Gratis boeken uit Book Store

‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

In de App Store zijn we al gewend aan betaalde reclames voor allerlei apps. Nu zou Apple van plan zijn om dit ook uit te breiden, naar andere apps zoals Kaarten en Podcasts.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Meer reclame in Apple’s eigen apps

Een van de redenen om voor Apple-producten te kiezen is dat je wat meer betaalt voor de hardware, maar daarna niet geconfronteerd wordt met reclame of exploitatie van je privédata. Wat reclame betreft lijkt het nu toch iets te gaan verschuiven: Apple zou plannen hebben om in de Kaarten- en Podcasts-app meer reclame aan te bieden. Ook liggen er plannen om de reclamebusiness flink op te voeren. Bij App Store, Aandelen en de News-app is het al gebruikelijk om reclames te zien tussen de content door. Maar in de Kaarten-app kreeg je tot nu toe neutrale info: je kreeg geen restaurants aanbevolen, die betaalden om extra prominent in beeld te komen. Dat lijkt te gaan veranderen.

Dubbele groeicijfers voor reclame-inkomsten

Het blijkt uit de Power On-nieuwsbrief van Bloomberg. Het advertentieteam van Apple zou in 2022 binnen de afdeling diensten meer naar voren zijn geschoven. Todd Teresi rapporteert nu rechtstreeks aan dienstentopman Eddy Cue. Dat was eerder ook al zo ten tijde van het (mislukte) iAd-netwerk en daarna heeft reclame op een wat lager pitje gestaan. Volgens de geruchtenmodel verdient Apple nu jaarlijks $4 miljard met advertenties en Teresi zou de opdracht hebben gekregen om dit te laten groeien met dubbele cijfers. Dat lukt alleen als de hoeveelheid reclame wordt opgevoerd.

Mark Gurman van Bloomberg verwacht dat er meer reclames in de verschillende apps en diensten te zien zullen zijn, zoals in Boeken, Podcasts en TV+. Het uitbreiden van de Kaarten-app met advertenties zou intern al zijn onderzocht. Daarnaast bevestigde Apple eerder al dat er wordt onderzocht of er in de App Store meer reclames kunnen komen, bijvoorbeeld op de Vandaag-pagina. Vorig jaar werd de hoeveelheid reclame in het zoek-tabblad al opgevoerd.

Bekijk ook

App Store Vandaag-tabblad met reclame

App Store-advertenties in Vandaag-tabblad vanaf nu minder opvallend

Op het Vandaag-tabblad in de App Store zijn sinds oktober 2022 reclames te zien en ook op de productpagina’s verschijnen advertenties. Vanaf vandaag zijn de advertenties op het Vandaag-tabblad een stuk minder prominent dankzij een kleiner formaat.

Reacties: 19 reacties

  1. Ik ben al tijden reclame moe en vind het dan ook een zeer kwalijke zaak als dit straks ook steeds meer te zien zal zijn op apps van Apple zelf. Zou een rede kunnen zijn om die apps dan maar links te laten liggen en voor apps van derden te kiezen die dit niet doen of voor een x bedrag per jaar reclamevrij te zijn. Als ik die rotzooi maar niet voor mijn snufferd krijg. Ik zie het overigens nog gebeuren dat dit zelfs in apps zoals Pages, Numbers e.d. te zien gaat zijn.

    Het wordt tijd dat er iemand een soort van Nee/Nee sticker voor elektronische devices ontwerpt😬🤣.

  2. Het zou jammer zijn als dit echt doorgevoerd gaat worden. Ik kies juist voor Apple om enigszins vrij te zijn van reclame. Ik betaal voor ‘One’ en het lijkt mij niet meer dan logisch dat betalende Apple gebruikers geen last krijgen van opdringerige soorten reclame in de apps. Hiermee zou Apple zich ook buiten spel kunnen gaan zetten en worden apps als TomTom toch weer interessanter om te gebruiken ten opzichte van een Apple Maps waar dan wel reclame wordt getoond. Vind de reisgidsen al een overbodig iets.

  3. Erg jammer als dit doorgevoerd wordt.
    Heb je dus straks dure hardware met alsnog zelfde rotzooi aan reclames als in andere apps

  4. Verdienen ze nog niet genoeg 🥴
    Koop je IPhone van €1400 krijg je reclame op de koop toe
    Gadverdamme wat een sukkels

  5. Nog meer pffff reclame werkt dat nog?

  6. Ik ben zelf geen voorstander van ongewenste reclame maar vind het wel handig als je bijvoorbeeld een stadsplattegrond in Apple kaarten kan voorzien van bekende winkels en horeca.
    Liefst met de mogelijkheid om dit met een simpel vinkje aan- en uit te kunnen zetten.

