EU kondigt logo voor slimme trackers aan
Sleutelhangers, kofferlabels, trackers waarmee je je tas of je kind kunt terugvinden… overal worden tegenwoordig slimme chips in verstopt. Om consumenten te waarschuwen dat er RFID-technologie wordt gebruikt komt er een Europees logo, waarmee je het meteen kunt herkennen. Het idee achter het logo is dat je privacy beter beschermd is en dat je bewuster kunt kiezen om al dan niet te worden gevolgd.
NFC is een vorm van RFID, waarbij in twee richtingen gecommuniceerd kan worden. NFC-toepassingen kunnen dus ook voorzien zijn van een dergelijke sticker, maar daarmee blijft een belangrijke soort draadloze toepassingen buiten schot: namelijk die van Apple. Apple heeft ervoor gekozen om draadloze technologie op basis van Bluetooth 4.0 in te zetten, om bijvoorbeeld winkelend publiek te kunnen volgen. iBeacons vallen er bijvoorbeeld niet onder en zullen ook geen waarschuwingssticker hebben. Sterker nog: het vandaag gepresenteerde RFID-logo is niet eens verplicht. Het is uitsluitend bedoeld om winkeliers, zorginstellingen en banken te helpen om hun gluurgedrag transparanter te communiceren.
Het nieuwe logo is vandaag gepresenteerd door de Europese Commissie. Het formuleren van de bijbehorende aanbevelingen heeft maar liefst acht jaar in beslag genomen. In de aankondiging vertelt vice-president Neelie Kroes:
Smart tags and systems are part of everyday life now, they simplify systems and boost our economy. But it is important to have standards in place which ensure those benefits do not come at a cost to data protection and security of personal data.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties