Medium startte twee jaar geleden als platform om allerlei ideeën te uiten. Iedereen mocht meeschrijven aan het platform. Dat is wonderwel gelukt, zonder dat er chaos uitbrak. Medium is de plek waar mensen hun gedachtenspinsels met de wereld delen, maar waar je ook bekende mensen zoals Bono en Melinda Gates kunt aantreffen. Vandaag is Medium 2.0 aangekondigd, waarin alles nóg beter wordt.
Medium: nieuw uiterlijk, nieuw logo, nieuwe app
Medium kreeg 57 miljoen dollar investeringsgeld en is nu rond de 400 miljoen dollar waard. Het geld zal worden gebruikt om Medium nog beter te maken, zowel op het web als mobiel. Een nieuwe lay-out met andere knoppen en lettertypes moet Medium nog prettiger leesbaar maken. In een blogposting legt oprichter Ev Williams het haarfijn uit.
De vernieuwde Medium-app moet ervoor zorgen dat het schrijven van nieuwe artikelen vanaf je iPhone of iPad nog makkelijker wordt. Daarbij is slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van iOS 9. Zo kun je een deeplink plaatsen naar een ander artikel, zonder dat je naar een browser wordt doorgestuurd. Ook is geprofiteerd van 3D Touch, waarbij je een snelle actie kunt uitvoeren zonder de app te openen. De app is bovendien aangepast aan de nieuwe huisstijl.
Medium: verhalen op meerdere platformen schrijven
Een nieuwe sync-functie in de app zorgt ervoor dat wijzigingen die je in de mobiele app doorvoert, ook op de desktop te zien zijn. Voorheen moest je teksten die je op de iPhone was gaan schrijven, ook helemaal afronden op de iPhone. Met de sync-functie wissel je nu makkelijk van apparaat en kun je op elk moment verder schrijven aan je blogposting, ongeacht welk apparaat je in handen hebt. In de app kun je nu beter zien hoe je verhaal het doet: bij elk commentaar of antwoord en bij elke follow, highlight of mention krijg je een notificatie te zien. Hiervoor is een apart tabblad aanwezig. Geeft iemand commentaar op jouw verhaal, dan kun je in de verbeterde profielweergave bekijken wie het is en hoe vaak deze persoon een artikel heeft aanbevolen of gemarkeerd met een highlight.
Om te zorgen dat jouw verhalen niet in een zee van andere hersenspinsels verloren gaan, is er een functie ‘Suggested Tags’ toegevoegd, zodat je als auteur jouw verhaal kunt promoten binnen Medium. Met Explore kun je zien welke verhalen aanbevolen zijn.
Hieronder zie je hoe Medium’s nieuwe logo tot stand kwam:
Op het web zijn eveneens veranderingen te zien. De website heeft een nieuw lettertype en een vernieuwde editor, waarbij je bijvoorbeeld de eerste letter van je verhaal supergroot kunt weergeven. Daarmee krijgen verhalen nog meer het uiterlijk van een tijdschriftartikel. Handig is ook dat je nu commentaar kunt geven op een specifieke sectie van een artikel. In de app kan dat trouwens ook. Zie je een tikfout, dan kun je een auteur een persoonlijke notitie sturen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties