Het lijkt er op dat Apple voorlopig zijn plannen om previews in de iTunes Store te verlengen moet uitstellen. Kort voor het special event van afgelopen week, deden geluiden de ronde dat Apple de duur van previews wilde verlengen van dertig naar zestig seconden. Licentieproblemen veroorzaken nu een kink in de kabel, zo meldt CNET.
Een woordvoerster van Broadcast Music Inc. (BMI), een van de organisaties die namens componisten en muziekuitgevers royalties ophaalt, verklaart tegenover CNET dat er momenteel ‘actieve onderhandelingen’ plaatsvinden over het verlengen van de previews. Bronnen binnen de American Society of Composers Authors and Publishers (ASCAP) beweren dat Apple reeds licenties heeft die de duur van previews niet lijken te beperken. Volgens CNET’s Greg Sandoval had Apple al overeenkomsten met de vier grootste platenmaatschappijen om de iTunes-previews te verlengen tot negentig seconden.
Maar die overeenkomsten blijken onvoldoende te zijn. De National Music Publisher Association (NMPA), de grootste Amerikaanse handelsgroep die muziekproducenten vertegenwoordigt, laat Apple de duur van previews niet verlengen. De NMPA nam contact op met Apple nadat CNET begin vorige week berichtte dat het bedrijf van plan is om de previews van nummers te verlengen. “We believe that a license is necessary, and conversations must occur before song samples are extended”, aldus NMPA general counsel Jay Rosenthal.
Volgens Sandoval is er nog iets anders aan de hand. Bronnen binnen de muziekindustrie beweren dat Apple de plannen er gewoon door wilde drukken en gedacht heeft dat het ook zonder de benodigde overeenkomsten met verschillende partijen mogelijk zou zijn. Apple is allesbehalve goede vriendjes met de muziekindustrie. Die hebben het gevoel dat de iTunes Store hun in een houdgreep heeft gelegd. Volgens insiders wil Apple helemaal niet voor de previews betalen en ook liever de nachtmerrie voorkomen om licenties van rechthebbenden te verkrijgen.
Toch zijn de plannen niet helemaal van tafel. Volgens David Israelite, chief executive van NMPA, staat zijn organisatie niet afwijzend tegenover het verlengen van de previews. Machtige personen binnen de NMPA vinden echter wel dat Apple voor de previews moet betalen. Volgens Apple zijn de 30 seconden previews ter promotie van muziek, maar nu Apple die tot wel 90 seconden wil oprekken, komt dat argument opnieuw onder druk te staan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Drama….. -.-
Zoals velen op dit forum al voorzien hadden .. 😉
Geld maakt veel maar maakt ook veel kapot. Als je de cijfers van Apple ziet mogen ze ook best een duit in het zakje doen maar ook de platenmaatschappijen en de artiesten mogen wel wat minder voor hun product krijgen. Zeker als je weer een of andere rapper op MTV-cribs ziet om zijn autovoorraad te showen.
90 seconden? Zal wel 60 moeten zijn?
terecht ook, goed nieuws voor de muzikanten zoals ik
@Gé: Nee, 90 seconden klopt. Zo staat het ook in het bronartikel.
Ik heb begrepen dat Unilever de grote supermarkten via een omweg weer geld teruggeeft om maar veel en duidelijk aanwezig te zijn in de supermarktschappen… waarom…. om de enige reden die er bij die harde hoofden van platenbazen kennelijk niet in wil…. omdat ze dan simpelweg meer verkopen. Ik vind het echt een bizarre situatie dat de winkelier rechten af moet dragen aan de branchevereniging van verkopers…
Ik kan me verder de angst voor 60 of 90 seconden wel voorstellen maar er is toch een hele eenvoudige oplossing voor om de itunes store geen radio zender te laten worden… gewoon de knop “beluister alles” weghalen
er zijn nog steeds mensen die 15 of 20 euro voor een cd uitgeven, dat is het grootste probleem. als mensen daarmee stoppen moeten ze wel.
90? Dat is bijna de helft dan…
@poserman: Muziek kopen, fysiek, zodat je er nog een boekje etc. bijkrijgt snap ik ergens nog wel. Ook geloven veel mensen nog dat de kwaliteit van een CD hoger is dan de kwaliteit van de iTunes Store (soms is dat ook het geval).
Echter vind ik muziek digitaal kopen niet meer van deze tijd. Maar dat zal wel met mijn piratengenen te maken hebben.
zogauw de industrie voor een redelijke prijs lossless bestanden verkoopt, stop ik met illegaal downloaden.
verkoop full cds aan een prijs van 1,99, en industrie EN artiesten lopen helemaal binnen. kijk maar naar de appstore.
Ach, lijkt me niet dat doordat de preview ineens een minuut langer is, mensen sneller de muziek gaan kopen. Ik vind 30 seconden vaak wel genoeg om een goede indruk te krijgen.
Mocht ik meer willen, dan is het tegenwoordig niet moeilijk meer om een nummer te downloaden. Dan kan je daarna nog beslissen of de cd het waard is om alsnog gekocht te worden (wat ik met goede cd’s ook nog steeds gewoon doe). Voor losse singles geef ik echter geen geld uit.
Dan moeten die mensen dat gewoon ff op youtube luisteren en als ze het dan bevalt dan gelijk ff de mp3 downloaden met een plugin in je firefox , scheelt weer een bezoekje aan itunes en nog belangrijker, geld.
Oplossing: http://listen.grooveshark.com/
Ik vind een cd kopen dus niet meer van deze tijd. Ik gebruik voor mijn muziekaankopen voornamelijk iTunes. Al mijn cd’s zijn naar zolder verdwenen en alles is digitaal.
Als de belangenorganisaties en Apple nu eens gingen samenwerken en tot een redelijke prijs komen om muziek aan te bieden, heeft niemand meer een excuus om illegaal te downloaden en zullen consument, Apple, belangenorganisaties en artiesten beter af zijn (alhoewel er altijd figuren blijven rondlopen die het heel normaal vinden om niet te hoeven betalen voor andermans eigendommen).
en dat is precies de reden dat de plaatbazen moeilijk blijven doen…
Ik denk dat, zoals de zanger van Radiohead zegt, er een hele ander manier van betaling plaats moet vinden…zodat streamen via internet “vrij” mogelijk is…
Gebruik spotify open….gratis het hele nummer beluisteren…20 uur per maand.. easy.
Inderdaad.
Spotify icm limewire & itunes = heerlijk