L’Oreal wil beautyflaters voorkomen met augmented reality

Paars haar? Het past niet bij iedereen. Iets te bruine gezichtscrème, waardoor het lijkt alsof de zonnebank op hol is geslagen? L'Oreal gaat je met augmented reality helpen om dit soort beautyflaters te voorkomen, zonder dat je iets op je gezicht of in je haar hoeft te smeren. Door de overname van Modiface, een augmented reality-aanbieder, hoeven we binnenkort alleen maar naar het scherm of de slimme spiegel te staren. Ook voor mannen.

L’Oreal met augmented reality

Bij augmented reality denkt het grote publiek meestal aan IKEA en hun IKEA Place-app waarmee je virtuele meubeltjes in je eigen huiskamer kunt zetten. Maar misschien gaat L’Oreal die rol als voortrekker voor augmented reality wel overnemen, vooral vanuit de belevingswereld van vrouwen. Het bedrijf heeft namelijk Modiface overgenomen, een belangrijke speler op het gebied van augmented reality en cosmetica.


Modiface had al een aantal apps gemaakt waarmee je met augmented reality make-up en andere cosmetica kon uitproberen, onder andere voor de beautymerken Estée Lauder en Sephora. Het lijkt L’Oreal vooral te doen om de vele patenten die Modiface in handen heeft en waarmee je make-up en haarstijlen op jezelf kunt uitproberen. Modiface werkte in het verleden al meermaals met L’Oreal samen en dat leidde onder andere tot de app Style My Hair. Je kunt met die app meerdere kapsels proberen, voordat de kapper de schaar in je haar zet. Het gaat dus niet alleen om make-up.

Hieronder zie je een demo om verschillende haarkleuren te proberen:

https://www.youtube.com/watch?v=KrswN0jFCwY

Door de overname profiteert L’Oreal van de moeite die Modiface al heeft gedaan, namelijk het inlezen en handmatig categoriseren van 22.000 gezichten. Veel beautymerken maakten al gebruik van de AR-kennis van Modiface, dus door de overname kan L’Oreal meteen een voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrentie.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Eén van de grote namen die Modiface wist te strikken is Samsung, die de gezichtsanalyse van Modiface gebruikt in de Galaxy S9 voor het testen van make-up. En cosmeticamerk MAC heeft in samenwerking met Modiface een slimme spiegel gemaakt om bepaalde tinten virtueel uit te proberen, zodat ze niet met een clownsgezicht de winkel uit hoeven te lopen.

Uiteraard werkten ze ook al met ARKit:

https://www.youtube.com/watch?v=JzdvN64aRL4

Slimme spiegels
Augmented reality is niet alleen belangrijk voor Apple, maar ook voor de cosmetica-industrie. Als je vooraf kunt checken hoe bepaalde make-up eruit ziet, doe je minder snel een miskoop en ben je tevredener met de producten die je wél goed staan. AR werkt ook goed samen met slimme spiegels, dus in dat opzicht kan de normale spiegel binnenkort de deur uit. L’Oreal toonde eerder al interesse in technologie, door bijvoorbeeld een UV-sensor uit te brengen met een chip die je op je nagel kunt plakken.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.