Reacties voor: Teardown MacBook Pro: cosmetische speakergaten, Touch Bar lastig te vervangen

De nieuwe MacBook Pro met Touch Bar is door iFixit uit elkaar gehaald. Uit de teardown blijkt dat de Touch Bar behoorlijk fragiel is en dat de speakergaten puur cosmetisch zijn. Er is ook goed nieuws: de Touch ID-sensor is van krasbestendig saffierglas.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 17 reacties

  1. Als die speaker grills puur cosmetisch zijn, mochten ze die er van mij wel uitlaten.

  2. Bovendien is de Touch ID-sensor in de nieuwe MacBook Pro gemaakt van saffierglas, net als op de iPhone en iPad

    Was het maar zo! Momenteel alleen saffierglas op de Apple watch (niet sport).

  3. Nou, dat geeft vertrouwen!
    Is er een interne onderdeeltje kapot, wat dan?

  4. De speaker grills zijn niet puur cosmetisch. Dek ze maar eens af, dan klinkt het geluid wel degelijk anders.

    Bij iFixit doen ze natuurlijk graag mee met de rant tegen Apple, zeker sinds ze zelf niet meer op goede voet staan met Apple.

    Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

  5. Er ontbreekt veel in t verhaal, MacRumors meld dat de versie met touchbar wel een vervangende ssd heeft maar een speciale met een speciale aansluiting die nog niet verkrijgbaar zijn. De versie pro 15″ met touch bar kan niet worden vervangen is vast gesoldeerd.

    Lekker dan, crash op je ssd en je kan weer ruim 1500 uitgeven, prima ontwerp Apple ook zo ontzetten GROEN wat jullie pretenderen te zijn. Voor mij geen nieuwe versie, trouwens gezien de prijs en de bijbehorende specs is er wel iets beters op de markt dat wat dikker is maar een betere bench mark opleverd. Linuxje erop en gaan.

    Apple gaat veld verliezen als ze mr johnny zo door laten gaan met zijn on-doordachte ideeën. Cosmetische speaker frames erin en usb, sd etc eruit 👏🏼👏🏼👎🏼👏🏼👏🏼

  6. Origineel geplaatst door Niels Dam
    De speaker grills zijn niet puur cosmetisch. Dek ze maar eens af, dan klinkt het geluid wel degelijk anders.

    Bij iFixit doen ze natuurlijk graag mee met de rant tegen Apple, zeker sinds ze zelf niet meer op goede voet staan met Apple. Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

    Typisch toch als er gebruikers, bedrijven, fora en websites “negatief” zijn over Apple ontwerpen dat ze in het verdomhoekje geplaatst worden.

  7. Origineel geplaatst door Niels Dam
    De speaker grills zijn niet puur cosmetisch. Dek ze maar eens af, dan klinkt het geluid wel degelijk anders.
    Bij iFixit doen ze natuurlijk graag mee met de rant tegen Apple, zeker sinds ze zelf niet meer op goede voet staan met Apple. Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

    Origineel geplaatst door Henk
    Typisch toch als er gebruikers, bedrijven, fora en websites “negatief” zijn over Apple ontwerpen dat ze in het verdomhoekje geplaatst worden.

    iFixit heeft wel degelijk een appeltje met Apple te schillen. Het is begonnen toen ze een teardown van een developer model van de Apple TV hadden gedaan. Hierdoor werd hun developer account (met app) geblokkeerd.

    Daarnaast zijn ze een reparateur van voornamelijk Apple apparatuur. Dan is het toch logisch dat ze negatief reageren op alles wat hen op reparatievlak (en dus inkomsten) tegen zit.

  8. Origineel geplaatst door Niels Dam
    Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

    Na die drie jaar Apple Care dan?

  9. @Niels Dam: Je wilt zeggen dat hoe minder vervangen kan worden als iets defect is, hoe beter? Ik snap die kritische noot van eenieder en van een dergelijk bedrijf wel. Als je een bak met geld uitgeeft en dat ding stopt ermee na 4 jaar of iets dan valt er weinig te repareren. Dat is toch van de zotte? Of ben ik in jouw ogen nu ook opeens een ‘hater’?

