We hebben in Nederland al Blendle, MyJour, Bliyoo en eLinea, digitale kiosken waarmee je artikelen uit kranten en tijdschriften kunt lezen. Vanaf vandaag gaat een nieuwe speler officieel van start, die eigenlijk vorig jaar al als pilot te gebruiken is: Maggy. Voor €5,99 per maand kun je onbeperkt artikelen lezen van aangesloten tijdschriften. Er doen 30 tijdschriften mee, waaronder Cosmopolitan, Elle, Esquire, Happinez, Kijk, Men’s Health en Psychologie Magazine. Maar die kon je toch ook al elders lezen?
Klopt, Maggy is dan ook vooral een aanvulling op het bestaande aanbod. Oprichter Michael Croll denkt niet dat mensen hun bestaande tijdschriftabonnement gaan opzeggen en vermoedt dat mensen het niet zullen zien als vervanging van hun abonnement. Zijn bedrijf richt zich bovendien op een grote groep consumenten die geen abonnement op een tijdschrift (meer) heeft. Het doel is om op termijn de honderd populairste publiekstijdschriften aan te bieden. Voor uitgevers die meedoen wordt het rendabel bij het streefgetal van 50.000 gebruikers.
Maggy: vast maandelijks bedrag voor tijdschriften
Maggy probeert zich van de bestaande aanbieders Blendle, Elinea, Bliyoo en MyJour te onderscheiden met een ‘all you can read’-formule en alleen een app. Bij Elinea kun je ook onbeperkt lezen, maar zij hebben geen mobiele app. MyJour heeft ook geen mobiele app. Maggy biedt alleen artikelen uit tijdschriften van grote uitgeefconcerns zoals Hearst, WPG en New Skool Media. Het geeft auteurs niet de mogelijkheid om zelf hun artikelen te publiceren. MyJour biedt dat wel en Blendle sinds kort ook. Maggy lijkt daarom nog het meest op Bliyoo, de tijdschriftendienst van Bruna waar je €9,95 per maand betaalt om onbeperkt tijdschriften te kunnen lezen. Bliyoo heeft dan weer als onderscheidend kenmerk dat je voor €5 extra ook onbeperkt boeken kunt lezen.
‘Geen concurrent van andere online kiosken’
Maggy zal volgens de makers niet concurreren met andere online kiosken, maar zal vooral aandacht afpakken van sites als Facebook, NU.nl en Pinterest, denken Croll en mede-oprichter Rutger Tijkotte. De app is bedoeld voor momenten dat je je verveelt en even iets wilt lezen. Op dat punt zou de Maggy-app ook een concurrent kunnen zijn voor de onlangs verschenen LINDA.tv-app, waar je tegen betaling een selectie van YouTube-filmpjes kunt kijken.
Het plan was dat Maggy in 2015 zou worden opgenomen in het portfolio van een grote Nederlandse telecomprovider, als extra service bij bijvoorbeeld het verlengen van je abonnement. Op die manier zou Maggy meteen een veel groter publiek kunnen bereiken. Die aankondiging is er (nog) niet geweest. Wat ons ook opviel is dat Maggy alleen op de iPhone te gebruiken is, terwijl je tijdschriftartikelen misschien toch liever op de iPad zou willen bekijken, vooral bij rijk geïllustreerde artikelen uit tijdschriften als Cosmopolitan en Elle. Weet je niet waar je moet beginnen te lezen, dan kun je ook een dagelijkse selectie van 10 bijzondere artikelen bekijken of zien welke suggesties er verschijnen op basis van je persoonlijke profiel. De top 50 van best gelezen artikelen laat zien wat andere gebruikers zoal hebben gelezen. Om te voorkomen dat je databundel te snel op gaat kun je ook artikelen offline bewaren.
Maggy werd eigenlijk oktober vorig jaar al voor het eerst aangekondigd, maar heeft tot nu toe nog niet de weg naar het grote publiek weten te vinden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties