Reacties voor: Met deze LEGO-achtige blokjes leren kinderen programmeren

Met MakeBlock Neuron leren kinderen programmeren door sensoren met elkaar te koppelen. Je kunt bijvoorbeeld een systeem bouwen om planten water te geven.

Reacties: 13 reacties

  1. Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…

    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

  2. @Jules: Hoi Jules, er staat nergens in het artikel dat dit product een vervanger is van taal en rekenen. Waarom is het dan een onzinnig product?

  3. Origineel geplaatst door Jules
    Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…

    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

    En je zegt ook nog eens dat de verhouding 99,9% gebruikers / 0,01% programmeurs is. Waar haal jij deze cijfers vandaan?

  4. @Jules: Programmeren is creëren in plaats van consumeren.
    check

  5. Origineel geplaatst door Jules
    Waarom moeten kinderen kunnen programmeren? 99,9% wordt gebruiker en geen programmeur…
    Volledig onzinnig om dit te geven ten kosten van taal en rekenlessen…

    Dat is natuurlijk onzin. Je hoeft ook geen wiskundige te worden met wiskunde en geen natuurkundige te worden met natuurkunde.

    Er is een hele beweging die vindt dat iedereen moet leren programmeren, waar ik me wel in kan vinden. Niet per se om programmeur mee te worden, maar gewoon om zaken als logisch beredeneren en efficiënt problemen oplossen te leren.

  6. Niet per se om programmeur mee te worden, maar gewoon om zaken als logisch beredeneren en efficiënt problemen oplossen te leren.

    Dit dus, gewoon een beetje extra wiskunde. Heel handig en vooruitlopend, leer ze snappen hoe alles werkt en niet als vanzelfsprekend te beschouwen, zeker nu de laatste decennia meer technische ‘hulpmiddelen’ zijn ingeburgerd.

  7. @Jules: Hoeveel procent van de mensen staat in de politiek? En toch moeten we de systemen leren… misschien omdat we dan kunnen begrijpen het de zaken werken…
    Misschien om logische structuren in redeneren te snappen, of het computationeel denken van een kind wat op een hoger niveau te brengen? Zodat het later beter interfaces van toekomstige toestellen zou begrijpen? Of omdat het probleem oplossend zou kunnen denken?

    Zoniet worden deze kinderen de analfabeten van morgen…

    Dus misschien daarom?

  8. Officieel is het dus geen LEGO-product, maar de blokjes zijn wel uitwisselbaar.

    Dus eigenlijk een illegale kopie? Ja, daarmee bereidt je kinderen inderdaad goed voor op de praktijk in de digitale wereld 😝

    Zoals het nu beschreven staat wordt overigens totaal niet duidelijk wat de link met programmeren nu is van dit blokjes koppelen.

  9. Verbazend trouwens hoeveel mensen hier (itt Jules) niet het onderscheid snappen tussen software ontwikkelen en software gebruiken. Als de ontwikkelaars hun werk goed doen hoef je juist niet zelf te kunnen programmeren om het te kunnen gebruiken. Alleen voor héél slechte en/of ouderwetse software gaat het één niet zonder het ander.
    Met uitzondering van softwareontwikkelsoftware natuurlijk 😉

    Waar het probleem lag (en ligt) heeft juist Apple met de iPad feilloos aangetoond. Niet de mensen waren het probleem, maar de techniek. Dankzij de iPad bleken zelfs digifoben prima hun weg te kunnen vinden in de informatiemaatschappij. Je moet niet mensen aan de techniek willen aanpassen, maar de techniek aan mensen!

    De vergelijking met analfabetisme raakt echt kant noch wal… je hoeft echt zelf geen boeken, tijdschriften of kranten te kunnen drukken of schrijven om ze te kunnen lezen hoor🤔

    Enige scepsis kan nooit kwaad, zeker ook tav de grootste pleitbezorgers van zo jong mogelijk leren ‘programmeren’. Vaak zijn dat direct belanghebbenden die uit puur eigenbelang graag de verhouding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor ontwikkelaars in hun voordeel willen ombuigen… en dat proberen te vermommen als een nobel streven naar educatie ‘in het algemeen belang’. Best droevig eigenlijk dat nog zoveel mensen daar met open ogen intuinen…

  10. @Tom van Zummeren: “Er is een hele beweging die …” Ja, dus ??? Er zijn heel veel verschillende bewegingen die van alles en nog wat willen, maar dat zegt helemaal niets over realisme, haalbaarheid of wenselijkheid van al die (vaak tegenstrijdige) wensen!
    _

    @sandra: “Gewoon een beetje extra wiskunde” 😂
    Als je het verschil tussen die twee zo slecht ziet weet je van (minstens) één van beide kennelijk zelf niet zoveel af…

  11. @Ferryman

    Afspraak over 10 jaar…

    Ik ken niemand die kan lezen, maar niet kan schrijven hoor…

    Misschien ook een beetje mank 😉

  12. @huplahoi: Goed lezen is ook een kunst: heb het over boeken (etc.) schrijven. Een boodschappenbriefje, appje, Sinterklaasrijmpje of ander niemendalletje schrijven kan idd (bijna) iedereen die kan lezen, net zoals (vrijwel) iedereen die een programma (app etc.) kan uitvoeren ook wel een ‘hello world’ programmaatje kan schrijven – desnoods met hulp van een boek 😉

    Maar zelf een lees-/bruikbaar boek of programma van serieuze omvang schrijven hoef je echt niet te kunnen om datzelfde wel degelijk te kunnen gebruiken (lezen resp. draaien)…

  13. @Ferryman: Je hebt een punt 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.