Een nieuw boek over Apple’s bedrijfscultuur geeft een ontluisterend beeld van de bedrijfscultuur bij Apple, na het overlijden van Steve Jobs. De Wall Street Journal publiceerde vannacht een eerste fragment uit het boek, dat geschreven is door voormalig WSJ-verslaggeefster Yukari Iwatani Kane. Zij was jarenlang Apple-watcher voor de krant, maar is duidelijk geen fangirl. Kane beschrijft Tim Cook als een ‘machine’, met een enorm oog voor detail, zowel in zijn werk als in zijn privéleven. Hoe kon de rustige en stille Cook opklimmen in een bedrijf waar de donderpreken van Steve Jobs de norm waren?
Kane geeft een korte schets van Cook’s leven als student en de manier waarop hij bij Apple binnenkwam. In de begindagen zagen veel mensen Cook als een minzame, serieuze man uit het zuiden van de VS. Wat Cook in zijn vrije tijd deed, was onbekend. Op de werkvloer was Cook ook al geen gezellige prater. Hij straalde een zen-achtige kalmte uit en maakte weinig woorden vuil tijdens vergaderingen. “Vertel iets over je cijfers. Laat je spreadsheet zien”, was de enige aansporing aan ondergeschikten om te laten zien of ze hun werk wel goed hadden gedaan. In zijn rol als COO was Cook stil, maar niet verlegen. Terwijl Steve Jobs zich wel eens liet verleiden tot scheldpartijen tegen medewerkers, hanteerde Cook een ander wapen: zwijgen.
Sinds 2011 is er veel veranderd bij Apple. Cook veranderde zijn managementstijl nadat hij CEO werd en probeerde ook het klimaat bij Apple wat te verzachten, door bijvoorbeeld meer openheid te tonen, in het openbaar excuses aan te bieden en meer aandacht te besteden aan goede doelen. Vlak nadat Cook CEO werd richtte Apple een goede doelen-programma voor medewerkers op. Qua persoonlijkheid is Cook in veel opzichten het tegengestelde van Jobs: menselijker, toegankelijker, minder egoïstisch.
Tegelijk schetst het boek van Kane ook een minder florissant beeld van Cook. De bijna machine-achtige manier waarop hij werkt en de onprettige stiltes waarmee hij dingen voor elkaar krijgt, zijn berucht. Als een ondergeschikte niet in staat was een vraag te beantwoorden, dan bleef Cook onbewogen in zijn stoel zitten. De stilte werd zo intens en onprettig dat iedereen in de kamer het liefst zo snel mogelijk wilde wegvluchten. Ondertussen keek Cook onbewogen naar de betreffende medewerker en pakte doodleuk een energiereep uit zijn zak waarbij het knisperende papier het enige was wat de stilte doorbrak. Het is daarom fascinerend te kijken hoe zo’n kille man erin slaagt om Apple toch meer open en sociaal te maken.
Is er volgens Kane nog hoop voor Apple, ruim twee jaar na het overlijden van Steve Jobs? Dat kun je vanaf 18 maart ontdekken, als ‘Haunted Empire: Apple After Steve Jobs’ in de boekwinkels ligt.
Pre-order:
- Haunted Empire (paperbac,, HarperBusiness, 352 pagina’s) – €18,99
- Haunted Empire (hardcover, HarperBusiness, 384 pagina’s) – €20,99
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties