De houten schijfjes van LINKX helpen kinderen met een taalachterstand
Zes procent van de kinderen in Nederland heeft een taalontwikkelingsstoornis en dat levert veel onzekerheid en frustraties op, zowel bij de kinderen als hun ouders. Helma van Rijn begon al tijdens haar promotieonderzoek aan de TU Delft met het zoeken naar een oplossing daarvoor. Inmiddels heeft ze met steun van de Vodafone Foundation, Waag Society en Innoleaps een concrete oplossing gemaakt: LINKX, houten schijfjes met bijbehorende app waarmee kinderen leren kleuren, voorwerpen, emoties en personen te benoemen.
LINKX: niet alleen voor kinderen met autisme
Er zijn kinderen die moeite hebben om ‘mama’ te leren zeggen en dat kan voor de ouders zelf ook erg frustrerend zijn. Van Rijn richt zich in eerste instantie op autisme, maar er zijn veel meer toepassingsmogelijkheden. Zo kunnen kinderen Engelse woordjes leren met de houten schijfjes uit de speelkit. Maar je kunt het ook gebruiken om demente ouderen te helpen bepaalde woorden te herinneren. Of kinderen van vluchtelingen, die nog niet vertrouwd zijn met de dagelijkse woorden voor stoel en boterham.
Van Rijn is van huis uit industrieel ontwerper en ontwikkelde de speelkits samen met multimediabureau Kiss the Frog. Ze wonnen vorig jaar Vodafone’s Mobiles for Good Challenge 2015 en gingen met die financiële steun aan de slag om een werkend product te maken. Vorige week presenteerde Van Rijn het eindproduct (zie foto). Dezelfde dag ging ook de online winkel officieel van start. Voor €49,95 koop je een speelkit met één houten schijfje, voor €129,95 krijg je drie stuks en voor €199,95 heb je de meest uitgebreide set met 5 stuks.
Het werkt als volgt: de gekleurde houten schijfjes maak je vast aan een voorwerp, bijvoorbeeld een stoel. Spreek het woord ‘de stoel’ in en de kinderen kunnen ermee gaan spelen. Elk schijfje heeft een andere kleur. Als de kinderen op de gekleurde bubbels op het scherm drukken krijgen ze het woord te horen. De bijbehorende app motiveert kinderen om eindeloos te herhalen. Ze spelen in hun eigen omgeving en horen bij elk woordje de stem van mama. Ouders kunnen namelijk zelf de woordjes inspreken, zo vaak ze willen. Toch blijkt uit de pilots die Van Rijn met 18 pioniers (gezinnen en professionals) heeft uitgevoerd dat de kinderen het liefst van herhaling houden. Hedendaags kinderspeelgoed is vaak druk, luidruchtig en elektronisch, maar bij de doelgroep van LINKX is het juist de bedoeling dat de kinderen niet teveel prikkels krijgen. Het mooie van deze oplossing is dat de technologie verborgen is.
Eindeloze herhaling van LINKX vinden kinderen prettig
Ouders bepalen zelf welke woorden gekoppeld zijn aan de schijfjes. Met het meegeleverde materiaal print je zelf de plaatjes die je in de tags schuift. De tags zelf zien er simpel uit en hebben een vriendelijke uitstraling dankzij het gebruik van hout. Maar binnenin zit een meer technologie dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. De tags fungeren als beacons, zodat de smartphone-app (ook voor Android) weet welk woord moet worden opgelezen. Ze zijn zodanig ontworpen dat je ze kunt ophangen, maar ook rechtop kunt neerzetten.
Foto: tijdens Vodafone’s Connecting for Good-evenement kwamen investeerders en partners van onder andere Waag Society en Innoleaps kijken wat de winnaars met de investering van €30.000 hadden gedaan.
De huiskamer verandert door LINKX in een speelwereld voor kinderen. Omdat de app eindeloos veel geduld heeft kunnen de kinderen zo vaak mogelijk herhalen. Je hoeft als ouder niet honderd keer te zeggen wat een stoel is, want dat doet de app voor je. Tijdens het testen van de oplossing liep van Rijn tegen allerlei nuttige ervaringen aan. Sommige kinderen hebben moeite om bijvoorbeeld aan te geven welk broodbeleg ze willen hebben. Door tags te gebruiken kunnen ze het makkelijk aanwijzen én de naam van het broodbeleg oefenen.
Spelend woorden leren met LINKX
LINKX speelt in op de gewoonte dat kinderen tegenwoordig vaak spelen en leren op een smartphone, tablet of computerscherm. Vlakbij een tag verschijnen gekleurde bubbels op het scherm. Elke keer als ze een bubbel kapot prikken, horen ze het woord. Kinderen met autisme hebben behoefte aan concrete voorbeelden, dus het benoemen van het woord ‘stoel’ bij een stoel helpt ze om de dagelijkse wereld overzichtelijker t maken. Ze hebben moeite met generaliseren. Je zou de tag met ‘stoel’ achtereenvolgens aan verschillende stoelen kunnen hangen, zodat kinderen leren om te generaliseren: verschillende voorwerpen kunnen een stoel zijn, ook al zien ze er verschillend uit. Omdat ze dol zijn op herhaling raken ze ook niet snel verveeld. En als je je creativiteit de vrije loop laat, ontdek je dat je de de houten tags ook nog op allerlei andere manieren kunt gebruiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
De iPhone en iPad voor kinderen
De iPad en iPhone zijn ook leuk voor kinderen. Met deze artikelen zorg je dat kinderen ze veilig kunnen gebruiken, met onder andere informatie over delen met gezin, ouderlijk toezicht, tijdslot instellen en leuke apps vinden. En met Schermtijd beperk je de tijd die kinderen (of jijzelf) kunnen doorbrengen op de iPhone en iPad. Ook lees je hoe je een Apple ID voor kinderen kunt aanmaken.
- Ouderlijk toezicht gebruiken
- Schermtijd op iPhone en iPad
- Applimieten instellen in Schermtijd
- Begeleide toegang gebruiken
- iPad-gebruik van kinderen beperken
- Geschikte apps voor oudere iPad zoeken
- Leerzame programmeerapps voor kinderen
- Tijdslot voor kinderen instellen op iPhone en iPad
- Thuisknop blokkeren op de iPad
- iPad-apps filteren op leeftijd
- iPad kindveilig maken met beschermhoezen
- Apps voor kinderen tijdens lange autoritten
- Meldingen uitschakelen op een gezamenlijke iPad
- In-app aankopen uitschakelen
- Alles over Delen met gezin
- Apple ID voor kinderen
Reacties: 0 reacties