  7. Serieus? Dit vind ik oprecht niet ok.

  8. Apple is wel een echte geld wolf 🐺 helaas

  9. alsjeblieft geen reclame! wat zou dat een afknapper zijn! ik ben zogezegd allergisch voor reclame. ik heb bijv. geen TV, maar kijk sporadisch een programma via betaalde NPO Start. en ik betaal bijv. voor reclamevrij Weerbericht op mijn iPhone, ik snap ook wel dat ‘t niet allemaal voor niks kan.

    maar een iPhone is duur genoeg, de Apple apps die daar standaard op meegeleverd worden zijn natuurlijk allang betaald in de aanschafprijs. en betalende Music / Apple TV klanten zouden niet gestoord moeten worden door reclame. dan wordt je dubbel genaaid (excuses voor m’n taalgebruik).

    het zou mij verbazen als Apple reclame-inkomsten nodig zou hebben om te overleven….

  10. Gezien deze ontwikkeling is het wenselijk, dat de standaard apps in iOS allemaal z.s.m. vervangen kunnen worden door alternatieven. Gelukkig treden de Europese DMA en DSA volgend jaar in werking en zullen hierbij een handje helpen.

  11. en daar gaan we het draait weer allemaal om geld als het de video’s streamingdiensten zelf niet is het Apple zelf die nog roet in ons eten doet😓

  12. Origineel geplaatst door Bart
    Gezien deze ontwikkeling is het wenselijk, dat de standaard apps in iOS allemaal z.s.m. vervangen kunnen worden door alternatieven. Gelukkig treden de Europese DMA en DSA volgend jaar in werking en zullen hierbij een handje helpen.

    Dan betaal je eerst voor de (van reclame voorziene) apps van apple, en vervolgens voor de vervangingsapp nogmaals.

    Ik dacht altijd wat meer voor een iphone te betalen (vs android) om juist dit reclame gezeur niet te hebben. Nu vervalt een deel van dat argument. Waarom zou je dan nu meer betalen voor een iphone (ervanuitgaand dat de iphone niet goedkoper wordt ivm reclame inkomsten apple)?

  13. Scheelt ga ik dan toch niet z’n last van hebben

    Podscast luister ik niet
    Tv+ heb ik niet als 1 van de weinige diensten, ook niet echt in mijn ogen boeiende films/ series zelfs See niet.
    Het ziet er prachtig uit hoor, maar kwa verhaal nee kom er echt niet in.
    Boeken lees ik ook niet.

    En kaarten gebruik ik niet tot ze eens fietsroute hebben, tot dan google maps.
    Ja die toont wellicht ook al die dingen, maar ik gebruik een navigatie app niet om een leuk restaurant te zoeken als ik ergens wil eten als ik in een bepaalde stad wandel.
    Ik loop dan gewoon in die stad en kijk waar het er leuk uit ziet, bekijk het menu en dan besluit ik wel of ik er doorloop of daar naar binnen ga.

  14. Dramatische ontwikkeling. Reclame is de plaag van de 21 eeuw. Niet te harden. Geen tv programma kun je kijken, geen radio uitzending kun je beluisteren, geen website bezoeken of je krijgt er veel te veel reclame doorheen. De ene nog irritanter dan de andere, nog dommer dan de ander. Niet meer gericht op het onder de aandacht brengen van een product, waar behoefte aan bestaat, maar met slinkse trucjes alleen nog maar meer -meer-meer geld harken. Slechte ontwikkeling. Ik raad iedereen #NextDNS aan. Filtert vrijwel alles, kost weinig, customizable, ook in mail, als etc. Nu nog een ad blocker voor de radio zien te bedenken. URL is http://nextdns.io en ik heb geen aandelen of belangen.

  15. Minder is meer.
    Reclames is een legale manier van hersenspoeling.

  16. @Jack: meer goedkoper gaat de iPhone niet worden, wel duurder

  17. In principe laten ze al reclame zien in de boeken app. Ze geven aanbevelingen om boeken te kopen. Als het in die vorm komt is het nog te overzien, maar als het echt reclame is die er niet aan gerelateerd is dan is het echt storend.

  18. Als ze reclame-opbrengsten willen opvoeren moeten ze gaan adverteren op Android.

  19. De Xiaomi-methode. Die gebruikt in-app reclame om de telefoons goedkoper aan te kunnen bieden. Vermoed zomaar dat ze bij Apple echt niet goedkoper gaan worden. Gebruik bij voorkeur diverse Apple apps als mail,agenda en Safari. Hopelijk laten ze die met rust.
    Overigens vind ik de hoeveelheid en manier van adverteren op diverse media behoorlijk agressief en storend, hoop dat Apple meer fatsoen heeft met adverteren.