2012 en 2013 MacBook Pro met kapotte batterij niet meer omgeruild voor nieuwer model

Apple zou een 15-inch MacBook Pro uit 2012 of 2013 met een kapotte batterij niet meer omruilen voor een nieuw exemplaar. Voorheen konden gebruikers tegen reparatiekosten kiezen uit een nieuwer model.

MacBook Pro 2012 Retina
Heb je een MacBook Pro uit 2012 of 2013 met een kapotte batterij, dan krijg je misschien wel een nieuwer model MacBook Pro daarvoor in de plaats. Vanwege een tekort aan onderdelen kan Apple de batterij van de 15-inch MacBook Pro uit deze jaartallen niet vervangen, waardoor meerdere mensen een compleet ander model MacBook Pro gekregen hebben. Eerder ruilde Apple in sommige gevallen ook een oud Apple Watch-model om voor een Series 1.

Update 26-07-2017: Uit een interne memo blijkt dat Apple een 15-inch MacBook Pro uit 2012 en 2013 met een kapotte batterij vanaf 26 juli niet meer omruilt voor een nieuwer exemplaar. Er wordt hard gewerkt om de benodigde onderdelen weer beschikbaar te hebben. De vervangende onderdelen zouden nu binnen vijftien werkdagen weer leverbaar zijn. Je zou daardoor niet meer de keuze hebben om jouw MacBook Pro tegen reparatiekosten om te ruilen voor een nieuwer exemplaar, omdat de batterijreparatie nu binnen de normale termijn uitgevoerd kan worden.

MacBook Pro uit 2012 en 2013 vervangen door nieuw model

Apple heeft momenteel last van een tekort aan specifieke onderdelen die nodig zijn voor een batterijreparatie van de 15-inch MacBook Pro met Retina-display uit 2012 en 2013. Volgens MacRumors zou het tekort al spelen sinds maart van dit jaar en duurt het nog zeker tot en met 15 september 2017.

Om dit op te lossen biedt Apple de getroffen gebruikers een aantal opties. Ze kunnen wachten met de reparatie totdat de onderdelen weer voorradig zijn. In dit geval zal Apple opdraaien voor de kosten van de reparatie, ook als dit buiten je garantie valt. Een andere optie is om je MacBook Pro om te ruilen voor een gelijkwaardig model, maar veel gebruikers melden dat ze veel nieuwere modellen hiervoor in de plaats kregen.

Op Reddit melden gebruikers dat ze zelfs het nieuwste 2017-model van de MacBook Pro met Touch Bar gekregen hebben. De wisseling duurde zo’n tien werkdagen en de gebruiker hoefde alleen de kosten te betalen die normaal gerekend worden voor de batterijreparatie. Andere gebruikers melden dat ze een refurbished 2015 MacBook Pro gekregen hebben, maar ook de 2016 MacBook Pro met Touch Bar wordt genoemd. Er zijn echter ook een paar gebruikers waarbij het niet gelukt is om hun oude MacBook Pro om te ruilen voor een nieuwer exemplaar. Het lijkt er daardoor op dat het geen vast beleid is dat door alle Apple Stores en medewerkers wordt gehanteerd. Eerder attendeerde een iCulture-lezer ons al op een gratis reparatie van de MacBook Pro-batterij uit 2012.

Bekijk ook
Apple vervangt batterij sommige MacBook Pro’s uit 2012 gratis, als je tot september wacht

Apple vervangt batterij sommige MacBook Pro’s uit 2012 gratis, als je tot september wacht

Check nog eens goed de batterijprestaties van je oudere MacBook, want Apple vervangt bij de 2012 MacBook Pro Retina de batterij in sommige gevallen gratis, als je bereid bent om tot september te wachten.

MacBook Pro-batterij controleren
Gebruikers uit verschillende landen hebben echter wel succesvol een upgrade gekregen. Bovendien is het niet nodig om de MacBook Pro te verzekeren met AppleCare+. Om te checken of jouw batterij ook in aanmerking komt, kun je navigeren naar  > Over deze Mac > Systeemoverzicht > Voeding > Statusinformatie. Als het getal bij het kopje Aantal cycli lager is dan duizend en bij de conditie aangegeven staat dat de batterij service nodig heeft, kom je wellicht in aanmerking voor een vervanging. Let erop dat dit dus alleen geldt bij de 15-inch MacBook Pro met Retina-display uit 2012 en 2013.

Als je in aanmerking komt, is het verstandig om contact op te nemen met Apple Support. In onderstaand artikel lees je op welke manieren je een afspraak kunt maken met Apple Support en de Genius Bar.

Bekijk ook
Zo neem je contact op met Apple Support

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 26 juli: Apple gaat de 2012 en 2013 MacBook Pro met kapotte batterij niet meer omruilen voor een nieuw model. Het artikel is hierdoor bijgewerkt.

MacBook Pro

De MacBook Pro is Apple's krachtigste MacBook van de line-up. Je kan kiezen uit twee formaten (14- en 16-inch) met verschillende specificaties. De nieuwste modellen zijn de 14- en 16-inch uit eind 2024, voorzien van voorzien van de M4, M4 Pro-chip of de nog krachtiger M4 Max-chip. Nieuw is ook de verbeterde camera met Center Stage en de extra en verbeterde poorten. Deze modellen hebben het vernieuwde design met miniLED-display, zoals die in de 2021-modellen geïntroduceerd werden. Alles over de MacBook Pro kopen, MacBooks vergelijken en meer lees je hier. Lees ook onze review van de MacBook Pro M4.

MacBook Pro

Reacties: 26 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.