Met deze LEGO-achtige blokjes leren kinderen programmeren

Met MakeBlock Neuron leren kinderen programmeren door sensoren met elkaar te koppelen. Je kunt bijvoorbeeld een systeem bouwen om planten water te geven.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Er zijn al heel wat oplossingen bedacht om kinderen aan het programmeren te krijgen. Is het bij jouw kinderen nog niet gelukt, dan krijgen ze een nieuwe kans met MakeBlock Neuron. Dit zijn elektronische bouwblokken die je in pre-order kunt bestellen op Kickstarter. Er zijn allerlei sensoren voor input, output en contollers, die je met elkaar kunt bevestigen. Het past ook op LEGO-blokjes en het werkt uiteraard met een iOS-app.


Makeblock Neuron met kinderen

MakeBlock Neuron

Officieel is het dus geen LEGO-product, maar de blokjes zijn wel uitwisselbaar. Je kunt kiezen uit meerdere sensoren, bijvoorbeeld voor kleur en geluid, een speaker, een knop en zelfs een sensor met spraakherkenning. Voor dat laatste wordt samengewerkt met Microsoft. De blokjes klik je op de bekende wijze op elkaar, waarna je ze kunt aansturen met software voor iOS, Android en Windows. Ook kun je via Bluetooth en Wi-Fi verbinding maken met de blokken.

MakeBlock Neuron met iPad

Kinderen hebben geen programmeerervaring nodig om met de blokken aan de slag te gaan. Er zijn handleidingen beschikbaar om ermee te leren werken, waarin je uitgelegd krijgt hoe je bijvoorbeeld een systeem bouwt om automatisch planten water te geven of om een huisdier eten te geven.

https://youtu.be/GrwRc8UUpho

Er is al behoorlijk wat interesse voor de blokken, waardoor de kit van $39 al is uitverkocht. Het goedkoopste pakket vergt een investering van $49 en wordt in juni wereldwijd geleverd. Zelf heeft LEGO Boost aangekondigd, dat op een soortgelijke manier kinderen wil leren vertrouwd te maken met code en programmeren.

Bekijk ook

Lego Boost in de kinderkamer

LEGO Boost leert kinderen programmeren met blokjes

LEGO Boost leert kinderen programmeren. Maak een robot, graafmachine of gitaar en stuur het aan via de iPhone- en iPad-app. Najaar 2017 ligt het in de winkel.

Meer weten over programmeren voor kinderen? We hebben een uitgebreide lijst met programmeer-apps waar je ook als volwassene wat van opsteekt:

Bekijk ook

Swift Playgrounds

Met deze 11 apps leren kinderen programmeren

Willen jouw kinderen zelf leren programmeren? Begin dan op de iPad! iCulture heeft 11 iOS-apps uitgekozen waarmee kinderen spelenderwijs leren programmeren, zodat ze games en animaties leren maken.

Reacties: 13 reacties

  1. Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…

    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

  2. @Jules: Hoi Jules, er staat nergens in het artikel dat dit product een vervanger is van taal en rekenen. Waarom is het dan een onzinnig product?

  3. Origineel geplaatst door Jules
    Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…

    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

    En je zegt ook nog eens dat de verhouding 99,9% gebruikers / 0,01% programmeurs is. Waar haal jij deze cijfers vandaan?

  4. @Jules: Programmeren is creëren in plaats van consumeren.
    check

  5. Origineel geplaatst door Jules
    Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…
    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

    Dat is natuurlijk onzin. Je hoeft ook geen wiskundige te worden met wiskunde en geen natuurkundige te worden met natuurkunde.

    Er is een hele beweging die vindt dat iedereen moet leren programmeren, waar ik me wel in kan vinden. Niet per se om programmeur mee te worden, maar gewoon om zaken als logisch beredeneren en efficiënt problemen oplossen te leren.

  6. Niet per se om programmeur mee te worden, maar gewoon om zaken als logisch beredeneren en efficiënt problemen oplossen te leren.

