Is het slimmer om de iPhone via één exclusieve partner te verkopen? Of kun je consumenten maar beter de keuze geven welke operator ze willen? Uit cijfers van marktonderzoeker Bernstein heeft het vrijgeven van de distributie in Frankrijk en Engeland wel degelijk effect gehad. In beide landen mag de iPhone sinds kort via alle operators worden aangeboden en dat heeft Apple’s marktaandeel (gemeten in waarde) verhoogd van 21 naar 32 procent. In Frankrijk is de verkoop van iPhones meer dan verdubbeld en volgens Gartner zijn er meer dan 600.000 iPhones verkocht in het afgelopen kwartaal, zodat Frankrijk de grootste iPhone-markt in Europa is geworden. De groei gaat vooral ten koste van RIM’s BlackBerry.
Een ander onderzoeksbureau, Strategy Analytics, komt met dezelfde cijfers: de shelf share verdriedubbelde en het marktaandeel verdubbelde (shelf share geeft aan hoeveel procent ruimte in de winkelrekken de iPhone inneemt ten opzichte van het totale aanbod van telefoons). In Engeland, waar de markt vergelijkbaar is, verwachten de analisten dat hetzelfde gaat gebeuren nu O2 de exclusiviteitsdeal kwijt is, T-Mobile de iPhone al verkoopt en Vodafone vanaf begin 2010 de telefoon ook in het assortiment opneemt.
Er valt dus iets te zeggen voor niet-exclusieve deals, al lijkt er aan het monopolie van T-Mobile in Nederland voorlopig nog geen einde te komen. De afgelopen weken circuleren er weer geruchten over KPN als tweede aanbieder van de iPhone in Nederland, maar tot nu toe heeft nog niemand (wat mij betreft) bewijs kunnen leveren dat hout snijdt. Geruchten dat KPN de iPhone zou gaan verkopen zijn onderhand al zo oud als geruchten over de iPhone nano… De niet-exclusieve deals die nu in Frankrijk en Engeland mogelijk zijn geworden, zijn op zich niet eens zo bijzonder. In Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en andere landen is de iPhone vanaf het begin al bij meerdere operators te koop geweest.
Via: Engadget
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties