Nederland is dé plek voor ‘Amerikaanse’ massaclaims
Waarom opeens zoveel stichtingen en massaclaims? Dat heeft te maken met een Nederlandse wetswijziging, waardoor massaclaims big business zijn geworden. Buitenlandse investeerders zien een verdienmodel in miljardenclaims tegen grote bedrijven en daardoor dreigt een overbelasting van het Nederlandse rechtssysteem. Een direct verband met de ACM-zaak lijkt er niet te zijn, aangezien daar een heel andere route wordt bewandeld. ACM heeft als autoriteit de mogelijkheid om boetes op te leggen, terwijl het bij deze claimzaken gaat om diverse stichtingen die via de rechter hun gelijk willen halen.
Wij zijn benieuwd: ben jij geneigd om je bij al deze initiatieven aan te sluiten, onder het mom van: je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt? Kies je vooral voor stichtingen met bekende boegbeelden zoals Alexander Klöpping? Of moet je er niets van hebben? We horen het graag in deze poll of in de reacties!
Consumer Competition Claims
In het geval van de nieuwe Nederlandse Stichting Consumer Competition Claims zit de Britse procesfinancier Hereford Litigation erachter. Als boegbeeld is de Nederlandse advocaat Bert Heikens aangesteld, werkzaam bij ADK. Heikens is gespecialiseerd in fusies en overnames en was betrokken bij diverse beursgangen. Ook was hij huisadvocaat voor hightechbedrijven in de media-industrie, zo meldt zijn profiel. Heikens heeft qua bekendheid echter niet de status van Alexander Klöpping, die met zijn concurrerende stichting ook geld claimt bij Apple.
Het doel en de argumentatie is grotendeels hetzelfde: “over de rug van tientallen miljoenen Europese consumenten” heeft Apple geld verdiend en “Apple maakt misbruik van haar machtspositie” door de App Store en de daarbij behorende betaalmethode verplicht te stellen. Er is ook sprake van “onbillijke voorwaarden” “buitensporige commissies van tot 30%” die zes keer hoger zouden liggen dan wanneer er normale concurrentie zou zijn. De stichting pakt het alleen iets grootser aan: in plaats van de 1 miljard euro die de stichting van Klöpping namens Nederlandse consumenten claimt, wil deze stichting 5 miljard euro namens gedupeerde Europese consumenten binnenhalen.
Bert Heikens, voorzitter van deze nieuwe stichting.
“Dit bedrag is exclusief gederfde rente”, meldt het persbericht. En die rente zou nog behoorlijk kunnen oplopen, want consumenten die sinds 1 september 2009 (!) een app hebben gekocht in de App Store of een in-app aankoop hebben gedaan kunnen zich melden voor de massaclaim. De zaak wordt dan namens de gedupeerden aangespannen bij de Rechtbank Amsterdam. De stichting heeft hiervoor het internationale advocatenkantoor Scott+Scott ingeschakeld, gespecialiseerd in het bijstaan van slachtoffers van economisch machtsmisbruik. Behalve geld terug eisen wil de stichting ook dat Apple door de rechter gedwongen wordt te stoppen met de huidige werkwijze.
De stichting zelf is non-profit, maar dit betekent niet dat alle opbrengsten naar de consumenten gaan. De betrokken experts krijgen een vergoeding en ook de procesfinancier krijgt een percentage van de opbrengst krijgen. Omdat dit niet in het persbericht staat hebben we hierover navraag gedaan.
Update 16:00 uur: Inmiddels hebben we meer informatie ingewonnen over de vergoeding die de betrokkenen ontvangen. Dit zijn de bedragen:
- De voorzitter ontvangt 15.000 euro bruto per jaar
- De overige bestuursleden ontvangen 12.000 euro bruto per jaar
- De stichting vordert dat Apple de vergoeding aan de procesfinancier betaalt.
- Voor het geval dat de rechter wel een schadevergoeding toewijst, maar Apple niet verplicht om de kosten van de procesfinancier te betalen, dan heeft de financier recht op maximaal 24% van de totale schadevergoeding. Dat percentage gaat omlaag naarmate de schadevergoeding hoger is, in stappen van 24%, naar 20%, naar 15% en uiteindelijk naar 10% van de schadevergoeding.
- Het advocatenkantoor dat voor deze zaak is ingeschakeld (Scott+Scott) brengt 50% van het normale honorarium in rekening en krijgt de resterende 50%, plus een eventuele succesvergoeding, als de claim succesvol is. Dit gaat dus af van de vergoeding die onder consumenten zal worden verdeeld.
De organisatie benadrukt dat er bij consumenten niets in rekening zal worden gebracht – maar dat is bij de andere massaclaims overigens ook niet zo.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 21 reacties