    Dit dus, gewoon een beetje extra wiskunde. Heel handig en vooruitlopend, leer ze snappen hoe alles werkt en niet als vanzelfsprekend te beschouwen, zeker nu de laatste decennia meer technische ‘hulpmiddelen’ zijn ingeburgerd.

  7. @Jules: Hoeveel procent van de mensen staat in de politiek? En toch moeten we de systemen leren… misschien omdat we dan kunnen begrijpen het de zaken werken…
    Misschien om logische structuren in redeneren te snappen, of het computationeel denken van een kind wat op een hoger niveau te brengen? Zodat het later beter interfaces van toekomstige toestellen zou begrijpen? Of omdat het probleem oplossend zou kunnen denken?

    Zoniet worden deze kinderen de analfabeten van morgen…

    Dus misschien daarom?

  8. Officieel is het dus geen LEGO-product, maar de blokjes zijn wel uitwisselbaar.

    Dus eigenlijk een illegale kopie? Ja, daarmee bereidt je kinderen inderdaad goed voor op de praktijk in de digitale wereld 😝

    Zoals het nu beschreven staat wordt overigens totaal niet duidelijk wat de link met programmeren nu is van dit blokjes koppelen.

  9. Verbazend trouwens hoeveel mensen hier (itt Jules) niet het onderscheid snappen tussen software ontwikkelen en software gebruiken. Als de ontwikkelaars hun werk goed doen hoef je juist niet zelf te kunnen programmeren om het te kunnen gebruiken. Alleen voor héél slechte en/of ouderwetse software gaat het één niet zonder het ander.
    Met uitzondering van softwareontwikkelsoftware natuurlijk 😉

    Waar het probleem lag (en ligt) heeft juist Apple met de iPad feilloos aangetoond. Niet de mensen waren het probleem, maar de techniek. Dankzij de iPad bleken zelfs digifoben prima hun weg te kunnen vinden in de informatiemaatschappij. Je moet niet mensen aan de techniek willen aanpassen, maar de techniek aan mensen!

    De vergelijking met analfabetisme raakt echt kant noch wal… je hoeft echt zelf geen boeken, tijdschriften of kranten te kunnen drukken of schrijven om ze te kunnen lezen hoor🤔

    Enige scepsis kan nooit kwaad, zeker ook tav de grootste pleitbezorgers van zo jong mogelijk leren ‘programmeren’. Vaak zijn dat direct belanghebbenden die uit puur eigenbelang graag de verhouding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor ontwikkelaars in hun voordeel willen ombuigen… en dat proberen te vermommen als een nobel streven naar educatie ‘in het algemeen belang’. Best droevig eigenlijk dat nog zoveel mensen daar met open ogen intuinen…

  10. @Tom van Zummeren: “Er is een hele beweging die …” Ja, dus ??? Er zijn heel veel verschillende bewegingen die van alles en nog wat willen, maar dat zegt helemaal niets over realisme, haalbaarheid of wenselijkheid van al die (vaak tegenstrijdige) wensen!
    _

    @sandra: “Gewoon een beetje extra wiskunde” 😂
    Als je het verschil tussen die twee zo slecht ziet weet je van (minstens) één van beide kennelijk zelf niet zoveel af…

  11. @Ferryman

    Afspraak over 10 jaar…

    Ik ken niemand die kan lezen, maar niet kan schrijven hoor…

    Misschien ook een beetje mank 😉

  12. @huplahoi: Goed lezen is ook een kunst: heb het over boeken (etc.) schrijven. Een boodschappenbriefje, appje, Sinterklaasrijmpje of ander niemendalletje schrijven kan idd (bijna) iedereen die kan lezen, net zoals (vrijwel) iedereen die een programma (app etc.) kan uitvoeren ook wel een ‘hello world’ programmaatje kan schrijven – desnoods met hulp van een boek 😉

    Maar zelf een lees-/bruikbaar boek of programma van serieuze omvang schrijven hoef je echt niet te kunnen om datzelfde wel degelijk te kunnen gebruiken (lezen resp. draaien)…

  13. @Ferryman: Je hebt een punt 😉