Apple is voor iOS druk bezig om de App Store op te ruimen. Tienduizenden apps moeten het veld ruimen, omdat ze al jarenlang niet zijn bijgewerkt of niet meer goed functioneren. Maar er is nog een plek waar Apple wel eens een opruimactie mag organiseren: in de Mac App Store. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Microsoft Excel’ dan krijg je voornamelijk troep en scam-apps te zien.
Misleidende software in Mac App Store
Zou jij bij het zien van bovenstaande ‘Office Bundle’ voor Microsoft Word, Excel en PowerPoint op het verkeerde been worden gezet? Minder ervaren gebruikers waarschijnlijk wel: 30 euro lijkt een redelijke prijs voor een Office-pakket en het werkt ook nog samen met Word, Excel en PowerPoint, drie programma’s die je al kent. In werkelijkheid gaat het om een veel te dure collectie sjablonen.
Dit is nog het minst schrijnende voorbeeld van een app waar goedgelovige mensen hun geld mee weggooien. Justin Pot heeft op de website How-To Geek nog veel meer voorbeelden gevonden. Een zoekactie naar ‘Microsoft Excel’ levert als eerste resultaat deze bundel sjablonen op, niet de officiële spreadsheet-app van Microsoft.
Waarom het misleidend is? In de titel en de omschrijving komt nergens het woord ‘template’ voor en de maker van de app noemt allerlei functies die in Microsoft Office voorkomen. Niets wekt de indruk dat het om een bundel sjablonen gaat. Zoek je naar ‘templates’ voor Office, dan is de betreffende app onvindbaar. Dat is voor Pot het bewijs dat de maker doelbewust gebruikers probeert te misleiden. Zeker bij onervaren computeraars die een Office-pakket nodig hebben.
Apple moet onervaren gebruikers helpen, niet meewerken aan misleiding
In theorie zou Apple deze groep gebruikers moeten opvangen in de Mac App Store. Zo’n App Store moet een veilige plek zijn, waar Apple alvast de selectie voor jou heeft gemaakt en je helpt om de software te vinden die je zoekt. Helaas loopt de Mac App Store jaren achter op de iOS App Store en is Apple de interesse wat verloren om alles op één lijn te brengen. Eerder schreven we al dat er zoveel verschillen zijn tussen de iOS App Store en de Mac App Store, als je puur naar het uiterlijk en de functionaliteit kijkt. De Mac App Store zou onzekere gebruikers op weg moeten helpen, maar dat doen ze niet.
Nutteloze sjablonen met 5-sterrenreviews
In het geval van de Office Bundle hierboven: klanten kochten een nutteloze bundel sjablonen en hebben geen idee dat ze hun geld terug kunnen krijgen. Apple stak $10 van het aankoopbedrag in eigen zak en ziet geen reden om actie te ondernemen. Pas als je voorbij enkele 5-sterrenreviews bladert (geschreven door eenmalige accounts), zie je dat gebruikers klagen dat ze zich opgelicht voelen.
Zo zijn er nog veel meer betaalde Office-apps die de indruk wekken dat ze de real deal zijn. Ook zijn er betaalde apps die alleen een schil bieden rondom Microsoft’s gratis online Office-apps en meer dan $20 kosten. Ze wekken de indruk dat het echt om ‘Microsoft Word’ gaat. De logo’s zijn bijna identiek: zo gebruiken ze allemaal de bekende blauwe W uit het Word-logo.
Nog veel meer voorbeelden zien? Pot heeft ook voorbeelden van Adobe-apps waarbij mensen denken dat ze Photoshop of Indesign kopen, maar in werkelijkheid een serie trainingsvideo’s krijgen voorgeschoteld. Allemaal proberen ze de logo’s en omschrijvingen van de originele software zo goed mogelijk te imiteren. Zoeken op Facebook of Gmail levert ook allerlei apps op die in feite een schil rondom de betreffende website zijn. Ook staan er allerlei geheugen- en schijfschoonmakers in de App Store die je niet nodig hebt. Apple heeft werk te doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Komt er nog een Apple TV-versie van KPN's tv-app? Dit is de nieuwste info (19-12)
- Je kan nu ook WhatsAppen met ChatGPT (19-12)
- Instagram laat je nu terugblikken op 2024 met een fotocollage (17-12)
- Monument Valley 3 nu te downloaden (maar je hebt er Netflix voor nodig) (12-12)
- App Store Awards 2024: dit zijn de winnaars volgens Apple (11-12)
Reacties: 5 reacties