  10. @Patrick: Nee dat is niet wat ik zeg. Ik vind het persoonlijk ook van de zotte. Maar: als Apple gebruik zou maken van verwisselbaar RAM, SSD etc gaat dit wel ten koste van de performance en dat is toch waar de meeste mensen deze machine voor kopen.

    Ik geef hier trouwens alleen een verklaring waarom iFixit de laatste tijd vooral negatief is tegenover Apple.

  11. Origineel geplaatst door Niels Dam
    Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

    Origineel geplaatst door Jan Willem
    Na die drie jaar Apple Care dan?

    @iHavethesolution: Dan wordt het al een iets moeilijker verhaal, maar dan bestaat er nog altijd zoiets als consumentengarantie, iets wat voor een machine van 3000+ toch wel langer geldt dan 3 jaar.

  12. Origineel geplaatst door Niels Dam
    Neemt niet weg dat als er iets kapot gaat bij de nieuwe MacBook Pro, je de gehele machine eigenlijk wel kunt laten vervangen. Apple Care lijkt me nu echt een must, maar goed dat was het voor mij toch al.

    Origineel geplaatst door Jan Willem
    Na die drie jaar Apple Care dan?

    Origineel geplaatst door Niels Dam

    @iHavethesolution:
    Dan wordt het al een iets moeilijker verhaal, maar dan bestaat er nog altijd zoiets als consumentengarantie, iets wat voor een machine van 3000+ toch wel langer geldt dan 3 jaar.

    De praktijk is helaas weerbarstiger. Je mag dan op zijn minst een rechtsbijstandsverzekering hebben die ook nog mee wil werken. Ik spreek uit ervaring (met Mac Pro).

  13. @Niels Dam: Dat RAM en SSD verwisselbaar zijn heeft toch niets te maken met de snelheid ervan?

    Apple beweerde in het verleden wel eens dat alleen door onderdelen vast te lijmen in plaats van te schroeven (daar komt vaak op neer), MacBooks en iPhones zo plat konden worden gemaakt. Aangezien ‘als een stekker’ geplaatste en met minuscule schroefjes gezekerde onderdelen vaak net zo plat zijn is dit in ieder geval bij een deel van die onderdelen niet nodig. Hoe lastiger te repareren, hoe duurder en hoe eerder een laptop total loss is en Apple winst kan maken op een nieuwe, zo eenvoudig is het.

    Als je dan ook nog weet dat er regelmatig een ‘ontwerpfoutje’ in de hardware zit waardoor bijvoorbeeld vrijwel alle iMacs van een bepaalde serie (o.a. 2006) te warm werden, alle PowerMacs uit een bepaald jaar problemen met het soldeersel van de CPU’s en het iPhone 3G model barstjes ging vertonen in de hoeken, is het niet vreemd dat er veel kritiek is op de tactiek reparaties feitelijk te saboteren.

  14. Wat een ongekend geklaag zeg over die nieuwe Macbook Pro. Een winterjas beoordeel je toch ook op hoe lekker die zit en hoe warm die is? Of haalt iedereen die tegenwoordig ook eerst uit elkaar om te oordelen op de gebruikte stoffen binnenin?

  15. Origineel geplaatst door Mick
    Wat een ongekend geklaag zeg over die nieuwe Macbook Pro. Een winterjas beoordeel je toch ook op hoe lekker die zit en hoe warm die is? Of haalt iedereen die tegenwoordig ook eerst uit elkaar om te oordelen op de gebruikte stoffen binnenin?

    Enorm relevante vergelijking 🤔

  16. @Patrick: Patrick, wat ik ermee wil zeggen is dat het niet belangrijk is hoe een jas is opgebouwd maar hoe de jas bevalt tijdens gebruik in de kou, regen etc.

    De Macbook wordt helemaal afgekraakt op de positie van de speakers en vastgelijmde onderdelen terwijl dat niks zegt over de geluidskwaliteit en/of reparatiekosten als er écht iets kapot is…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.