Apple heeft maatregelen genomen tegen misbruik van de 14 dagen-garantie in de App Store. Heb je heel vaak geld teruggevraagd, dan moet je wellicht afzien van je garantierecht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 5 reacties
Wienjo
Ik ben benieuwd wat de drempel is voor ‘misbruik’.
Ik koop regelmatig apps en af en toe (zo’n 3 a 4x per jaar) vraag ik geld terug omdat de app gewoon niet voldoet aan verwachting/niet functioneel is. Ik doe dit al een aantal jaar.
Zal ik door de (voor Apple) hoge refund aanvragen een misbruiker zijn?
*aanvulling, ik verwijder de app wel voor refund*
zakovermijnhoofd
Waarom heeft Apple niet gewoon een systeem zoals Google play store ? Daar kun je binnen een bepaalde tijd je geld terug krijgen zonder gedoe… Gaat gewoon automatisch zonder toetsing van Google zelf. Zo hoort het. Gewoon een druk op een knop. :/ Apple doet zo omslachtig. Ik vind het echt een nadeel van de App store, zekere met dure apps zoals navigatie bijv.
Andre
Origineel geplaatst door zakovermijnhoofd
Waarom heeft Apple niet gewoon een systeem zoals Google play store ? Daar kun je binnen een bepaalde tijd je geld terug krijgen zonder gedoe… Gaat gewoon automatisch zonder toetsing van Google zelf. Zo hoort het. Gewoon een druk op een knop. :/ Apple doet zo omslachtig. Ik vind het echt een nadeel van de App store, zekere met dure apps zoals navigatie bijv.
Apple doet het juist helemaal niet omslachtig. Je krijgt als je dat wil direct je geld terug als je binnen 14 aangeeft dat je dat wil. Geen vragen, geen gezeur.
Het “lek” was juist, dat dit wel heel makkelijk misbruikt kan worden: de app (of boek, of film, of muziek) wordt niet verwijderd, en kan je gewoon blijven gebruiken. Om nu misbruik daarvan te voorkopen wordt kennelijk voor personen die vaak gebruik maken van deze functie een barriere opgeworpen.
Peter
Er klopt hier iets niet.
Ik snap dat Apple graag onderscheid wil maken tussen echte klanten en “inruilboeven”, maar vrees dat ze zich daarmee (weer eens) boven de wet stelt.
Zo simpel is het nl. niet.
Want de EU wetgeving maakt dit onderscheid niet – hetgeen betekent dat Apple ook grove garantieclaimers het retourrecht moet blijven geven, omdat dit nu eenmaal zo geregeld is.
In de getoonde dialoog worden die gewongen daarvan afstand te doen, wat dus onrechtmatig is.
Daarbij is onduidelijk wat de rechten zijn als je de download NA 14 dagen verricht (als dat kan tenminste) na deze dialoog
Dit verhaal rammelt aan alle kanten (…)
Frederick
@Peter: Zoals terecht in het artikel wordt aangegeven handelt Apple wel degelijk conform de EU-richtlijn Citaat uit de richtlijn:
De lidstaten voorzien niet in het in de artikelen 9 tot en met 15 bedoelde herroepingsrecht voor overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten betreffende: […]
m.) de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen met uit drukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepings recht daarmee verliest.
In Nederland is dit geimplementeerd in artikel 6:230p onder g. van het Burgerlijk Wetboek.
Ik ben benieuwd wat de drempel is voor ‘misbruik’.
Ik koop regelmatig apps en af en toe (zo’n 3 a 4x per jaar) vraag ik geld terug omdat de app gewoon niet voldoet aan verwachting/niet functioneel is. Ik doe dit al een aantal jaar.
Zal ik door de (voor Apple) hoge refund aanvragen een misbruiker zijn?
*aanvulling, ik verwijder de app wel voor refund*
Waarom heeft Apple niet gewoon een systeem zoals Google play store ? Daar kun je binnen een bepaalde tijd je geld terug krijgen zonder gedoe… Gaat gewoon automatisch zonder toetsing van Google zelf. Zo hoort het. Gewoon een druk op een knop. :/ Apple doet zo omslachtig. Ik vind het echt een nadeel van de App store, zekere met dure apps zoals navigatie bijv.
Apple doet het juist helemaal niet omslachtig. Je krijgt als je dat wil direct je geld terug als je binnen 14 aangeeft dat je dat wil. Geen vragen, geen gezeur.
Het “lek” was juist, dat dit wel heel makkelijk misbruikt kan worden: de app (of boek, of film, of muziek) wordt niet verwijderd, en kan je gewoon blijven gebruiken. Om nu misbruik daarvan te voorkopen wordt kennelijk voor personen die vaak gebruik maken van deze functie een barriere opgeworpen.
Er klopt hier iets niet.
Ik snap dat Apple graag onderscheid wil maken tussen echte klanten en “inruilboeven”, maar vrees dat ze zich daarmee (weer eens) boven de wet stelt.
Zo simpel is het nl. niet.
Want de EU wetgeving maakt dit onderscheid niet – hetgeen betekent dat Apple ook grove garantieclaimers het retourrecht moet blijven geven, omdat dit nu eenmaal zo geregeld is.
In de getoonde dialoog worden die gewongen daarvan afstand te doen, wat dus onrechtmatig is.
Daarbij is onduidelijk wat de rechten zijn als je de download NA 14 dagen verricht (als dat kan tenminste) na deze dialoog
Dit verhaal rammelt aan alle kanten (…)
@Peter: Zoals terecht in het artikel wordt aangegeven handelt Apple wel degelijk conform de EU-richtlijn
Citaat uit de richtlijn:
In Nederland is dit geimplementeerd in artikel 6:230p onder g. van het Burgerlijk Wetboek.