe scherm vertraging opgelopen had. De speciale korting in de Apple Store is verlengd.

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 03 februari: LG zegt de problemen met het UltraFine 5K-scherm opgelost te hebben. Het artikel is hiervoor bijgewerkt.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.