Marktplaats-app krijgt chatfunctie voor kopers en verkopers

Marktplaats gaat een chatfunctie in de app toevoegen, zodat kopers en verkopers makkelijker in onderhandeling kunnen gaan. Je hoeft dan niet meer te bellen of mailen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Marktplaats chattenHoe neem jij contact op met een verkoper op Marktplaats? Grote kans dat je nog gaat bellen of een mailtje stuurt, terwijl beide manieren om contact op te nemen gaandeweg wat in onbruik raken. Een wildvreemde aan de telefoon terwijl jij net aan het avondeten zit, is niet prettig. En als je via e-mail moet overleggen over de prijs, gaan er vaak een paar dagen overheen voordat je uiteindelijk iets hebt afgesproken. Dat kan sneller, vinden ze bij Marktplaats. De app krijgt daarom begin volgend jaar een chatfunctie, zodat kopers en verkopers sneller met elkaar kunnen overleggen zonder t hoeven bellen.

Chatfunctie in Marktplaats-app

Het is alweer geruime tijd stil rondom de app van Marktplaats. In september kreeg de app een nieuw startscherm, maar noemenswaardige nieuwe functies zagen we niet verschijnen. Daar gaat in 2016 verandering in komen: vanaf dat moment wordt het mogelijk om met de koper of verkoper te chatten, bijvoorbeeld om details over een transactie af te spreken, te onderhandelen over de prijs of om een geschikt moment te prikken voor de overdracht.

General Manager Benelux Olivier van Duijn van Marktplaats vertelde in een interview waar Marktplaats zich in 2016 op gaat focussen:

Personaliseren, vereenvoudigen en versnellen. Dat zijn onze drie speerpunten voor de toekomst. We willen nog relevanter worden voor de gebruiker.

Marktplaats gaat bijvoorbeeld zorgen dat je bij typefouten toch juiste resultaten krijgt in een zoekopdracht. Daarmee wil Van Duijn zorgen dat mensen sneller vinden wat ze zoeken.

Datzelfde geldt voor het toepassen van ‘saved search’ en de introductie van in-app messaging begin volgend jaar. Gebruikers kunnen daarmee een vraag stellen aan de verkoper, die op zijn beurt direct kan reageren. Het is te vergelijken met WhatsApp, maar dan geïntegreerd in onze eigen app. We hebben goede hoop dat dit de transactie versnelt.

Van Duijn verwacht dus vooral dat transacties sneller rond zullen komen, als gebruikers van de app met elkaar kunnen chatten. Het is tegenwoordig de gebruikelijke contactmethode geworden, als je even iets aan iemand anders wilt vragen.

Nu Kopen-knop

Met ‘saved search’ bedoelt Van Duijn dat gebruikers zoekopdrachten met interessante resultaten kunnen opslaan om later nog eens te bekijken. Marktplaats kijkt ook naar een ‘Nu Kopen’-knop om aangeboden producten meteen te bemachtigen, zonder in onderhandeling te gaan. Nu duurt het biedproces vaak nog vrij lang, omdat verkopers eventuele biedingen van anderen afwachten. Bij moederbedrijf eBay is dat al mogelijk. Marktplaats weet nog niet zeker of ze die functie gaan invoeren, maar kijken er wel naar.

Reacties: 4 reacties

  1. Goede ontwikkeling.

    Zag dat de functies spellingcorrectie en zoekopdracht bewaren ook al werken op de mobiele site (ik gebruik geen apps van diensten en sites waarvan ik vind dat de website afdoende functioneert)

    Meestal chat ik al met aanbieders (sms of whatsapp), nadat ik ze heb gebeld. Vaak is dat bellen toch wel een goede check om een beetje te weten wat voor vlees je in de kuip hebt.

  2. Zou echt top zijn!

  3. Chatfunctie prima maar sluit me aan bij bovenstaande opmerking, even bellen om te horen wie de verkoper is.

    Als ze verder maar niet helemaal de kant van ebay op gaan want hoe zij met hun klanten omgaan is werkelijk waar te bizar voor woorden. Ondoorzichtige voorwaarden en verborgen regeltjes icm hoge verkooptarieven!

  4. Ik zou willen dat ze fraude eens wat meer tegengaan… En dat je ook sellers kunt raten zoals op ebay.. Dat mis ik nog wel bij marktplaats..