‘Licentieproblemen blokkeren langere previews in iTunes Store’
Het lijkt er op dat Apple voorlopig zijn plannen om previews in de iTunes Store te verlengen moet uitstellen. Kort voor het special event van afgelopen week, deden geluiden de ronde dat Apple de duur van previews wilde verlengen van dertig naar zestig seconden. Licentieproblemen veroorzaken nu een kink in de kabel, zo meldt CNET.
Een woordvoerster van Broadcast Music Inc. (BMI), een van de organisaties die namens componisten en muziekuitgevers royalties ophaalt, verklaart tegenover CNET dat er momenteel ‘actieve onderhandelingen’ plaatsvinden over het verlengen van de previews. Bronnen binnen de American Society of Composers Authors and Publishers (ASCAP) beweren dat Apple reeds licenties heeft die de duur van previews niet lijken te beperken. Volgens CNET’s Greg Sandoval had Apple al overeenkomsten met de vier grootste platenmaatschappijen om de iTunes-previews te verlengen tot negentig seconden.
Maar die overeenkomsten blijken onvoldoende te zijn. De National Music Publisher Association (NMPA), de grootste Amerikaanse handelsgroep die muziekproducenten vertegenwoordigt, laat Apple de duur van previews niet verlengen. De NMPA nam contact op met Apple nadat CNET begin vorige week berichtte dat het bedrijf van plan is om de previews van nummers te verlengen. “We believe that a license is necessary, and conversations must occur before song samples are extended”, aldus NMPA general counsel Jay Rosenthal.
Volgens Sandoval is er nog iets anders aan de hand. Bronnen binnen de muziekindustrie beweren dat Apple de plannen er gewoon door wilde drukken en gedacht heeft dat het ook zonder de benodigde overeenkomsten met verschillende partijen mogelijk zou zijn. Apple is allesbehalve goede vriendjes met de muziekindustrie. Die hebben het gevoel dat de iTunes Store hun in een houdgreep heeft gelegd. Volgens insiders wil Apple helemaal niet voor de previews betalen en ook liever de nachtmerrie voorkomen om licenties van rechthebbenden te verkrijgen.
Toch zijn de plannen niet helemaal van tafel. Volgens David Israelite, chief executive van NMPA, staat zijn organisatie niet afwijzend tegenover het verlengen van de previews. Machtige personen binnen de NMPA vinden echter wel dat Apple voor de previews moet betalen. Volgens Apple zijn de 30 seconden previews ter promotie van muziek, maar nu Apple die tot wel 90 seconden wil oprekken, komt dat argument opnieuw onder druk te staan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties