Analist Ashok Kumar van Rodman & Renshaw heeft de marktsituatie van de iPad onderzocht en komt tot de conclusie dat de nieuwe MacBook Air een bedreiging vormt voor de iPad. Consumenten betalen liever iets meer geld om een apparaat met toetsenbord en meer functionaliteit te kopen, denkt Kumar.
Ook heeft de analist op basis van informatie bij leveranciers achterhaald dat Apple elke maand maar maximaal 2 miljoen iPads kan maken, terwijl er volgens analisten 3 miljoen stuks geproduceerd zouden moeten worden om aan de eerdere schattingen te voldoen.
Apple zou volgens analisten aan het eind van dit kwartaal ruim 6 miljoen iPads moeten hebben verkocht. Het probleem bij de iPad is volgens Kumar ook, dat het apparaat eigenlijk alleen op contentconsumptie (en niet op productie) is gericht. Kumar schrijft aan zijn klanten:
A fully functional notebook in a very attractive form factor may be resonating more with consumers than a content consumption only device.
Ook over de uitzichten van andere tablets is Kumar somber. De Samsung Galaxy Tab is slecht verkocht, waardoor Samsung de productievolumes moest terugdraaien. Over de Dell-tablet wil de analist liever helemaal niets zeggen. En Blackberry-maker RIM zit met technische problemen en moet massaproductie daarom uitstellen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 40 reacties